Helft kantoren voldoet nog niet aan energie-eis ECONOMIE 17 t. ■1 bijna gehalveerd en de populari teit van de hatchbacks is al tien jaar tanende. Niet alleen automobilisten, ook autofabrikanten zijn dol op SUV's. Het model is ideaal om het accupakket in de bodemplaat weg te werken - die acculaag is al snel io centimeter dik - zonder dat de afstand tussen zitting en vloer te kort wordt. De SUV-gekte is dan ook een geschenk voor autodesig ners: volop ruimte én waardering van de klanten. De Volvo XC 40 (ook volledig elektrisch te ver krijgen) staat al maanden in de top drie van best verkochte perso nenauto's. Volvo was ooit de kampioen van de stationwagen, maar biedt nu meer SUV-model- len aan. ,,Je ziet de reguliere hatchbacks en de stations steeds meer uit het straatbeeld verdwij nen'', zegt Van Roij. Loze ruimte Elmer van Grondelle, auto-ont werper en docent Advanced Au tomotive Design aan de TU Delft, heeft het liever over crossovers dan over SUV's. Vaak zijn het normale auto's die afgelopen ja ren toch al wat hoger werden om meer loze ruimte onder de mo torkap te krijgen, zodat bij een aanrijding een voetganger niet op het motorblok klapt. Doe wat plastic bij de wielkappen en het wordt een stoere 'terreinauto'. ,,De Polestar bijvoorbeeld vind ik geen SUV, maar een wat hogere auto. Crossover is eigenlijk de term die je gebruikt als je niet weet wat je gemaakt hebt.'' Van Grondelle denkt niet dat de SUV's/crossovers nog veel gro ter worden, daar zijn de Neder landse parkeerplaatsen niet op berekend. Bovendien gaan al die grote zware auto's ook ten koste van de duurzaamheid. ,,Als je 80 kilo weegt, moet je jezelf dan ver plaatsen in een auto van 2500 kilo?'' Het echte SUV-model zal volgens hem weer uit de mode raken ten faveure van de cross over, een hogere auto. De RAI Vereniging, de bran chevereniging voor autofabrikan ten en -importeurs, zegt dat er nog veel meer SUV's aankomen. Als je 80 kilo weegt, moet je jezelf dan verplaatsen in een auto van 2500 kilo? ,,De SUV is qua bouw ideaal voor elektrificatie'', zegt Floris Lie- brand van de Rai. De accu past zo mooi in de bodem. Van Roij: ,,Je kunt ook andere elektrische auto's maken. Tesla bewees dat met de Model S en Porsche met de Taycan. Maar de marges zijn zo klein, dat fabri kanten geen keuze hebben. Als je bijvoorbeeld een VW Polo zon der opties zou kopen, de kaalste versie, dan verdient VW daar maar 10 euro aan. Dus fabrikan ten maken wat verkoopt: SUV's.'' Voor zo'n grotere auto worden hogere prijzen gevraagd, terwijl er dezelfde onderdelen in zitten als in de kleinere modellen; en dat is gunstig voor de marges. Sedan Niet voor niets komt ook Tesla met een nieuw SUV-model. Ver kooptopper Model 3 heeft zijn glans verloren nu de concurrentie elektrische SUV's verkoopt die ook nog goedkoper zijn. Die 3 is een sedan, een auto met een losse kofferbak, en die doet het eigen lijk niet goed in Nederland. Dat de auto een verkoopsucces werd in 2019 - 30.000 stuks werden er geleased -, was vooral het gevolg van de technische voorsprong qua actieradius van het merk en van de fiscale voordeeltjes. Dit jaar zijn er tot dusver nog maar zevenhonderd Tesla Model 3'en verkocht. Tesla hoopt dat de Model Y - waarin heel veel onderdelen uit de 3 zitten en die in de nieuwe fa briek in Berlijn moet worden ge bouwd - het merk weer laat stra len. Tesla keert ermee wel terug naar de premium markt: de Y kost minimaal 70.000 euro. De elektrische Skoda SUV, die in april op de markt kwam, kost 40.000. Van dat model werden er al ruim 1500 verkocht. Dat blijkt uit onderzoek van vast goedadviseur Colliers Internatio nal. Ongeveer 30 procent van de Nederlandse CO2-uitstoot is af komstig van de gebouwde omge ving. ,,Daar is nog veel winst te be halen op het gebied van verduur zaming'', legt Jeroen Bloemers van Colliers uit. ,,Voor nieuwbouw projecten golden al langere tijd strengere regels, maar ook be staande gebouwen ontkomen er niet meer aan. Kantoren zijn als eerste aan de beurt. Het energie verbruik mag per 2023 maximaal 225 kilowattuur per vierkante me ter per jaar zijn. Daarvoor is mini maal label C nodig. Als het ver bruik hoger ligt, moet het kantoor in principe worden gesloten.'' Volgens het vastgoedbureau moet er nog een grote slag worden gemaakt. ,,Slechts de helft van de kantoren heeft dus label C of be ter, 38 procent heeft zelfs nog geen label. Daarmee is 27,5 miljoen vierkante meter kantoorruimte niet voldoende duurzaam. Dat is vergelijkbaar met tien keer de kan toorruimte in Utrecht.'' Leegstand Uit het onderzoek van Colliers blijkt ook dat inmiddels veel reno vatieprojecten in gang zijn gezet om verouderde kantoren te ver duurzamen. ,,Dit gebeurt nog niet overal in het land even voortva rend. Vaak zijn dit plaatsen met veel verouderde kantoorgebouwen en een hoge leegstand. Rijswijk is hiervan een voorbeeld, daar vol doet 62 procent van de kantoor ruimte nog niet.'' De 25 grootste kantorensteden doen het beter dan het Neder landse gemiddelde. Er zijn daar veel moderne kantoren met een goed energielabel erbij gebouwd, doordat de vraag van bedrijven naar goede kantoorruimte er ho ger is dan elders. De Utrechtse kantorenmarkt heeft de hoogste duurzaamheidsscore in Neder land. Acht op de tien gebouwen hebben minimaal label C. Bloe- mers: ,,Dit komt vooral door de kantoorgebouwen op bedrijven parken Papendorp en Rijnsweerd, die voor een groot deel na 2000 zijn gebouwd. Die hebben over het algemeen energielabel A. Op plek twee staat Nieuwegein, waar twee derde van de gebouwen voldoet aan de verplichting. Veel slechte gebouwen in deze gemeente zijn getransformeerd en hebben een woonbestemming gekregen.'' Onderaan de lijst bungelt Hen gelo. Het oude stadskantoor speelt hierin een grote rol. Bij de slechtst scorende gemeenten zitten veel middelgrote steden. ,,Zij hebben vaak concurrentie van de grotere steden bij het aantrekken van be drijven. Dit leidt tot leegstand, waardoor vastgoedeigenarener te weinig geld krijgen om te investe ren in verduurzaming.'' Opvallend is de slechte score van de overheid. ,,Die neemt nog geen duidelijke voortrekkersrol, terwijl dit wel bij haar profiel past. Slechts de helft van het kantoor oppervlak voor ambtenaren heeft energielabel C of beter. Van de ge meentehuizen is 40 procent nog niet klaar voor 2023. Bij gebouwen van de rijksoverheid gaat het om een derde. De ministeries die in het stationsgebied van Den Haag zetelen, doen het wel erg goed. Zij zitten in moderne gebouwen met goede labels. Vooral de kleinere overheidslagen zitten in gebou wen met een slecht label.'' Institutionele beleggers zijn kop lopers in duurzaamheid. Van hun kantoren hebben er drie op de vijf energielabel A of beter. Bijna 70 procent heeft minstens label C. Een kantoor dat op 1 januari 2023 niet voldoet, mag niet meer ge bruikt worden. Volgens Colliers bestaat onder sommige eigenaren scepsis daarover. Bloemers: ,,Ze verwachten dat strenge handha ving uitblijft. Om deze vastgoedei genaren aan het werk te krijgen, is informeren en streng handhaven cruciaal; niet alleen om de eerste stap naar een energieneutrale kan tooromgeving te zetten, maar vooral ook om het goede voor beeld te geven aan de vastgoedsec toren die nog moeten volgen. Niet handhaven geeft een slecht sig naal af naar eigenaren van onder wijsgebouwen, winkels en wonin gen.'' TOP VIJF 1 Utrecht (80%) woensdag 16 juni 2021 GO SUV's op de markt: Tesla Model Y (grote foto) en Tmet de klok mee) VW Tiguan, Mustang Mach-E, Skoda Enyaq, Audi Q5, Volvo XC40, VW ID.4 en Polestar 2. foto s reuters. AUTOWEEK, BART HOOGVELD E A. - Elmer van Grondelle, auto-ontwerper Slechts de helft van de kantoren in Nederland bezit energielabel C of beter. Eigenaren ervan heb ben nog anderhalf jaar de tijd voor een inhaalslag, want vanaf 1 januari 2023 moeten alle kan toorgebouwen voldoen aan de eisen voor dit energielabel. Sanne Schelfaut Amsterdam Het energieverbruik van een kantoorgebouw mag per 2023 maximaal 225 kilowattuur per vierkante meter per jaar zijn. Best scorende gemeenten (Label C of beter) 2 Nieuwegein (67%) 3 Amsterdam (67%) 4 Haarlemmermeer (67%) 5 Rotterdam (66%) Slechtst scorende gemeenten Hengelo (29%) Assen (34%) Venlo (34%) Woerden (38%) Rijswijk (38%)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17