Helft kantoren
voldoet nog niet
aan energie-eis
ECONOMIE 17
t.
■1
bijna gehalveerd en de populari
teit van de hatchbacks is al tien
jaar tanende.
Niet alleen automobilisten, ook
autofabrikanten zijn dol op
SUV's. Het model is ideaal om het
accupakket in de bodemplaat weg
te werken - die acculaag is al snel
io centimeter dik - zonder dat de
afstand tussen zitting en vloer te
kort wordt. De SUV-gekte is dan
ook een geschenk voor autodesig
ners: volop ruimte én waardering
van de klanten. De Volvo XC 40
(ook volledig elektrisch te ver
krijgen) staat al maanden in de
top drie van best verkochte perso
nenauto's. Volvo was ooit de
kampioen van de stationwagen,
maar biedt nu meer SUV-model-
len aan. ,,Je ziet de reguliere
hatchbacks en de stations steeds
meer uit het straatbeeld verdwij
nen'', zegt Van Roij.
Loze ruimte
Elmer van Grondelle, auto-ont
werper en docent Advanced Au
tomotive Design aan de TU Delft,
heeft het liever over crossovers
dan over SUV's. Vaak zijn het
normale auto's die afgelopen ja
ren toch al wat hoger werden om
meer loze ruimte onder de mo
torkap te krijgen, zodat bij een
aanrijding een voetganger niet op
het motorblok klapt. Doe wat
plastic bij de wielkappen en het
wordt een stoere 'terreinauto'.
,,De Polestar bijvoorbeeld vind ik
geen SUV, maar een wat hogere
auto. Crossover is eigenlijk de
term die je gebruikt als je niet
weet wat je gemaakt hebt.''
Van Grondelle denkt niet dat
de SUV's/crossovers nog veel gro
ter worden, daar zijn de Neder
landse parkeerplaatsen niet op
berekend. Bovendien gaan al die
grote zware auto's ook ten koste
van de duurzaamheid. ,,Als je 80
kilo weegt, moet je jezelf dan ver
plaatsen in een auto van 2500
kilo?'' Het echte SUV-model zal
volgens hem weer uit de mode
raken ten faveure van de cross
over, een hogere auto.
De RAI Vereniging, de bran
chevereniging voor autofabrikan
ten en -importeurs, zegt dat er
nog veel meer SUV's aankomen.
Als je 80 kilo weegt,
moet je jezelf dan
verplaatsen in een
auto van 2500 kilo?
,,De SUV is qua bouw ideaal voor
elektrificatie'', zegt Floris Lie-
brand van de Rai. De accu past zo
mooi in de bodem.
Van Roij: ,,Je kunt ook andere
elektrische auto's maken. Tesla
bewees dat met de Model S en
Porsche met de Taycan. Maar de
marges zijn zo klein, dat fabri
kanten geen keuze hebben. Als je
bijvoorbeeld een VW Polo zon
der opties zou kopen, de kaalste
versie, dan verdient VW daar
maar 10 euro aan. Dus fabrikan
ten maken wat verkoopt: SUV's.''
Voor zo'n grotere auto worden
hogere prijzen gevraagd, terwijl
er dezelfde onderdelen in zitten
als in de kleinere modellen; en
dat is gunstig voor de marges.
Sedan
Niet voor niets komt ook Tesla
met een nieuw SUV-model. Ver
kooptopper Model 3 heeft zijn
glans verloren nu de concurrentie
elektrische SUV's verkoopt die
ook nog goedkoper zijn. Die 3 is
een sedan, een auto met een losse
kofferbak, en die doet het eigen
lijk niet goed in Nederland. Dat
de auto een verkoopsucces werd
in 2019 - 30.000 stuks werden er
geleased -, was vooral het gevolg
van de technische voorsprong
qua actieradius van het merk en
van de fiscale voordeeltjes. Dit
jaar zijn er tot dusver nog maar
zevenhonderd Tesla Model 3'en
verkocht.
Tesla hoopt dat de Model Y -
waarin heel veel onderdelen uit
de 3 zitten en die in de nieuwe fa
briek in Berlijn moet worden ge
bouwd - het merk weer laat stra
len. Tesla keert ermee wel terug
naar de premium markt: de Y
kost minimaal 70.000 euro. De
elektrische Skoda SUV, die in
april op de markt kwam, kost
40.000. Van dat model werden er
al ruim 1500 verkocht.
Dat blijkt uit onderzoek van vast
goedadviseur Colliers Internatio
nal. Ongeveer 30 procent van de
Nederlandse CO2-uitstoot is af
komstig van de gebouwde omge
ving. ,,Daar is nog veel winst te be
halen op het gebied van verduur
zaming'', legt Jeroen Bloemers van
Colliers uit. ,,Voor nieuwbouw
projecten golden al langere tijd
strengere regels, maar ook be
staande gebouwen ontkomen er
niet meer aan. Kantoren zijn als
eerste aan de beurt. Het energie
verbruik mag per 2023 maximaal
225 kilowattuur per vierkante me
ter per jaar zijn. Daarvoor is mini
maal label C nodig. Als het ver
bruik hoger ligt, moet het kantoor
in principe worden gesloten.''
Volgens het vastgoedbureau
moet er nog een grote slag worden
gemaakt. ,,Slechts de helft van de
kantoren heeft dus label C of be
ter, 38 procent heeft zelfs nog geen
label. Daarmee is 27,5 miljoen
vierkante meter kantoorruimte
niet voldoende duurzaam. Dat is
vergelijkbaar met tien keer de kan
toorruimte in Utrecht.''
Leegstand
Uit het onderzoek van Colliers
blijkt ook dat inmiddels veel reno
vatieprojecten in gang zijn gezet
om verouderde kantoren te ver
duurzamen. ,,Dit gebeurt nog niet
overal in het land even voortva
rend. Vaak zijn dit plaatsen met
veel verouderde kantoorgebouwen
en een hoge leegstand. Rijswijk is
hiervan een voorbeeld, daar vol
doet 62 procent van de kantoor
ruimte nog niet.''
De 25 grootste kantorensteden
doen het beter dan het Neder
landse gemiddelde. Er zijn daar
veel moderne kantoren met een
goed energielabel erbij gebouwd,
doordat de vraag van bedrijven
naar goede kantoorruimte er ho
ger is dan elders. De Utrechtse
kantorenmarkt heeft de hoogste
duurzaamheidsscore in Neder
land. Acht op de tien gebouwen
hebben minimaal label C. Bloe-
mers: ,,Dit komt vooral door de
kantoorgebouwen op bedrijven
parken Papendorp en Rijnsweerd,
die voor een groot deel na 2000
zijn gebouwd. Die hebben over het
algemeen energielabel A. Op plek
twee staat Nieuwegein, waar twee
derde van de gebouwen voldoet
aan de verplichting. Veel slechte
gebouwen in deze gemeente zijn
getransformeerd en hebben een
woonbestemming gekregen.''
Onderaan de lijst bungelt Hen
gelo. Het oude stadskantoor speelt
hierin een grote rol. Bij de slechtst
scorende gemeenten zitten veel
middelgrote steden. ,,Zij hebben
vaak concurrentie van de grotere
steden bij het aantrekken van be
drijven. Dit leidt tot leegstand,
waardoor vastgoedeigenarener te
weinig geld krijgen om te investe
ren in verduurzaming.''
Opvallend is de slechte score
van de overheid. ,,Die neemt nog
geen duidelijke voortrekkersrol,
terwijl dit wel bij haar profiel past.
Slechts de helft van het kantoor
oppervlak voor ambtenaren heeft
energielabel C of beter. Van de ge
meentehuizen is 40 procent nog
niet klaar voor 2023. Bij gebouwen
van de rijksoverheid gaat het om
een derde. De ministeries die in
het stationsgebied van Den Haag
zetelen, doen het wel erg goed. Zij
zitten in moderne gebouwen met
goede labels. Vooral de kleinere
overheidslagen zitten in gebou
wen met een slecht label.''
Institutionele beleggers zijn kop
lopers in duurzaamheid. Van hun
kantoren hebben er drie op de vijf
energielabel A of beter. Bijna 70
procent heeft minstens label C.
Een kantoor dat op 1 januari 2023
niet voldoet, mag niet meer ge
bruikt worden. Volgens Colliers
bestaat onder sommige eigenaren
scepsis daarover. Bloemers: ,,Ze
verwachten dat strenge handha
ving uitblijft. Om deze vastgoedei
genaren aan het werk te krijgen, is
informeren en streng handhaven
cruciaal; niet alleen om de eerste
stap naar een energieneutrale kan
tooromgeving te zetten, maar
vooral ook om het goede voor
beeld te geven aan de vastgoedsec
toren die nog moeten volgen. Niet
handhaven geeft een slecht sig
naal af naar eigenaren van onder
wijsgebouwen, winkels en wonin
gen.''
TOP VIJF
1 Utrecht (80%)
woensdag 16 juni 2021
GO
SUV's op de markt:
Tesla Model Y (grote foto) en
Tmet de klok mee) VW Tiguan,
Mustang Mach-E, Skoda Enyaq,
Audi Q5, Volvo XC40, VW ID.4
en Polestar 2. foto s reuters.
AUTOWEEK, BART HOOGVELD E A.
- Elmer van Grondelle,
auto-ontwerper
Slechts de helft van de kantoren
in Nederland bezit energielabel
C of beter. Eigenaren ervan heb
ben nog anderhalf jaar de tijd
voor een inhaalslag, want vanaf
1 januari 2023 moeten alle kan
toorgebouwen voldoen aan de
eisen voor dit energielabel.
Sanne Schelfaut
Amsterdam
Het energieverbruik van een
kantoorgebouw mag per 2023
maximaal 225 kilowattuur per
vierkante meter per jaar zijn.
Best scorende gemeenten
(Label C of beter)
2 Nieuwegein (67%)
3 Amsterdam (67%)
4 Haarlemmermeer (67%)
5 Rotterdam (66%)
Slechtst scorende
gemeenten
Hengelo (29%)
Assen (34%)
Venlo (34%)
Woerden (38%)
Rijswijk (38%)