16 ECONOMIE
De autosmaak van Nederlanders is in tien jaar
drastisch gewijzigd. Dankzij onder meer de hoge zit en
de enorme binnenruimte wint de SUV terrein. Door de
overgang naar elektrische auto's zal dat nog sneller gaan.
AUTOVERKOOP TREN
Een blik op de auto
verkopen spreekt
boekdelen: al vier
op de tien nieuw
verkochte auto's in
Nederland is een
sports utility vehicle.
Alleen de hatchback - de auto
waarbij de hele achterkant opent -
ligt momenteel nog i procent voor
bij de verkoop van nieuwe auto's.
De groei is razendsnel gegaan,
vorig jaar was 36 procent van de
nieuwe auto's een SUV en tien jaar
geleden slechts 7 procent. Elk jaar
gaan de verkopen harder. De kans
is groot dat de SUV dit jaar het po
pulairste model wordt.
Hoezeer Nederlanders verzot
zijn op SUV's, blijkt uit de verko
pen van de elektrische varianten
die op de markt zijn gekomen. De
elektrische Skoda Enyaq is sinds
de introductie in april de bestver
kochte elektrische auto van Ne
derland, gevolgd door de Ford
Mustang Mach-E, ook een SUV.
De VW ID4 is ook een verkoop
succes. Ook uitgerust met een
stekker zijn ze niet aan te slepen.
Eigenlijk dekt de naam sports
utility vehicle - in het Nederlands
het beste te vertalen als 'terrein
wagen' - de lading helemaal niet.
De moderne SUV is allang geen
potente benzineslurpendejour-
wheeldrive meer, bedoeld om op
ruig, ongeplaveid terrein uit de
voeten te kunnen. Het zijn perso
nenauto's die geliefd zijn vanwege
de hoge zit, het gemak bij het uit
stappen of het vastzetten van een
kind in een autostoeltje, en van
wege de enorme binnenruimte. In
het bos of de duinen kom je er niet
ver mee, want de overige eigen
schappen van een terreinwagen
bezitten de meeste SUV's al lang
niet meer. Crossovers worden ze
ook genoemd, eigenlijk reguliere
hatchbacks die hoger op de poten
staan.
Avatar
,,Fabrikanten maken ze stoerder
dan ze zijn, met veel kunststof
rond de spatborden. Mensen ko
pen ze vanwege die uitstraling. De
auto is hun avatar, wie ze willen
zijn. Een SUV ziet er imposant uit
in iemands binnenspiegel en als je
achter het stuur zit, voel je je in
controle, veilig en zeker in een on
zekere wereld. Je voelt je machti
ger dan je bent'', zegt autodesigner
Niels van Roij.
Van Roij ontwerpt auto's op ba
sis van bestaande modellen; zo
maakte hij voor een klant een Tes-
la Model S stationwagen.
Het verklaart waarom er met de
dag meer SUV's rondrijden op de
Nederlandse wegen. Tien jaar ge
leden was de hatchback met 60
procent marktaandeel nog heer en
meester in autoland, gevolg door
de stationwagen, die goed was
voor 16 procent van de verkopen.
Het aandeel van de 'stations' is
Just Eat
Takeaway
Shell
Meer luchtreizigers in mei
Luchthaven Schiphol vervoerde in mei ruim
1,1 miljoen passagiers. Dat is ruim vijf keer
zoveel als de 208.000 in mei 2020, toen de
coronapandemie volop heerste. Wel is
Schiphol nog lang niet op het niveau van
voor de pandemie, meldt de luchthaven. In
mei 2019 telde Schiphol namelijk 6,4 mil
joen passagiers. Het aantal passagiersvluch-
ten van en naar Schiphol kwam uit op
15.579, 65 procent lager dan mei 2019. Van de
1,1 miljoen passagiers maakten 621.000 men
sen een overstap. Die aantallen geven een
vertekend beeld, want passagiers worden al
tijd dubbel geteld: eerst keer als ze aanko
men en dan weer als ze vertrekken.
Hoekstra uit optimisme
Demissionair minister van Financiën
Wopke Hoekstra deelt het optimisme van
onder andere De Nederlandsche Bank
(DNB) over de economische vooruitzichten.
,,Die economie gaat echt als een dolle weer
draaien'', voorspelt hij, nu de meeste coro
nabeperkingen vanaf het eind van deze
maand tot het verleden zullen behoren.
Hoekstra wijst op de tekenen van herstel.
Nederlanders hebben tijdens de crisis 'tien
tallen miljarden' opgepot, geld dat 'inmid
dels zijn weg weer vindt naar de winkelstra
ten, naar cafés'. Hoekstra is ervan overtuigd
dat dit zal doorzetten 'en dat we in econo
misch opzicht echt een hele goede zomer te
gemoet gaan'.
Aanpak van strafheff ingen
De Europese Unie en de Verenigde Staten
zetten een werkgroep op die de problemen
rond productie en export van staal en alu
minium moet aanpakken. De commissie
moet dit jaar met een oplossing komen voor
de strafheffingen die de EU en de VS elkaar
sinds 2018 oplegden. Dat zei Europees com
missievoorzitter Von der Leyen na een top
met president Biden in Brussel. Het conflict
stamt uit de periode van president Trump.
Die voerde importheffingen in van 25 pro
cent op staal en 10 procent op aluminium uit
vrijwel alle landen ter wereld. De EU sloeg
terug met vergelijkbare maatregelen.
Prosus
Arcelor
Mittal
P
woensdag 16 juni 2021
Ton Voermans
Amsterdam
I
In 2020 was 36 procent
van de nieuwe auto's een
SUV. Tien jaar geleden was
dat nog maar 7 procent.
O
41K
Het bezorgplat-
form heeft de
overname van
Grubhub afge
rond.
<uk
Het aandeel
werd opgestuwd
door stijgende
olieprijzen.
SCHIPHOL
ECONOMISCH HERSTEL
STAAL
-U%
De techinves-
teerder nam voor
212 miljoen euro
een belang in
GoodHabitz.
De staalfabrikant
was de grootste
daler in de AEX
door mogelijke
lockdowns in
Chinese havens.
GO
Opmars van
deSSUVis niet
te stuiten