16 ECONOMIE De autosmaak van Nederlanders is in tien jaar drastisch gewijzigd. Dankzij onder meer de hoge zit en de enorme binnenruimte wint de SUV terrein. Door de overgang naar elektrische auto's zal dat nog sneller gaan. AUTOVERKOOP TREN Een blik op de auto verkopen spreekt boekdelen: al vier op de tien nieuw verkochte auto's in Nederland is een sports utility vehicle. Alleen de hatchback - de auto waarbij de hele achterkant opent - ligt momenteel nog i procent voor bij de verkoop van nieuwe auto's. De groei is razendsnel gegaan, vorig jaar was 36 procent van de nieuwe auto's een SUV en tien jaar geleden slechts 7 procent. Elk jaar gaan de verkopen harder. De kans is groot dat de SUV dit jaar het po pulairste model wordt. Hoezeer Nederlanders verzot zijn op SUV's, blijkt uit de verko pen van de elektrische varianten die op de markt zijn gekomen. De elektrische Skoda Enyaq is sinds de introductie in april de bestver kochte elektrische auto van Ne derland, gevolgd door de Ford Mustang Mach-E, ook een SUV. De VW ID4 is ook een verkoop succes. Ook uitgerust met een stekker zijn ze niet aan te slepen. Eigenlijk dekt de naam sports utility vehicle - in het Nederlands het beste te vertalen als 'terrein wagen' - de lading helemaal niet. De moderne SUV is allang geen potente benzineslurpendejour- wheeldrive meer, bedoeld om op ruig, ongeplaveid terrein uit de voeten te kunnen. Het zijn perso nenauto's die geliefd zijn vanwege de hoge zit, het gemak bij het uit stappen of het vastzetten van een kind in een autostoeltje, en van wege de enorme binnenruimte. In het bos of de duinen kom je er niet ver mee, want de overige eigen schappen van een terreinwagen bezitten de meeste SUV's al lang niet meer. Crossovers worden ze ook genoemd, eigenlijk reguliere hatchbacks die hoger op de poten staan. Avatar ,,Fabrikanten maken ze stoerder dan ze zijn, met veel kunststof rond de spatborden. Mensen ko pen ze vanwege die uitstraling. De auto is hun avatar, wie ze willen zijn. Een SUV ziet er imposant uit in iemands binnenspiegel en als je achter het stuur zit, voel je je in controle, veilig en zeker in een on zekere wereld. Je voelt je machti ger dan je bent'', zegt autodesigner Niels van Roij. Van Roij ontwerpt auto's op ba sis van bestaande modellen; zo maakte hij voor een klant een Tes- la Model S stationwagen. Het verklaart waarom er met de dag meer SUV's rondrijden op de Nederlandse wegen. Tien jaar ge leden was de hatchback met 60 procent marktaandeel nog heer en meester in autoland, gevolg door de stationwagen, die goed was voor 16 procent van de verkopen. Het aandeel van de 'stations' is Just Eat Takeaway Shell Meer luchtreizigers in mei Luchthaven Schiphol vervoerde in mei ruim 1,1 miljoen passagiers. Dat is ruim vijf keer zoveel als de 208.000 in mei 2020, toen de coronapandemie volop heerste. Wel is Schiphol nog lang niet op het niveau van voor de pandemie, meldt de luchthaven. In mei 2019 telde Schiphol namelijk 6,4 mil joen passagiers. Het aantal passagiersvluch- ten van en naar Schiphol kwam uit op 15.579, 65 procent lager dan mei 2019. Van de 1,1 miljoen passagiers maakten 621.000 men sen een overstap. Die aantallen geven een vertekend beeld, want passagiers worden al tijd dubbel geteld: eerst keer als ze aanko men en dan weer als ze vertrekken. Hoekstra uit optimisme Demissionair minister van Financiën Wopke Hoekstra deelt het optimisme van onder andere De Nederlandsche Bank (DNB) over de economische vooruitzichten. ,,Die economie gaat echt als een dolle weer draaien'', voorspelt hij, nu de meeste coro nabeperkingen vanaf het eind van deze maand tot het verleden zullen behoren. Hoekstra wijst op de tekenen van herstel. Nederlanders hebben tijdens de crisis 'tien tallen miljarden' opgepot, geld dat 'inmid dels zijn weg weer vindt naar de winkelstra ten, naar cafés'. Hoekstra is ervan overtuigd dat dit zal doorzetten 'en dat we in econo misch opzicht echt een hele goede zomer te gemoet gaan'. Aanpak van strafheff ingen De Europese Unie en de Verenigde Staten zetten een werkgroep op die de problemen rond productie en export van staal en alu minium moet aanpakken. De commissie moet dit jaar met een oplossing komen voor de strafheffingen die de EU en de VS elkaar sinds 2018 oplegden. Dat zei Europees com missievoorzitter Von der Leyen na een top met president Biden in Brussel. Het conflict stamt uit de periode van president Trump. Die voerde importheffingen in van 25 pro cent op staal en 10 procent op aluminium uit vrijwel alle landen ter wereld. De EU sloeg terug met vergelijkbare maatregelen. Prosus Arcelor Mittal P woensdag 16 juni 2021 Ton Voermans Amsterdam I In 2020 was 36 procent van de nieuwe auto's een SUV. Tien jaar geleden was dat nog maar 7 procent. O 41K Het bezorgplat- form heeft de overname van Grubhub afge rond. <uk Het aandeel werd opgestuwd door stijgende olieprijzen. SCHIPHOL ECONOMISCH HERSTEL STAAL -U% De techinves- teerder nam voor 212 miljoen euro een belang in GoodHabitz. De staalfabrikant was de grootste daler in de AEX door mogelijke lockdowns in Chinese havens. GO Opmars van deSSUVis niet te stuiten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16