VS en EU hebben strijdbijl begraven II 10 NIEUWS Beheeren onderhoud is minder sexy dan nieuwe lijn Frans Boogaard Brussel EU-commissiepresident Von der Leyen kon gisteren tevreden te rugblikken op de eerste topont moeting met Joe Biden. Vooral het beslechten van het jaren lange conflict tussen de Ameri kaanse en Europese vliegtuig makers Boeing en Airbus was een pak van haar hart. ,,We heb ben een belangrijke stap gezet naar de oplossing van het langst durende handelsgeschil in de ge schiedenis van de Wereldhan delsorganisatie, WTO'', aldus Von der Leyen. ,,Deze nieuwe geest van samenwerking laat zien dat we ook andere proble men tot wederzijds voordeel kunnen oplossen.'' Amerika en Europa besloten ook tot nauwe samenwerking op het gebied van de klimaatveran dering en coronabestrijding. Voor het klimaat komt er een 'actiegroep' die concrete voor stellen gaat uitwerken om te vol doen aan de klimaatafspraken die zijn gemaakt in Parijs. En de twee machtsblokken willen eind volgend jaar twee derde van de wereldbevolking met wes terse vaccins hebben gevacci neerd tegen corona. Handelsbarrières Ook komt er een handels- en technologieraad om handelsbar rières tegen te gaan. Ze werken ook verder aan bestrijding van belastingvlucht en de hervor ming van de Wereldhandels- en Wereldgezondheidsorganisatie. In hun buitenlands beleid gaan ze zich nadrukkelijker manifes teren als verdedigers van rechts staat en democratie. ,,We hoeven het niet altijd eens te zijn, maar we delen wel dezelfde waarden'', aldus Von der Leyen. een nieuwe metroverbinding ge ven die via een derde brug of een tunnel over de Maas van Feyen- oord City naar Kralingen loopt. De stadsvervoerder wil ook de bestu ring van het ondergrondse deel van de Rotterdamse metro auto matiseren. ,,Dan kunnen we elke 90 seconden rijden, tegen om de drie minuten nu. Dat scheelt enorm.'' Harmonicabussen Den Haag wil het bestaande tram netwerk doortrekken naar Zuid west, waar tienduizenden wonin gen staan ingepland. Ook de Ko ningscorridor van de Haagse Binckhorst via Voorburg naar Zoetermeer moet opgewaardeerd, aldus Bruins: ,,Daar komen 25.000 huizen te staan en evenveel ar beidsplaatsen." Verder wordt fors geïnvesteerd in extra capaciteit. Zo keren de bekende lange harmoni cabussen terug, vertelt Bruins. ,,Een mega-investering.'' De stadsvervoerders stellen dat goed ov zichzelf terugverdient. ,,Neem de RandstadRail tussen Den Haag en Rotterdam die HTM en RET delen. Daar stapten vlak voor corona 45.000 reizigers per dag in.'' Zuiderwijk: ,,Waar ov komt, ontstaat reuring en nieuwe bedrijvigheid.'' Maar er is veel meer nodig, te beginnen met substantieel hogere budgetten voor onderhoud. Ruim 200 miljoen per jaar extra vragen de stadsvervoerders. ,,Het onder houdsbudget is sinds de financiële crisis al tien jaar bevroren'', vertelt Zuiderwijk. ,,Dat knelt enorm, want het aantal reizigers is sinds dien fors gestegen.'' Volgens Zuiderwijk is het pro bleem dat beheer en onderhoud veel minder sexy is dan een nieuwe ov-lijn aanleggen. Toch moet het uiteindelijk wel gebeu ren, stelt ze. ,,Het is als met je huis: doe je jaren niets dan gaat het dak lekken.'' Nu er ruim een half miljoen woningen in de Randstad bij moeten komen, willen de stadsvervoerders van Amsterdam, Den Haag en Rotterdam boter bij de vis. Er zijn miljarden euro's nodig voor nieuwe lijnen. Een 'dalletje' stelt RET-baas Maurice Unck als hem ge vraagd wordt naar zijn ervaringen met het ellendige corona jaar. Een 'knikkie' meent ook Bruno Bruins van de HTM. En ook Claudia Zuiderwijk van het GVB gaat niet verder dan een 'dipje'. De bazen van de grote stadsvervoer ders worden liever niet te veel her innerd aan alle lege bussen, trams en metro's. In plaats daarvan wij zen ze er op dat de reizigers ra zendsnel weer terugkeren. In Rotterdam en Den Haag zit het openbaar vervoer sinds de ver soepelingen alweer voor ruim de helft vol, vertellen RET-baas Unck en Bruins van de HTM. ,,Eind dit jaar zal dat rond de 80 procent zijn.'' Alleen Amsterdam blijft met 45 procent nog iets achter. ,,Wij missen nog steeds veel toeristen en zakelijke forenzen'', stelt Zui- derwijk. ,,Maar dat trekt wel weer bij.'' Herinnering Over enkele jaren zal corona voor de vervoerders een vervelende herinnering zijn, zegt Bruins, zelf nog korte tijd coronaminister, tot dat hij overwerkt raakte. Inmid dels is hij sinds vorig najaar inte rim-directeur bij de HTM. ,,Bruno, denk je dat het ov nog gaat groeien, krijg ik vaak te horen in de stad? Ik antwoord dan: jongens, dat denk ik niet, ik weet het wel zeker!'' Hij wijst er op dat het aan- tal reizigerskilometers in de grote steden tussen 2010 en 2019 met een kwart steeg. ,,Door corona is dat even anders, maar straks groeien we weer net zo hard als vroeger.'' Het is de reden dat Bruins, Unck en Zuiderwijk in het hoofdkan toor van de RET aan de voet van de Erasmusbrug gezamenlijk om ta fel zitten. Unck wijst op de grote kaart van de metropoolregio Rot terdam en Den Haag aan de muur. ,,Kijk, in dat gebied moeten er 250.000 woningen bij komen.'' GVB-baas Zuiderwijk: ,,En bij ons in Amsterdam en de directe regio gaat het om nog eens 300.000 wo ningen.'' Parkeernormen Al met al komt de helft van de nieuwbouwwoningen in de Rand stad. Nieuwe ov-verbindingen zijn essentieel om steden leefbaar en bereikbaar te houden, stellen ze. Zeker nu steeds meer gemeenten hun parkeernormen verlagen en nieuwe bewoners niet standaard meer recht hebben op een par keerplaats. Bruins: ,,Woningbouw en infrastructuur zijn als de twee helften van de Maagdenburger halve bollen. Die moet je samen aanpakken. Het liefst zou ik straks in elke nieuwe woning een ov- abonnement op de keukentafel zien.'' Meer concreet vragen GVB, HTM en RET - samen vervoeren ze 2 miljoen van de dagelijkse 4,75 miljoen ov-reizigers - het nieuwe kabinet een half miljard euro per jaar voor de nieuwe lijnen en voor een veel hogere vervoersfrequen tie op bestaande verbindingen. Zo wil het GVB in Amsterdam de me- troring sluiten en de Noord-Zuid lijn doortrekken naar Schiphol. Belangrijke uitdaging: het ontslui ten van de nieuwe Havenstad bij Sloterdijk (100.000 woningen). De RET wil Rotterdam-Zuid, waar 30.000 woningen komen, woensdag 16 juni 2021 Europa en Amerika hebben op hun eerste top met de nieuwe Amerikaanse presi dent Joe Biden hun handels oorlog beslecht. Ook schor ten ze hun miljarden dollars kostende straftarieven op. De dagen dat de EU en de VS lijn recht tegenover elkaar ston den onder president Trump, lijken voorgoed verleden tijd. willen nu doorpakken in M Van boven naar beneden: Maurice Unck, Claudia Zui- derwijk en Bruno Bruins. FOTO'S ARIE KIEVIT de Randstad David Bremmer Rotterdam - Claudia Zuiderwijk, GVB Von der Leyen en Biden, FOTO APA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 10