VS en EU
hebben
strijdbijl
begraven
II
10 NIEUWS
Beheeren
onderhoud is
minder sexy
dan nieuwe lijn
Frans Boogaard
Brussel
EU-commissiepresident Von der
Leyen kon gisteren tevreden te
rugblikken op de eerste topont
moeting met Joe Biden. Vooral
het beslechten van het jaren
lange conflict tussen de Ameri
kaanse en Europese vliegtuig
makers Boeing en Airbus was
een pak van haar hart. ,,We heb
ben een belangrijke stap gezet
naar de oplossing van het langst
durende handelsgeschil in de ge
schiedenis van de Wereldhan
delsorganisatie, WTO'', aldus
Von der Leyen. ,,Deze nieuwe
geest van samenwerking laat
zien dat we ook andere proble
men tot wederzijds voordeel
kunnen oplossen.''
Amerika en Europa besloten
ook tot nauwe samenwerking op
het gebied van de klimaatveran
dering en coronabestrijding.
Voor het klimaat komt er een
'actiegroep' die concrete voor
stellen gaat uitwerken om te vol
doen aan de klimaatafspraken
die zijn gemaakt in Parijs. En de
twee machtsblokken willen
eind volgend jaar twee derde van
de wereldbevolking met wes
terse vaccins hebben gevacci
neerd tegen corona.
Handelsbarrières
Ook komt er een handels- en
technologieraad om handelsbar
rières tegen te gaan. Ze werken
ook verder aan bestrijding van
belastingvlucht en de hervor
ming van de Wereldhandels- en
Wereldgezondheidsorganisatie.
In hun buitenlands beleid gaan
ze zich nadrukkelijker manifes
teren als verdedigers van rechts
staat en democratie. ,,We hoeven
het niet altijd eens te zijn, maar
we delen wel dezelfde waarden'',
aldus Von der Leyen.
een nieuwe metroverbinding ge
ven die via een derde brug of een
tunnel over de Maas van Feyen-
oord City naar Kralingen loopt. De
stadsvervoerder wil ook de bestu
ring van het ondergrondse deel
van de Rotterdamse metro auto
matiseren. ,,Dan kunnen we elke
90 seconden rijden, tegen om de
drie minuten nu. Dat scheelt
enorm.''
Harmonicabussen
Den Haag wil het bestaande tram
netwerk doortrekken naar Zuid
west, waar tienduizenden wonin
gen staan ingepland. Ook de Ko
ningscorridor van de Haagse
Binckhorst via Voorburg naar
Zoetermeer moet opgewaardeerd,
aldus Bruins: ,,Daar komen 25.000
huizen te staan en evenveel ar
beidsplaatsen." Verder wordt fors
geïnvesteerd in extra capaciteit. Zo
keren de bekende lange harmoni
cabussen terug, vertelt Bruins.
,,Een mega-investering.''
De stadsvervoerders stellen dat
goed ov zichzelf terugverdient.
,,Neem de RandstadRail tussen
Den Haag en Rotterdam die HTM
en RET delen. Daar stapten vlak
voor corona 45.000 reizigers per
dag in.'' Zuiderwijk: ,,Waar ov
komt, ontstaat reuring en nieuwe
bedrijvigheid.''
Maar er is veel meer nodig, te
beginnen met substantieel hogere
budgetten voor onderhoud. Ruim
200 miljoen per jaar extra vragen
de stadsvervoerders. ,,Het onder
houdsbudget is sinds de financiële
crisis al tien jaar bevroren'', vertelt
Zuiderwijk. ,,Dat knelt enorm,
want het aantal reizigers is sinds
dien fors gestegen.''
Volgens Zuiderwijk is het pro
bleem dat beheer en onderhoud
veel minder sexy is dan een
nieuwe ov-lijn aanleggen. Toch
moet het uiteindelijk wel gebeu
ren, stelt ze. ,,Het is als met je huis:
doe je jaren niets dan gaat het dak
lekken.''
Nu er ruim een half miljoen woningen in
de Randstad bij moeten komen, willen de
stadsvervoerders van Amsterdam, Den Haag
en Rotterdam boter bij de vis. Er zijn miljarden
euro's nodig voor nieuwe lijnen.
Een 'dalletje' stelt
RET-baas Maurice
Unck als hem ge
vraagd wordt naar
zijn ervaringen met
het ellendige corona
jaar. Een 'knikkie' meent ook
Bruno Bruins van de HTM. En ook
Claudia Zuiderwijk van het GVB
gaat niet verder dan een 'dipje'. De
bazen van de grote stadsvervoer
ders worden liever niet te veel her
innerd aan alle lege bussen, trams
en metro's. In plaats daarvan wij
zen ze er op dat de reizigers ra
zendsnel weer terugkeren.
In Rotterdam en Den Haag zit
het openbaar vervoer sinds de ver
soepelingen alweer voor ruim de
helft vol, vertellen RET-baas Unck
en Bruins van de HTM. ,,Eind dit
jaar zal dat rond de 80 procent
zijn.'' Alleen Amsterdam blijft met
45 procent nog iets achter. ,,Wij
missen nog steeds veel toeristen
en zakelijke forenzen'', stelt Zui-
derwijk. ,,Maar dat trekt wel weer
bij.''
Herinnering
Over enkele jaren zal corona voor
de vervoerders een vervelende
herinnering zijn, zegt Bruins, zelf
nog korte tijd coronaminister, tot
dat hij overwerkt raakte. Inmid
dels is hij sinds vorig najaar inte
rim-directeur bij de HTM. ,,Bruno,
denk je dat het ov nog gaat
groeien, krijg ik vaak te horen in
de stad? Ik antwoord dan: jongens,
dat denk ik niet, ik weet het wel
zeker!'' Hij wijst er op dat het aan-
tal reizigerskilometers in de grote
steden tussen 2010 en 2019 met
een kwart steeg. ,,Door corona is
dat even anders, maar straks
groeien we weer net zo hard als
vroeger.''
Het is de reden dat Bruins, Unck
en Zuiderwijk in het hoofdkan
toor van de RET aan de voet van de
Erasmusbrug gezamenlijk om ta
fel zitten. Unck wijst op de grote
kaart van de metropoolregio Rot
terdam en Den Haag aan de muur.
,,Kijk, in dat gebied moeten er
250.000 woningen bij komen.''
GVB-baas Zuiderwijk: ,,En bij ons
in Amsterdam en de directe regio
gaat het om nog eens 300.000 wo
ningen.''
Parkeernormen
Al met al komt de helft van de
nieuwbouwwoningen in de Rand
stad. Nieuwe ov-verbindingen zijn
essentieel om steden leefbaar en
bereikbaar te houden, stellen ze.
Zeker nu steeds meer gemeenten
hun parkeernormen verlagen en
nieuwe bewoners niet standaard
meer recht hebben op een par
keerplaats. Bruins: ,,Woningbouw
en infrastructuur zijn als de twee
helften van de Maagdenburger
halve bollen. Die moet je samen
aanpakken. Het liefst zou ik straks
in elke nieuwe woning een ov-
abonnement op de keukentafel
zien.''
Meer concreet vragen GVB,
HTM en RET - samen vervoeren
ze 2 miljoen van de dagelijkse 4,75
miljoen ov-reizigers - het nieuwe
kabinet een half miljard euro per
jaar voor de nieuwe lijnen en voor
een veel hogere vervoersfrequen
tie op bestaande verbindingen. Zo
wil het GVB in Amsterdam de me-
troring sluiten en de Noord-Zuid
lijn doortrekken naar Schiphol.
Belangrijke uitdaging: het ontslui
ten van de nieuwe Havenstad bij
Sloterdijk (100.000 woningen).
De RET wil Rotterdam-Zuid,
waar 30.000 woningen komen,
woensdag 16 juni 2021
Europa en Amerika hebben
op hun eerste top met de
nieuwe Amerikaanse presi
dent Joe Biden hun handels
oorlog beslecht. Ook schor
ten ze hun miljarden dollars
kostende straftarieven op. De
dagen dat de EU en de VS lijn
recht tegenover elkaar ston
den onder president Trump,
lijken voorgoed verleden tijd.
willen nu doorpakken in
M Van boven naar beneden:
Maurice Unck, Claudia Zui-
derwijk en Bruno Bruins.
FOTO'S ARIE KIEVIT
de Randstad
David Bremmer
Rotterdam
- Claudia Zuiderwijk, GVB
Von der Leyen en Biden,
FOTO APA