'Eigen school voor muziek in Tholen' Nieuw Goes en D66: Maak de woonerven in Ouverture veiliger Sluis schakelt volgende rechter in voor afslag 6 Wethouder doet onderzoek Robert Vroegindeweij kan zijn borst natmaken. De directeur van Muziekschool Zeeland zal bin nenkort de Thoolse leden van de commissie Samenleving goed deels moeten overtuigen van de nieuwe werkwijze, en dat die goed werkt. Want de commissie vindt de financiële situatie al tij den maar zwakjes en vraagt zich af of dat geld niet beter anders be steed kan worden. Bijvoorbeeld door het muziek onderwijs op Tholen te regelen. Met de vier muziekverenigingen onderling. Hoe dat eruit zal zien en hoeveel het kost mag wethou der Frank Hommel onderzoeken. Portemonnee Zelf lijkt hij er overigens geen voorstander van: de wethouder verdedigt het beleid van de Mu ziekschool Zeeland en spreekt zijn vertrouwen uit in de werk wijze die is ingezet onder Vroe- gindeweij. ,,Het mooie van het huidige management is dat zij nu de verbinding zoeken, zegt Hom mel. ,,Er is een transformatie gaande van traditionele school naar een moderne, die ook naar buiten gaat en aansluiting zoekt bij ouderen. Als je een Thoolse muziekschool wil oprichten als afgeleide van de Zeeuwse Mu ziekschool zoals die er nu is, dan kunnen we behoorlijk de porte monnee trekken." Hommel refereerde aan ge sprekken die hij enkele jaren gele den hield toen hij cultuurwet houder werd. ,,Van de vier vereni gingen willen er twee bij de Mu ziekschool Zeeland blijven en willen de andere twee het op hun eigen manier doen. Los van de kosten, zal dat ook discussie ople veren." Het is niet voor het eerst dat Tholens deelname aan Muziek school Zeeland ter discussie staat. Dat was in 2019 ook al het geval. Desondanks bleef ze er toen bij aangesloten. MÈmmÊA Als je een Thoolse muziekschool wil oprichten, kunnen we de portemonnee trekken Frank van Pelt uit de Glenn Mil- lerlaan en een aantal andere be woners strijden voor de komst van onder meer drempels in de straat. Veel straten in de wijk Ou verture zijn woonerven, waar maximaal vijftien kilometer per uur mag worden gereden. Maar door hun lange en kaarsrechte ka rakter nodigen ze uit om harder te rijden. Daar veranderen een paar eilandjes met een paaltje erop niets aan. Onderzoek heeft aange toond dat het overgrote deel van de automobilisten te hard rijdt. De partijen spreken van een gevaarlijke situatie voor spelende kinderen De bewoners vingen tot nu toe bot bij de gemeente, ondanks het feit dat zelfs Veilig Verkeer Ne derland onlangs in een rapport stelde dat maatregelen noodzake lijk zijn. D66 en Nieuw Goes roepen het college nu op wél actie te onder- nemen. De partijen spreken van een gevaarlijke situatie voor on der anderen spelende kinderen, bijvoorbeeld als ze onverwachts de straat op rennen. Bordjes Dat burgemeester en wethouders niet eens bereid zijn aan het begin van de straat bordjes op te hangen die de maximumsnelheid van vijftien kilometer per uur aange ven, gaat er bij beide partijen al helemaal niet in. 'Die zouden so wieso bij alle woonerven moeten komen, om bestuurders aan de maximumsnelheid te herinne ren', vinden ze. Al met al wordt bestuurders in de woonerven in Ouverture volgens Nieuw Goes en D66 nu geen strobreed in de weg gelegd om harder te rijden dan is toegestaan. Guido van der Heijden Breskens Sluis en de Holding Zeeuwse Vis- veilingen (HZV) zijn al enige tijd in conflict over de garnalenafslag in Breskens. De HZV, waarin Vlissin- gen een meerderheidsaandeel van 65 procent heeft, besloot in maart dat de garnalen voortaan naar Vlis- singen gaan. Maar Sluis wil het enige tastbare stukje visserij in Breskens koste wat kost behouden. Afgelopen donderdag stonden beide partijen al tegenover elkaar in de Amsterdamse rechtbank. Daar stelde Sluis dat het besluit om de garnalenafslag en daarmee de zeef naar Vlissingen te verhuizen op verkeerde gronden is genomen. Omdat de uitspraak van deze rech ter nog zes weken op zich kan laten wachten, vraagt Sluis nu in Breda in een kort geding om schorsing. Zo lang de Amsterdamse rechter nog niet heeft gevonnist, zolang blijft de zeef waar hij is, is de insteek. Vlissingse kades In juli begint het garnalenseizoen en er is de HZV veel aan gelegen dan al met het verwerken van gar- nalen in Vlissingen te kunnen be ginnen. ,,Haastige spoed is zelden goed", betoogt de Sluise wethouder Vlissingse kades zijn op den duur interessanter voor de offshore Marianne Poissonnier. „Tijdsdruk moet niet leidend in de zaak zijn. Het moet zorgvuldig gebeuren", betoogt ze. Poissonnier heeft zo haar bedenkingen of de Zeeuwse visserij wel gebaat is bij een bunde ling in Vlissingen. ,,Ik betwijfel ten zeerste of de Vlissingse kades op den duur niet interessanter zijn voor de offshore." Poissonnier denkt dat de gronden in Vlissingen te veel geld waard zijn. Snelle verhuizing Foort Lokerse, directeur Holding Zeeuwse Visveilingen, wil over de zaak niet veel kwijt nu deze onder de rechter is. Het gerucht dat de garnalenzeef al een dezer dagen naar Vlissingen verhuist, ontkracht hij. ,,Ik heb dat ook gehoord maar dat is niet waar. Op zijn vroegst eind van deze maand." Lokerse ver zekert dat, wat hem betreft de vis- afslag in Vlissingen zal blijven. ,,De intentie, ook van de gemeente Vlis- singen, is de afslag in Vlissingen te behouden. Ook als er in de toe- komst sprake zal zijn van een sa menwerking met een andere afslag, dan nog zal die fysiek in Vlissingen Garnalenafslag blijft ook in de toekomst in Vlissingen, maar ik geef geen garanties blijven." Garanties wil Lokerse ech ter niet geven. ,,Ik kan niet in de toekomst kijken, je weet het nooit. Als je ziet dat de Europese Com missie nu alweer denkt aan het in perken van de bodemvisserij dan durf ik niks meer te voorspellen." dinsdag 15 juni 2021 BE Thoolse muzikanten krijgen in de toekomst mogelijk geen les meer via Muziekschool Zeeland, maar van een Thoolse variant daarop. Hoe dat eruit zou zien en hoeveel het kost, gaat wet houder Frank Hommel uitzoe ken. Michiel Bouwman Tholen - Frank Hommel, wethouder Tholen Er moeten maatregelen worden genomen om de veiligheid in de Glenn Millerlaan en andere straten in de Goese wijk Ouver ture te verbeteren. Dat vinden de raadsfracties van Nieuw Goes en D66. 'Het is nu gevaar lijk voor onder meer spelende kinderen', vinden ze. Rob Paardekam Goes Raakt Breskens haar garnalen- zeef kwijt, dan hebben de garna- lenvissers er niks meer te zoe ken. Daarom probeert de ge meente Sluis de zeef voor de vismijn in het dorp te behouden. Vanmorgen doet Sluis voor de voorzieningenrechter in Breda opnieuw een poging. -Marianne Poissonnier, wethouder -Foort Lokerse, Zeeuwse Visveilingen Frank van Pelt strijdt al jaren voor de komst van fatsoenlijke verkeersremmers in de Glenn Miller laan in Goes. foto johan van der heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 59