'Eigen school
voor muziek
in Tholen'
Nieuw Goes en D66: Maak de
woonerven in Ouverture veiliger
Sluis schakelt volgende rechter in voor afslag
6
Wethouder doet onderzoek
Robert Vroegindeweij kan zijn
borst natmaken. De directeur van
Muziekschool Zeeland zal bin
nenkort de Thoolse leden van de
commissie Samenleving goed
deels moeten overtuigen van de
nieuwe werkwijze, en dat die
goed werkt. Want de commissie
vindt de financiële situatie al tij
den maar zwakjes en vraagt zich
af of dat geld niet beter anders be
steed kan worden.
Bijvoorbeeld door het muziek
onderwijs op Tholen te regelen.
Met de vier muziekverenigingen
onderling. Hoe dat eruit zal zien
en hoeveel het kost mag wethou
der Frank Hommel onderzoeken.
Portemonnee
Zelf lijkt hij er overigens geen
voorstander van: de wethouder
verdedigt het beleid van de Mu
ziekschool Zeeland en spreekt
zijn vertrouwen uit in de werk
wijze die is ingezet onder Vroe-
gindeweij. ,,Het mooie van het
huidige management is dat zij nu
de verbinding zoeken, zegt Hom
mel. ,,Er is een transformatie
gaande van traditionele school
naar een moderne, die ook naar
buiten gaat en aansluiting zoekt
bij ouderen. Als je een Thoolse
muziekschool wil oprichten als
afgeleide van de Zeeuwse Mu
ziekschool zoals die er nu is, dan
kunnen we behoorlijk de porte
monnee trekken."
Hommel refereerde aan ge
sprekken die hij enkele jaren gele
den hield toen hij cultuurwet
houder werd. ,,Van de vier vereni
gingen willen er twee bij de Mu
ziekschool Zeeland blijven en
willen de andere twee het op hun
eigen manier doen. Los van de
kosten, zal dat ook discussie ople
veren."
Het is niet voor het eerst dat
Tholens deelname aan Muziek
school Zeeland ter discussie
staat. Dat was in 2019 ook al het
geval. Desondanks bleef ze er
toen bij aangesloten.
MÈmmÊA
Als je een Thoolse
muziekschool wil
oprichten, kunnen
we de portemonnee
trekken
Frank van Pelt uit de Glenn Mil-
lerlaan en een aantal andere be
woners strijden voor de komst
van onder meer drempels in de
straat. Veel straten in de wijk Ou
verture zijn woonerven, waar
maximaal vijftien kilometer per
uur mag worden gereden. Maar
door hun lange en kaarsrechte ka
rakter nodigen ze uit om harder te
rijden. Daar veranderen een paar
eilandjes met een paaltje erop
niets aan. Onderzoek heeft aange
toond dat het overgrote deel van
de automobilisten te hard rijdt.
De partijen spreken
van een gevaarlijke
situatie voor
spelende kinderen
De bewoners vingen tot nu toe
bot bij de gemeente, ondanks het
feit dat zelfs Veilig Verkeer Ne
derland onlangs in een rapport
stelde dat maatregelen noodzake
lijk zijn.
D66 en Nieuw Goes roepen het
college nu op wél actie te onder-
nemen. De partijen spreken van
een gevaarlijke situatie voor on
der anderen spelende kinderen,
bijvoorbeeld als ze onverwachts
de straat op rennen.
Bordjes
Dat burgemeester en wethouders
niet eens bereid zijn aan het begin
van de straat bordjes op te hangen
die de maximumsnelheid van
vijftien kilometer per uur aange
ven, gaat er bij beide partijen al
helemaal niet in. 'Die zouden so
wieso bij alle woonerven moeten
komen, om bestuurders aan de
maximumsnelheid te herinne
ren', vinden ze. Al met al wordt
bestuurders in de woonerven in
Ouverture volgens Nieuw Goes
en D66 nu geen strobreed in de
weg gelegd om harder te rijden
dan is toegestaan.
Guido van der Heijden
Breskens
Sluis en de Holding Zeeuwse Vis-
veilingen (HZV) zijn al enige tijd in
conflict over de garnalenafslag in
Breskens. De HZV, waarin Vlissin-
gen een meerderheidsaandeel van
65 procent heeft, besloot in maart
dat de garnalen voortaan naar Vlis-
singen gaan. Maar Sluis wil het
enige tastbare stukje visserij in
Breskens koste wat kost behouden.
Afgelopen donderdag stonden
beide partijen al tegenover elkaar in
de Amsterdamse rechtbank. Daar
stelde Sluis dat het besluit om de
garnalenafslag en daarmee de zeef
naar Vlissingen te verhuizen op
verkeerde gronden is genomen.
Omdat de uitspraak van deze rech
ter nog zes weken op zich kan laten
wachten, vraagt Sluis nu in Breda in
een kort geding om schorsing. Zo
lang de Amsterdamse rechter nog
niet heeft gevonnist, zolang blijft
de zeef waar hij is, is de insteek.
Vlissingse kades
In juli begint het garnalenseizoen
en er is de HZV veel aan gelegen
dan al met het verwerken van gar-
nalen in Vlissingen te kunnen be
ginnen. ,,Haastige spoed is zelden
goed", betoogt de Sluise wethouder
Vlissingse kades zijn
op den duur
interessanter voor de
offshore
Marianne Poissonnier. „Tijdsdruk
moet niet leidend in de zaak zijn.
Het moet zorgvuldig gebeuren",
betoogt ze. Poissonnier heeft zo
haar bedenkingen of de Zeeuwse
visserij wel gebaat is bij een bunde
ling in Vlissingen. ,,Ik betwijfel ten
zeerste of de Vlissingse kades op
den duur niet interessanter zijn
voor de offshore." Poissonnier
denkt dat de gronden in Vlissingen
te veel geld waard zijn.
Snelle verhuizing
Foort Lokerse, directeur Holding
Zeeuwse Visveilingen, wil over de
zaak niet veel kwijt nu deze onder
de rechter is. Het gerucht dat de
garnalenzeef al een dezer dagen
naar Vlissingen verhuist, ontkracht
hij. ,,Ik heb dat ook gehoord maar
dat is niet waar. Op zijn vroegst
eind van deze maand." Lokerse ver
zekert dat, wat hem betreft de vis-
afslag in Vlissingen zal blijven. ,,De
intentie, ook van de gemeente Vlis-
singen, is de afslag in Vlissingen te
behouden. Ook als er in de toe-
komst sprake zal zijn van een sa
menwerking met een andere afslag,
dan nog zal die fysiek in Vlissingen
Garnalenafslag blijft
ook in de toekomst in
Vlissingen, maar ik
geef geen garanties
blijven." Garanties wil Lokerse ech
ter niet geven. ,,Ik kan niet in de
toekomst kijken, je weet het nooit.
Als je ziet dat de Europese Com
missie nu alweer denkt aan het in
perken van de bodemvisserij dan
durf ik niks meer te voorspellen."
dinsdag 15 juni 2021
BE
Thoolse muzikanten krijgen in
de toekomst mogelijk geen les
meer via Muziekschool Zeeland,
maar van een Thoolse variant
daarop. Hoe dat eruit zou zien
en hoeveel het kost, gaat wet
houder Frank Hommel uitzoe
ken.
Michiel Bouwman
Tholen
- Frank Hommel,
wethouder Tholen
Er moeten maatregelen worden
genomen om de veiligheid in de
Glenn Millerlaan en andere
straten in de Goese wijk Ouver
ture te verbeteren. Dat vinden
de raadsfracties van Nieuw
Goes en D66. 'Het is nu gevaar
lijk voor onder meer spelende
kinderen', vinden ze.
Rob Paardekam
Goes
Raakt Breskens haar garnalen-
zeef kwijt, dan hebben de garna-
lenvissers er niks meer te zoe
ken. Daarom probeert de ge
meente Sluis de zeef voor de
vismijn in het dorp te behouden.
Vanmorgen doet Sluis voor de
voorzieningenrechter in Breda
opnieuw een poging.
-Marianne Poissonnier, wethouder
-Foort Lokerse, Zeeuwse Visveilingen
Frank van Pelt strijdt al jaren voor de komst van fatsoenlijke verkeersremmers in de Glenn Miller
laan in Goes. foto johan van der heijden