fiHHHH ©NDERNEMER c IsHP Podcast Keuzestress? t 'Ondernemers vaak al gebaat met klein voorschot' van de week Hoe Jochanan Bax een succesverhaal maakte van Bax Music K PIN Voorschot leent ondernemers geld en verrekent de aflossing via pintransacties Stel: je hebt een schoenenzaak en moet investeren in de zomercollectie. Je beschikt alleen niet over de financiële middelen. PIN Voorschot zorgt dat het geld binnen een week op je rekening staat en int kleine gedeeltes van de aflossing via pintransacties. Hoe het werkt? Ga naar de site van PIN Voorschot, vul het formulier in en via een re- kentool kun je direct zien welk bedrag je maximaal kunt lenen. Ben je enthousiast geraakt, dan gaat PIN Voorschot (dat inmiddels aan ruim 2.100 klanten 5.600 leningen verstrekte) via banktransacties beoordelen of het verstandig is een lening te verstrekken. Binnen 24 uur is dat helder en wanneer er geen opvallendheden zijn, wordt een afspraak gemaakt. Ondernemers zijn helden ,,In tegenstelling tot een bank komen wij bij jou langs om kennis te maken", vertelt Diederik Werdmölder, oprichter van PIN Voorschot. ,,In onze optiek zijn ondernemers helden die in deze gekke tijd keihard hebben gevochten. Zien we mogelijkheden om je verder te helpen met een financiering, dan maken we een con tract op dat je digitaal kunt ondertekenen. Vervolgens activeren we een optie op je betaalterminal waardoor er bijvoorbeeld bij iedere pintransactie 15 procent van de klantenbon naar ons wordt overge maakt. De volgende ochtend begin je met aflossen, zonder dat je er omkijken naar hebt." Om een beeld te geven van de kosten: bij een lening van 10.000 euro met een looptijd van zes maanden los je gemiddeld 63 euro per dag af. Lukt het je om sneller af te lossen, dan worden de kosten verlaagd. In tegenstelling tot bij banken betaal je geen afsluitprovisie, hoef je geen jaarcijfers te laten zien en is er ook geen sprake van onderpand. Mond-tot-mondreclame De ervaring leert dat veel klanten aan kloppen voor relatief kleine leningen. ,,Ik verbaas mij er wel eens over hoeveel ondernemers al zijn geholpen met een voorschot van twee- of drieduizend euro. In totaal gaat het bij 14 procent van alle leningen om een bedrag onder de 5.000 euro." Voor het huidige succes zou de 61-jarige ondernemer zes jaar geleden hebben getekend toen hij met PIN Voor schot begon. Hij woonde daarvoor in Hongkong, werkte al dertig jaar voor financiële instellingen, maar wilde naar huis. Iets anders doen. Ondernemen. ,,In China maakte ik kennis met een vergelijkbaar concept als PIN Voorschot. Dat model heb ik passend gemaakt voor Nederland." Wie in gesprek gaat met Werdmölder zal tot de conclusie komen dat hij en zijn dertien medewerkers er alles aan doen om in niets op een bank te lijken. ,,Geld lenen is best spannend voor ondernemers. Om de drempel wat te verlagen, komen we langs. En als één van de salesmensen op vakantie is, ga ik lekker zelf." deondernemer.nl Nog lang niet uitgegroeid De consument heeft graag wat te kiezen. Het zorgt voor een gevoel van vrijheid, dat blij en gelukkig maakt. Toch is het geen kwestie van simpelweg meer keuze toevoegen als je klanten blijer wilt maken. Psycholoog Barry Schwartz is Mister Keuzestress en sprak daar al iconisch over tijdens een TED- talk uit 2005. Inmiddels is er veel meer bekend over psychologische processen hierachter. Hoe werkt dat voor Bol.com, succesvol met het 'grootste assortiment' voor 'ons allemaal'? Dat is keuzestress- technisch niet echt een lekkere boodschap. Keuzestress ontstaat als consumenten zo'n zeven items of meer hebben om te vergelijken. Dus staan er zes shampoos op een rij bij de drogist? Dan lukt het prima om te kiezen. Maar zijn het er veertien? Dan heb je daar al veel meer moeite mee. Dat is iets om rekening mee te houden als je jouw assortiment zo aantrekkelijk mogelijk wilt presenteren. Beperk dus het aantal opties binnen een keuze het liefst tot zeven. Dat is het aantal stukjes informatie dat het bewuste brein gemiddeld kan onthouden en dus vergelijken. Grootste assortiment En dan Bol.com, want hoe komt die online retailer weg met dat enorme assortiment? Er zijn twee aspecten belangrijk: enerzijds intentie en aankoop, anderzijds categorieën en filters. Dat de web winkel het grootste assortiment heeft, zie je vooral terug in de externe communicatie. Het komt langs in commercials en banners, maar niet per se in de webshop. Dat heeft een reden. Als klanten 'thuis' de intentie hebben om te gaan winkelen willen ze vooral zekerheid ervaren. Bijvoorbeeld de zekerheid dat een winkel voor hen precies heeft wat ze zoeken. Dan is het grootste assortiment een uitstekende keuze. Pas in de (online) winkel moet er een keuze worden gemaakt. Op dat moment moet Bol.com de keuze dus juist beperken, om keuzestress te voor komen. Eenmaal in de webshop is de communicatie heel anders, ge richt op kiezen uit categorieën en op basis van filters. Die zorgen er voor dat het aanbod juist steeds smaller wordt en je specifiek toe werkt naar wat je zoekt. Het liefst binnen de zeven vergelijkbare items die het bewuste brein goed kan behappen. Meer of minder keuze Staan er toch meer dan zeven producten op een rij binnen een categorie of filter? Dat hoeft geen probleem te zijn. Keuzestress treedt op volgens vier belangrijke voorwaarden: dat de klant geen duidelijke voorkeur heeft, onbe kend is met de keuzes, geen beste keuze krijgt aangeboden en lastig kan vergelijken. Als dat allemaal goed gaat, komt Bol.com ermee weg, zonder dat er te veel keuze stress ontstaat. tb 'Grote behoefte aan kleine leningen in mkb' Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met PIN Voorschot. Zie ook: pinvoorschot.nl volg ons op Geloof in je zaak GERHARD TE VELDE Beluister deze podcastserie Scan de QR-code om alle afleveringen van 'Geloof in je zaak' te beluisteren. Of ga naar deondernemer.nl/podcast Jochanan Bax richtte samen met zijn broer Nathanael jaren geleden een online muziek winkel op en is daar heel succesvol mee. De ondernemer achter dit familiebedrijf spreekt met podcast-presentator Gerhard te Velde over wat hem drijft, kortom: zijn geloof in de zaak. Bax Music bestaat al sinds 2003 en is onder muziekfanaten echt een begrip. De webshop draait inmiddels 130 miljoen omzet per jaar, met een team van 450 medewerkers. Het bedrijf verkoopt ruim zeshonderd merken, heeft 48.000 voorradige producten en ver stuurt per jaar meer dan een miljoen pakket jes. Daarnaast staan er fysieke winkels in Amsterdam, Rotterdam, Apeldoorn en Antwerpen. De webwinkel is in meerdere Europese landen actief. Jochanan Bax heeft een indrukwekkende werklust en geeft alles om van het bedrijf een succes te maken. Je hoort in deze podcast met welke mindset hij onderneemt, hoe hij keuzes maakt en wat de toekomst plannen zijn van dit bedrijf, dat nog lang niet is uitgegroeid. Groeiexpert en ondernemer Gerhard te Velde van Groeivoer gaat het gesprek aan op het hoofdkantoor van Bax Music in Goes. PATRICK WESSELS OVER DE PSYCHOLOGIE VAN CONSUMENTEN Patrick Wessels is consumenten psycholoog en zit in de raad van advies van De Ondernemer. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19