II Wegwerpplastic in de ban ECONOMIE 17 NIEUWE REGELS We verdiepen ons nu in de wereld van de schoon maakmiddelen den samen de ShaversClub opgericht, een bedrijf dat online scheermesjes ver koopt. Marcel: ,,We wilden onze cosme- ticalijn uitbreiden en tijdens onze zoek tocht kwamen we erachter dat verzor gingsproducten zoals shampoo of douchegel in flessen voor 80 procent uit water bestaat. Dat vond ik behoorlijk shocking. Net als het gegeven dat in deze producten vaak ook microplastics zijn te vinden. We vonden het onze opdracht een verzorgingslijn te bedenken zonder water én zonder plastic. Onze zee be staat op dit moment uit meer dan vijf biljoen stukken plastic, het is een on voorstelbaar groot probleem dat moet worden aangepakt. Voor ons was het duidelijk dat we niet meer met plastic wilden werken. Want ook gerecycled plastic doet er 450 jaar over om af te bre ken.'' Juiste mix Het werd een behoorlijke zoektocht naar de juiste mix van ingrediënten en verpakkingsmateriaal. Marco: ,,Het be tekent zoeken, zoeken en nog eens zoe ken. Je moet voldoen aan een hele trits voorwaarden op het gebied van hygiëne en veiligheid, maar denk bijvoorbeeld ook aan het creëren van 100 procent luchtdichtheid. Voor de verpakking kwamen we uit op recyclebaar karton en voor de zeep gebruiken we een mix van poeders en granulaat die je kunt persen tot een zeepvorm, ofwel een bar. De basisstoffen voor shampoo zijn shea butter (een plantaardig vet uit de vrucht van een Afrikaanse boom, red.), sodiumchloride, olijfolie en glycerine. De zeep werkt niet alleen ontvettend, maar ook antibacterieel. Dus als mijn broer er zijn haar mee wast, kan hij het probleemloos aan mij doorgeven voor gebruik. Niks aan de hand. Daarnaast schuimen ze ook voldoende, want an ders zou het niet snel worden gekocht. Dat gebeurt als er water bij komt. Je wrijft de bar in je handen of meteen op je haar.'' Op 26 juni 2019 was de oprichting van HappySoaps een feit. De ronde stukken zeep worden handmatig geperst en in middels verkoopt het bedrijf er via de eigen webshop en 927 fysieke verkoop punten zoals supermarkten en cadeau winkels zo'n 25.000 per maand. Gere geld komt er een product bij, zoals bodylotion, hondenshampoo, deodo rant, lippenbalsem of zonnebrand crème. Marcel: „Met name bij de body lotion was het een uitdaging om de ver pakking plasticvrij te houden. Deze bar is vrij vettig en moet extra worden ver- pakt. Uiteindelijk hebben we boterpa pier laten ontwikkelen dat is gemaakt van houtcellulose.'' Het team onder leiding van de broers bestaat uit dertien personen. Marcel: ,,Het was in het begin heel spannend, gaan we überhaupt iets verkopen na een jaar lang zoeken en experimenteren? Ja dus, mensen reageren enthousiast. En we zijn niet alleen in deze markt. Het aantal bedrijven dat plasticvrije produc ten in de vorm van bars aanbiedt, groeit gestaag. Wij willen het aantal verzor gingsproducten zo veel mogelijk uit breiden, zodat er in de badkamer geen enkel plastic flesje meer nodig is. Bin nenkort komen we met tandpasta op de markt en we zijn ons aan het verdiepen in de wereld van de schoonmaakmidde len. Want ook daar is een wereld te win nen. Badkamers en keukenkastjes zon der plastic flessen, dat is het doel.'' De broers melden dat ze inmiddels winst maken, maar maken nog geen omzetcijfers openbaar. ,,Vorig jaar ver kochten we iets meer dan 250.000 bars. Dat komt neer op een besparing van 750.000 tot 1 miljoen plastic flessen, aangezien elk stuk zeep drie a vier fles sen vervangt.'' Het is (voorlopig) niet de bedoeling dat de gebroeders Koers een keten van HappySoaps-winkels gaan opzetten. ,,In Groningen hebben we sinds een paar maanden een pop-up- winkel in het pand van de Jumbo Food- markt en daar zijn we tevreden over. dinsdag 15 juni 2021 GO De poppen van het merk Baby Born worden voort aan door speelgoedfabri kant Zapf Creation in een kar tonnen doos zonder plastic kijk- venster gestopt. Bij Albert Heijn stoppen ze eind dit jaar met het aanbieden van plastic tasjes bij de groente- en fruitafdeling. En cosmeticamerk Love Beauty and Planet verpakt tandpasta in een aluminium tube. Het is slechts een kleine greep voorbeelden van bedrijven die proberen het 'plastic monster' aan te pakken. Maar ook de overheid zet fors in op reductie en recycling, want uit recente cijfers van het We reld Natuur Fonds blijkt dat van de 78 miljoen ton plastic verpak kingen wereldwijd, bijna een derde (32 procent) in het milieu terechtkomt. Statiegeld In ons land zit er vanaf 1 juli 15 cent statiegeld op kleine plastic flesjes voor frisdrank en water. De flesjes kunnen dan worden ingeleverd bij onder meer super markten en tankstations en worden vervolgens opnieuw gebruikt. Twee dagen later, op 3 juli, gaat het Europese verbod op wegwerpplastic in. Kunststof- producten voor eenmalig ge bruik, zoals wattenstaafjes, kunststof rietjes en bekers van EPS-schuim (een soort piep schuim) komen vanaf dan niet meer op de markt. Bestaande voorraad mag nog wel worden verkocht. Na 2021 komen daar maatregelen bij. Zo moeten pro ducenten gaan meebetalen aan het inzamelen van afval en het opruimen van zwerfafval. Veel bedrijven zijn inmiddels overgestapt op alternatieven. Dat geldt ook voor snackbars, traditioneel grootverbruikers van wegwerpplastic, zo laat de Ver eniging Professionele Frituur- ders (ProFri) desgevraagd weten. Frituurzaken gebruiken 350 miljoen friet- en snackbak jes per jaar, maar volgens Pro- Fri-directeur Frans van Rooij worden deze bekende witte bak jes steeds vaker vervangen door karton. „Overigens vallen de witte bakjes nog niet onder het verbod van 3 juli. In de nieuwe wetgeving voor plastics staat wel dat het gebruik hiervan moet worden beperkt en dat gebeurt dus ook. Verpakkingen gemaakt van piepschuim, vaak gebruikt om hamburgers te verpakken, gaan wel definitief in de ban.'' Marco (links) en Marcel Koers pro duceren onder meer shampoo in de vorm van een stuk zeep. Dat scheelt veel plas tic, maar ook veel (transport van) water: shampoo of douchegel in fles sen bestaat voor 80 procent uit water. FOTO'S KOEN VERHEIJDEN - Marcel Koers, HappySoaps Dit frietbakje mag nog even blijven, piepschuim hamburgerbakjes zijn op 3 juli passé.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17