OPEN PODIUM
'Ik kom totaal niet uit een muzikaal nest'
II
6
Het Zeeuws Orkest speelt Ludwig van Beethoven en Francis Poulenc
Muzikanten laten zien en horen wat ze in hun mars hebben. Vandaag
richten we onze spotlight op klassiek gitarist Dik de Koning.
Zijn vader begreep des
tijds niet wat zijn zoon
nou zo leuk vond aan
'dat gepluk aan die sna
ren', maar als hij zo graag
naar het conservatorium wilde dan
moest hij dat maar doen. ,,Voor die
instemming ben ik mijn vader heel
mijn leven dankbaar gebleven", zegt
klassiek gitarist Dik de Koning (63)
uit Zierikzee.
,,Ik ben geboren in Bruinisse en
kom totaal niet uit een muzikaal
nest. Mijn vijf jaar oudere broer Jan
bepaalde bij ons thuis zo'n beetje de
platenkeus. Hij was mede-oprichter
van de Bruse jeugdsoos de Pul en
kocht daar ook veel lp's voor in. Zelf
zong ik als kind nogal graag. In de
kerk, maar vooral ook bij het CJV
waar de Zeeuwse troubadour Engel
Reinhoudt soms kwam optreden'',
memoreert Dik. Bij zingen paste
wel een gitaar en rond z'n veer
tiende kocht hij dan ook een simpel
triplex exemplaar.
Muziek van Bach
De liefde voor het klassieke reper
toire kwam min of meer bij toeval
op zijn pad. „Tijdens zo'n uitwisse-
lingsbezoek met de middelbare
school aan het Engelse Hatfield
kocht ik daar in een winkeltje spon
taan een lp van Alirio Diaz: 400 Ye
ars of the Classical Guitar. Dat was zo
Ik wist al snel dat
ik specifiek
gitaardocent zou
worden
gemiddeld niveau, dus lag 'uitvoe
rend musicus' niet zo voor de
hand.''
Dat lesgeven is hem uitstekend af
gegaan. Dik wist met enig geduld
een mooie praktijk op te bouwen.
Vooral de gitaarlessen in groepsver
band gingen hem prima af. ,,lk heb
dat ruim twintig jaar gedaan. Soms
was de belangstelling zo groot dat ik
op één avond drie groepen met zes
tien cursisten had.''
Gij zult ontploeteren
Volgens Dik is het van belang om
een klik te hebben met het instru
ment. Klassiek gitaar spelen, vergt
beslist wel wat inzet. 'Gij zult ont
ploeteren!', citeert hij bij wijze van
grap een tegeltjeswijsheid die op
hangt bij zijn bevriende overbuur
vrouw.
Bij haar in de tuin geeft hij sinds
enige tijd af en toe korte concerten
met een beperkt aantal toehoorders.
Als variant op zijn klassieke reper
toire, werkt hij ook graag mee aan
de muzikale bijeenkomsten voor
bewoners in zorgcentrum Cornelia
in Zierikzee. Onder het motto
'Breng eens een zonnetje' speelt én
zingt hij daar oud-Hollandse wijsjes
en nostalgische liedjes.
Naast het lesgeven, dat Dik nu al
lange tijd niet meer in groepjes,
maar met één leerling tegelijk doet,
treedt hij zelf tegenwoordig ook wat
vaker op. ,,Na de eerste lockdown
besloot ik 'huis/tuinconcerten' te
gaan geven. Dat wil zeggen een uur
lang - met pauze - klassieke gitaar
muziek bij de mensen thuis."
prachtig, die muziek van Bach tot
en met de 20e eeuw'', vertelt Dik.
Het eerste stapje op weg naar een
loopbaan in de muziek werd gezet
dankzij de bemiddeling van zijn
achterneef in Rotterdam. ,,Hij
bracht mij in contact met Doron Pe
per, een muziekstudent die mij
twee jaar les gaf en me daarna advi
seerde naar de vooropleiding van
het conservatorium te gaan.''
Dik volgde die raad op en wist al
snel dat hij de weg in de muziek zou
voortzetten. Eerdere gedachten aan
een opleiding aan de pabo of biolo
gisch boer worden, liet hij varen.
Muzikaal geheugen
,,Ik wist al snel dat ik specifiek gi
taardocent zou worden. Ik ben goed
in performance, maar met mijn mu
zikaal geheugen behaal ik maar een
De gretigheid om te spelen straalt
van de muzikanten af en het in
tense plezier waarmee het publiek
luistert spreekt boekdelen.
In maart 2020, toen Nederland in
lockdown moest, zou HZO samen
met Lisa Jacobs het vioolconcert
van Beethoven spelen. Het begin
motief van de vier paukenslagen
met die prachtige lange volle slag
erna, zouden toen geklonken heb
ben als de slagen die het noodlot
aankondigden. Veertien maanden
later klinken ze mysterieus, maar
door de vele herhalingen daarna in
de verschillende instrumenten
groepen, krijgen de slagen iets
hoopvols. Ze zwakken het lyrische
karakter van het allegro wat af.
Violiste Lisa Jacobs, in een felrode
jurk, demonstreerde na de lange or
kestrale introductie, dat zij een ras
musicus is. Zij speelde gloedvol en
met knappe fraseringen.
Haar flageoletspel dwong be
wondering af. Het samenspel met
het orkest was goed, Ivan Meyle-
mans zorgde ervoor dat de afwisse-
ling tussen forte en piano passages
prima overkwam, zodat de versie
ringen en de hoge trillers, die de so
liste speelde, prachtig boven de be
geleiding uit klonken.
Het larghetto kreeg de mooie
subtiele vereiste invulling, ondanks
de iets te luid klinkende hoorns. De
dromerige sfeer werd verkregen
door de mooie klarinetinbreng en
het subtiele vioolspel van Jacobs.
De variaties op het romantische
thema klonken spannend en een
snelle modulatie effende de weg
naar het rondo waarin het vrolijke
en volkse karakter lekker in de verf
werden gezet.
De cadensen in het eerste- en
laatste deel waren hoogtepunten.
Vooral die in het rondo. Jacobs
speelde een heel persoonlijke in
vulling, met generaal pauzes die
net niet te lang duurden, zodat de
spanning toenam. Origineel en
knap gebracht, mede door haar ge
weldige virtuositeit.
Violiste Lisa Jacobs
speelde gloedvol en
met knappe
fraseringen
Francis Poulenc schreef zijn sym
fonische werk Sinfonietta toen zijn
carrière in volle bloei was. Het werk
kreeg veel kritiek, maar is gewoon
plezierige muziek om te spelen en
om naar te luisteren.
Bij het horen van dit werk moet
je geen spijkers op laag water zoe-
ken, maar gewoon je hart openzet
ten en de muziek laten binnenko
men.
Gewoon genieten van de typi
sche Franse harmonieën, de spitse
replieken van de houtblazers in het
scherzo en het pizzicato van de
strijkers die voor een huppelend,
vrolijk ritme zorgen in het andante
onder de lyrische melodie.
De finale klonk als een feest, ein
delijk weer vrolijkheid na een te
lange muzikale adempauze.
maandag 14 juni 2021
-Dik de Koning
Wie meer wil weten over deze speci
fieke optredens kan hem bellen:
06-57374462 of op zijn website
kijken: www.dikdekoning.nl
Klassiek gitarist Dik de Koning geeft met veel plezier les, maar treedt tegenwoordig zelf ook wat
vaker op. foto marieke mandemaker
Wil je Dik de Koning
horen en zien
spelen?
Kijk op de site bij
pzc.nl/video
Feest na lange muzikale pauze
De Zeeuwse Concertzaal loopt
langzaam vol. Coronavol dat
wel. Keurig, volgens de regeltjes
met mondkapjes, nemen de be
zoekers plaats op de stoelen die
op de juiste afstand verspreid in
de zaal staan. Het Zeeuws Or
kest (HZO) speelt het zomerpro-
gramma zesmaal na elkaar op
drie locaties. Geen pauzes, een
muzikale marathon voor de mu
sici. Chapeau!
Jeanette Vergouwen
Recensie
Zomerprogramma
Werken van Ludwig van Beetho
ven en Francis Poulenc. Door
Het Zeeuws Orkest o.l.v. Ivan
Meylemans m.m.v. Lisa Jacobs
(viool). Gehoord 11 juni in de
Zeeuwse Concertzaal in Middel
burg.