'Dit debat raakt aan de normen en waarden van mensen, aan De morele boodschap maakt de discussie extra venijnig 'Mijn tante wil mijn moeder niet meer zien, omdat ze zich niet wil laten vaccineren' 14 len mensen dat niet zo.'' Kenneth, 30 jaar, chef-kok, re kent zichzelf zeker niet tot de twijfelaars. Hij wijst het spuitje sowieso af en neemt gedoe voor lief. ,,Het kan zijn dat ik zonder vaccinatie sneltesten voor concer ten en festivals moet doen, maar dat heb ik er voor over. En als zo'n vaccinatie voor buitenlandse rei zen verplicht wordt, ga ik maar even niet naar het buitenland.'' Kenneth vertrouwt de prikken namelijk voor geen meter. ,,Hoe- wel de overheid dat bestrijdt, denk ik zelf nog steeds dat ze zulke in gewikkelde vaccins veel te snel hebben ontwikkeld. Wat voor mij ook zwaar telt, is dat niemand nog iets weet van de effecten op de lange termijn.'' Groepsimmuniteit Sommigen hebben grote moeite met Kenneths keuze. ,,Een collega zei boos tegen me dat ik maar bij de andere protesterende gekken op het Leidseplein moest gaan staan. En, nee, dat was geen grap. Ook mijn moeder begint er de hele tijd over. Zij wil per se dat ik het neem, voor mezelf en voor an deren. Maar ik vind die groepsim- muniteit onzin. Ook als niet ieder een het neemt, komt die immuni teit er wel.'' Dat het vaccin voer is voor heftig debat, blijkt uit een oproep die deze krant plaatste. Marga, die geen prik wil, meldt dat ze som mige vrienden door haar stand punt niet meer ziet. Jeannette mailt dat ze het er eigenlijk niet meer over durft te hebben. ,,Het is moeilijk om te vertellen dat je niet wilt, vooral als je vrienden boven de 70 jaar hebt met een onderlig gende ziekte. Ik word door hen voor gek versleten.'' Ruth schrijft dat het zelfs tot een scheuring in haar familie leidt. ,,Mijn tante laat zich wel vaccineren en mijn moe der, ha^r zus, niet. Mijn tante wil mijn moeder nu niet meer zien of spreken.'' Familiepsycholoog Dave Niks begrijpt dat de discussie soms es caleert. ,,We leven in een tijd van ongekende angst en onzekerheid en krijgen daar allemaal een tik van mee. Dan is het niet makkelijk om rustig te praten over een zwaar onderwerp dat op korte termijn ook nog eens flinke consequenties kan hebben. Zo zou deze zomer inderdaad zomaar eens kunnen blijken dat je, als je op vakantie wilt naar bepaalde landen, toch een vaccinatie nodig hebt. En blijf je dan alleen thuis als je vrienden wel gaan?'' De discussies raken ook verhit omdat het niet alleen over een vac cin gaat, stelt hoogleraar Timmer mans. ,,Dit debat raakt aan de nor men en waarden van mensen, aan hun manier van leven, hun identi teit. Denk aan de mensen die geen vaccin willen vanuit de antroposo fische benadering dat je niet moet ingrijpen in de natuur. Als je hun weigering niet serieus neemt, neem je hun manier van leven niet serieus en ja, dat doet pijn.'' Daar komt volgens hoogleraar psychologie Carsten de Dreu (Universiteit Leiden) bij dat wei geraars soms ten onrechte in een bepaald hokje belanden. „Mis schien hebben mensen niks met het gedachtegoed van Viruswaar heid, maar wordt dat ze wel voor de voeten geworpen. Dan ontstaat nog meer boosheid, net als toen mensen Black Lives Matter of Me- too steunden en daardoor in een bepaald politiek ideologisch kamp geduwd werden.'' Wat de discussie volgens hoog leraar Van Lange extra venijnig maakt: de morele boodschap. ,,Als je je niet laat inenten, is er toch het idee dat het een beetje asociaal is. En zo'n verwijt komt hard aan, want het gaat niet om iets wat je uit luiheid of gemakzucht doet, zoals rommel achterlaten in een park. Het gaat om een keuze die je uit geloofsovertuiging, principe of angst maakt.'' Bij prikweigeraar Tiny, gerefor meerd opgevoed, speelt het geloof zeker mee. ,,Ik heb de conclusie getrokken dat ze je dna veranderen en dat staat me ontzettend tegen. Ik ben geschapen naar Gods even beeld en ben, cel voor cel, goed zo als ik ben.'' De 61-jarige Tiny, inmiddels al overgrootmoeder, koestert daar naast een grote argwaan tegen de overheid. ,,Ik heb een heel nare scheiding gehad waar ik met veel schulden uit ben gekomen en heb geen hulp van de overheid gekre gen toen ik het erg nodig had. Dus, nee, ik geloof niet dat de overheid het beste met ons voorheeft.'' Tiny, al enige jaren arbeidsonge schikt, is er zelfs van overtuigd dat de regering verkeerde informatie verstrekt. ,,Ik heb zo veel materiaal kunnen vinden over dat je zelfs dood aan deze vaccins kunt gaan, dat ik het niet in mijn lichaam wil hebben. Maar zodra ik kritiek op Facebook post, wordt die eraf ge haald. Ik mag deze mening blijk baar niet hebben.'' Haar overtuiging heeft haar ver schillende vriendschappen gekost. ,,Ik had een goede verstandhou ding met een dominee, maar die wil niks meer met me te maken hebben. Ik vond het namelijk ab surd dat hij in het gebed dankte voor het vaccin en dat hij de kerk openstelde als vaccinatielocatie.'' Bedenkingen of niet: hoogleraar Van Lange denkt dat veel twijfe laars uiteindelijk toch overstag gaan. ,,Er is inmiddels een meer derheid voor de prik en die meer derheid zet vanouds de norm. Dan denken velen: als iedereen het neemt, doe ik het ook.'' Ook Kees van den Bos, hoogle raar sociale psychologie en empi rische rechtswetenschap (Univer siteit Utrecht), denkt dat het aan tal twijfelaars zal slinken. ,,Maar de voorlichting kan dan wel wat beter. Zo doet de overheid er goed aan serieus op alle onzekerheden in te gaan. En ervoor te zorgen dat de informatie wat minder tech nisch is. Het zou ook een prima plan zijn om met bussen naar wij ken te gaan waar veel weigeraars wonen om ze daar te informeren én direct te prikken, als mensen dat willen.'' Volgens hoogleraar Timmer mans kan het debat juist weer op vlammen als jongeren en kinde ren aan de beurt zijn. „Prikken ZATERDAG 12 JUNI 2021 GO VERVOLG VAN PAGINA 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 58