'Ik ben niet iemand die
gauw vooraan gaat
staan of zo. Ik ben daar
gewoon te verlegen
voor'
7
PASPOORT
hier lichter dan elders. Zal wel niet waar zijn,
maar dat interesseert me niet. Ik ervaar hier
meer licht en een schonere lucht. Zeker tijdens
die coronatijd. Ik keek uit het raam en zei tegen
Maria: moet je verdomme eens naar die lucht
kijken. Ik herinner me dat van mijn twaalfde
jaar, zo'n puur blauwe lucht. Ik hou me mis
schien voor de gek hoor, maar ik geloof het nog
steeds."
,,Wat ook meetelde was dat ik de kans kreeg
om het experiment te zoeken zonder dat ik de
hete adem van alle kunstbobo's in mijn nek
had. Ik kon hier vrij ongestoord dingen uitpro
beren. In Amsterdam was dat niet zo makkelijk.
Kunstenaars hier hoefden niet bang te zijn. Als
het mislukt, nou ja, dan mislukt het. Die at
mosfeer was er wel. Dat heb je als je in de luwte
zit. Om die reden konden we in de jaren 70 en
80 met Forum ook wereldberoemde kunste
naars naar Zeeland halen."
,,Wij hebben een voorstel gemaakt voor de pro
vincie. Ik wilde gebruik maken van enerzijds
de kennis die ik had op het gebied van land art
en anderzijds de kunstenaars die zich daarmee
bezig hielden en die ik persoonlijk kende uit
correspondentie en door tentoonstellingen. En
Maria was conservator van de Floriade, daar
was een beeldententoonstelling, dus zij kende
ook een heleboel van die gasten die toen actu
eel waren en die bereid waren dingen te doen.
We hadden hier ons eigen Kröller-Müller-bos
kunnen hebben. Aanvankelijk kreeg ik niet
eens antwoord. Nou ja, ik wil daar niet te nega
tief over doen. Zo gaan die dingen."
,,Ja. Ik ben niet iemand die gauw vooraan gaat
staan of zo. Niet omdat ik dat niet wil, maar ik
ben daar gewoon te verlegen voor. Het gekke is,
voor een collegezaal met zeshonderd gasten in
Delft kan ik mijn mond opentrekken, maar dat
wordt heel moeilijk als ik op een verjaardags
partijtje rond moet dwalen. Dat is nou eenmaal
zo. Ik heb ook moeite met mijn eigen openin
gen. De opening van de expositie in het Kröl-
ler-Müller was vanwege de coronamaatregelen
online. Stiekem kwam dat me dus wel goed
uit."
GO ZATERDAG 12 JUNI 2021
Marinus Boezem tussen zijn swingende tafels. foto lex de meester
Marinus Boe
zem is op 28 ja
nuari 1934 als
Marinus Lamber-
tus van den Boe
zem geboren in
Leerdam.
Hij studeerde in
Utrecht en Den
Haag.
Werd in 1969 be
roemd door de
tentoonstelling
Op losse schroe
ven, waarbij hij
beddengoed uit
de ramen hing
van het Stedelijk
Museum in Am
sterdam. Met Jan
Dibbets en Ger
van Elk wordt hij
gezien als grond
legger van de
conceptuele
kunst in Neder
land.
Hij is getrouwd
met Maria-Rosa
Busato. Samen
hebben ze een
dochter, Natasja,
die ook beeldend
kunstenaar is.
Eén kleinzoon:
Paco.
U zat ver weg van de kunstwereld, maar
haalde die wel hierheen. Als het aan u had
gelegen, was Neeltje Jans nu een groot park
met landschapskunst, toch?
Zeeland blijft uw plek?
Tot en met 14 november is in het Kröller-Mül-
ler Museum in Otterlo de tentoonstelling Ma
rinus Boezem Alle Shows te zien. Binnenkort
verschijnt een gelijknamig boek met alle teke
ningen en foto's van de tentoonstelling. Over
de totstandkoming maakten filmmaker Paul
Kramer en cameraman Martijn Tervoort de
prachtige documentaire Show me Marinus
Boezem. Behalve in het museum is die ook te
zien via de website krollermuller.nl/marinus-
boezem en op YouTube.
Vanavond besteedt het tv-programma Nu te
zien! aandacht aan de expositie Alle Shows,
NPO 2, aanvang 21.15 uur.