'Ik ben niet iemand die gauw vooraan gaat staan of zo. Ik ben daar gewoon te verlegen voor' 7 PASPOORT hier lichter dan elders. Zal wel niet waar zijn, maar dat interesseert me niet. Ik ervaar hier meer licht en een schonere lucht. Zeker tijdens die coronatijd. Ik keek uit het raam en zei tegen Maria: moet je verdomme eens naar die lucht kijken. Ik herinner me dat van mijn twaalfde jaar, zo'n puur blauwe lucht. Ik hou me mis schien voor de gek hoor, maar ik geloof het nog steeds." ,,Wat ook meetelde was dat ik de kans kreeg om het experiment te zoeken zonder dat ik de hete adem van alle kunstbobo's in mijn nek had. Ik kon hier vrij ongestoord dingen uitpro beren. In Amsterdam was dat niet zo makkelijk. Kunstenaars hier hoefden niet bang te zijn. Als het mislukt, nou ja, dan mislukt het. Die at mosfeer was er wel. Dat heb je als je in de luwte zit. Om die reden konden we in de jaren 70 en 80 met Forum ook wereldberoemde kunste naars naar Zeeland halen." ,,Wij hebben een voorstel gemaakt voor de pro vincie. Ik wilde gebruik maken van enerzijds de kennis die ik had op het gebied van land art en anderzijds de kunstenaars die zich daarmee bezig hielden en die ik persoonlijk kende uit correspondentie en door tentoonstellingen. En Maria was conservator van de Floriade, daar was een beeldententoonstelling, dus zij kende ook een heleboel van die gasten die toen actu eel waren en die bereid waren dingen te doen. We hadden hier ons eigen Kröller-Müller-bos kunnen hebben. Aanvankelijk kreeg ik niet eens antwoord. Nou ja, ik wil daar niet te nega tief over doen. Zo gaan die dingen." ,,Ja. Ik ben niet iemand die gauw vooraan gaat staan of zo. Niet omdat ik dat niet wil, maar ik ben daar gewoon te verlegen voor. Het gekke is, voor een collegezaal met zeshonderd gasten in Delft kan ik mijn mond opentrekken, maar dat wordt heel moeilijk als ik op een verjaardags partijtje rond moet dwalen. Dat is nou eenmaal zo. Ik heb ook moeite met mijn eigen openin gen. De opening van de expositie in het Kröl- ler-Müller was vanwege de coronamaatregelen online. Stiekem kwam dat me dus wel goed uit." GO ZATERDAG 12 JUNI 2021 Marinus Boezem tussen zijn swingende tafels. foto lex de meester Marinus Boe zem is op 28 ja nuari 1934 als Marinus Lamber- tus van den Boe zem geboren in Leerdam. Hij studeerde in Utrecht en Den Haag. Werd in 1969 be roemd door de tentoonstelling Op losse schroe ven, waarbij hij beddengoed uit de ramen hing van het Stedelijk Museum in Am sterdam. Met Jan Dibbets en Ger van Elk wordt hij gezien als grond legger van de conceptuele kunst in Neder land. Hij is getrouwd met Maria-Rosa Busato. Samen hebben ze een dochter, Natasja, die ook beeldend kunstenaar is. Eén kleinzoon: Paco. U zat ver weg van de kunstwereld, maar haalde die wel hierheen. Als het aan u had gelegen, was Neeltje Jans nu een groot park met landschapskunst, toch? Zeeland blijft uw plek? Tot en met 14 november is in het Kröller-Mül- ler Museum in Otterlo de tentoonstelling Ma rinus Boezem Alle Shows te zien. Binnenkort verschijnt een gelijknamig boek met alle teke ningen en foto's van de tentoonstelling. Over de totstandkoming maakten filmmaker Paul Kramer en cameraman Martijn Tervoort de prachtige documentaire Show me Marinus Boezem. Behalve in het museum is die ook te zien via de website krollermuller.nl/marinus- boezem en op YouTube. Vanavond besteedt het tv-programma Nu te zien! aandacht aan de expositie Alle Shows, NPO 2, aanvang 21.15 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 51