'Heel normaal ogende mensen kunnen heel opvallende dingen doen' amputeren.' En zo kwam het dat Boon op een doodgewone zomerse dag in 2014 met Leo naar het mortuarium reed - voor een weerzien met zijn geamputeerde been. Zodat hij er een lamp van kon maken. Vies? 'Ik vind daar dus niets van,' zegt Boon, 'ik wil ook niet oordelen. Ik wil gewoon zien. Het werkt ook niet als je meteen ergens iets van vindt. Ik ben niet zo iemand die graag een mening vormt, ik ben meer van de nuance.' Nooit was hij zo'n verslaggever die altijd overal zonder twijfel of schroom op afstormde. 'Ik ben een kat-uit-de-boomkijker, vaak zonder plan. Ik weet nooit hoe lang ik bezig ben met een verhaal.' Ook daar weer die onzekerheid. 'Maar dat is ook onderdeel van het avontuur. Ik was vroeger al een kind dat verlegen was, maar ook alles wilde weten. Mijn vader vertelt weleens hoe ik als jongetje op vakantie heel lang ergens naar kon staren.' Zelfs staat hij er ook nog weleens van te kijken dat het iedere keer lukt een verhaal rond te krijgen. 'Neem het verhaal over een kleurboek dat een paar jaar bij Kruidvat te koop was. Daar was veel ophef over, want daar stond een pagina in waar, als je de de cijfers met lijntjes met elkaar verbond, een afoeelding van Adolf Hitler tevoorschijn kwam.' Lex Boon ging naar een filiaal in Pijnacker, naar de haven in Antwerpen, waar de vracht met kleurboeken was aangekomen, hij zocht contact met de drukkerij van het kleurboek, die in India bleek te staan. 'Mensen die iets fout hebben gedaan, zijn altijd op hun hoede,' zegt Boon, 'maar toch spraken betrokkenen met mij. Misschien vanwege mijn vrolijke, ongevaarlijke uitstraling, ik heb een beetje een babyface.' Het mag duidelijk zijn dat het verhalen zijn waar Lex Boon veel tijd en energie in stopt. Soms is dat lastig, geeft hij toe. 'Mijn vriendin en ik verdelen de zorg van onze kinderen 50-50. Hele dagen op pad is daarom niet altijd meer mogelijk.' Nu is hij bezig met zijn vierde boek, over de grootste diefstallen van schilderijen van Van Gogh. Het is niet het eerste verhaal over kunstroof dat hij schrijft. Maar toch, bekent hij, is-ie er weer. Die onzekerheid. MEZZA 37

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 125