'De ober vraagt bij binnenkomst: rood of wit, omdat op wijn de grootste marge zit' Tijdens het winkelen Op de werkvloer In een restaurant Op vakantie de trap in plaats van de lift, wat minder druk op het gaspedaal. Vliegen om met een gerust hart achteraan te sjokken dus, dat geeft ook weer een goed gevoel. Kunnen we ons daarna weer door de autoverkoper laten beduvelen. Tim den Heijer: 'Er zijn massa's mensen afgestudeerd op hoe je klanten zoveel mogelijk kunt laten kopen. Dat je bij de groenteafdeling begint, is niet toevallig. Met wat gezonds in je mandje voel je je minder schuldig als je er vervolgens een reep chocola in gooit.' Eva van den Broek: 'Bovendien zit er een flinke marge op groente en fruit. Daar wordt relatief veel winst gemaakt.' Tim den Heijer: 'En dan heb je nog 'grote hopen verkopen': winkeliers gooien graag hun spullen op een grote lelijke hoop. Daar zijn mensen dol op.' Eva van den Broek: 'Het suggereert iets van tijdelijkheid, een kans die je moet grijpen. Grote discountwinkels maken hun bordjes expres lelijk om datzelfde effect op te roepen.' Tim den Heijer: 'Leidinggevenden tikken hun werknemers vaak via een groepsmail op de vingers. Ik heb jullie een maand geleden om input gevraagd, en niemand heeft gereageerd, dat idee. Zo'n mail werkt niet. Mensen denken dan: mooi, ik ben niet de enige die niks heeft gedaan. We zijn niet graag de uit zondering. Een baas kan beter mailen: Bedankt voor jullie reacties, jullie hebben nog een dag om input te leveren.' Eva van den Broek: 'Deze truc werd ook eens in een onderzoek toegepast in een bedrijfskantine, om mensen minder vlees te laten eten. Er werden twee bord jes geplaatst: op het ene stond 30 procent van alle werknemers hier eet bewust min der vlees'. Het andere bordje vermeldde enkel dat 30procent is begonnen om bewust minder vlees te eten. Die tweede had veel meer effect; daar klinkt het meer alsof het een meerderheid aan het worden is, en mensen willen daar graag bij horen.' Eva van den Broek: 'Hier kom je vaak keuzesubstitutie tegen. Daarmee geef je iemand het gevoel dat hij zelf de keuze maakt, terwijl jij 'm met je vraag al in een bepaalde richting duwt.' Tim den Heijer: 'Bijvoorbeeld een ober die direct bij binnenkomst vraagt: 'rood of wit?' Op wijn zit namelijk de grootste marge.' Eva van den Broek: 'We ervaren echt pijn als we de portemonnee moeten trekken. Om die reden plaatsen som mige restaurants geen eurotekens op de menukaart. Het pepermuntje bij het betalen is ook bedoeld om die betaalpijn te verzachten.' Tim den Heijer: 'Het helpt ook om iets heel duurs op de kaart te zetten. Er bestaat een hamburgertent die een blad gouden burger van 666 dollar aanbiedt. Naast zo'n prijs lijkt een hamburger van 20 euro ineens een koopje.' Tim den Heijer: 'Ken je dat wachtbalkje dat verschijnt als jouw reiswebsite zoekt naar de beste deals? Je zit onnodig lang te wachten, maar je krijgt het gevoel dat er voor jou heel goed wordt gezocht.' Eva van den Broek: 'Sites als Booking. com spelen ook goed in op onze gevoe ligheid voor schaarste. De pop-up 'deze kamer wordt door drie anderen bekeken' zorgt ervoor dat je sneller boekt.' Tim den Heijer: 'Je kunt ook zelf je reiservaring verbeteren met een brom vlieg. Onze herinnering wordt het meest gekleurd door het begin en het einde van de reis. Zorg dus dat je geen stress volle dingen onderneemt op je laatste dag, en jezelf verwent op de terugreis; daardoor denk jij straks terug aan een topvakantie.' MEZZA 35 bromvliegen Het bromvliegeffect; alledaagse fenomenen die stiekem je gedrag sturen verschijnt bij uitgeverij Spectrum 22,50.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 123