e 52 ONBEVANGEN DOOR DE SUPERMARKT LOPEN is er niet meer bijna het lezen van Het bromvliegeffect van gedragswetenschapper Eva van den Broek en reclamestrateeg Tim den Heijer. Met hun boek maken ze de lezer bewust van stiekeme trucjes die ons gedrag sturen. |k I adenken is voor mensen I zoals zwemmen Is voor I katten: ze kunnen het wel, maar doen het liever niet.' 4| Ziehier In een notendop de kracht van de bromvlieg, verwoord door de beroemde Israëlische psycho loog Daniel Kahneman. Een bromvlieg Is Iets kleins dat ongemerkt een groot effect heeft op ons gedrag. Het effect Is vernoemd naar het opgeplakte vliegje In de wc-potten van onder meer Schiphol, bedoeld om heren in de pot te laten plassen in plaats van ernaast - met succes. Het vliegje werkt beter dan een beleefd tekstbordje naast het closet. Het bromvlieg effect van Eva van den Broek en Tim den Heijer staat vol met dit soort trucjes die worden Ingezet door reis- aanbleders, reclamemakers, supermarkten en restaurantelgenaren. In feite maken ze gebruik (of misbruik) van de Ietwat eigenaardige nelgingen van onze hersenen. Bij het nemen van een beslissing kunnen we Immers niet altijd een uitgebreide analyse toepassen. Liever nemen we olifantenpaadjes in ons brein, die ons helpen bij het door hakken van een knoop. 'Wat doet de buurman?' Is zo'n paadje, net als de voorkeur voor een 'default-' of standaardoptie. Ook de ultieme autoverkoperslogan 'Ik heb 'm zelf ook' doet nog steeds wonderen ('Hij zal het wel weten!'). Het boek Is bedoeld om ons, weerloze burgers, bewust te maken van al die bromvliegen, vooral op de momenten waarop we weinig weerstand kunnen bieden: als we moe of hongerig zijn, of op reis In het buitenland. Voordat de lezer helemaal paranoïde wordt van al dat gezoem: er zijn, gelukkig, ook brom vliegen die je met zachte hand naar de juiste keuze leiden, zoals gezonder eten, 34 ie O O I co LU CD O I LU I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 122