Pittige nieuwkomer
smaakt naar meer
8,2
DonaldDuck.nl/pockets
19
Duik nu in
de leukste
pockets en
albums!
Dat is redelijk, maar opnieuw deelt
het Duitse merk hier niet de lakens
uit. De komende Tesla Model Y be
looft bijvoorbeeld met 350 kW te
kunnen laden bij Tesla's eigen super
chargers, terwijl onverwachte con
currenten zoals de Hyundai Ioniq 5
en Kia EV6 de Audi Q4 eveneens
ruimschoots overklassen. Opvallend
trouwens dat de Mercedes-Benz EQA
en BMW iX3 op dit punt evenmin
boven het maaiveld uitsteken.
Vermogen
Doet de Audi dat dan wel met z'n
prestaties? Laten we zeggen dat hij
een prima score haalt. Zo levert de
Q4 35 met 170 pk (125 kW) al meer
vermogen dan de (aangekondigde)
instapversies van Skoda en Volkswa
gen, die bij zo'n 150 pk blijven steken.
De 204 pk (150 kW) sterke aandrijf-
lijn uit de Q4 40 kun je ook kiezen bij
de andere merken, maar Audi loopt al
wel op de muziek vooruit met de
vierwielaangedreven Q4 50 quattro.
Met 220 kilowatt (229 pk) is deze
variant even sterk als de komende
topversies van de Enyaq (de RS) en
de ID.4 (die GTX gaat heten). Met
een 0-100 km/u-tijd van 6,2 secon
den moet hij evenwel zijn meerdere
erkennen in onder meer de Tesla Mo
del Y, de Volvo XC40 P8 en - weder
om - de nieuwkomers van Hyundai
en Kia. Dat biedt dus meer dan vol
doende ruimte voor Q4's met nog
meer prestatiedrang.
Soepel
Het onderstel van deze nieuwe Audi
zou dat extra vermogen overigens
meer dan prima aankunnen, want de
Q4 rijdt bijzonder beheerst. De elek
tromotoren in de geteste 50 quattro
geven hun kracht mooi soepel af en
de optionele variabele besturing
voelt verrassend direct en communi
catief aan. De elektrisch instelbare
dempers (ook optioneel) kunnen uit
stekend overweg met het hoge wa
gengewicht van ruim 2000 kilo. Z'n
soepele, uitgebalanceerde rijgedrag
past bij het luxe gevoel en comforta
bele karakter dat je van een Audi ver
wacht, dus dat heeft het merk uitste
kend voor elkaar.
Conclusie: de Q4 e-Tron voegt
meer dan genoeg toe aan de andere
modellen uit de VW Groep, waar
mee hij zijn technische basis deelt.
Maar hij moet ontegenzeggelijk ook
rekening houden met ijzersterke
concurrenten, binnen en buiten de
familie, die soms technologisch al
weer verder zijn.
Op dit moment kun je
vier modellen kiezen bij
Cupra. De Leon hatch
back en Sportstourer zijn
sportievere versies van
de gelijknamige Seat, de
elektrische Cupra Born
die later dit jaar komt, is
een Volkswagen ID.3 in
een sportoutfit. Dat
maakt deze Formentor al
meteen bijzonder: de
SUV is niet als Seat te
krijgen en lijkt op geen
ander model van de
Volkswagen Groep. Ein
delijk iets te kiezen als je
niet warm wordt van een
'gewone' Ateca.
Want daar zijn Cupra's
voor bedoeld, als we het
merk mogen geloven:
voor mensen die het
warm krijgen van auto's.
Liefhebbers. Enthousias
telingen die eens wat an
ders willen. De Formen-
tor scoort, afgaande op de
reacties van voorbijgan
gers, in ieder geval met
z'n scherpe, zelfs wat
wulpse looks. Z'n over
duidelijke nep-uitlaten,
racewagen-achtige bum
pers en koperkleurige ac
centen zijn een tikkeltje
cartoonesk, maar de ge
teste VZ Copper Edition
blijkt een regelrechte
nekkendraaier.
Zolang er voldoende
stroom in het accupakket
van 12,8 kilowattuur zit,
levert deze plug-inhy-
bride bovendien een
aangenaam vermogen
van 245 pk (180 kW). Dat
is meer dan voldoende
voor vlotte prestaties, ze
ker wanneer die o zo
prettige elektro-boost
nog beschikbaar is.
Echter: zijn de accu
cellen na zo'n 40 kilome
ter leeg, dan blaast de
elektromotor beduidend
minder hard mee en rij je
rond met de 150 pk die de
1,4-liter benzinemotor
ophoest. Nog steeds niet
behelpen, maar ondeu
gend vlot is de Formen-
tor dan zeker niet.
Dat is jammer, want
z'n onderstel (stevig,
nooit te hard) en bestu
ring (scherp, nooit te
nerveus) zijn juist ver
rassend goed afgesteld.
Hij is dagelijks goed in
zetbaar maar zeker speels
genoeg om scheurneu-
zen een brede glimlach
te bezorgen. In die zin
doet de Formentor pre
cies wat Cupra belooft.
ware heeft die door eigen technici is
ontwikkeld. Zo heeft de Q4 een
tweede processor om de input van
sensoren en camera's sneller te ver
werken. Dankzij de hogere reken
kracht en zelflerende algoritmes zou
de Q4 beter in staat zijn om verkeers
situaties te voorspellen en de be
stuurder sneller van informatie van
hogere kwaliteit te voorzien.
Dat moet je onder meer merken
aan de manier waarop de geanimeer
de navigatiepijlen van het head-up
display - die zie je in de voorruit ge
projecteerd - in je blikveld verschij
nen. Afgaand op de eerste kennisma
king zijn de verschillen niet enorm:
het systeem werkt en voegt zeker
veel toe, maar dat doet het in de
Volkswagen en Skoda ook. Wel zijn
de graphics mooier, uitgebreider en
rustiger dan in de ID.4 en Enyaq.
Jammer genoeg is de spraakbedie-
ning van de Audi nog niet op het ni
veau van onder meer Mercedes-Benz,
Tesla en Hyundai. Van een 'natuurlijk
gesprek' met de virtuele assistent is
nog geen sprake en dat valt voor een
'premium' merk toch tegen.
Enigszins tegenvallend is ook de
(laad-)techniek die Audi in deze
elektrische auto heeft gebouwd. De
mogelijkheid om andere elektrische
apparaten, zoals fietsen op te laden
via een 230-volt stopcontact biedt
Audi om te beginnen niet. Een ge
miste kans. En waar de Skoda Enyaq
standaard met 11 kilowatt kan laden
aan een openbare laadpaal of een
wallbox thuis, komt de voordeligste
versie van de Q4 (de achterwielaan-
gedreven '35') niet verder dan 7,4 ki
lowatt. Een vreemde besparing.
Opladen
Met snelladen heeft de Audi het wel
iets beter voor elkaar: 100 kW DC-
laden is standaard, tegen 50 kW bij
Skoda, terwijl de sterkere Q4 40 en
Q4 50 quattro tot 125 kilowatt komen
bij de juiste snellaadpaal. Bij die snel
heid sta je volgens Audi zo'n 10 mi
nuten stil voor 130 kilometer extra
rijbereik.
^/ERTENTIE
Koop in de winkel of bestel op
EVEN LEKKER DONALD DUCKEN
GO VRIJDAG 11 JUNI 2021
Cupra Formentor e-Hybrid (245pk/180 kW),
vanaf €43.990
De Formentor is een vlotte verschijning. AIs het
accupakket leeg is, mist hij wel pit. fotos b. hoogveld
Wat ooit het sportieve
label van Seat was, is
nu een zelfstandig
automerk. Met de For-
mentor e-Hybrid biedt
Cupra meer dan alleen
scherpe lijnen.
Scherp, speels
stuurgedrag. Com
fort valt alles mee. Vol
karakter. Praktisch.
Beperkt elektrisch
rijbereik. Benzine
motor iets te tam. Prijs
valt tegen.
Onder meer door z'n
design, onderscheidende
aankleding, meer dyna
mische rijgedrag en
bovengemiddelde pres
taties voegt de Formen-
tor daadwerkelijk wat
toe. Dat hij daarnaast
niet de zoveelste
Seat-kloon is en prima
dagelijks inzetbaar, is
mooi meegenomen.
- Roland Tameling
®Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities