Pittige nieuwkomer smaakt naar meer 8,2 DonaldDuck.nl/pockets 19 Duik nu in de leukste pockets en albums! Dat is redelijk, maar opnieuw deelt het Duitse merk hier niet de lakens uit. De komende Tesla Model Y be looft bijvoorbeeld met 350 kW te kunnen laden bij Tesla's eigen super chargers, terwijl onverwachte con currenten zoals de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 de Audi Q4 eveneens ruimschoots overklassen. Opvallend trouwens dat de Mercedes-Benz EQA en BMW iX3 op dit punt evenmin boven het maaiveld uitsteken. Vermogen Doet de Audi dat dan wel met z'n prestaties? Laten we zeggen dat hij een prima score haalt. Zo levert de Q4 35 met 170 pk (125 kW) al meer vermogen dan de (aangekondigde) instapversies van Skoda en Volkswa gen, die bij zo'n 150 pk blijven steken. De 204 pk (150 kW) sterke aandrijf- lijn uit de Q4 40 kun je ook kiezen bij de andere merken, maar Audi loopt al wel op de muziek vooruit met de vierwielaangedreven Q4 50 quattro. Met 220 kilowatt (229 pk) is deze variant even sterk als de komende topversies van de Enyaq (de RS) en de ID.4 (die GTX gaat heten). Met een 0-100 km/u-tijd van 6,2 secon den moet hij evenwel zijn meerdere erkennen in onder meer de Tesla Mo del Y, de Volvo XC40 P8 en - weder om - de nieuwkomers van Hyundai en Kia. Dat biedt dus meer dan vol doende ruimte voor Q4's met nog meer prestatiedrang. Soepel Het onderstel van deze nieuwe Audi zou dat extra vermogen overigens meer dan prima aankunnen, want de Q4 rijdt bijzonder beheerst. De elek tromotoren in de geteste 50 quattro geven hun kracht mooi soepel af en de optionele variabele besturing voelt verrassend direct en communi catief aan. De elektrisch instelbare dempers (ook optioneel) kunnen uit stekend overweg met het hoge wa gengewicht van ruim 2000 kilo. Z'n soepele, uitgebalanceerde rijgedrag past bij het luxe gevoel en comforta bele karakter dat je van een Audi ver wacht, dus dat heeft het merk uitste kend voor elkaar. Conclusie: de Q4 e-Tron voegt meer dan genoeg toe aan de andere modellen uit de VW Groep, waar mee hij zijn technische basis deelt. Maar hij moet ontegenzeggelijk ook rekening houden met ijzersterke concurrenten, binnen en buiten de familie, die soms technologisch al weer verder zijn. Op dit moment kun je vier modellen kiezen bij Cupra. De Leon hatch back en Sportstourer zijn sportievere versies van de gelijknamige Seat, de elektrische Cupra Born die later dit jaar komt, is een Volkswagen ID.3 in een sportoutfit. Dat maakt deze Formentor al meteen bijzonder: de SUV is niet als Seat te krijgen en lijkt op geen ander model van de Volkswagen Groep. Ein delijk iets te kiezen als je niet warm wordt van een 'gewone' Ateca. Want daar zijn Cupra's voor bedoeld, als we het merk mogen geloven: voor mensen die het warm krijgen van auto's. Liefhebbers. Enthousias telingen die eens wat an ders willen. De Formen- tor scoort, afgaande op de reacties van voorbijgan gers, in ieder geval met z'n scherpe, zelfs wat wulpse looks. Z'n over duidelijke nep-uitlaten, racewagen-achtige bum pers en koperkleurige ac centen zijn een tikkeltje cartoonesk, maar de ge teste VZ Copper Edition blijkt een regelrechte nekkendraaier. Zolang er voldoende stroom in het accupakket van 12,8 kilowattuur zit, levert deze plug-inhy- bride bovendien een aangenaam vermogen van 245 pk (180 kW). Dat is meer dan voldoende voor vlotte prestaties, ze ker wanneer die o zo prettige elektro-boost nog beschikbaar is. Echter: zijn de accu cellen na zo'n 40 kilome ter leeg, dan blaast de elektromotor beduidend minder hard mee en rij je rond met de 150 pk die de 1,4-liter benzinemotor ophoest. Nog steeds niet behelpen, maar ondeu gend vlot is de Formen- tor dan zeker niet. Dat is jammer, want z'n onderstel (stevig, nooit te hard) en bestu ring (scherp, nooit te nerveus) zijn juist ver rassend goed afgesteld. Hij is dagelijks goed in zetbaar maar zeker speels genoeg om scheurneu- zen een brede glimlach te bezorgen. In die zin doet de Formentor pre cies wat Cupra belooft. ware heeft die door eigen technici is ontwikkeld. Zo heeft de Q4 een tweede processor om de input van sensoren en camera's sneller te ver werken. Dankzij de hogere reken kracht en zelflerende algoritmes zou de Q4 beter in staat zijn om verkeers situaties te voorspellen en de be stuurder sneller van informatie van hogere kwaliteit te voorzien. Dat moet je onder meer merken aan de manier waarop de geanimeer de navigatiepijlen van het head-up display - die zie je in de voorruit ge projecteerd - in je blikveld verschij nen. Afgaand op de eerste kennisma king zijn de verschillen niet enorm: het systeem werkt en voegt zeker veel toe, maar dat doet het in de Volkswagen en Skoda ook. Wel zijn de graphics mooier, uitgebreider en rustiger dan in de ID.4 en Enyaq. Jammer genoeg is de spraakbedie- ning van de Audi nog niet op het ni veau van onder meer Mercedes-Benz, Tesla en Hyundai. Van een 'natuurlijk gesprek' met de virtuele assistent is nog geen sprake en dat valt voor een 'premium' merk toch tegen. Enigszins tegenvallend is ook de (laad-)techniek die Audi in deze elektrische auto heeft gebouwd. De mogelijkheid om andere elektrische apparaten, zoals fietsen op te laden via een 230-volt stopcontact biedt Audi om te beginnen niet. Een ge miste kans. En waar de Skoda Enyaq standaard met 11 kilowatt kan laden aan een openbare laadpaal of een wallbox thuis, komt de voordeligste versie van de Q4 (de achterwielaan- gedreven '35') niet verder dan 7,4 ki lowatt. Een vreemde besparing. Opladen Met snelladen heeft de Audi het wel iets beter voor elkaar: 100 kW DC- laden is standaard, tegen 50 kW bij Skoda, terwijl de sterkere Q4 40 en Q4 50 quattro tot 125 kilowatt komen bij de juiste snellaadpaal. Bij die snel heid sta je volgens Audi zo'n 10 mi nuten stil voor 130 kilometer extra rijbereik. ^/ERTENTIE Koop in de winkel of bestel op EVEN LEKKER DONALD DUCKEN GO VRIJDAG 11 JUNI 2021 Cupra Formentor e-Hybrid (245pk/180 kW), vanaf €43.990 De Formentor is een vlotte verschijning. AIs het accupakket leeg is, mist hij wel pit. fotos b. hoogveld Wat ooit het sportieve label van Seat was, is nu een zelfstandig automerk. Met de For- mentor e-Hybrid biedt Cupra meer dan alleen scherpe lijnen. Scherp, speels stuurgedrag. Com fort valt alles mee. Vol karakter. Praktisch. Beperkt elektrisch rijbereik. Benzine motor iets te tam. Prijs valt tegen. Onder meer door z'n design, onderscheidende aankleding, meer dyna mische rijgedrag en bovengemiddelde pres taties voegt de Formen- tor daadwerkelijk wat toe. Dat hij daarnaast niet de zoveelste Seat-kloon is en prima dagelijks inzetbaar, is mooi meegenomen. - Roland Tameling ®Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19