AUTO
Q4 e-Tron is Audi's betaalbare, elektrische
Het lijkt wel een
familievete binnen
de Volkswagen
Groep. Na de Skoda
Enyaq en de Volks
wagen ID.4, komt nu
Audi met de verge
lijkbare Q4 e-Tron.
Maar die is wel ruim
7500 euro duurder.
Maakt hij dat prijs
verschil waar?
18
VRAAG ANTWOORD
Is milieuvignet ook
voor elektrische
auto's vereist?
II et is al jaren een slimme
I truc van de Volkswagen
1 Groep om goedkoper au-
I to's te ontwikkelen en te
I produceren: je maakt één
set onderdelen en gebruikt die in de
meest uiteenlopende elektrische au
to's van al je merken. Dat is de reden
dat modellen als de VW ID.3 en ID.4,
de Skoda Enyaq en de nieuwe Cupra
Born (uit de Seat-fabriek) allemaal
dezelfde elektromotoren, accupak
ketten en bodemplaten gebruiken.
Nu voegt het concern nóg een mo
del aan die rij toe: de Audi Q4 e-Tron.
Qua carrosserie (4,59 meter) en wiel
basis (2,76 meter) is hij nagenoeg
even groot als de ID.4 en Enyaq, maar
met een prijs van minimaal 48.295
euro blijkt hij flink duurder dan die
Volkswagen (vanaf€40.690) en
Skoda (vanaf€40.780). Als je ruim
7500 euro extra neerlegt om in een
Audi te rijden wil je natuurlijk wel
wat meer dan een auto die - met alle
respect - eruitziet en aanvoelt als een
vermomde Volkswagen.
Met z'n uiterlijk weet de Q4 zich in
elk geval voldoende van zijn neven te
onderscheiden. Ofje nu kiest voor de
SUV-versie of de sportiever gelijnde
Sportback (te herkennen aan de ster
ker aflopende daklijn): hier staat dui
delijk een Audi met sterke proporties
en moderne, wat futuristische trek
jes. Een Enyaq-kloon is dit zeker niet.
Ook vanbinnen staat de Q4 over
tuigend op een hoger plan. Het be
kende 'infotainmentscherm' dat in
diverse VW-merken terugkomt - en
niet fijn werkt - is gelukkig in geen
Slaan moderne
auto's eerder
over de kop?
Zo'n rubberen strip
helpt wel degelijk
velden of wegen te bekennen. Audi
kiest voor fraai ingepaste schermen
met een zeer hoge resolutie, levens
echte navigatiekaarten en logische
menustructuren. De bediening gaat
weliswaar vooral via het aanraak-
scherm, maar dat is gebruiksvriende
lijker dan de systemen in de andere
modellen.
Sonos
Ook interessant: dit is de eerste auto
ter wereld met luidsprekers van het
merk Sonos, vooral bekend van hippe
draadloze speakers en soundbars
voor thuis. Die zorgen voor een
prachtig helder en goed verdeeld ge
luid en vormen een meerwaarde ten
opzichte van de andere merken.
Ook heel fijn is dat Audi opnieuw
vasthoudt aan een apart bedienings
cluster voor de klimaatregeling. Wil
je de stoelverwarming aanpassen of
de voorruit ontwasemen? Dan hoef
je niet onhandig in het menu te zoe
ken. Dit is zoals het hoort.
Audi is er trots op dat de auto soft-
GR UN 2004
VRIJDAG 11 JUNI 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Moet mijn elektrische auto,
een VW ID.3, in Duitsland ook
een groene milieusticker op
de voorruit hebben?
—Jos Gelink
Ja, die is ook voor elektrische
auto's verplicht als je in een
milieuzone rijdt. Handhavers
kunnen niet altijd eenvoudig
aan de buitenkant van een auto
zien of die elektrisch is. Som
mige automodellen worden
immers zowel elektrisch als
met benzinemotor geleverd.
ROLAND TAMELING
Waardoor slaan auto's tegen
woordig zo gemakkelijk over
de kop bij een ongeval? Zijn
ze lichter geworden of is het
zwaartepunt verplaatst?
—Frank Velsink
Ik geloof niet dat het vaker ge
beurt, maar cijfers ontbreken.
Auto's zijn de afgelopen decen
nia juist zwaarder en breder
geworden. Dat komt de weglig-
ging ten goede. Wel is het
zwaartepunt verhoogd met de
komst van SUV's. Daar staat
tegenover dat hybrides en
elektrische auto's het zwaarte
punt juist weer omlaag bren
gen, door het accupakket bij de
bodem. Meestal slaat een auto
over de kop na botsing met
een andere auto. Het voertuig
is dan in de flank of schuin
achter geraakt. Of het is eerst
tegen een vangrail of paal ge
botst. Andere oorzaken zijn het
met te hoge snelheid nemen
van een bocht of op een helling
belanden, bijvoorbeeld een
talud of slootkant.
In deze rubriek kwam laatst
zo'n rubberen strip onder
auto's ter sprake. Mijn erva
ring is dat die wel degelijk
helpt. Mijn hond was elke keer
zo ziek in de auto dat hij er
niet meer in wilde. Dankzij
zo'n strip heeft hij nooit meer
overgegeven.
—Mariska Servaas
Dank voor het delen van deze
ervaring. Ook andere lezers
melden goede ervaringen met
hun hond. Richard Loot: 'Begin
jaren 70 hadden we een Auto-
bianchi A112. Fijne auto, maar
zodra we reden begon de hond
te piepen tot we weer stilston
den. Met weinig vertrouwen
een rubberen strip gemonteerd
en het piepen was over. Een
hond laat zich niet beduvelen.'
Garagehouder Danny Hes
schrijft: 'De rubberen strip was
nooit bedoeld tegen wagen
ziekte of blikseminslag. Er zit
een metalen geleider in die
elke keer als hij het wegdek
raakt, de statische elektriciteit
ontlaadt. Dit voorkomt dat
mensen een schok krijgen als
ze bij het uitstappen de auto
aanraken. Door de wrijving van
de lucht tijdens het rijden raken
sommige auto's positief gela
den.'
Chic
neefje
Met z'n techniek en
rijprestaties steekt
de Q4 e-Tron andere
elektrische SUV's
binnen de Volkswagen
Groep de loef af. Maar
met opladen stelt de
Audi teleur. foto audi
®Kijk voor een
video op de site
bij /auto