AUTO Q4 e-Tron is Audi's betaalbare, elektrische Het lijkt wel een familievete binnen de Volkswagen Groep. Na de Skoda Enyaq en de Volks wagen ID.4, komt nu Audi met de verge lijkbare Q4 e-Tron. Maar die is wel ruim 7500 euro duurder. Maakt hij dat prijs verschil waar? 18 VRAAG ANTWOORD Is milieuvignet ook voor elektrische auto's vereist? II et is al jaren een slimme I truc van de Volkswagen 1 Groep om goedkoper au- I to's te ontwikkelen en te I produceren: je maakt één set onderdelen en gebruikt die in de meest uiteenlopende elektrische au to's van al je merken. Dat is de reden dat modellen als de VW ID.3 en ID.4, de Skoda Enyaq en de nieuwe Cupra Born (uit de Seat-fabriek) allemaal dezelfde elektromotoren, accupak ketten en bodemplaten gebruiken. Nu voegt het concern nóg een mo del aan die rij toe: de Audi Q4 e-Tron. Qua carrosserie (4,59 meter) en wiel basis (2,76 meter) is hij nagenoeg even groot als de ID.4 en Enyaq, maar met een prijs van minimaal 48.295 euro blijkt hij flink duurder dan die Volkswagen (vanaf€40.690) en Skoda (vanaf€40.780). Als je ruim 7500 euro extra neerlegt om in een Audi te rijden wil je natuurlijk wel wat meer dan een auto die - met alle respect - eruitziet en aanvoelt als een vermomde Volkswagen. Met z'n uiterlijk weet de Q4 zich in elk geval voldoende van zijn neven te onderscheiden. Ofje nu kiest voor de SUV-versie of de sportiever gelijnde Sportback (te herkennen aan de ster ker aflopende daklijn): hier staat dui delijk een Audi met sterke proporties en moderne, wat futuristische trek jes. Een Enyaq-kloon is dit zeker niet. Ook vanbinnen staat de Q4 over tuigend op een hoger plan. Het be kende 'infotainmentscherm' dat in diverse VW-merken terugkomt - en niet fijn werkt - is gelukkig in geen Slaan moderne auto's eerder over de kop? Zo'n rubberen strip helpt wel degelijk velden of wegen te bekennen. Audi kiest voor fraai ingepaste schermen met een zeer hoge resolutie, levens echte navigatiekaarten en logische menustructuren. De bediening gaat weliswaar vooral via het aanraak- scherm, maar dat is gebruiksvriende lijker dan de systemen in de andere modellen. Sonos Ook interessant: dit is de eerste auto ter wereld met luidsprekers van het merk Sonos, vooral bekend van hippe draadloze speakers en soundbars voor thuis. Die zorgen voor een prachtig helder en goed verdeeld ge luid en vormen een meerwaarde ten opzichte van de andere merken. Ook heel fijn is dat Audi opnieuw vasthoudt aan een apart bedienings cluster voor de klimaatregeling. Wil je de stoelverwarming aanpassen of de voorruit ontwasemen? Dan hoef je niet onhandig in het menu te zoe ken. Dit is zoals het hoort. Audi is er trots op dat de auto soft- GR UN 2004 VRIJDAG 11 JUNI 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Moet mijn elektrische auto, een VW ID.3, in Duitsland ook een groene milieusticker op de voorruit hebben? —Jos Gelink Ja, die is ook voor elektrische auto's verplicht als je in een milieuzone rijdt. Handhavers kunnen niet altijd eenvoudig aan de buitenkant van een auto zien of die elektrisch is. Som mige automodellen worden immers zowel elektrisch als met benzinemotor geleverd. ROLAND TAMELING Waardoor slaan auto's tegen woordig zo gemakkelijk over de kop bij een ongeval? Zijn ze lichter geworden of is het zwaartepunt verplaatst? —Frank Velsink Ik geloof niet dat het vaker ge beurt, maar cijfers ontbreken. Auto's zijn de afgelopen decen nia juist zwaarder en breder geworden. Dat komt de weglig- ging ten goede. Wel is het zwaartepunt verhoogd met de komst van SUV's. Daar staat tegenover dat hybrides en elektrische auto's het zwaarte punt juist weer omlaag bren gen, door het accupakket bij de bodem. Meestal slaat een auto over de kop na botsing met een andere auto. Het voertuig is dan in de flank of schuin achter geraakt. Of het is eerst tegen een vangrail of paal ge botst. Andere oorzaken zijn het met te hoge snelheid nemen van een bocht of op een helling belanden, bijvoorbeeld een talud of slootkant. In deze rubriek kwam laatst zo'n rubberen strip onder auto's ter sprake. Mijn erva ring is dat die wel degelijk helpt. Mijn hond was elke keer zo ziek in de auto dat hij er niet meer in wilde. Dankzij zo'n strip heeft hij nooit meer overgegeven. —Mariska Servaas Dank voor het delen van deze ervaring. Ook andere lezers melden goede ervaringen met hun hond. Richard Loot: 'Begin jaren 70 hadden we een Auto- bianchi A112. Fijne auto, maar zodra we reden begon de hond te piepen tot we weer stilston den. Met weinig vertrouwen een rubberen strip gemonteerd en het piepen was over. Een hond laat zich niet beduvelen.' Garagehouder Danny Hes schrijft: 'De rubberen strip was nooit bedoeld tegen wagen ziekte of blikseminslag. Er zit een metalen geleider in die elke keer als hij het wegdek raakt, de statische elektriciteit ontlaadt. Dit voorkomt dat mensen een schok krijgen als ze bij het uitstappen de auto aanraken. Door de wrijving van de lucht tijdens het rijden raken sommige auto's positief gela den.' Chic neefje Met z'n techniek en rijprestaties steekt de Q4 e-Tron andere elektrische SUV's binnen de Volkswagen Groep de loef af. Maar met opladen stelt de Audi teleur. foto audi ®Kijk voor een video op de site bij /auto

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18