Een Kleermaker in Kruiningen, van de Vlaamse schilder Adolf Dillens. Eén van de werken die te zien is op de wisselexpositie. foto adolf Alexander dillens, public domain, via wikimedia commons 7 HISTORISCH MUSEUM DE BEVELANDEN EUROPESE STREEKDRACHTSCHILDERIJEN Niks mooiers dan een lieflijk plattelandstafereel met een wonderschoon Zeeuws meisje in de hoofdrol aan de muur. donderdag 10 juni 2021 Joeri Wisse Goes o dachten althans veel welgestelden uit alle windstreken er in de negentiende en twin- I tigste eeuw over. Bel gische, Franse, Duitse en Engelse schilders togen in de periode van industrialisatie naar het Zeeuwse platteland om de onbedorven schoonheid te vereeuwigen. Niet zelden met een flinke dosis fanta sie, om het net iets mooier te ma ken. Een bijzondere selectie van deze Europese streekdrachtschilderij en uit deze tijd is tot november te be wonderen bij Historisch Museum De Bevelanden. Hofleverancier voor de expositie 'Europa is hier! Zo zagen zij Zeeuws Meisje' is de Vlaming Adolf Dillens. ,,Hij reisde samen met schrijver Charles de Coster -bekend van Tijl Uilenspie gel- vanaf 1854 meerdere malen naar Zeeland", vertelt conservator Koen van Rooijen. ,,Ze kwamen uit Antwerpen, maar het was alsof ze de rimboe in gingen. De trein was er nog niet, dus het was een hele reis met bootjes en koetsjes." Verliefd Het duo was verliefd op de provin cie. De Coster schreef lyrisch over 'vrolijke krachtige levenslustige landelijke bevolking in haar bont gekleurde schilderachtige kleder dracht'. Ook Dillens schroomde niet om het leven mooier te schil deren dan de werkelijkheid, ont dekte Van Rooijen. Op 'Een kleer maker in Kruiningen' zijn bijvoor beeld twee Zeeuwse vrouwen in Ze kwamen uit Antwerpen, maar het was alsof ze de rimboe in gingen -Koen van Rooijen, conservator een ondenkbare setting te zien. ,,Ze lopen met een hooihark, en uit het schort steekt wat groen. Ze komen dus van het land af. Maar ze dragen wel hun zondagse muts, dat kon natuurlijk niet! Dillens wilde het zo graag laten zien, dat hij het gewoon deed." De romantische werken waren zeer geliefd bij welgestelde bevol king in geïndustrialiseerde steden. ,,Er was een een grote markt voor Conservator Koen van Rooijen van Historisch Museum De Bevelanden in Goes vertelt over het werk 'Bagijnen van Goes' van de Engelse kunstschilderes Cecil Jay. Het derde meisje van rechts is een zelfportret. foto cynthia cats der elementen uit andere kerken en gaf de meisjes armbandjes en pofmouwen. „Waarschijnlijk ge woon omdat ze het mooier vond." Ondanks de artistieke vrijheid die de Europese schilders zichzelf toedichtten, zijn de werken toch een schat van informatie voor de streekhistorie, zegt Van Rooijen ,,Veel dagelijkse gebruiken en ge woonten werden nooit vastgelegd, daar was geen noodzaak voor." Europa Leuk, zo'n Goes' themajaar over Afrika of Azië of Zuid-Amerika. ,,Maar ik heb geen Afrikaanse of Aziatische collectie, dus ik kon er al die jaren vrij weinig mee", zegt conservator Koen van Rooijen van Historisch Museum De Bevelan- den. In het jaar 2020, later ver schoven naar 2021, zou het conti nent Europa centraal staan. „Eindelijk had ik een onderwerp dat een beetje past. Het toeval wilde ook nog dat ik een aantal Europese schilders op mijn pad kreeg. Nu het themajaar weer is verschoven, zijn we blijkbaar de inleidende expositie op het the majaar van 2022 geworden." Van Rooijen baalt van de situa tie, maar de wisselexpositie uit stellen tot volgend jaar was ook geen optie. ,,De afspraken met de particu liere eigenaren waar we de schil derijen van mogen lenen waren al gemaakt. Mogelijk gaan we vol gend jaar ook nog eens verbou wen, dus ik kan niet eens garande ren dat de expositie dan wel door zou kunnen gaan." Zeeuwse streekdrachtschilderijen. Men vond het in Parijs leuk, maar er zijn ook heel wat schilderijen naar Amerika gegaan." Eén van de schilderijen hing zelfs in Soestdijk aan de muur", zegt conservator Koen van Rooijen. Het gaat om het werk 'De Zeeuwse vrijage', dat ook wel 'De Oorlog' wordt genoemd. Een Zeeuwse jongeman in z'n be ste goed probeert een in kleurige Walcherse dracht gestoken meisje te verleiden. ,,Zij twijfelt. Ietwat koket, ik geef het toe. Hij vindt dat minder leuk, begint duidelijk wat te mopperen." Herenbank In de wisselexpositie is ook werk van de Engelse Cecil Jay te zien, waaronder het alleen al door het formaat spectaculaire stuk 'De Be- gijnen van Goes'. Ook zij nam een loopje met de werkelijkheid, weet Van Rooijen. Zo zijn de in een chique kerkbank geportretteerde dames beslist geen katholieke be gijnen, maar protestantse boerin nen. ,,Het was ondenkbaar dat zij in de herenbank mochten zitten. Die was voor de burgemeester en an dere notabelen." Jay 'shopte' ver- BE Zeeuws meisje met een eigen twist

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 60