EK VOETBAL 13 Waarom veel diehard clubsupporters zo weinig met Oranje hebben Veel bloedfanatieke clubsupporters hebben weinig affiniteit met de fancultuur rondom het Nederlands elftal. Ze vinden de oranjegekte 'te blij' en 'onecht'. Maar hoe is dat zo gekomen? Stadskanaal. Vortum-Mullem. Margra ten. De spandoeken met oud-Hol landse dorpsnamen kun je ook deze zomer weer uittekenen in de Johan Cruijff Arena, zoals bij vrijwel elke uit- of thuiswedstrijd van het Neder lands elftal. Het zijn de altijd zichtbare handteke ningen van de provincie, van voetbalfans die niet per se een seizoenkaart hebben van een profclub, maar die bovenal Oranje een warm hart toedragen. Vrolijk uitgedost zingen ze mee met Wolter Kroes en Snollebollekes. Hun fanatisme kun je moeilijk be twisten, vaak sparen ze jarenlang voor een zomerse hoogmis: een EK of WK voetbal. Ze reizen in normale tijden heel Europa door voor kwalificatiewedstrij den. Door clubsupporters wordt daar niet temin vaak badinerend over gedaan. Veel gezien op sociale media is een span doek dat ooit in Constanta hing, bij een wedstrijd tussen Roemenië en Neder land. 'You're clowns, notfootballfans' stond erop. Een leus die ook door Neder landse voetballiefhebbers vaak wordt omarmd om het 'oranje legioen' te dui den als een stelletje polonaiselopers. Maar waar komt die tegenstelling van daan? Waarom zou je niet fanatiek een club kunnen supporten én hartstochte lijk Oranje kunnen omarmen? Culturen ,,Het zijn in de kern twee nogal verschil lende culturen'', zegt Matthijs Keuning van Supporterscollectief Nederland, zelf AZ-fan. ,,Clubsupporters hechten erg aan loyaliteit, aan de vanzelfsprekend heid dat je je club steunt, elke week, in goede en in slechte tijden. De sfeer rondom Oranje is veel meer een soort feestje. Een vorm van entertainment. Veel mensen zien zo'n interland echt als een uitje, een dag die vooral leuk en ge zellig moet zijn.'' Overigens is die tegenstelling uiter- aard niet zwart-wit. Ook bij Oranje ko men heus mensen met een seizoenkaart van pakweg Go Ahead Eagles of Feyen- oord. En ook de vele tienduizenden clubsupporters genieten in de zomer van een EK of een WK. Maar onmisken baar tref je in de stadions twee verschil lende doelgroepen. Iets wat je in voet ballanden zoals België, Duitsland of Frankrijk ook ziet, maar bijna nergens zo scherp als in Nederland. Wat helder is, is dat die kloof dieper werd naarmate het moderne fenomeen 'oranjegekte' in Nederland steeds meer wortel schoot. Een nationaal soort koorts die zijn oorsprong vindt in het succesvolle EK van 1988 en de dolle we- Als Oranje op voorsprong komt, is het feest. Maar als het moeizaam gaat, valt het stadion stil ken daarna. Die zomer was de populari teit van Oranje nog tamelijk spontaan en ongecompliceerd, veel voetbalfans reis den op de bonnefooi naar Duitsland om Nederland te steunen. Van een schei ding der geesten was nog amper sprake. Iets als merchandise bestond rondom het Nederlands elftal destijds nog heel summier: het domein van slechts een handvol kleine textielhandelaren die uit de losse pols maar wat probeerden. Grote commerciële campagnes van su permarkten, compleet met wuppies of juichcapes? Het bestond nog niet of nau welijks. De typische Hart van Nederland reportages over feestelijk aangeklede 'oranjestraten'? In 1988 was het nog to taal geen thema. Snel daarna groeide dat allemaal in hoog tempo. De commercie sprong achterop de brommer en omarmde het Nederlands elftal innig, in het bijzonder rond eind- toernooien. Oranje-spelers doken volop op in commercials. En steeds meer vormde zich stilaan ook een nieuw soort voetbalfan: de Nederlander die dol was op fanpleinen, vrolijke fanmarsen en 'van voor naar achter, van links naar rechts'. Carnavaleske ,,Clubsupporters zetten zich daar graag tegen af, die hebben niets met dat vro lijke en carnavaleske. Maar het is ook niet zo dat het alleen maar negatief is'', zegt Keuning. ,,Internationaal staan Oranje-fans er goed op. Veel speelsteden vinden het prachtig, zo'n oranje zee van mensen. Het leidt ook zelden tot proble men of onrust.'' De KNVB en zijn commerciële part ners omarmen dat graag. Ze stemden hun marketing in de laatste twee decen nia nadrukkelijk af op de gemiddelde Oranje-fan, die altijd te porren is voor een feestje. Je ziet dat terug in commer cials, in samenwerkingen met de Sup portersclub Oranje (opgericht in 1995) en in het feestelijke randprogramma rondom interlands. Het Nederlands elftal wordt daarmee gericht gepositioneerd als een gezins uitje. Als een voetbaldag waar je uitste kend je zakenrelaties mee naartoe kunt nemen bovendien. Het is één van de redenen dat de meeste interlands in de Johan Cruijff Arena worden gespeeld, waar de 'hospitality' veel beter en lucra tiever is dan in de Kuip. En aangezien het commercieel succesvol is en veel mensen plezier geeft: waarom zou je het ooit nog veranderen? Bijvoorbeeld, zeggen de critici, omdat een echte intense voetbalsfeer vaak ont breekt bij wedstrijden van het Neder lands elftal. ,,Als Oranje op voorsprong komt, is het feest'', constateert ook Keu- ning. ,,Maar waar je bij clubs vaak ziet dat het publiek de spelers echt onder steunt als het moeizaam gaat, is dat bij interlands veel minder het geval. Dan valt het stadion stil, want veel mensen zijn vooral gekomen voor een feestje. Daarom vond ik het wel aardig om te zien dat een groep voetbalsupporters zich vorig jaar verenigd heeft onder de naam Dutchfanatics. Die jongens wilden echt iets aan die sfeer gaan doen - en kregen daar op Instagram veel steun voor.'' De groep, een samenwerking tussen fans van diverse clubs, had zich in maart 2020 al verenigd om in een paar stadion vakken van de Arena voor meer kabaal te zorgen. Door corona kreeg het initiatief van de Dutchfanatics (dutchfanatics.nl) geen vervolg, maar de plannen zijn nog altijd levend. Het zou stilaan iets kun nen veranderen aan de soms wat vrijblij vende sfeer rondom wedstrijden van Oranje - om zo langzaam wat meer fana tieke clubsupporters naar het stadion te trekken. ,,Voetbalcultuur is niet in beton gego ten'', aldus Keuning. ,,Het verandert voortdurend, dus waarom zou dat rondom Oranje niet kunnen?'' woensdag 9 juni 2021 nee noor, oe ••■h imam*-:'- hossen? Sjoerd Mossou De Hollandse leeuw brult. Niet elke voetbalfan vindt zoiets leuk. foto pim ras - Matthijs Keuning Een fan van Oranje op de tribune. ,,Veel mensen zien zo'n interland echt als een uitje, een dag die vooral gezel lig moet zijn.'' foto pim ras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 61