EK VOETBAL In Nederland kleuren de straten langzaam maar zeker oranje. Maar hoe is de fanbeleving momenteel bij de andere deelnemers? Een kijkje bij onze tegenstanders en een aantal toplanden. BELGIE De achtervolging op Nederland is ingezet DUITSLAND De trots maakt vooral plaats voor schaamte ENGELAND Eens in de twee jaar verdwijnt het cynisme ITALIË La Nazionale? Iets voor vrouwen en kinderen Jarenlang keken ze vanuit België met enige gêne naar Nederland, wanneer tijdens een EK of WK de straten massaal oranje kleurden. Hiel den ze niet zo van, onze zuiderburen, in wortelpakken gestoken mannen die met elkaar naar de tv keken vanaf kratten bier. Maar daar is inmiddels langzaam een kentering in gekomen, nu het de Rode Duivels alweer een poosje goed gaat. Nu, op het moment dat België op nieuw als een van de favorieten wordt gezien voor de eindwinst van het EK, la ven die anders zo ingetogen Belgen zich gretig aan de door Croky op de markt gebrachte Red Devils-ketchup- chips en Red Devils- paprikasnacks. En in café's zullen als rode duivels geklede stamgasten, wanneer de corana-pandemie het toelaat uiteraard, straks lustig bij elkaar komen om de ploeg naar voren te schreeuwen. In café Picasso in Lochristi, bestierd door Ben Bundervoet, is dit al lang een traditie. Gewoonlijk doet Bundervoet als club mascotte Buffalo Ben kunstjes op het veld van AA Gent, maar tijdens eind- toernooien biedt de voetbalgekke kaste lein standaard een podium aan honder den uitzinnige en vrolijk zingende fans. Passend bij het vertrouwen in goede re sultaten, dat de laatste jaren steeds meer is gegroeid. België is qua folklore en gek kigheid nog geen Nederland, maar de achtervolging is ingezet. De Fanclub Nationalmannschaft is wel eens populairder geweest. De zwakke prestaties, de kritiek op bondscoach Joachim Löw en het ge hannes rond de afgeserveerde Thomas Müller, Mats Hummels en Jerome Boat- eng hebben het land verdeeld. De trots is bijna schaamte geworden. Bij de laat ste interlands waren de stadions niet eens uitverkocht. Stel je dat eens voor, pakweg tien jaar geleden. De fancultur in Duitsland is van oudsher diep verankerd in het voetbal, maar die kracht zie je vooral terug bij de clubs. Supporters van die tal loze Traditionsvereine reizen hun ploeg overal achterna, maar net als in Nederland hebben die fans over het al gemeen weinig interesse voor de nationale ploeg. Veel clubsupporters hebben zich de voorbije jaren in de stadions ook afgezet tegen de nationale bond. Zij protesteren tegen de aanvangstijden van de wedstrijden en de verregaande commercialisering. Vlak voordat corona uitbrak, hingen in de Duitse stadions overal spandoeken met dezelfde tekst: 'United by Money - Kor- rupt in Herzen Europas' geflankeerd door de logo's van de UEFA en de Duitse voetbalbond DFB. Dat Duitsland het volgende EK, van 2024, toegewe zen heeft gekregen, heeft ook nauwelijks tot enige vreugde geleid. - Leon ten Voorde De winter voor een groot toernooi ligt onder de kerstboom in de huiskamers van families van Lancashire tot Cornwall in elk geval één zorgvuldig ingepakt cadeau waarvan de inhoud geen verrassing is. Een kakelvers shirt van het Engelse nationale team, vaak voorzien van de naam van de ont vanger, vormt net zo'n vaste traditie rond kerstmis als het eten van kalkoen en het opzetten van een papieren kroon. Het geschenk met de drie leeuwen op de borst verdwijnt vrijwel onmiddellijk in een la om er pas aan het einde van het reguliere voetbalsei zoen uit te komen. Als het eerste EK-duel naderbij kruipt, wordt het shirt voor zichtig voor de spiegel aan getrokken. De eerste af spraken om in een tuin bij vrienden of in de stamkroeg te gaan kij ken, worden gemaakt. Meestal vergezeld van de opmerking: 'We weten al hoe dit gaat aflopen.' Zodra de kranten dagelijks berichten over 'England', verdwijnt het aangebo ren cynisme. De hardcore voetbalfans, met alle sportpakketten op hun televi sie, krijgen gezelschap van de gelegen heidssupporters. De voetbalzomer krijgt zo de identiteit van een volksfeest, waarbij het niet uitmaakt of je denkt dat Beckham nog voor Engeland speelt. Bier drinken, zingen en barbecueën, totdat de Three Lions onherroepelijk verliezen. Dan verdwijnt het shirt weer in de kast. Giorgio is fanatiek als het over voetbal gaat, zolang het zijn fa voriete club betreft. Dat mijn Sardijnse huisbaas zichzelf steevast 'een oude man' noemt en zijn haargrens zich al flink terugtrekt, weerhoudt hem er niet van om soms in een compleet Milan-trainingspak over straat te gaan, inclusief vuurrode sneakers. Maar of hij op het EK ook juicht voor Gli AzzurriGiorgio kijkt er wat moeilijk bij. ,,De ware fan is degene die het team van zijn hart aanmoedigt'', zegt hij. ,,Bij mij is dat alleen maar Milan.'' Om te la ten zien dat hij geen uit zondering is, toont hij een lijstje van officieel geregistreerde tifosi in Italië: Juventus leidt met bijna 9 miljoen fans, voor de beide Milanese clubs met elk bijna 4 miljoen. La Nazionale? Dat is meer iets voor vrouwen en kinderen. Ja, het algehele enthousiasme groeit soms wel, zoals rond de gewonnen WK- finales van 1982 en 2006. Maar de laatste jaren was er niets te vieren. En dan is en blijft Italië een natie die in zijn huidige vorm pas anderhalve eeuw bestaat en waarvan de inwoners sterk hechten aan hun regionale identiteit. Giorgio roept in dat kader een beroemd duel in herin nering. Italië-Argentinië, 1990, halve fi nale WK. In speelstad Napels verkoos een groot deel van de plaatselijke bevolking hun lokale club- held, Diego Maradona, woensdag 9 juni 2021 GO Koorts - Dennis van Bergen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 58