Kunstwerkje var II vroeger gered van sloop 5 Terneuzen rolmodel voor verduurzaming internationaal concern Van Beek spreekt van een mijlpaal die van groot belang is voor de con tinuïteit van Dow Terneuzen en daarmee voor de ruim 3600 men sen die bij het bedrijf in Terneuzen werken. Er wordt zelfs banengroei verwacht. Zo zal het eerste 'groene' project, de realisatie van een schone water- stoffabriek, in de ontwerp- en bouwfase 3500 a 4000 banen ople veren over een periode van drie jaar, stelt het bedrijf. De inge bruikname van de installatie is in 2026 voorzien, waardoor er bij Dow, in de regio en bij toeleveran ciers, naar verwachting 400 tot 500vijfhonderd vaste banen bijko men. De bouw van de waterstoffabriek is het eerste onderdeel van het door Dow Benelux gepresenteerde stap penplan om in 2050 netto CO2- neutraal te kunnen opereren. De jaarlijkse uitstoot van het broeikas gas bedraagt nu ruim vier miljoen ton, waarmee Dow tot de top 10 in dustriële CO2-uitstoters in Neder land behoort. De waterstoffabriek levert een CO2-reductie van 1,4 miljoen ton per jaar op. In de fabriek zullen restgassen uit de drie ethyleenstoomkrakers van Dow Terneuzen worden omgezet in waterstof en CO2. De waterstof zal worden gebruikt als schone brandstof in het productieproces. De CO2 wordt opgevangen en op geslagen tot alternatieve technolo gieën beschikbaar zijn. Het is de be doeling de CO2 vanaf Dow per schip naar opslaglocaties elders te vervoeren. Een tweede stap wil Dow Ter- neuzen tegen 2030 hebben gezet, door CO2 af te vangen van de ethy- leenoxidefabriek en de vervanging van een aantal gasturbines door elektromotoren. De uitstoot van nog eens 300.000 ton CO2 zal hier door worden vermeden. Dow haalt daarmee en met de investering in de waterstoffabriek de landelijke klimaatdoelstelling voor 2030. Op weg naar netto nul uitstoot van CO2 in 2050, zoals vastgelegd in het Parijs-klimaatakkoord van eind 2015, wacht de grootste horde: het We hebben daar tijd voor nodig, en steun van de academische wereld en overheid klimaatneutraal maken van het hart van Dow Terneuzen, de drie ethyleenstoomkrakers. Op hoge temperaturen wordt daarin nafta gekraakt, als beginstap voor de pro ductie van tal van kunststoffen. Om de vereiste temperaturen van 750 a 850 graden te bereiken, worden fos siele brandstoffen gebruikt, wat tot een hoge uitstoot van CO2 leidt. Dow heeft zich tot doel gesteld deze brandstoffen te vervangen, door de krakers te elektrificeren. President-directeur Van Beek: ,,Wij werken met Shell samen om de technieken daarvoor te ontwikke len. Onderzoeksteams zijn daar volop mee bezig, maar het is heel, heel ingewikkeld. We hebben daar tij d voor nodig, en steun van de aca demische wereld en overheid." Hoeveel geld met de plannen is gemoeid, meldt het beursgeno teerde Dow niet. De Dow-concern- leiding in de Verenigde Staten heeft alvast toestemming gegeven ze te mogen presenteren. Ze worden de komende tijd verder beoordeeld. In 2022 wordt een voorlopig investe- ringsbesluit verwacht. Het was niet zomaar een stuk hout wat Aad Bruijns eind december buiten tegen een Zierikzeese muur zag staan. Het bleek een kunstwerkje wat in vroeger tijden aan de achterkant van een boerenwagen zat: een schamel. Gisteren droeg hij het over aan het Karrenmuseum in Essen. Michiel Bouwman Goes Je zou het een pronkstuk kunnen noemen: een schamel, een houtgesne- den kunstwerk met ver gulden leeuw waar het oog van de mensen in vroeger tijden onge twijfeld op viel als er een boeren wagen voorbij ratelde. Want be vestigd aan de achterkant gaf die de kar zijn uitstraling. We schrijven Zierikzee, decem ber vorig jaar. Er was het oog van een kenner voor nodig om 'm van de stort te redden maar laat Aad Bruijns dat nou net zijn. Die zag gelijk dat de schamel, die hij bui ten en doorgeregend tegen de muur bij een tweedehands winkel zag staan, bijzonder was. Hij mocht hem hebben, bewaarde hem in zijn Goese loods, vroeg zijn vriend Jan Passieux op inter net te zoeken en kwam uit bij het Karrenmuseum in Essen. Dat nam de achterkant van een oude boerenwagen graag over. Daar zal hij eerst een tijd gecon serveerd worden, legt collectiebe heerder Dieter van Mol uit. „Daar mee wil ik zeggen dat we eerst kij ken wat er stuk aan is en dat stabi liseren." Restaureren zou uitein delijk kunnen, mits de kennis en kunde voorhanden is. ,,Maar meestal opteer ik er voor om in zulke gevallen het zo veel mogelijk te laten zoals het is." Schamel met een verhaal Wat het voor het Karrenmuseum een interessant stuk maakt is dat de vermoedelijke maker bekend is, zegt Van Mol. ,,Dat zorgt er voor dat je er een verhaal over kunt ver tellen en dat is iets waar we als museum rekening mee houden als we stukken binnen nemen." Af gaande op het snij- en smeedwerk zou de schamel vervaardigd kun nen zijn door één van de wagen makers uit de familie Goesten. Dat komt ook overeen met de initialen die nog te lezen zijn op het hout. Rechts is het getal 31 nog zicht baar. Waarschijnlijk heeft er '19' Meestal opteer ik er voor om het zo veel mogelijk te laten zoals het is voor gestaan, zegt Van Mol. ,,Want de as is van metaal. Dat zou in 1831 van hout zijn geweest." Bruijns is blij met het behoud van het kunstwerkje an sich, maar strijdt voor een groter geheel. Hij houdt zich al lang bezig met het bespeuren van zaken die van cul tuurhistorisch belang zijn, vertelt hij. ,,Boeken, foto's, technische te keningen, modellen en gereed schappen gaan regelmatig verlo ren. Dat is een gemiste kans. Zee land heeft een rijke historie. Veel staat nog in boeken, maar weinig blijft behouden in het echt." Het liefst zou hij zien dat overheden zoals de Provincie zich meer in spannen voor een betere conserve ring. ,,Dagelijks gaan in Zeeland veel objecten verloren door onder andere afbraak en vernieuwing, of worden dingen weggegooid door ruimtegebrek." Ja, erkent hij, er zijn wel organi saties die zich inzetten voor cul tuurhistorie. Zoals heemkundige verenigingen en een stichting als Erfgoed Zeeland. ,,Op papier zijn die goed bezig", zegt Bruijns, ,,Maar het lukt niet om daadwer kelijk iets van de grond te krijgen." woensdag 9 juni 2021 GO Dow gaat naar klimaatneutraal Chemiebedrijf Dow Benelux in Terneuzen heeft gisteren ver gaande plannen gepresenteerd voor een klimaatneutrale toe komst vanaf 2050. De plannen maken van Terneuzen een voor beeld-locatie en rolmodel voor de verduurzaming van het Ame rikaanse Dow-concern wereld wijd, stelt president-directeur Anton van Beek. Harmen van der Werf Terneuzen - Anton van Beek, Dow Benelux Kijk op de site bij /video Aad redde dit houtsnijwerk -Dieter van Mol, collectiebeheerder De schamel. Hoewel beschadigd, zijn de letters W.D.G. nog duide lijk leesbaar. foto's marcelle davidse Aad Bruijns (links) redde de schamel van de stort. De sierlijke achterkant van een oude boerenwagen past prima in het Karrenmuseum in Essen, denkt collectiebeheerder Dieter van Mol (rechts).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 37