II ECONOMIE 19 mee, Het heeft al het hoogste gebouw van Europa. Maar nu wil het Russische gasbedrijf Gazprom in Sint-Petersburg I een toren van bijna dubbele hoogte bouwen. Niet iedereen is daar blij Maastricht; sjoenste stad aon de Maos P*J Aan de Finse golf fonkelt het machtige Lachta- centrum in het avond licht. Lampjes knippe ren over de hele lengte van de 'gedraaide' glastoren, om vliegtuigen te waarschuwen. Het hoogste gebouw van Europa - 462 meter - is sinds 2019 officieel het nieuwe onderkomen van het Rus sische gasbedrijf Gazprom. In de volksmond heet de kolos de 'mais- kolf. Maar het is Gazprom niet ge noeg. Het Russische gasbedrijf wil op een kunstmatig eiland een bijna twee keer zo hoge wolken krabber laten optrekken. De 23-jarige Valeria vindt het niet zo'n probleem, vertelt ze op de brug, die ligt over de uitloop van de rivier Neva in de Finse golf. ,,De urbanisatie houd je nu een maal niet tegen'', zegt ze monter. Gazprom wilde zijn hoofdkan toor aanvankelijk midden in het historische centrum van Sint-Pe tersburg neerzetten. Hevige pro testen voorkwamen dat evenwel. Het stadscentrum prijkt op de werelderfgoedlijst van Unesco. En dus week Gazprom uit naar de oe ver van de Finse golf. Daar moet nu ook de nieuwe toren met kan toren, appartementen en ontspan- ningsmogelijkheden verrijzen. De wolkenkrabber meet volgens de bouwtekeingen maar liefst 703 meter en zou daarmee het op één na hoogste gebouw ter wereld zijn. „Waarom dan niet meteen 1703 meter'', schampert stadsraadslid Boris Visjnevski, verwijzend naar het stichtingsjaar van Sint-Peters burg. Visjnevski is faliekant tegen de bouw van Lachta-2. ,,Het rivier silhouet van de Neva wordt erdoor aangetast'', stelt hij. Eeuwenoude vesting Aan de noordelijke oever van de rivier wordt de skyline bepaald door de eeuwenoude Petrus- en Paulusvesting, met haar kenmer kend gouden torenspits. Lachta-1 staat daar ruim 10 kilometer ach ter, maar door de duizelingwek kende hoogte lijkt het bijna of hij ernaast staat. En daar zou de ho gere Lachta-2 nog eens bij komen, waardoor de aanblik van de ves ting volgens cricitci zijn domi nante betekenis verliest. Bovendien gaat Lachta-2 bijna 8 miljard euro kosten. Gazprom is deels een staatsbedrijf, merkt Visj- nevski op, en plant de bouw met gemeenschapsgeld. Vervolgens verdient het geld met de verkoop van kantoren en appartementen en dat vindt de politicus onjuist. ,,Gas en de opbrengsten daarvan behoren de burgers toe'', stelt Visj nevski. ,,En zolang er in Rusland niet genoeg geld is voor medicij nen, pensioenen en voedsel, zijn dit soort uitgaven ontoelaatbaar." Visjnevski verwacht om die re den ook veel protest tegen de bouw van Lachta-2. Volgens de po liticus is het juist door dit soort projecten dat er maatschappelijk verzet ontstaat tegen de Russische autoriteiten. Dit soort protesten zouden kunnen uitgroeien tot een nieuwe oppositiebeweging, nu de opponenten van het Kremlin sys tematisch worden gearresteerd. De politicus noemt het een 'be weging van waardigheid'. ,,Men- sen raken het beu dat er niet naar hen wordt geluisterd en tegelijk de economische situatie alleen maar verslechtert. Als Gazprom in plaats van die wolkenkrabber een modern ziekenhuis zou laten bou wen, zou de reactie anders zijn.'' Dmitri Litvinov van de Peters- burgse burgerbeweging Levende stad denkt dat Lachta-2 er über haupt niet komt. ,,Misschien 1 pro cent kans dat die toren daadwerke lijk verrijst'', zegt hij luchtig. Vol gens Litvinov is Lachta-1, geopend in 2019, nog niet eens in gebruik genomen. ,,De toren staat er nu na tien jaar, maar binnenin werkt nog niets.'' Met Lachta-1 heeft Litvinov nog niet eens zoveel moeite. ,,Hij staat ver van het centrum en is best mooi'', vindt hij. Maar een tweede toren hoeft niet voor hem. ,,De Krimbrug (tussen het Russi sche vasteland en het Oekraïense schiereiland, red.) heeft nog een infrastructurele functie. Maar bij dit project gaat het alleen om persoonlijke ambitie van bedrijfs leiders.'' Litvinov vindt dat er in Sint-Pe tersburg projecten zijn, die het geld van Gazprom veel meer ver dienen. ,,De forten van Kronsjtadt (een oude, militaire vesting ver spreid over een reeks eilandjes voor de kust, red.) zijn in erbarme lijke staat. Restauratie kost han denvol geld. Waarom zo'n toren? Daarmee maak je toch op niemand meer indruk?'' Aleksandr Karpov, een vooraan staande architect in Sint-Peters burg, was al tegen de eerste wol kenkrabber van Gazprom, maar ziet helemaal niets in het nieuwe project. Afgezien van de horizon vervuiling en de geldverspilling kan de aanleg van een kunstmatig eiland voor de kust volgens Kar- pov ronduit gevaarlijk zijn. ,,Sint-Petersburg heeft veel te kampen met overstromingen. En door een extra eiland aan de rand Mensen die zich klein voelen, bouwen graag grote dingen met een bepaalde vorm van de lagune voor de stad te plaatsen, vermindert de bufferca paciteit ervan', vreest de architect. Rest de vraag waarom Gazprom de bouw wil doorzetten. Visj- nevski verklaart het voornemen met een 'minderwaardigheids complex'. Schertsend zegt hij: ,,Mensen die zich klein voelen, bouwen graag grote dingen met een bepaalde vorm.'' NH Maastricht (4*) wV)A/7 woensdag 9 juni 2021 PC Joost Bosman Sint-Petersburg - Boris Visjnevski, stadsraadslid Gigatoren van Gazprom splijt Sint-Petersburg M Lachta-1 aan de Finse Golf. Inzet: artist impression van Lachta-2. FOTO'S MARINA LYSTSEVA/TASS ENLACHTA CENTRE het verdient! Maastricht is een heerlijke bestemming voor een paar dagen weg. Het beroemde Vrijthof, fantastische restaurants, mooie musea, rivier De Maas en vele leuke winkels; Maastricht bruist in elk opzicht. Je verblijft aan de rand van de stad, op slechts 300 meter van het station. Even iets anders? Maak dan een leuke tocht door het schitterende heuvellandschap van Zuid-Limburg! Inhoud arrangement: Prijs per persoon 2 x overnachting 2 x uitgebreid ontbijt 3-daags: 99,- p.p. /lx 2-gangen diner (aankomstdag) Stadsplattegrond /Gebruik van WiFi 'Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer. Toeslag alleengebruik: 39,50 p.n. Toer.bel.: 5,13 p.p.p.n. Reserveringskosten 14,95. Geldig t/m december 2021, m.u.v. evenementen. ^Ayfarrea Bestelnuoppzc.nl/mar2108 v y hotelai hotelarrangementen of bel Mdrrea Op 0571-27 77 44

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19