II
ECONOMIE 19
mee,
Het heeft al het hoogste gebouw
van Europa. Maar nu wil het Russische
gasbedrijf Gazprom in Sint-Petersburg I
een toren van bijna dubbele hoogte
bouwen. Niet iedereen is daar blij
Maastricht; sjoenste stad aon de Maos
P*J
Aan de Finse golf fonkelt
het machtige Lachta-
centrum in het avond
licht. Lampjes knippe
ren over de hele lengte
van de 'gedraaide' glastoren, om
vliegtuigen te waarschuwen. Het
hoogste gebouw van Europa - 462
meter - is sinds 2019 officieel het
nieuwe onderkomen van het Rus
sische gasbedrijf Gazprom. In de
volksmond heet de kolos de 'mais-
kolf. Maar het is Gazprom niet ge
noeg. Het Russische gasbedrijf wil
op een kunstmatig eiland een
bijna twee keer zo hoge wolken
krabber laten optrekken.
De 23-jarige Valeria vindt het
niet zo'n probleem, vertelt ze op
de brug, die ligt over de uitloop
van de rivier Neva in de Finse golf.
,,De urbanisatie houd je nu een
maal niet tegen'', zegt ze monter.
Gazprom wilde zijn hoofdkan
toor aanvankelijk midden in het
historische centrum van Sint-Pe
tersburg neerzetten. Hevige pro
testen voorkwamen dat evenwel.
Het stadscentrum prijkt op de
werelderfgoedlijst van Unesco. En
dus week Gazprom uit naar de oe
ver van de Finse golf. Daar moet
nu ook de nieuwe toren met kan
toren, appartementen en ontspan-
ningsmogelijkheden verrijzen. De
wolkenkrabber meet volgens de
bouwtekeingen maar liefst 703
meter en zou daarmee het op één
na hoogste gebouw ter wereld zijn.
„Waarom dan niet meteen 1703
meter'', schampert stadsraadslid
Boris Visjnevski, verwijzend naar
het stichtingsjaar van Sint-Peters
burg. Visjnevski is faliekant tegen
de bouw van Lachta-2. ,,Het rivier
silhouet van de Neva wordt erdoor
aangetast'', stelt hij.
Eeuwenoude vesting
Aan de noordelijke oever van de
rivier wordt de skyline bepaald
door de eeuwenoude Petrus- en
Paulusvesting, met haar kenmer
kend gouden torenspits. Lachta-1
staat daar ruim 10 kilometer ach
ter, maar door de duizelingwek
kende hoogte lijkt het bijna of hij
ernaast staat. En daar zou de ho
gere Lachta-2 nog eens bij komen,
waardoor de aanblik van de ves
ting volgens cricitci zijn domi
nante betekenis verliest.
Bovendien gaat Lachta-2 bijna
8 miljard euro kosten. Gazprom is
deels een staatsbedrijf, merkt Visj-
nevski op, en plant de bouw met
gemeenschapsgeld. Vervolgens
verdient het geld met de verkoop
van kantoren en appartementen
en dat vindt de politicus onjuist.
,,Gas en de opbrengsten daarvan
behoren de burgers toe'', stelt Visj
nevski. ,,En zolang er in Rusland
niet genoeg geld is voor medicij
nen, pensioenen en voedsel, zijn
dit soort uitgaven ontoelaatbaar."
Visjnevski verwacht om die re
den ook veel protest tegen de
bouw van Lachta-2. Volgens de po
liticus is het juist door dit soort
projecten dat er maatschappelijk
verzet ontstaat tegen de Russische
autoriteiten. Dit soort protesten
zouden kunnen uitgroeien tot een
nieuwe oppositiebeweging, nu de
opponenten van het Kremlin sys
tematisch worden gearresteerd.
De politicus noemt het een 'be
weging van waardigheid'. ,,Men-
sen raken het beu dat er niet naar
hen wordt geluisterd en tegelijk de
economische situatie alleen maar
verslechtert. Als Gazprom in
plaats van die wolkenkrabber een
modern ziekenhuis zou laten bou
wen, zou de reactie anders zijn.''
Dmitri Litvinov van de Peters-
burgse burgerbeweging Levende
stad denkt dat Lachta-2 er über
haupt niet komt. ,,Misschien 1 pro
cent kans dat die toren daadwerke
lijk verrijst'', zegt hij luchtig. Vol
gens Litvinov is Lachta-1, geopend
in 2019, nog niet eens in gebruik
genomen. ,,De toren staat er nu na
tien jaar, maar binnenin werkt nog
niets.''
Met Lachta-1 heeft Litvinov
nog niet eens zoveel moeite. ,,Hij
staat ver van het centrum en is
best mooi'', vindt hij. Maar een
tweede toren hoeft niet voor hem.
,,De Krimbrug (tussen het Russi
sche vasteland en het Oekraïense
schiereiland, red.) heeft nog een
infrastructurele functie. Maar
bij dit project gaat het alleen om
persoonlijke ambitie van bedrijfs
leiders.''
Litvinov vindt dat er in Sint-Pe
tersburg projecten zijn, die het
geld van Gazprom veel meer ver
dienen. ,,De forten van Kronsjtadt
(een oude, militaire vesting ver
spreid over een reeks eilandjes
voor de kust, red.) zijn in erbarme
lijke staat. Restauratie kost han
denvol geld. Waarom zo'n toren?
Daarmee maak je toch op niemand
meer indruk?''
Aleksandr Karpov, een vooraan
staande architect in Sint-Peters
burg, was al tegen de eerste wol
kenkrabber van Gazprom, maar
ziet helemaal niets in het nieuwe
project. Afgezien van de horizon
vervuiling en de geldverspilling
kan de aanleg van een kunstmatig
eiland voor de kust volgens Kar-
pov ronduit gevaarlijk zijn.
,,Sint-Petersburg heeft veel te
kampen met overstromingen. En
door een extra eiland aan de rand
Mensen die zich klein
voelen, bouwen graag
grote dingen met een
bepaalde vorm
van de lagune voor de stad te
plaatsen, vermindert de bufferca
paciteit ervan', vreest de architect.
Rest de vraag waarom Gazprom
de bouw wil doorzetten. Visj-
nevski verklaart het voornemen
met een 'minderwaardigheids
complex'. Schertsend zegt hij:
,,Mensen die zich klein voelen,
bouwen graag grote dingen met
een bepaalde vorm.''
NH Maastricht (4*)
wV)A/7
woensdag 9 juni 2021
PC
Joost Bosman
Sint-Petersburg
- Boris Visjnevski, stadsraadslid
Gigatoren van
Gazprom splijt
Sint-Petersburg
M Lachta-1 aan de
Finse Golf. Inzet:
artist impression
van Lachta-2.
FOTO'S MARINA
LYSTSEVA/TASS
ENLACHTA CENTRE
het verdient!
Maastricht is een heerlijke bestemming voor een paar dagen weg. Het
beroemde Vrijthof, fantastische restaurants, mooie musea, rivier De Maas en
vele leuke winkels; Maastricht bruist in elk opzicht. Je verblijft aan de rand van
de stad, op slechts 300 meter van het station. Even iets anders? Maak dan een
leuke tocht door het schitterende heuvellandschap van Zuid-Limburg!
Inhoud arrangement: Prijs per persoon
2 x overnachting
2 x uitgebreid ontbijt 3-daags: 99,- p.p.
/lx 2-gangen diner (aankomstdag)
Stadsplattegrond
/Gebruik van WiFi
'Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer. Toeslag alleengebruik: 39,50 p.n. Toer.bel.: 5,13
p.p.p.n. Reserveringskosten 14,95. Geldig t/m december 2021, m.u.v. evenementen.
^Ayfarrea Bestelnuoppzc.nl/mar2108
v y hotelai
hotelarrangementen of bel Mdrrea Op 0571-27 77 44