16 ECONOMIE Voor het eerst in jaren is de inflatie weer boven de 2 procent uitgekomen. En aan de prijsstijgingen lijkt voorlopig geen einde te komen. Moeten we ons al zorgen maken over onze koopkracht? Meatless Farm breidt uit De Britse producent van vegetarisch vlees Meatless Farm breidt uit naar Nederland. Met een nieuwe productielocatie in Almere wil het bedrijf zich richten op het Europese vasteland. Meatless Farm zegt een van de snelst groeiende producenten van vleesver vangers van het Verenigd Koninkrijk te zijn. Sinds 1 mei zijn de vegaburgers- en worsten van Meatless Farm in ons land verkrijgbaar bij groothandel Sligro en eerder al via enkele online platforms. Meatless Farm voert nu gesprekken met 'de bekende Nederlandse supermarktketens' om zijn producten ook daar te verkopen. Vorig jaar koos het bedrijf al voor een hoofdkantoor in Amsterdam. Unibail Vivoryon Therapeutics Hunter Douglas 2,1 procent was de prijsstijging in mei, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In april was dat nog 1,9 procent. Vooral benzine werd duurder, evenals elektriciteit. Het is inmiddels moeilijk voor te stel len, maar vorig jaar kostte een liter euro 95 in mei 1,48 euro. Nu was dat drie dubbeltjes meer. De prijsstijging voor benzine geeft wel een verklaring voor de gestegen inflatie. Vorig jaar zat het land in een lock- down en werd er nauwelijks geld uit gegeven. Weinig vraag betekent la gere prijzen. De inflatie was vorig jaar zelfs negatief, dus prijsdalingen in plaats van prijsstijgingen. Nu de economie weer aantrekt, neemt ook de vraag toe. Mensen wil len hun geld weer uitgeven. En het aanbod blijft achter, dus zitten we nu in de omgekeerde situatie, veel vraag en daardoor stijgende prijzen. 'Too much money chasing too few goods' zo als de Amerikanen zeggen. Dat feno meen heet bestedingsinflatie en dat is wijdverspreid. Zo is de consumptie wel aan het groeien, maar ligt die nog steeds zo'n 10 procent onder het niveau van voor de coronapandemie. Als vraag en aanbod dus verder uiteen gaan lopen betekent het dat de prijzen nog ver der kunnen stijgen. Dat kan bijvoorbeeld ook bij de lo nen gaan spelen. Nu is het in som mige sectoren al moeilijk om aan mensen te komen, de horeca klaagt daar over. En dat net op het moment dat de mensen massaal de terrassen opzoeken. Het zou dus zo maar kun nen dat een biertje op het terras duurder wordt, omdat een uitbater meer loon gaat betalen om toch aan personeel te komen. Vraaguitval Daarnaast speelt de kosteninflatie. Dat is het fenomeen dat de producent geconfronteerd wordt met hogere kosten voor de productie. Wereld wijd gingen landen vorig jaar in lock- down. Dat zorgde voor een nooit eer der vertoonde vraaguitval. Nog nooit kromp de wereldeconomie zo hard als vorig jaar, uitgezonderd oorlogs tijden. Producenten, van chipmakers tot houtzagerijen pasten daarom hun capaciteit aan. Ze moesten wel, zon der de kosten drastisch te verlagen zouden veel bedrijven over de kop gaan. En dit jaar zien we het tegen overgestelde effect. Steeds meer lan den openen hun economie weer en dat gaat steeds sneller. Dat leidt tot extra vraag. Dus is het vechten om de schaarse grondstoffen, van staal tot katoen tot hout. Ook aan chips be staat nu een wereldwijd tekort. Daar komt nog bij dat er weinig transportcapaciteit is. Vervoer van grondstoffen en andere producten is peperduur geworden. Dat zorgt alle maal voor forse prijsstijgingen. Staal, hout en ijzererts werden bijvoor beeld 60 tot 120 procent duurder in een jaar tijd. Die prijsstijging komt Helft boven de vraagprijs Bij ongeveer de helft van de te koop staande huizen wordt uiteindelijk meer betaald dan de vraagprijs. Waar in 2017 het overbieden op huizen nog met name een Amsterdams fenomeen was, is het overbieden vorig jaar de norm geworden door het hele land. Dat staat in een analyse van het CBS en het Ka daster. Op de woningmarkt is nu al een tijd sprake van grote krapte. Het aanbod aan te koop staande huizen is flink geslonken, ter wijl er nog wel veel mensen willen verhui zen. Ook zijn de hypotheekrentes lager dan ooit. Daarom bieden kopers flink tegen el kaar op en hebben veel mensen grote moeite om nog een huis te bemachtigen. Bijenkorf levert fors in De omzet van warenhuis de Bijenkorf daalde in coronajaar 2020 met 22 procent. Dat blijkt uit de jaarcijfers. De zeven win kels waren 13 weken gesloten. Dit had tot ge volg dat de omzet in deze filialen kelderde met 44 procent. De omzet uit onlineverko- pen steeg juist met 53 procent en het aantal bezoekers aan de webshop groeide met 31 procent tot 152 miljoen. De operationele winst voor afschrijvingen en eenmalige las ten daalde van 77,8 miljoen naar 19,4 mil joen euro. Als gevolg van de crisis vervielen vorig jaar ruim 200 banen. KPN woensdag 9 juni 2021 INTERNATIONALE EXPANSIE +59% Vastgoedfonds slaat flinke slag in Hamburg. <w Beleggers hopen op doorbraak alzheimermedi- cijn van biotech- bedrijf. W Grootaandeel houder verhoogt bod op uit staande aande len niet. De prijzen stijgen Peet Vogels Den Haag OVERVERHITTING WONINGMARKT OMZETDALING W Speculanten druipen af nu mogelijke koper afhaakt. In april openden de win kels onder voorwaarden. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16