bolderman nl Onbezorgd boeken met ons Garantiepakket bolderman.nl MEDIA CULTUUR 25 m artijn van Dam (43) hoeft maar naar zijn eigen kinde ren te kijken en luisteren om te weten dat het televisie landschap aan het verande ren is. Ze zijn 6 en 9 jaar en 'kijken niet wat er op dat moment aan staat', zegt hij. ,,Dat vinden ze een stom concept. Een nieuwe genera tie groeit op met het idee dat je alles kunt opzetten wan neer je wil. Televisiekijken is revolutionair aan het veranderen.'' Van Dam, voormalig Kamerlid van de PvdA en oud-staatssecretaris (Eco nomische Zaken), werd in 2017 lid van de Raad van Bestuur van de NPO en is verantwoordelijk voor technologie en innovatie en dus de toekomst van de publieke omroep. Die toekomst heeft alles te maken met de historie van de Nederlandse televisie, die in oktober van dit jaar zeventig jaar bestaat. ,,Ze- ker tot eind jaren 80, toen je Neder land 1 en 2 had, keken miljoenen men sen tegelijk naar hetzelfde. Dat had een grote impact op ons wereldbeeld en de democratie. Op televisie vond ons maatschappelijk debat plaats. Daar haalden we onze informatie vandaan. Daar werd onze cultuur gevormd.'' Onder vuur De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) ligt onder vuur vanwege de plannen voor 2022. Krijgt kritiek van wege mislukte programma's op NPO 1, de 'verjongingskuur' en de maatrege len om programma's in te korten of te laten verdwijnen. ,,Tv is een massa medium. Mensen kijken gemiddeld drie uur per dag. Dus: we werken, we slapen en daarnaast kijken we vooral televisie. Sinds er zenders bij kwamen, versnipperde het kijkerspubliek. Maar het concept, ook toen we konden zap pen, is hetzelfde gebleven: je keek naar wat er geprogrammeerd werd.'' Met de komst van streamingdien- sten zoals Netflix is de rol van het on demand kijken belangrij ker geworden. „Grappig genoeg waren wij eerder met Uitzending Gemist. De publieke omroep was een voorloper. Je kon kij ken, toen nog terugkijken, op je eigen moment. Nu heb je Netflix, Videoland, Amazon Prime, en wij ons eigen NPO Start.'' NPO Start heeft qua be kendheid nog terrein te winnen. De publieke omroep zet er de komende jaren flink op in. ,,De televi siewereld gaat verschuiven. Je houdt zenders met een programmering die in de gids staat. Je houdt het samen beleven, het hier en nu. Nieuws, ac tualiteit, sport, de talkshows met het gesprek van de dag en de familiepro gramma's, waarover een dag later wordt nagepraat, zoals Wie is de Mol? en The voice of Holland. Maar we krij gen meer streamingplatforms, meer losse livestreams. Zoals de Formule 1, die straks wordt gestreamd door een Zweeds platform. Voetbalwedstrijden zullen niet per se meer op een tv-zen- der worden uitgezonden. Uit metin- Meer mensen besteden meer tijd aan on demand. Wij veranderen mee met ons publiek gen blijkt dat de groep tussen de 20 en 34 jaar voor de helft live en de andere helft on demand kijkt. Bij 35-49 zien we hetzelfde. Meer mensen besteden meer tijd aan on demand. Wij veran deren mee met ons publiek.'' NPO Start moet gelijkwaardig wor den aan de televisiezenders, stelt Van Dam. ,,Met een eigen pro grammering. Series die in première gaan op Start maar later ook op televisie kunnen worden uitgezon den. We hebben makers en omroepen gevraagd na te denken over program ma's voor Start. Je zou kunnen denken aan docu's in serievorm, nieuwe vormen voor actu aliteiten of humor." Consequentie: traditionele televi sieprogramma's moeten worden inge kort of zelfs geschrapt. Opsporing Ver zocht, Kassa, Radar, Andere Tijden staan onder druk. Van Dam wijst op de bud getten: ,,We krijgen er geen geld bij, dus moeten we dat overhevelen van de televisieprogrammering naar Start. In eerste instantie horen we dan: 'Goed dat jullie dit doen'. Tot je de conse quenties terugziet in tv-programma's. Het kan soms niet anders. Met Andere Tijden gaan we wel door, op tv met specials, en online meer verdieping. Voor NPO Start kiezen we eerder voor meerdere afleveringen over één ge schiedenisthema, zoals de makers van Andere Tijden eerder het fantastische 80 jaar oorlog maakten, een serie met een interactieve website. Die deed het heel goed op Start, net als Vliegende Hollanders, Oogappels, Red Light en de docureeks over Ruinerworld.'' Keuzevrijheid Zorgen over de toekomst van de televi sie zijn er ook. ,,Televisie is altijd één van de fundamenten geweest onder onze cultuur en democratie omdat we samen dingen beleefden. Daar is inter net bij gekomen. De technologie pusht ons vooruit, geeft ons keuzevrijheid. Maar met meer on demand kijken gaan we ook van een massamedium naar een individueel medium. Een van de risico's van individueler kijkgedrag is dat het ook individualistischer wordt. Hoe gaan we zorgen dat we dingen samen blijven beleven?'' Het antwoord: ,,Programma's be- denken die aantrekkelijk zijn om op hetzelfde moment samen te zien. Voor jong en oud, zoals Wie is de Mol? Met meer interactie. Meedoen met de af standsbediening, de app of met je mo biel. Een spel of peiling.'' Een tweede punt van zorg: hoe houd je je brede blik op de wereld? ,,En kom je dus niet in, wat Arjen Lubach zo fijntjes duidelijk maakte, een Fabel tjesfuik. Naarmate je steeds individue ler kijkt, gaan socialemediakanalen als YouTube en Facebook programma's voor jou selecteren. Dat kan gevaarlijk worden. Zie de bestorming van Het Capitool in Amerika. Dat is geen toe val. Mensen die in complottheorieën geloven kwamen daar bijeen. Met NPO Start zijn we in ontwikkeling om aanbod op maat te maken, maar wel aan de hand van vragen. Waar kijk je naar? Wat zijn je interesses? We zijn transparant en niet geïnteresseerd in je persoonlijke data voor commerciële doeleinden, en zorgen dat je aangeslo ten blijft bij de wereld.'' Tot slot waarschuwt Van Dam voor de deepfaketechnieken. Ook hier ver wijst hij naar Zondag met Lubach dat een filmpje uitzond van Gerri Baudet, de (niet bestaande) broer van Thierry. ,,Een nog beter voorbeeld is de deep- fakevideo van Tom Cruise op sociale media. Je ziet het verschil echt niet. Er komt een dag dat iedereen met zijn mobiel dit soort video's kan maken. Een groot risico, omdat je niet meer weet wat de werkelijkheid is. Dan rijst de vraag: kan software nog ontdekken dat iets nep is? Wij werken samen met dit soort bedrijven, juist om deepfakes te kunnen detecteren.'' ,,Het is'', besluit Van Dam, ,,heftig als je alles bij elkaar optelt. Steeds min der samen beleven, fuikwerking van sociale media en het verspreiden van desinformatie. Ook de politiek moet erover nadenken. Met regelgeving, budgetten. Ik ben niet somber. Samen met betrouwbare andere mediabedrij ven in ons land, zoals de kranten, RTL en Talpa, kunnen wij die concurrentie van de Netflixen en Amazons aan.'' V Celd-terug-garantie V Repatriëringsgarantie Zekerheid via SCR 5 dagen Moezel en Rijn all-inclusive 8 dagen NaudersinTirolen Bernina Express 10 dagen Istrië, Opatija 10 dagen Gardameer, Verona en Venetië 10 dagen Hart van Schotland, Trossachs 12 dagen Corsica en Sardinië >^»j m Bij Bolderman aanbetalen niet verplicht! zaterdag 5 juni 2021 GO 'Hoe we televisiekijken verandert revolutionair' Dennis Jansen 44 —Martijn van Dam, NPO Enkele series die het goed deden op het ondemandplat- form NPO Start: De kinde ren van Ruiner- wold, Red Light en Vliegende Hollanders. FOTO'S BNNVARA, AVROTROS, MAARTEN DEBOUW pliylQ m i Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata Diverse vertrekdata Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden. ANVR Brochure en (0318) 58 09 58 boekingen: www.bolderman.nl Prijs p.p. o.b.v. 2 pers. kamer exci Calamiteitenfondsreserveringskosten SCR-bijdage

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25