I 11 7 PENDELDIENST ELEKTRISCH TREINTJE BRENGT BEZOEKERS NAAR BINNENSTAD Zierikzee gaat aan de boemel. In juli en augustus rijdt er dagelijks een pendeldienst van en naar de grote parkeerterreinen aan de rand van de stad. i et het elektrische treintje wil initia tiefnemer Frank van der Vorst be- 1 zoekers zo comfor tabel mogelijk naar de binnenstad brengen en vice versa. ,,Ze kunnen op ieder willekeurig moment weer aan boord stappen én krijgen ge lijk een kleine sightseeing op de koop toe." Van der Vorst, exploitant van de Kraam op het Havenplein, wil voorzichtig beginnen. ,,Eerst even aftasten hoe het bevalt van alle kanten." Slaat het treintje aan, dan gaat hij ook in september rijden. „Verder denk ik aan andere drukke toeristische dagen, zoals Hemel vaartsdag, Pinksteren, Pasen de voorjaarsvakantie en rond Kerst mis. Een perfecte combinatie met de Anton Pieckdagen hier in de cember, lijkt mij. De zijkanten kunnen met plastic flappen wor- den afgesloten. Dus hij is weerbe- stendig." De gemeente is akkoord met de inzet van de elektrische boemel. Het treintje is gekeurd en voldoet aan alle wettelijke eisen, laat ver keerswethouder Ankie Smit we ten. Het initiatief sluit aan bij de wens van de raad om een hop-on hop-off shuttle in te zetten tussen de grote parkings en het centrum van Zierikzee. De vijf euro per persoon die moet worden be taald om mee te rijden, vindt fractievoorzitter Ruud van Het is een prima manier om het centrum goed bereikbaar te houden de Laar van GroenLinks 'accepta bel'. Zijn partij had ingezet op een gratis service. ,,Met dat tarief kun je wel een hele dag vooruit. Maar voor kinderen zou het wel goedkoper mogen." De gemeente betaalt niet mee aan de shuttle. Om uit de kosten te komen, biedt Van der Vorst zijn collega's de mo gelijkheid tegen betaling het logo van hun bedrijf op het treintje te zetten. De twee wagons bieden plek aan maximaal vijftig passa giers. ,,Onder normale omstandig heden", wijst Van der Vorst op de nog geldende coronabeperkingen. ,,Daar moeten we nu nog even een mouw aan zien te passen, maar dan komt wel goed." De trein krijgt (vooralsnog) vijf met borden aangegeven haltes. De route moet nog exact worden uitgewerkt, maar begint waarschijnlijk bij de parking aan de Haringvlietstraat. Via de Scheldestraat en de Hoofd poortstraat rijdt de shuttle dan over de Nieuwe Haven en door de Zuidhavenpoort (Van der Vorst krijgt een pasje voor de beweeg bare paal) naar de trap van het par- keerplein onderaan de Juliana- straat. De rit gaat verder over het Sas en de Grachtweg en door de Noordhavenpoort naar de Oude Haven en eindpunt Kraanplein. ,,Alles bij elkaar ben je van begin tot eind zo'n veertig minuten on derweg", verwacht Van der Vorst. ,,De passagiers krijgen een pols bandje om, zodat ze op ieder wil lekeurig moment weer aan boord kunnen stappen. We kiezen er heel bewust voor zoveel mogelijk langs de rand van het centrum te rijden. Kris kras door de binnen stad is vragen om problemen. Dat moet je niet willen in die smalle straatjes. Daar kom je niet door heen als het een beetje druk is." Onderweg in de trein wordt een geluidsbestand afgespeeld met toeristische informatie over Zie rikzee. ,,Ik heb zelf rondleidingen gevolgd, dus kan ook live wat ver tellen." Voorzitter Marin Boevée van ondernemersvereniging InZzee omarmt het initiatief van Van der Vorst. ,,Het is een prima manier om het centrum goed bereikbaar te houden, ook voor mensen die minder goed ter been zijn. En Zie rikzee krijgt er zo gelijk een leuke attractie bij.'' vrijdag 4 juni 2021 SD Zierikzee gaat aan de boemel Marcel Modde Zierikzee Frank van der Vorst wil zijn elektrische pendeldienst van en naar de gratis parkings zo vaak mogelijk inzetten op drukke (toeristische) dagen in Zierikzee. foto sandra schimmelpennink - Marin Boevée, voorzitter ondernemersvereniging InZzee M Montagefoto van het elektrische treintje dat deze zomer in Zierikzee rijdt. FOTO ANDERS DOEN RECLAMEMAKERS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 50