I
11
7
PENDELDIENST ELEKTRISCH TREINTJE BRENGT BEZOEKERS NAAR BINNENSTAD
Zierikzee gaat
aan de boemel.
In juli en augustus
rijdt er dagelijks een
pendeldienst van
en naar de grote
parkeerterreinen
aan de rand van de
stad.
i et het elektrische
treintje wil initia
tiefnemer Frank
van der Vorst be-
1 zoekers zo comfor
tabel mogelijk naar de binnenstad
brengen en vice versa. ,,Ze kunnen
op ieder willekeurig moment weer
aan boord stappen én krijgen ge
lijk een kleine sightseeing op de
koop toe."
Van der Vorst, exploitant van de
Kraam op het Havenplein, wil
voorzichtig beginnen. ,,Eerst even
aftasten hoe het bevalt van alle
kanten." Slaat het treintje aan, dan
gaat hij ook in september rijden.
„Verder denk ik aan andere drukke
toeristische dagen, zoals Hemel
vaartsdag, Pinksteren, Pasen de
voorjaarsvakantie en rond Kerst
mis. Een perfecte combinatie met
de Anton Pieckdagen hier in de
cember, lijkt mij. De zijkanten
kunnen met plastic flappen wor-
den afgesloten. Dus hij is weerbe-
stendig."
De gemeente is akkoord met de
inzet van de elektrische boemel.
Het treintje is gekeurd en voldoet
aan alle wettelijke eisen, laat ver
keerswethouder Ankie Smit we
ten. Het initiatief sluit aan bij de
wens van de raad om een hop-on
hop-off shuttle in te zetten tussen
de grote parkings en het centrum
van Zierikzee. De vijf euro per
persoon die moet worden be
taald om mee te rijden, vindt
fractievoorzitter Ruud van
Het is een prima
manier om het
centrum goed
bereikbaar te houden
de Laar van GroenLinks 'accepta
bel'. Zijn partij had ingezet op een
gratis service. ,,Met dat tarief
kun je wel een hele dag vooruit.
Maar voor kinderen zou het wel
goedkoper mogen." De gemeente
betaalt niet mee aan de shuttle.
Om uit de kosten te komen, biedt
Van der Vorst zijn collega's de mo
gelijkheid tegen betaling het logo
van hun bedrijf op het treintje te
zetten. De twee wagons bieden
plek aan maximaal vijftig passa
giers. ,,Onder normale omstandig
heden", wijst Van der Vorst op de
nog geldende coronabeperkingen.
,,Daar moeten we nu nog even een
mouw aan zien te passen, maar
dan komt wel goed." De trein
krijgt (vooralsnog) vijf met borden
aangegeven haltes. De route moet
nog exact worden uitgewerkt,
maar begint waarschijnlijk bij de
parking aan de Haringvlietstraat.
Via de Scheldestraat en de Hoofd
poortstraat rijdt de shuttle dan
over de Nieuwe Haven en door de
Zuidhavenpoort (Van der Vorst
krijgt een pasje voor de beweeg
bare paal) naar de trap van het par-
keerplein onderaan de Juliana-
straat. De rit gaat verder over het
Sas en de Grachtweg en door de
Noordhavenpoort naar de Oude
Haven en eindpunt Kraanplein.
,,Alles bij elkaar ben je van begin
tot eind zo'n veertig minuten on
derweg", verwacht Van der Vorst.
,,De passagiers krijgen een pols
bandje om, zodat ze op ieder wil
lekeurig moment weer aan boord
kunnen stappen. We kiezen er
heel bewust voor zoveel mogelijk
langs de rand van het centrum te
rijden. Kris kras door de binnen
stad is vragen om problemen. Dat
moet je niet willen in die smalle
straatjes. Daar kom je niet door
heen als het een beetje druk is."
Onderweg in de trein wordt een
geluidsbestand afgespeeld met
toeristische informatie over Zie
rikzee. ,,Ik heb zelf rondleidingen
gevolgd, dus kan ook live wat ver
tellen."
Voorzitter Marin Boevée van
ondernemersvereniging InZzee
omarmt het initiatief van Van der
Vorst. ,,Het is een prima manier
om het centrum goed bereikbaar
te houden, ook voor mensen die
minder goed ter been zijn. En Zie
rikzee krijgt er zo gelijk een leuke
attractie bij.''
vrijdag 4 juni 2021
SD
Zierikzee gaat aan de boemel
Marcel Modde
Zierikzee
Frank van der Vorst wil zijn elektrische pendeldienst van en naar de gratis parkings zo vaak mogelijk
inzetten op drukke (toeristische) dagen in Zierikzee. foto sandra schimmelpennink
- Marin Boevée, voorzitter
ondernemersvereniging InZzee
M Montagefoto van het elektrische
treintje dat deze zomer in Zierikzee
rijdt. FOTO ANDERS DOEN RECLAMEMAKERS