Tolvrij: 9 pleidooien, 1 tegengeluid Kamer houdt hoorzitting over afschaffen heffing Westerscheldetunnel Nazorgpoli helpt na opname op ic Tolhoek is klaar voor de Ronde van Zwitserland De intensive care veranderde het leven van Myriam en Piet voorgoed Wielrenner uit Yerseke heeft goede maanden achter de rug Vlas in bloei, afgewisseld met klaprozen, op deze akker met zicht op de industrie aan de oostkant van Sluiskil. Wat opvalt, is dat de vlasstengels behoorlijk lang zijn. En dat is niet alleen op dit stuk grond zo, weet Watze van der Zee uit Zaamslag, voorzitter van de vereniging Vlas Hennep. ,,Het vlas staat er florissant bij, en dat is maar goed ook na al die magere jaren." zeeland 5 Derksen maakte een vergelijking met de aanleg van de hogesnel heidslijn in Frankrijk. Die leidde tot meer welvaart, maar op andere plekken dan verwacht. Zo kan het ook gaan met de Lelylijn naar Noord-Nederland. „Wie zegt dat Groningen daardoor groeit? Het kan ook dat Amsterdam er juist be ter van wordt. In 2003 werd de Westerscheldetunnel geopend, want Zeeuws-Vlaanderen moest erbij getrokken worden. Sinds die tijd zijn Goes en Middelburg ge groeid en is Zeeuws-Vlaanderen achteruit gekacheld. Het is de vraag of je met het afschaffen van de tol iets goeds doet in Zeeuws-Vlaan- deren, afgezien natuurlijk van de mensen die geen tol meer hoeven te betalen." Kritische vragen De hoogleraar liet een heel ander geluid horen dan de negen overige onderzoekers, wetenschappers, be stuurders, ondernemers en betrok kenen die zonder uitzondering een hartstochtelijk pleidooi hielden voor het afschaffen van de tol. Zo doende daagde hij de Kamerleden uit kritische vragen aan hen te stel- len, met name over de verwachte verbetering van de arbeidsmarkt in Zeeland. Elke dag dat mantel- zorgers naar hun familie of dierbaren rijden, is het kassa De leegloop van Zeeuws-Vlaande- ren heeft al plaatsgevonden, re ageerde Evert Meijers van de Uni versiteit van Utrecht. ,,Ik zou niet weten wat er nog weg zou kunnen gaan door de tolheffing te verwij deren." Zeeuws-Vlamingen zullen meer boodschappen gaan doen in Goes en Middelburg, erkende Bart Wit mond van onderzoeksbureau Eco- rys. ,,Maar er zal ook een omgekeerd effect optreden. De concurrentie voor een bedrijf neemt toe, maar de klantenkring ook. Dan gelden de wetten van de economie." Eric de Ruijsscher zei die concur rentie graag aan te willen. De direc teur van bouwbedrijf H4A was uit genodigd als de Zeeuwse werkge versvoorzitter, maar vertelde ook dat zijn bedrijf een paar jaar gele den het nieuwe hoofdkantoor be wust in Zeeuws-Vlaanderen heeft neergezet, ook al betaalt het jaar lijks 125.000 euro aan tol voor zijn werknemers. ,,Met een tolvrije tun nel komt er een potentieel aan ar beidskrachten beschikbaar voor Zeeuws-Vlaanderen." Hij kreeg bijval van voorzitter Cees Liefting van Stichting Zeeland Tolvrij. ,,We hebben een cluster aan bedrijven rond de Kanaalzone. In Zeeuws-Vlaanderen komen we al tijd mensen tekort. Je kunt er een goed inkomen verdienen, mooi wonen, als de tol eraf gaat, kunnen we zoveel mensen van boven de Westerschelde een toekomst bie den. We hebben ze gewoon nodig." Liefting hamerde ook op de noodzaak de drempel voor het soci ale verkeer weg te nemen, net als gedeputeerde Harry van der Maas: ,,Mensen met een smalle beurs ma ken nu keuzes die we niet willen. Elke dag dat mantelzorgers naar hun familie of dierbaren rijden, is het kassa. Dat kun je niet ergens de clareren. We moeten het effect van een toltunnel in de samenleving in ogenschouw nemen en daar iets aan doen."» ZEELAND 2 It vrijdag 4 juni 2021 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl ZEELAND2 ZEELAND 14 De welvaart neemt toe als de Westerscheldetunnel tolvrij wordt, maar niemand weet waar. Met deze stelling probeerde emeritus hoogleraar bestuurs kunde Wim Derksen gisteren tij dens een hoorzitting in de Tweede Kamer het optimisme van vooral Zeeuws-Vlamingen te temperen. Ernst Jan Rozendaal Den Haag - Harry van der Maas, gedeputeerde

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 29