Tolvrij: 9 pleidooien, 1 tegengeluid
Kamer houdt hoorzitting over afschaffen heffing Westerscheldetunnel
Nazorgpoli helpt
na opname op ic
Tolhoek is klaar
voor de Ronde
van Zwitserland
De intensive care
veranderde het leven
van Myriam en Piet
voorgoed
Wielrenner uit Yerseke
heeft goede maanden
achter de rug
Vlas in bloei, afgewisseld met klaprozen, op deze akker met zicht op de industrie aan de oostkant van Sluiskil. Wat
opvalt, is dat de vlasstengels behoorlijk lang zijn. En dat is niet alleen op dit stuk grond zo, weet Watze van der Zee
uit Zaamslag, voorzitter van de vereniging Vlas Hennep. ,,Het vlas staat er florissant bij, en dat is maar goed ook
na al die magere jaren." zeeland 5
Derksen maakte een vergelijking
met de aanleg van de hogesnel
heidslijn in Frankrijk. Die leidde tot
meer welvaart, maar op andere
plekken dan verwacht. Zo kan het
ook gaan met de Lelylijn naar
Noord-Nederland. „Wie zegt dat
Groningen daardoor groeit? Het
kan ook dat Amsterdam er juist be
ter van wordt. In 2003 werd de
Westerscheldetunnel geopend,
want Zeeuws-Vlaanderen moest
erbij getrokken worden. Sinds die
tijd zijn Goes en Middelburg ge
groeid en is Zeeuws-Vlaanderen
achteruit gekacheld. Het is de vraag
of je met het afschaffen van de tol
iets goeds doet in Zeeuws-Vlaan-
deren, afgezien natuurlijk van de
mensen die geen tol meer hoeven
te betalen."
Kritische vragen
De hoogleraar liet een heel ander
geluid horen dan de negen overige
onderzoekers, wetenschappers, be
stuurders, ondernemers en betrok
kenen die zonder uitzondering een
hartstochtelijk pleidooi hielden
voor het afschaffen van de tol. Zo
doende daagde hij de Kamerleden
uit kritische vragen aan hen te stel-
len, met name over de verwachte
verbetering van de arbeidsmarkt in
Zeeland.
Elke dag dat mantel-
zorgers naar hun
familie of dierbaren
rijden, is het kassa
De leegloop van Zeeuws-Vlaande-
ren heeft al plaatsgevonden, re
ageerde Evert Meijers van de Uni
versiteit van Utrecht. ,,Ik zou niet
weten wat er nog weg zou kunnen
gaan door de tolheffing te verwij
deren."
Zeeuws-Vlamingen zullen meer
boodschappen gaan doen in Goes
en Middelburg, erkende Bart Wit
mond van onderzoeksbureau Eco-
rys. ,,Maar er zal ook een omgekeerd
effect optreden. De concurrentie
voor een bedrijf neemt toe, maar de
klantenkring ook. Dan gelden de
wetten van de economie."
Eric de Ruijsscher zei die concur
rentie graag aan te willen. De direc
teur van bouwbedrijf H4A was uit
genodigd als de Zeeuwse werkge
versvoorzitter, maar vertelde ook
dat zijn bedrijf een paar jaar gele
den het nieuwe hoofdkantoor be
wust in Zeeuws-Vlaanderen heeft
neergezet, ook al betaalt het jaar
lijks 125.000 euro aan tol voor zijn
werknemers. ,,Met een tolvrije tun
nel komt er een potentieel aan ar
beidskrachten beschikbaar voor
Zeeuws-Vlaanderen."
Hij kreeg bijval van voorzitter
Cees Liefting van Stichting Zeeland
Tolvrij. ,,We hebben een cluster aan
bedrijven rond de Kanaalzone. In
Zeeuws-Vlaanderen komen we al
tijd mensen tekort. Je kunt er een
goed inkomen verdienen, mooi
wonen, als de tol eraf gaat, kunnen
we zoveel mensen van boven de
Westerschelde een toekomst bie
den. We hebben ze gewoon nodig."
Liefting hamerde ook op de
noodzaak de drempel voor het soci
ale verkeer weg te nemen, net als
gedeputeerde Harry van der Maas:
,,Mensen met een smalle beurs ma
ken nu keuzes die we niet willen.
Elke dag dat mantelzorgers naar
hun familie of dierbaren rijden, is
het kassa. Dat kun je niet ergens de
clareren. We moeten het effect van
een toltunnel in de samenleving in
ogenschouw nemen en daar iets aan
doen."» ZEELAND 2
It
vrijdag 4 juni 2021 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
ZEELAND2
ZEELAND 14
De welvaart neemt toe als de
Westerscheldetunnel tolvrij
wordt, maar niemand weet waar.
Met deze stelling probeerde
emeritus hoogleraar bestuurs
kunde Wim Derksen gisteren tij
dens een hoorzitting in de
Tweede Kamer het optimisme
van vooral Zeeuws-Vlamingen te
temperen.
Ernst Jan Rozendaal
Den Haag
- Harry van der Maas,
gedeputeerde