Leeftijd laat zich niet verbergen 6,8 DonaldDuck.nl/pockets 19 Duik nu in de leukste pockets en albums! Crossland heet de com pacte, betaalbare SUV van Opel. Hij werd on langs vernieuwd en toont nu de nieuwe aan blik van Opel. Maar bin nenin wordt duidelijk dat het letterlijk bij een facelift is gebleven. Het nieuwe 'gezicht' van Opel, met een glanzende, dichte zwarte balk tus sen de koplampen, staat de Crossland goed. Maar na dat nogal futuristische design is het contrast des te groter als je de conven tionele sfeer in het inte rieur ervaart: een ge wone en dus geen elek trische handrem, een tra ditioneel vormgegeven hendel van de automaat en een instrumentarium waarbij de digitalisering ver te zoeken is. Ook met het ontbreken van adaptive cruisecon- trol - die is niet leverbaar - verraadt deze Opel dat hij in de basis alweer een paar jaar oud is. Het info tainment is evenmin he lemaal van deze tijd. Het werkt vaak net te traag of onlogisch en heeft een relatief klein beeld scherm. Los daarvan blijkt de Crossland een comforta bel zittende, handige auto die goed inzetbaar is in het dagelijks leven van een gezin. Slim: dankzij een hap in het dashboard heeft de bijrijder extra zitruimte. Neem alleen geen glazen panorama dak, want dan zitten de lange tieners al gauw met hun kruin klem tegen het plafond. En een derde passagier in het midden van de bank komt voet ruimte tekort. De bagageruimte is met 410 liter voor deze klasse best groot. En dankzij de over 15 centi meter verschuifbare bank kun je die nog eens uitbreiden naar 510 liter. Helaas is die schuifbank niet standaard. De 1,2 liter turbo-ben zinemotor (testverbruik 1 op 13,5) gaat al een tijdje mee, maar presteert met zijn flinke vermogen (130 pk/96 kW) nog steeds goed. Dat hij slechts drie cilinders heeft, is soms duidelijk hoorbaar met een roffelend geluid. In combinatie met de rij- wind en banden blijkt deze topversie een min der stille auto dan ver wacht. De Crossland vertoont verder een ste vige wegligging, maar hij zou wat comfortabeler mogen veren. tussen de voor- en achteras) van 3 meter biedt hij de binnenruimte van de grotere X7. Met name de been ruimte op de achterbank is overda dig en in combinatie met opvallend zacht meubilair en een ronduit avantgardistisch design heeft het in terieur inderdaad wel wat weg van een luxe lounge. Qua materialen en vormgeving maakt BMW gewaagde keuzes: di verse bedieningsknoppen zijn ver vaardigd uit geslepen kristal, op de middentunnel schuilen menutoet- sen in een fraai paneel van ongelakt hout, het stuurwiel is zeshoekig en op het dashboard staat een groot ge bogen (curved) scherm. Het audio- systeem van Bowers Wilkins ge bruikt 4D-technologie, die de toch al kraakheldere geluidsbeleving aan vult met subtiele trillingen. De rekenkracht van de computers zou bovendien 'extreem' zijn. De iX is in staat om enorme hoeveelheden data soepel te verwerken dankzij 5G-compatibiliteit. Projectbaas Kist- ler: ,,Dat wordt vooral in de nabije toekomst belangrijk. We werken aan een nog hogere resolutie voor de na- vigatiekaarten, die met 5G razend snelle updates krijgen.'' Aan de buitenkant zie je duidelijk dat deze BMW is geboren in de windtunnel. Ondanks z'n stompe snoet heeft hij door slimme trucs zo als diepliggende handgrepen, een vlakke wagenbodem en een sterk taps toelopende achterkant een gun stigere luchtweerstand dan de veel lagere i8 sportwagen. Rijbereik De brede achterklep geeft toegang tot een rechthoekige bagageruimte van 500 liter en een extra diep vak waar een laadkabel in past. In de af gesloten neus zit jammer genoeg ook geen extra bagageruimte. In werkelijkheid kloppen de proporties van deze BMW trouwens beter dan je wellicht denkt bij het zien van de foto's: z'n uiterlijk is zeker smaakge- voelig, maar hier staat een indruk wekkend apparaat. Indrukwekkend is ook het rijbe reik dat BMW claimt voor de iX, die altijd vierwielaandrijving en twee elektromotoren heeft. Met de 'in- stapversie', de minimaal 86.972 euro kostende xDrive40 met 326 pk (240 kW), zou je zo'n 425 kilometer per laadbeurt moeten halen terwijl de 'Ik denk dat we volgend jaar meer exemplaren verkopen van de iX dan van de X5, X6 en X7 bij elkaar' xDrive50 (startprijs €105.472, vermo gen 523 pk/385 kW) dankzij een ac cupakket van 111,5 kilowattuur goed moet zijn voor circa 630 kilometer. Daarmee claimen de Duitsers niet zulke extreme getallen als Lucid voor de Air (ruim 830 kilometer) of Mer cedes voor de EQS (770 km), maar behelpen is het allerminst. Om met Johann Kistler te spreken: ,,Ik heb al 2500 kilometer met de iX op de Au tobahn gereden. Met snelheden van 150 tot 170 km/h had ik toch nog 450 tot 470 kilometer rijbereik. Rij je toch een keer een heel lange afstand, dan maak je even een tussenstop bij een snellader.'' Daar kan de iX met maximaal 200 kilowatt laden: tien minuten stilstaan levert zo'n 150 ki lometer extra bereik op. Maar is zo'n dikke elektrische auto nog wel duurzaam te noemen? Dat valt alles mee, volgens BMW, dat naar eigen zeggen uitgebreid heeft stilgestaan bij de ecologische voetaf druk van de iX. Zo zijn onder meer de vloermatten gemaakt van herge bruikte visnetten en ander plastic af- valmateriaal. De productie daarvan stoot zo'n 80 procent minder CO2 uit dan bij op olie gebaseerde nylon. In de elektromotoren zitten geen zware metalen meer en in vergelij king met de vorige generatie accu's bevatten de iX-batterijen zo'n 90 procent minder kobalt, dat wordt ge wonnen in Australische en Marok kaanse mijnen waar BMW zelf toe zicht houdt op het naleven van mili euregels en humane werkomstan digheden. Volgens Kistler neemt zijn merk de verduurzaming zeer serieus: ,,BMW vindt dat je niet meer kan volstaan met alleen het wegnemen van uitlaatgassen. Je moet ook naar de toeleveranciers en productie kij ken, om een auto echt milieuvrien delijk te maken. We eisen dat kobalt op een eerlijke, verantwoorde ma nier is verkregen en maken gebruik van waterkracht en windenergie. Tot in detail moet je kunnen spreken van een duurzame auto, in de hele cy clus.'' 1VERTENTIE Koop in de winkel of bestel op EVEN LEKKER DONALD DUCKEN GO VRIJDAG 4 JUNI 2021 Opel Crossland 1.2T (130 pk/96 kW) automaat, vanaf €32.199 Modern van buiten, behoudend van binnen: de Crossland gaat al een tijdje mee. fotos bart hoogveld _L Flinke bagage ruimte. Veel zit ruimte. Krachtige aandrij ving. Prima wegligging. Comfortabele zit. Verschuifbare bank niet standaard. Doet hier en daar gedateerd aan. Adaptive cruisecontrol niet leverbaar. Op te veel punten ver raadt de Opel Crossland zijn leeftijd. Ook zijn nieuwe, hippe gezicht kan dat niet verhullen. Verder is dit een prettig zittende, verrassend ruime gezinsauto met een krachtige motor. - Niek Schenk ®Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities De iX is luxe uitgerust en zit vol technisch vernuft. Onder de motorkap heeft de eigenaar niets meer te zoeken. foto bmw - STEFANIE WURST, BMW De iX arriveert in november bij de Nederlandse dealers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19