Leeftijd laat zich
niet verbergen
6,8
DonaldDuck.nl/pockets
19
Duik nu in
de leukste
pockets en
albums!
Crossland heet de com
pacte, betaalbare SUV
van Opel. Hij werd on
langs vernieuwd en
toont nu de nieuwe aan
blik van Opel. Maar bin
nenin wordt duidelijk
dat het letterlijk bij een
facelift is gebleven.
Het nieuwe 'gezicht' van
Opel, met een glanzende,
dichte zwarte balk tus
sen de koplampen, staat
de Crossland goed. Maar
na dat nogal futuristische
design is het contrast des
te groter als je de conven
tionele sfeer in het inte
rieur ervaart: een ge
wone en dus geen elek
trische handrem, een tra
ditioneel vormgegeven
hendel van de automaat
en een instrumentarium
waarbij de digitalisering
ver te zoeken is.
Ook met het ontbreken
van adaptive cruisecon-
trol - die is niet leverbaar
- verraadt deze Opel dat
hij in de basis alweer een
paar jaar oud is. Het info
tainment is evenmin he
lemaal van deze tijd. Het
werkt vaak net te traag of
onlogisch en heeft een
relatief klein beeld
scherm.
Los daarvan blijkt de
Crossland een comforta
bel zittende, handige
auto die goed inzetbaar is
in het dagelijks leven van
een gezin. Slim: dankzij
een hap in het dashboard
heeft de bijrijder extra
zitruimte. Neem alleen
geen glazen panorama
dak, want dan zitten de
lange tieners al gauw met
hun kruin klem tegen
het plafond. En een derde
passagier in het midden
van de bank komt voet
ruimte tekort.
De bagageruimte is
met 410 liter voor deze
klasse best groot. En
dankzij de over 15 centi
meter verschuifbare
bank kun je die nog eens
uitbreiden naar 510 liter.
Helaas is die schuifbank
niet standaard.
De 1,2 liter turbo-ben
zinemotor (testverbruik
1 op 13,5) gaat al een tijdje
mee, maar presteert met
zijn flinke vermogen (130
pk/96 kW) nog steeds
goed. Dat hij slechts drie
cilinders heeft, is soms
duidelijk hoorbaar met
een roffelend geluid. In
combinatie met de rij-
wind en banden blijkt
deze topversie een min
der stille auto dan ver
wacht. De Crossland
vertoont verder een ste
vige wegligging, maar hij
zou wat comfortabeler
mogen veren.
tussen de voor- en achteras) van 3
meter biedt hij de binnenruimte van
de grotere X7. Met name de been
ruimte op de achterbank is overda
dig en in combinatie met opvallend
zacht meubilair en een ronduit
avantgardistisch design heeft het in
terieur inderdaad wel wat weg van
een luxe lounge.
Qua materialen en vormgeving
maakt BMW gewaagde keuzes: di
verse bedieningsknoppen zijn ver
vaardigd uit geslepen kristal, op de
middentunnel schuilen menutoet-
sen in een fraai paneel van ongelakt
hout, het stuurwiel is zeshoekig en
op het dashboard staat een groot ge
bogen (curved) scherm. Het audio-
systeem van Bowers Wilkins ge
bruikt 4D-technologie, die de toch al
kraakheldere geluidsbeleving aan
vult met subtiele trillingen.
De rekenkracht van de computers
zou bovendien 'extreem' zijn. De iX
is in staat om enorme hoeveelheden
data soepel te verwerken dankzij
5G-compatibiliteit. Projectbaas Kist-
ler: ,,Dat wordt vooral in de nabije
toekomst belangrijk. We werken aan
een nog hogere resolutie voor de na-
vigatiekaarten, die met 5G razend
snelle updates krijgen.''
Aan de buitenkant zie je duidelijk
dat deze BMW is geboren in de
windtunnel. Ondanks z'n stompe
snoet heeft hij door slimme trucs zo
als diepliggende handgrepen, een
vlakke wagenbodem en een sterk
taps toelopende achterkant een gun
stigere luchtweerstand dan de veel
lagere i8 sportwagen.
Rijbereik
De brede achterklep geeft toegang
tot een rechthoekige bagageruimte
van 500 liter en een extra diep vak
waar een laadkabel in past. In de af
gesloten neus zit jammer genoeg
ook geen extra bagageruimte. In
werkelijkheid kloppen de proporties
van deze BMW trouwens beter dan
je wellicht denkt bij het zien van de
foto's: z'n uiterlijk is zeker smaakge-
voelig, maar hier staat een indruk
wekkend apparaat.
Indrukwekkend is ook het rijbe
reik dat BMW claimt voor de iX, die
altijd vierwielaandrijving en twee
elektromotoren heeft. Met de 'in-
stapversie', de minimaal 86.972 euro
kostende xDrive40 met 326 pk (240
kW), zou je zo'n 425 kilometer per
laadbeurt moeten halen terwijl de
'Ik denk dat we volgend
jaar meer exemplaren
verkopen van de iX
dan van de X5, X6
en X7 bij elkaar'
xDrive50 (startprijs €105.472, vermo
gen 523 pk/385 kW) dankzij een ac
cupakket van 111,5 kilowattuur goed
moet zijn voor circa 630 kilometer.
Daarmee claimen de Duitsers niet
zulke extreme getallen als Lucid voor
de Air (ruim 830 kilometer) of Mer
cedes voor de EQS (770 km), maar
behelpen is het allerminst. Om met
Johann Kistler te spreken: ,,Ik heb al
2500 kilometer met de iX op de Au
tobahn gereden. Met snelheden van
150 tot 170 km/h had ik toch nog 450
tot 470 kilometer rijbereik. Rij je
toch een keer een heel lange afstand,
dan maak je even een tussenstop bij
een snellader.'' Daar kan de iX met
maximaal 200 kilowatt laden: tien
minuten stilstaan levert zo'n 150 ki
lometer extra bereik op.
Maar is zo'n dikke elektrische auto
nog wel duurzaam te noemen? Dat
valt alles mee, volgens BMW, dat
naar eigen zeggen uitgebreid heeft
stilgestaan bij de ecologische voetaf
druk van de iX. Zo zijn onder meer
de vloermatten gemaakt van herge
bruikte visnetten en ander plastic af-
valmateriaal. De productie daarvan
stoot zo'n 80 procent minder CO2
uit dan bij op olie gebaseerde nylon.
In de elektromotoren zitten geen
zware metalen meer en in vergelij
king met de vorige generatie accu's
bevatten de iX-batterijen zo'n 90
procent minder kobalt, dat wordt ge
wonnen in Australische en Marok
kaanse mijnen waar BMW zelf toe
zicht houdt op het naleven van mili
euregels en humane werkomstan
digheden.
Volgens Kistler neemt zijn merk
de verduurzaming zeer serieus:
,,BMW vindt dat je niet meer kan
volstaan met alleen het wegnemen
van uitlaatgassen. Je moet ook naar
de toeleveranciers en productie kij
ken, om een auto echt milieuvrien
delijk te maken. We eisen dat kobalt
op een eerlijke, verantwoorde ma
nier is verkregen en maken gebruik
van waterkracht en windenergie. Tot
in detail moet je kunnen spreken van
een duurzame auto, in de hele cy
clus.''
1VERTENTIE
Koop in de winkel of bestel op
EVEN LEKKER DONALD DUCKEN
GO VRIJDAG 4 JUNI 2021
Opel Crossland 1.2T (130 pk/96 kW) automaat,
vanaf €32.199
Modern van buiten, behoudend van binnen: de
Crossland gaat al een tijdje mee. fotos bart hoogveld
_L Flinke bagage
ruimte. Veel zit
ruimte. Krachtige aandrij
ving. Prima wegligging.
Comfortabele zit.
Verschuifbare bank
niet standaard. Doet hier
en daar gedateerd aan.
Adaptive cruisecontrol
niet leverbaar.
Op te veel punten ver
raadt de Opel Crossland
zijn leeftijd. Ook zijn
nieuwe, hippe gezicht
kan dat niet verhullen.
Verder is dit een prettig
zittende, verrassend
ruime gezinsauto met
een krachtige motor.
- Niek Schenk
®Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
De iX is luxe uitgerust en zit
vol technisch vernuft. Onder de
motorkap heeft de eigenaar niets
meer te zoeken. foto bmw
- STEFANIE WURST, BMW
De iX arriveert in november bij de
Nederlandse dealers.