AUTO
Elektrische iX is innovatief en extravagant
Een super-de-luxe lounge op wielen,
vol vooruitstrevende techniek en met
een motorkap die je niet zelf kunt
openen. Met de elektrische iX toont
BMW de koers voor de toekomst.
18
VRAAG ANTWOORD
Rijden auto's
zuiniger in
een tunnel?
Mag boottrailer
op de openbare
weg staan?
Zijn camera's in
plaats van spiegels
gevaarlijker?
X-
et is echt waar: de 'mo
torkap' van de BMW iX
kan niet open. Achter de
grote, dichte grille gaat
een collectie aan radars,
camera's en sensoren schuil. Daar
moet de bezitter van een iX niet
zelf aan gaan sleutelen. Het enige
wat hij of zij mag doen is de rui-
tenwisservloeistof bijvullen: klap
het BMW-logo open en je ontdekt
daar de vulopening.
Natuurlijk heeft dit nieuwe
elektrische vlaggenschip van het
Beierse luxemerk ook onderhoud
nodig. Maar met het ontbreken
van de brandstofmotor behoren
aardse zaken zoals het verversen
van olie of het vervangen van bou
gies tot het verleden. De software
in de iX kan bovendien draadloos
worden geüpdatet, daar heb je als
eigenaar ook geen omkijken naar.
Die zorgeloosheid is één van de
ideeën achter deze best radicale
auto: de BMW van de toekomst
wordt geacht nauwelijks (onge
pland) onderhoud nodig te heb
ben. Mocht er toch een probleem
zijn, dan móet je langs de werk
plaats van de officiële dealer om
dat de monteurs alleen daar over
de juiste gereedschappen en appa
ratuur beschikken. Dit is namelijk
geen gewone elektrische auto. Eer
der een soort lounge op wielen
waar BMW al zijn knowhow en
technisch vernuft in heeft ver
werkt.
De iX past in een trend waarbij
automerken markante modellen
presenteren om te benadrukken
dat zij elektrisch rijden nu ook
voor het topsegment omarmen.
BMW's aartsrivaal Mercedes-Benz
doet het met de EQS, uit Silicon
Valley meldt zich de Lucid Air als
nieuwkomer. Het levert een
nieuwe generatie extreem luxe en
ruime auto's op die klanten willen
wegsnoepen bij de Tesla Model S
en X.
,,Met deze auto combineren we
twee bewezen successen'', zegt
Johann Kistler, projectleider van
de iX en al 43 jaar werkzaam bij
BMW. ,,We zetten het succes en
de filosofie voort van de i3, in 2013
de allereerste elektrische BMW.
En dan zijn er ook nog onze X-mo-
dellen: de SUV bleek in alle soor
ten en maten de afgelopen jaren
een succesnummer voor BMW.''
Riant
De topvrouw van BMW Group
Nederland, Stefanie Wurst, ver
wacht eveneens dat de iX veel
klanten blij gaat maken: ,,Omdat
Nederland vooroploopt met elek
trisch rijden en omdat de vraag
naar SUV-achtige auto's ook hier
nog steeds toeneemt. Ik denk zelfs
dat we volgend jaar meer exempla
ren verkopen van de iX dan van de
X5, X6 en X7 bij elkaar.''
Riant is de iX in ieder geval, met
een lengte van 4,95 meter is hij
vergelijkbaar met de X5. Dankzij
een enorme wielbasis (de afstand
VRIJDAG 4 JUNI 2021 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Toen we onlangs door de
tunnel onder Maastricht re
den, viel mij op dat we een
veel lager brandstofverbruik
hadden, niet alleen bergaf
waarts. Is de luchtweerstand
zoveel minder in een tunnel?
-Bas Eerenbeemt
Windstromen in een tunnel
zijn veel gecompliceerder dan
boven de grond en kunnen in
derdaad soms bij auto's leiden
tot minder luchtweerstand. Zo
ontstaat er al gauw een con
stante luchtstroom als veel
verkeer in de tunnel in de
zelfde richting beweegt. Vaak
hebben tunnels ook ventilato
ren om de luchtstroom te ver
sterken en zo de vervuilde
lucht te verversen. Maar on
danks de aandrijvende kracht
van het verkeer kan door bin
nenstromende wind ook een
luchtstroming ontstaan die
juist tegengesteld is aan de
rijrichting. Overigens is de rit
door een tunnel doorgaans
heel kort, dus het brandstof
verbruik zal niet spectaculair
veranderen.
Mag een aanhangwagen of
boottrailer op een openbare
weg of parkeerplaats staan?
Of is daar een bepaalde tijd
aan verbonden? En moet er
dan een kentekenplaat op
zitten?
-Henk Weghorst
Dat verschilt per gemeente en
kun je checken in de zogehe
ten Algemene Plaatselijke
Verordening (APV). Ook een
niet-particuliere parkeerplaats
geldt trouwens als openbare
weg. Een aanhanger mag in
de meeste gemeenten maxi
maal drie dagen blijven staan.
En je mag hem niet om de
drie dagen op een andere
plek in dezelfde gemeente
zetten. Meestal krijg je eerst
een waarschuwing, op het
adres van de kentekenhouder.
Zit er geen kentekenplaat op,
dan loop je het risico dat de
aanhanger door de gemeente
wordt verwijderd en je ook
voor die kosten moet op
draaien.
Ik zie soms vrachtwagens
met camera's in plaats van
zijspiegels. Zal wel vooruit
gang zijn, maar nu kun je
geen visueel contact meer
maken met de chauffeur. Dit
komt de veiligheid niet ten
goede.
-H. Sterrenberg
Vanuit de dode hoek is oog
contact met de chauffeur
eigenlijk niet meer nodig,
omdat in zo'n met camera's
uitgeruste truck ook andere
sensoren de omgeving actief
bewaken. Die kunnen bewe
gende en stilstaande objecten
in de dode hoek waarnemen
en bij gevaar wordt de chauf
feur met klank- en lichtsigna
len gewaarschuwd. Het
nieuwste systeem remt zelfs
automatisch bij snelheden tot
20 km/u. Bijkomend voordeel
van de camera's is dat het
zicht van de chauffeur niet
meer wordt gehinderd door
de grote spiegelhuizen.
BMW's nieuwe
vlaggenschip
- - r. -o V:- 1
NIEK SCHENK EN ROLAND TAMELING
53 jlilïï