AUTO Elektrische iX is innovatief en extravagant Een super-de-luxe lounge op wielen, vol vooruitstrevende techniek en met een motorkap die je niet zelf kunt openen. Met de elektrische iX toont BMW de koers voor de toekomst. 18 VRAAG ANTWOORD Rijden auto's zuiniger in een tunnel? Mag boottrailer op de openbare weg staan? Zijn camera's in plaats van spiegels gevaarlijker? X- et is echt waar: de 'mo torkap' van de BMW iX kan niet open. Achter de grote, dichte grille gaat een collectie aan radars, camera's en sensoren schuil. Daar moet de bezitter van een iX niet zelf aan gaan sleutelen. Het enige wat hij of zij mag doen is de rui- tenwisservloeistof bijvullen: klap het BMW-logo open en je ontdekt daar de vulopening. Natuurlijk heeft dit nieuwe elektrische vlaggenschip van het Beierse luxemerk ook onderhoud nodig. Maar met het ontbreken van de brandstofmotor behoren aardse zaken zoals het verversen van olie of het vervangen van bou gies tot het verleden. De software in de iX kan bovendien draadloos worden geüpdatet, daar heb je als eigenaar ook geen omkijken naar. Die zorgeloosheid is één van de ideeën achter deze best radicale auto: de BMW van de toekomst wordt geacht nauwelijks (onge pland) onderhoud nodig te heb ben. Mocht er toch een probleem zijn, dan móet je langs de werk plaats van de officiële dealer om dat de monteurs alleen daar over de juiste gereedschappen en appa ratuur beschikken. Dit is namelijk geen gewone elektrische auto. Eer der een soort lounge op wielen waar BMW al zijn knowhow en technisch vernuft in heeft ver werkt. De iX past in een trend waarbij automerken markante modellen presenteren om te benadrukken dat zij elektrisch rijden nu ook voor het topsegment omarmen. BMW's aartsrivaal Mercedes-Benz doet het met de EQS, uit Silicon Valley meldt zich de Lucid Air als nieuwkomer. Het levert een nieuwe generatie extreem luxe en ruime auto's op die klanten willen wegsnoepen bij de Tesla Model S en X. ,,Met deze auto combineren we twee bewezen successen'', zegt Johann Kistler, projectleider van de iX en al 43 jaar werkzaam bij BMW. ,,We zetten het succes en de filosofie voort van de i3, in 2013 de allereerste elektrische BMW. En dan zijn er ook nog onze X-mo- dellen: de SUV bleek in alle soor ten en maten de afgelopen jaren een succesnummer voor BMW.'' Riant De topvrouw van BMW Group Nederland, Stefanie Wurst, ver wacht eveneens dat de iX veel klanten blij gaat maken: ,,Omdat Nederland vooroploopt met elek trisch rijden en omdat de vraag naar SUV-achtige auto's ook hier nog steeds toeneemt. Ik denk zelfs dat we volgend jaar meer exempla ren verkopen van de iX dan van de X5, X6 en X7 bij elkaar.'' Riant is de iX in ieder geval, met een lengte van 4,95 meter is hij vergelijkbaar met de X5. Dankzij een enorme wielbasis (de afstand VRIJDAG 4 JUNI 2021 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Toen we onlangs door de tunnel onder Maastricht re den, viel mij op dat we een veel lager brandstofverbruik hadden, niet alleen bergaf waarts. Is de luchtweerstand zoveel minder in een tunnel? -Bas Eerenbeemt Windstromen in een tunnel zijn veel gecompliceerder dan boven de grond en kunnen in derdaad soms bij auto's leiden tot minder luchtweerstand. Zo ontstaat er al gauw een con stante luchtstroom als veel verkeer in de tunnel in de zelfde richting beweegt. Vaak hebben tunnels ook ventilato ren om de luchtstroom te ver sterken en zo de vervuilde lucht te verversen. Maar on danks de aandrijvende kracht van het verkeer kan door bin nenstromende wind ook een luchtstroming ontstaan die juist tegengesteld is aan de rijrichting. Overigens is de rit door een tunnel doorgaans heel kort, dus het brandstof verbruik zal niet spectaculair veranderen. Mag een aanhangwagen of boottrailer op een openbare weg of parkeerplaats staan? Of is daar een bepaalde tijd aan verbonden? En moet er dan een kentekenplaat op zitten? -Henk Weghorst Dat verschilt per gemeente en kun je checken in de zogehe ten Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Ook een niet-particuliere parkeerplaats geldt trouwens als openbare weg. Een aanhanger mag in de meeste gemeenten maxi maal drie dagen blijven staan. En je mag hem niet om de drie dagen op een andere plek in dezelfde gemeente zetten. Meestal krijg je eerst een waarschuwing, op het adres van de kentekenhouder. Zit er geen kentekenplaat op, dan loop je het risico dat de aanhanger door de gemeente wordt verwijderd en je ook voor die kosten moet op draaien. Ik zie soms vrachtwagens met camera's in plaats van zijspiegels. Zal wel vooruit gang zijn, maar nu kun je geen visueel contact meer maken met de chauffeur. Dit komt de veiligheid niet ten goede. -H. Sterrenberg Vanuit de dode hoek is oog contact met de chauffeur eigenlijk niet meer nodig, omdat in zo'n met camera's uitgeruste truck ook andere sensoren de omgeving actief bewaken. Die kunnen bewe gende en stilstaande objecten in de dode hoek waarnemen en bij gevaar wordt de chauf feur met klank- en lichtsigna len gewaarschuwd. Het nieuwste systeem remt zelfs automatisch bij snelheden tot 20 km/u. Bijkomend voordeel van de camera's is dat het zicht van de chauffeur niet meer wordt gehinderd door de grote spiegelhuizen. BMW's nieuwe vlaggenschip - - r. -o V:- 1 NIEK SCHENK EN ROLAND TAMELING 53 jlilïï

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18