Nachtapotheek is verhuisd naar Middelburg Dit worden de betogen tijdens de hoorzitting over de Westerscheldetunnel 4 Abonnee Abonnee De onderzoeksbureaus Ecorys en Rebel Group hebben twee maan den geleden rapporten gepubli ceerd over het eerder tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Dat zou de Nederlandse samenleving een voordeel opleveren van maxi maal 39 miljoen euro. In ruil daarvoor moet het kabinet wel in de buidel tasten. Als de tol per 1 januari 2022 wordt afgeschaft, kost dat 340 miljoen euro. De Ka mer wil van betrokkenen horen wat ze daarvan vinden. Vrijwel alle uitgenodigde partijen hebben van tevoren opgeschreven waarom de tunnel volgens hen gratis moet worden. Hier hun belangrijkste stand punten en opmerkingen. Alleen de Zeeuwen? In een gezamenlijk schrijven stel len de onderzoeksbureaus Ecorys en Rebel Group meteen de ham vraag: moet de overheid 340 mil joen euro betalen voor een toename van de welvaart van 27 tot 39 mil joen euro? Dat is een te simpele voorstelling van zaken, vinden ze. Als de tol niet wordt afgeschaft, betalen (voorna melijk Zeeuwse) automobilisten de komende elf jaar zelfs 387 miljoen euro, want het in stand houden van de organisatie om tol te heffen kost ook nog eens 47 miljoen euro. Hou den ze het tolgeld in hun zak, dan kunnen ze het aan andere dingen uitgeven en dat is goed voor de eco nomie. De juiste vraag is, aldus de pro vincie in haar bijdrage: gaan alle Nederlanders gezamenlijk 340 mil joen euro betalen of moeten de Zeeuwen 387 miljoen euro ophoes ten? Voordelen laag ingeschat De langste en meest expliciete bij drage komt van hoofddocent eco nomische geografie Evert Meijers van de Universiteit Utrecht. Hij deed in het verleden onderzoek naar de effecten van tol in de Wes- terscheldetunnel, onder meer in opdracht van de gemeente Terneu- zen en de provincie. Volgens hem zitten Ecorys en Rebel Group met hun berekende voordelen voor de samenleving nog aan de lage kant. De Westerscheldetunnel is een es sentiële schakel die zonder tol wo ning- en arbeidsmarkten beter met elkaar verbindt, een drempel weg haalt voor voorzieningen en sociale contacten bevordert. Het effect daarvan kun je bijna niet te voor zichtig berekenen. Oneerlijkheid schokkend Volgens Meijers heeft het Rijk bij de aanleg 'niet alleen geweigerd om mee te betalen aan de meest essen tiële en basale wegeninfrastructuur in dit deel van Nederland, maar er bewust aan willen verdienen'. Hij noemt dat schokkend. Bij de ver koop van de tunnel in 2009 heeft het Rijk namelijk 543 miljoen euro verdiend. Als Den Haag het tolvrij maken betaalt, blijft daar nog steeds 203 miljoen euro van over, stelt de De juiste vraag, aldus de provincie, is: gaan alle Nederlanders samen340 miljoen euro betalen of moeten de Zeeuwen 387 miljoen euro ophoesten? Stichting Zeeland Tolvrij in haar notitie. Waarin ook de oneerlijk heid nog eens wordt onderstreept: veel Zeeuws-Vlamingen betalen jaarlijks meer aan tol voor 6,6 km weg dan aan wegenbelasting voor 5500 km aan rijkswegen in Nederland. Gas geven én remmen Werkgeversvereniging VNO- NCW, North Sea Port en de ge meente Terneuzen wijzen er alle drie op dat de Westerscheldetunnel binnen het grensoverschrijdende havengebied ligt. Terwijl belemme ringen tussen de landen verdwij nen, blijft de tol een obstakel. Dat voelt als 'gas geven en remmen te gelijk', aldus de Terneuzense bur gemeester Erik van Merrienboer. De hoorzitting is morgen vanaf 10.00 uur te volgen op de site van de Tweede Kamer. Het is alweer ruim twee jaar gele den dat de nachtapotheken in Ter- neuzen en Goes werden gesloten en dat die in Vlissingen de enige nachtapotheek voor heel Zeeland werd. Vanaf dat moment krijgen mensen 's nachts medicijnen toe gediend door hun huisarts of brengt een bezorgdienst medicij nen aan huis. In een enkel geval moeten mensen ze zelf ophalen bij de nachtapotheek. De ingrijpende maatregelen waren nodig om te voorkomen dat patiënten vele tien tallen euro's meer moesten gaan betalen voor hun medicijnen. Huisartsenpraktijk De apothekers kozen ervoor de nachtapotheek te vestigen in Vlis- singen, omdat de huisartsenpost er bij het ziekenhuis zat. Iedereen die daarnaartoe moest, kon in elk geval in de buurt zijn medicijnen halen. Nu de huisartsenpost is verhuisd naar een nieuw medisch centrum in Middelburg, is ervoor gekozen de dienstapotheek mee te verhui zen. De dienst- en nachtapotheek in Vlissingen maakte gebruik van het pand van Boots apotheek Paauwen- De nachtapotheek in Middelburg is een tussenstap. Want de apothekers willen die uiteindelijk verhuizen naar Goes burg. De Boots apotheek blijft. Maar de dienst- en nachtapotheek (open op werkdagen van 17.30 tot 08.00 uur en in het weekend dag en nacht) is per juni verhuisd naar Medsen apotheek Veerse Poort in Middelburg. ,,De huisartsenpost ging weg, daarom is de nachtapo theek ook weggegaan", legt apothe ker Hendrik De Rocker uit. Te duur Het is volgens hem te duur om op meer plekken in Zeeland een nach tapotheek open te houden. ,,Lande- lijk is bepaald dat een nachtapo theek geen winst en geen verlies mag maken. Doordat er weinig mensen gebruik maken van de nachtapotheek, is het niet haalbaar om verschillende locaties 's nachts open te houden. Want op elke loca tie heb je dan mensen nodig om je te kunnen helpen. Omdat er te wei nig mensen komen, is dat te duur." Wie 's nachts medicijnen nodig heeft, krijgt die ofwel aan huis be zorgd of toegediend door de huis arts. ,,Die kan een aantal veelvoor komende medicijnen zelf toedie nen, dat kan met een injectie of het toedienen van een tablet, pil of cap sule. De arts verstrekt alleen wat nodig is om de nacht door te ko men. De volgende dag moet ie mand zelf naar zijn apotheek om de rest van de medicijnen te halen." De nachtapotheek in Middelburg is een tussenstap. Want de apothe kers willen die uiteindelijk verhui zen naar Goes. ,,Dan kunnen de sterkste peilers onder de spoedzorg worden gecombineerd: ziekenhuis Adrz, een huisartsenpost en een dienstapotheek." Wanneer de nachtapotheek naar Goes verhuist is nog niet duidelijk. woensdag 2 juni 2021 Argumenten voor tolvrije tunnel De tolpoortjes van de Westerscheldetunnel bij Borssele. foto katja van noort Over de tol in de Westerschelde tunnel zijn alle argumenten on derhand wel op tafel gelegd, zou je zeggen. Maar voor de hoorzitting, die morgen plaats vindt in de Tweede Kamer, trekken de insprekende partijen nog eens alles uit de kast. Ernst Jan Rozendaal Den Haag De enige nachtapotheek voor heel Zeeland is verhuisd van Vlissingen naar Middelburg. Dat is een direct gevolg van het ver plaatsen van de huisartsenpost. ,,De apothekers vinden dat de nachtapotheek zo dicht moge lijk bij de huisartsenpost moet zitten." Jeffrey Kutterink Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 36