Nachtapotheek is verhuisd naar Middelburg
Dit worden de betogen tijdens de hoorzitting over de Westerscheldetunnel
4
Abonnee
Abonnee
De onderzoeksbureaus Ecorys en
Rebel Group hebben twee maan
den geleden rapporten gepubli
ceerd over het eerder tolvrij maken
van de Westerscheldetunnel. Dat
zou de Nederlandse samenleving
een voordeel opleveren van maxi
maal 39 miljoen euro.
In ruil daarvoor moet het kabinet
wel in de buidel tasten. Als de tol
per 1 januari 2022 wordt afgeschaft,
kost dat 340 miljoen euro. De Ka
mer wil van betrokkenen horen
wat ze daarvan vinden. Vrijwel alle
uitgenodigde partijen hebben van
tevoren opgeschreven waarom de
tunnel volgens hen gratis moet
worden.
Hier hun belangrijkste stand
punten en opmerkingen.
Alleen de Zeeuwen?
In een gezamenlijk schrijven stel
len de onderzoeksbureaus Ecorys
en Rebel Group meteen de ham
vraag: moet de overheid 340 mil
joen euro betalen voor een toename
van de welvaart van 27 tot 39 mil
joen euro?
Dat is een te simpele voorstelling
van zaken, vinden ze. Als de tol niet
wordt afgeschaft, betalen (voorna
melijk Zeeuwse) automobilisten de
komende elf jaar zelfs 387 miljoen
euro, want het in stand houden van
de organisatie om tol te heffen kost
ook nog eens 47 miljoen euro. Hou
den ze het tolgeld in hun zak, dan
kunnen ze het aan andere dingen
uitgeven en dat is goed voor de eco
nomie.
De juiste vraag is, aldus de pro
vincie in haar bijdrage: gaan alle
Nederlanders gezamenlijk 340 mil
joen euro betalen of moeten de
Zeeuwen 387 miljoen euro ophoes
ten?
Voordelen laag ingeschat
De langste en meest expliciete bij
drage komt van hoofddocent eco
nomische geografie Evert Meijers
van de Universiteit Utrecht. Hij
deed in het verleden onderzoek
naar de effecten van tol in de Wes-
terscheldetunnel, onder meer in
opdracht van de gemeente Terneu-
zen en de provincie. Volgens hem
zitten Ecorys en Rebel Group met
hun berekende voordelen voor de
samenleving nog aan de lage kant.
De Westerscheldetunnel is een es
sentiële schakel die zonder tol wo
ning- en arbeidsmarkten beter met
elkaar verbindt, een drempel weg
haalt voor voorzieningen en sociale
contacten bevordert. Het effect
daarvan kun je bijna niet te voor
zichtig berekenen.
Oneerlijkheid schokkend
Volgens Meijers heeft het Rijk bij
de aanleg 'niet alleen geweigerd om
mee te betalen aan de meest essen
tiële en basale wegeninfrastructuur
in dit deel van Nederland, maar er
bewust aan willen verdienen'. Hij
noemt dat schokkend. Bij de ver
koop van de tunnel in 2009 heeft
het Rijk namelijk 543 miljoen euro
verdiend. Als Den Haag het tolvrij
maken betaalt, blijft daar nog steeds
203 miljoen euro van over, stelt de
De juiste vraag, aldus
de provincie, is: gaan
alle Nederlanders
samen340 miljoen
euro betalen of
moeten de Zeeuwen
387 miljoen euro
ophoesten?
Stichting Zeeland Tolvrij in haar
notitie. Waarin ook de oneerlijk
heid nog eens wordt onderstreept:
veel Zeeuws-Vlamingen betalen
jaarlijks meer aan tol voor 6,6 km
weg dan aan wegenbelasting
voor 5500 km aan rijkswegen in
Nederland.
Gas geven én remmen
Werkgeversvereniging VNO-
NCW, North Sea Port en de ge
meente Terneuzen wijzen er alle
drie op dat de Westerscheldetunnel
binnen het grensoverschrijdende
havengebied ligt. Terwijl belemme
ringen tussen de landen verdwij
nen, blijft de tol een obstakel. Dat
voelt als 'gas geven en remmen te
gelijk', aldus de Terneuzense bur
gemeester Erik van Merrienboer.
De hoorzitting is morgen vanaf
10.00 uur te volgen op de site van de
Tweede Kamer.
Het is alweer ruim twee jaar gele
den dat de nachtapotheken in Ter-
neuzen en Goes werden gesloten
en dat die in Vlissingen de enige
nachtapotheek voor heel Zeeland
werd. Vanaf dat moment krijgen
mensen 's nachts medicijnen toe
gediend door hun huisarts of
brengt een bezorgdienst medicij
nen aan huis. In een enkel geval
moeten mensen ze zelf ophalen bij
de nachtapotheek. De ingrijpende
maatregelen waren nodig om te
voorkomen dat patiënten vele tien
tallen euro's meer moesten gaan
betalen voor hun medicijnen.
Huisartsenpraktijk
De apothekers kozen ervoor de
nachtapotheek te vestigen in Vlis-
singen, omdat de huisartsenpost er
bij het ziekenhuis zat. Iedereen die
daarnaartoe moest, kon in elk geval
in de buurt zijn medicijnen halen.
Nu de huisartsenpost is verhuisd
naar een nieuw medisch centrum
in Middelburg, is ervoor gekozen
de dienstapotheek mee te verhui
zen.
De dienst- en nachtapotheek in
Vlissingen maakte gebruik van het
pand van Boots apotheek Paauwen-
De nachtapotheek in
Middelburg is een
tussenstap. Want de
apothekers willen
die uiteindelijk
verhuizen naar Goes
burg. De Boots apotheek blijft.
Maar de dienst- en nachtapotheek
(open op werkdagen van 17.30 tot
08.00 uur en in het weekend dag en
nacht) is per juni verhuisd naar
Medsen apotheek Veerse Poort in
Middelburg. ,,De huisartsenpost
ging weg, daarom is de nachtapo
theek ook weggegaan", legt apothe
ker Hendrik De Rocker uit.
Te duur
Het is volgens hem te duur om op
meer plekken in Zeeland een nach
tapotheek open te houden. ,,Lande-
lijk is bepaald dat een nachtapo
theek geen winst en geen verlies
mag maken. Doordat er weinig
mensen gebruik maken van de
nachtapotheek, is het niet haalbaar
om verschillende locaties 's nachts
open te houden. Want op elke loca
tie heb je dan mensen nodig om je
te kunnen helpen. Omdat er te wei
nig mensen komen, is dat te duur."
Wie 's nachts medicijnen nodig
heeft, krijgt die ofwel aan huis be
zorgd of toegediend door de huis
arts. ,,Die kan een aantal veelvoor
komende medicijnen zelf toedie
nen, dat kan met een injectie of het
toedienen van een tablet, pil of cap
sule. De arts verstrekt alleen wat
nodig is om de nacht door te ko
men. De volgende dag moet ie
mand zelf naar zijn apotheek om de
rest van de medicijnen te halen."
De nachtapotheek in Middelburg
is een tussenstap. Want de apothe
kers willen die uiteindelijk verhui
zen naar Goes. ,,Dan kunnen de
sterkste peilers onder de spoedzorg
worden gecombineerd: ziekenhuis
Adrz, een huisartsenpost en een
dienstapotheek."
Wanneer de nachtapotheek naar
Goes verhuist is nog niet duidelijk.
woensdag 2 juni 2021
Argumenten voor tolvrije tunnel
De tolpoortjes van de Westerscheldetunnel bij Borssele. foto katja van noort
Over de tol in de Westerschelde
tunnel zijn alle argumenten on
derhand wel op tafel gelegd,
zou je zeggen. Maar voor de
hoorzitting, die morgen plaats
vindt in de Tweede Kamer,
trekken de insprekende
partijen nog eens alles uit de
kast.
Ernst Jan Rozendaal
Den Haag
De enige nachtapotheek voor
heel Zeeland is verhuisd van
Vlissingen naar Middelburg. Dat
is een direct gevolg van het ver
plaatsen van de huisartsenpost.
,,De apothekers vinden dat de
nachtapotheek zo dicht moge
lijk bij de huisartsenpost moet
zitten."
Jeffrey Kutterink
Middelburg