Schermtijd Zijn 'Lisey's Story' in achtdelige serie MEDIA CULTUUR 29 Wie heeft mij besmet? Line of Duty: hoog niveau Crowded House laat oude vuur weer vlammen Een selectie uit het aanbod series, albums en podcasts. De 18-jarige Esmée wil zo snel mogelijk ont maagd worden. Kieskeu rig is ze niet. Ze kiest een jongen uit de klas die - zo vermoedt zij - bedre ven is in het ballen, zoals zij de geslachtsdaad bij voorkeur betitelt. Het loopt op een de ceptie uit. De vrijscène verdient niet eens de benaming vluggertje en wat nog erger is: Esmée heeft meteen een ge slachtsziekte opgelopen. Zo begint de buiten gewoon vermakelijke en redelijk expliciete tie nerserie Follow de SOA die geraffineerd in elkaar steekt: het is zowel een voorlichtingsdrama als een hilarische kijk op hoe tieners met elkaar omgaan en het taalge bruik dat daarbij hoort. Vooraf wordt meege deeld dat alle hoofdrol spelers boven de 18 zijn, in verband met de ge waagde scènes die af en toe opduiken. De hoofdrol van Es- mée wordt vertolkt door de vooral uit het theater bekende Damaris de Jong, een groot talent dat van haar personage een heerlijke nieuwsgierige nerd maakt: zowel dwars als verlegen en vinding rijk. Zij gaat op wiskun dige wijze aan de slag om op school de bron van de soa te determine ren, compleet met een schoolbord in haar slaapkamer met de na men van de verdachten in een grafiek. Follow de SOA omarmt een rijk scala aan proble men waarmee jongeren tegenwoordig kunnen worstelen. Diversiteit, seksuele geaardheid, verliefdheid, autisme en de angst om afgewezen te worden. De kracht van de reeks is dat deze problemen- agenda soepel in de ver haallijntjes is verwerkt. Het is een soort drama variant van Spuiten en Slikken, maar dan veel vermakelijker en met veel meer empathie. - Ab Zagt Van de meer dan zestig romans die Steven King heeft geschreven, is het in 2006 verschenen Lisey's Story naar eigen zeggen zijn favoriet. Het psy chologische drama over de weduwe van een vermoorde schrijver die vervolgens door diens demonen en een griezelige stalker wordt lastig gevallen, ligt King na aan het hart. Geen wonder dat hij zich inten sief bemoeide met de verfilming van Lisey's Story, waarvoor hij het boek zelf bewerkte, bijna dagelijks op de set verscheen en ter plekke extra scènes bedacht. King, al decen nia een van de meest verfilmde he dendaagse auteurs, heeft in het ver leden leergeld betaald. Te vaak was hij het niet eens met de aanpak van eerdere filmversies, waaronder zelfs The Shining van Stanley Kubrick. Sterrencast Op papier had King, ook als produ cent bij de verfilming betrokken, een sterrencast tot zijn beschikking. Julianne Moore (Still Alice) speelt de weduwe, Clive Owen (Children of Men) de schrijver en Dane DeHaan (die onder regie van Anton Corbijn in Life James Dean vertolkte) schit tert als de geobsedeerde belager. Re gie is in handen van Pablo Larrain (die eerder indruk maakte met Jackie over Jacqueline Kennedy). Het is niet de eerste keer dat King een schrijver als hoofdpersoon op voert. Eerder was dat ook het geval in het eveneens verfilmde Misery, waarin een schrijver door een ge stoorde fan wordt gegijzeld. Ook nu weer speelt dit gegeven een rol, hoe wel ditmaal de weduwe de dupe van ongewenste en intimiderende be langstelling van buitenaf is. Het ongepubliceerde werk van haar man wordt door diverse par tijen, waaronder een literatuurpro fessor, hevig begeerd. Dat daarbij kennelijk alle middelen geoorloofd zijn is snel duidelijk. Maar Lisey's Story bevat veel meer complicaties die de acht delen van de serie, sinds deze week te zien op Apple TV+, rechtvaardigen. Zo wroeten de makers in het verleden van het echtpaar en worden in heel veel flashbacks duidelijk dat de geestelijke gezondheid van de schrijver zorgwekkende verschijn selen vertoonde, waarvan zelfmuti- latie nog een van de mildste afwij kingen was. Lisey's Story is zonder meer een van de betere King-verfilmingen van de laatste jaren. De schrijver zelf heeft een voorkeur om zijn verhalen in series te laten verpakken. Speel films van zijn werk vergelijkt hij met volgepropte koffers die bijna uit hun voegen barsten. - Ab Zagt Als er ooit een verkiezing ge houden zou worden over de beste politieserie aller tijden, verdient de Britse reeks Line of Duty zeker de top drie te halen. Dit politiedrama is een tweesnijdend zwaard. Enerzijds wordt inge zoomd op een reguliere misdaad, daarnaast loopt er in het betreffende poli tiekorps altijd een intern onderzoek naar corruptie en machtsmisbruik. In het zesde seizoen wordt de moord op een journaliste onderzocht die in een pedofielenzaak was gedoken, waarbij mogelijkerwijs hoogge plaatste politiefunctiona rissen zijn betrokken. Op het bureau waar de zaak onder valt, trekt vooral hoofdinspec teur Joanne Davidson (een rol van de Schotse Kelly MacDonald) de aandacht. Zij neemt enkele onlo gische beslissingen die haar verdacht maken. Be schermt zij superieuren of zijn haar methodes slechts onconventioneel? De kracht van dit sei zoen van Line of Duty is dat de kijker ook niet weet waar hij aan toe is. Welke korpsleden zijn te vertrouwen, wie van hen is aan het manipuleren? Het niveau van de vo rige series wordt min stens geëvenaard. Deels ligt dat aan de gelaagde vertolking van nieuwko mer MacDonald. - Ab Zagt Crowded House was in zijn beste jaren een echte Nieuw- Zeelandse familiezaak. Broers Tim en Neil Finn speelden eerder al samen in Split Enz (hitsingle: Message to my girl), toen Tim zich la ter aansloot bij de nieuwe band van zijn jongere broer maakte Crowded House zijn beste album. Woodface (1991) bevatte de hit Weather with you en de klassieker Four Seasons in one day. Tim vertrok weer en zag hoe Crowded House het suc ces van Woodface en van eer dere hitsingles als Don't dream it's over (1986) niet meer wist te evenaren. Met een concert op de trappen van het Opera House in Syd ney hief de groep zich uitein- delijk in 1996 op. De Finns toerden nog samen als The Finn Brothers; ook maakten de broers enkele soloalbums. De resultaten waren verdien stelijk, maar de magie van toen ontstond nooit meer. De band is na diverse tus sendoortjes van de muzikan ten weer terug. En het ze vende groepsalbum Dreamers are wai ting is opnieuw een echte familieaf faire. Ditmaal ech ter geen Tim aan de zijde van Neil (63), maar zijn twee zoons Liam (gitaar) en Elroy (drums). Hoewel vader de meeste songs schreef, klinkt de band wel anders dan voorheen. De Beatles-achtige pop waarmee Crowded House groot werd, is grotendeels vervangen door uitgeklede gitaarsongs waar de teksten en niet de melodieën op de voorgrond zijn geplaatst. Finn wilde niet in herhaling vallen, verklaarde hij. Die missie is geslaagd, maar dat levert niet meteen een me morabel album op. De songs dragen onmiskenbaar de sig natuur van Finn, maar het lijkt wel alsof hij de speels heid enigszins is verloren. Songs als Show me the way, To the island en Bad ti mes good bieden ge- distingeerdeheren- pop voor bij een goed glas port. Gelukkig zijn er 00k momenten waarop het oude vuur weer opvlamt. Whatever you want zou zo in de catalogus van Split Enz zou passen. En Playing with fire biedt sfeer- rijke jaren 70-pop. Het zijn die momenten die maken dat je toch weer zin krijgt in een liveshow, maar dan wel met die fijne songs van vroeger ook op de setlijst. - Stefan Raatgever woensdag 2 juni 2021 GO DRAMASERIE Follow de SOA Te zien op Videoland DRAMA Lisey's Story Te zien op Apple TV+ POLITIESERIE Line of Duty 6 Te zien op NPO POP ALBUM Crowded House - Dreamers Are Waiting (EMI Records)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 29