steeds aantrekkelijker Iets te veel interesse voor de inboedel BASSEN DOOR LE-EFFECT LIBELLE.NL/ZES 21 Waarvan akte minuten de accu weer voor 80 procent kan vul len, betaal je ongeveer het dub bele. Want ook bij laadpalen geldt: tijd is geld. Thuisladen betekent dat je de auto de hele avond en nacht aan de stroom laat hangen om de accu vol te laten druppelen, terwijl laadpalen die een hoger vermogen leveren eerder klaar zijn. Maar daarvoor betaal je wel de hoofdprijs. Goedkoop laden Uitzondering op de regel is de laad- paal die je gratis gebruikt. In het bui tenland kom je die exemplaren wat frequenter tegen dan bij ons, maar bijvoorbeeld een groeiend aantal Ne derlandse Lidl's met zonnepanelen biedt klanten die mogelijkheid. Ook bedrijven zonder groot zon nedak betalen een aanzienlijk lager tarief aan hun energieleverancier. Grootverbruikers betalen geen 22 cent per kWh, maar vaak slechts 4 cent. Daarom doen elektrische rij ders er verstandig aan om bij hun baas te informeren of die het ook een goed idee vindt om de auto op het werk aan de lader te leggen. Laad je op de zaak een paar keer per week de auto vol, dan rijd je zomaar 25.000 kilometer per jaar voor nog geen 200 euro. Met de huidige benzi neprijzen kun je daar twee a drie keer voor tanken. Laadpas Afhankelijk van met welke snelheid en vermogen je de auto laadt, zijn er verschillende soorten kabels. De laadkabel voor reguliere laadpalen krijg je keurig bij de koop meegele verd. Op snellaadpunten hangen an dere kabels, met eventueel beno digde koppelstukken. Het enige wat je dan nog nodig hebt, is een laadpas. Of twee, of drie, of vier, als je een koopjesjager bent. Want de prijzen bij commerci- ele oplaadstations hangen sterk af van hun locatie en welke aanbieder, pas (ofapp) je gebruikt. De ene aan bieder hanteert bijvoorbeeld een starttarief, de tweede juist niet en de derde heeft weer een abonne mentsvorm of een vaste prijs per tankbeurt. Uitvogelen welke aanbieder voor jou het voordeligst uitpakt, is daar mee een kwestie van je huiswerk maken. Dat is niet een heel ingewik kelde exercitie. De onafhankelijke website laadpastop10.nl laat je simpel alle beschikbare passen op tarieven en voorwaarden selecteren. De enige pas die een commercieel laadstation niet lust, is de bankpas of creditcard. Vervelend? Juist ideaal, vindt Marina van Helvoort, oprichter van de Nationale EV Helpdesk en be stuurslid van de Vereniging Elektri sche Rijders. ,,Een betaalterminal moet altijd online zijn en vergt on derhoud. Het ombouwen van de nu al ruim 60.000 publieke en dik 2000 snelladers in Nederland, zou het la den duurder kunnen maken. Boven dien kun je met een laadpas 'shop pen' in plaats van een vastgesteld be drag te betalen.'' Transparante tarieven De hoogte van deze tarieven was tot voor kort koffiedik kijken, want de kosten van de laadsessie werden pas weken later duidelijk op het moment dat de factuur op de deurmat viel. Dat gebrek aan transparantie was de elektrische rijder, de branche, de po litiek én de Autoriteit Consument Markt een doorn in het oog. Die laat ste eist daarom sinds 1 december 2020 dat aanbieders van laadpalen en -passen de gebruiker netjes vooraf informeren over de kosten. Thuis laden De simpelste manier om thuis op te laden is met een laadkabel die je in een gewoon stopcontact prikt. De bijnaam granny charger dankt deze kabel aan het feit dat-ie ongelooflijk traag is. Vaak wordt hij door de fabri kant geadviseerd bij wijze van nood oplossing, maar er zijn genoeg elek trische rijders die zo hun accu stan daard vullen. Daarvoor moet je wel een degelijk buitenstopcontact ge bruiken dat bij voorkeur op een aparte groep in de meterkast is aan gesloten. Een stekkerdoosje van de Action of een dun verlengsnoer is ab soluut uit den boze. Met het oog op ongemakken en onveilig situaties - denk aan door slaande stoppen en een oververhitte kabel - adviseert Marina van Hel voort om voor een eigen laadpaal of wallbox te kiezen. Die kosten tussen de 500 tot 1500 euro. ,,Die zijn bij diverse partijen te koop. Laat de in stallatie over aan een vakman, want doe-het-zelven kan goedkoop maar ook duurkoop zijn.'' iet dat ik er dagelijks aan denk, maar ik weet: ooit krijg ik een telefoontje dat mijnheer N. is overleden. Dan weet ik wat me te doen staat: onmiddellijk zijn huis verzegelen zodat niemand er zonder mijn toestemming in kan. Ook, of liever gezegd vooral, zijn drie dochters niet. Want die ver trouwt hij voor geen cent. Ooit was dat anders, heeft hij verteld. Toen zijn vrouw nog leefde, vormden ze een hecht gezin. Maar na haar overlijden is de sfeer geleidelijk veranderd. De dochters tonen sindsdien een opmerkelijke belangstelling voor de inboedel van zijn grote, vrijstaande huis. Bij ieder bezoek laten ze doorscheme ren dat ze die tafel of dat kastje graag zouden willen hebben. Vooral een rijk gedecoreerde dekenkist genoot hun belangstelling. Hij is achterdoch tig geworden van al die quasi ter loopse opmerkingen. ,,Het lijkt potverdorie of ze erop zitten te wachten tot ik doodga!'' Die dekenkist heeft hij daarom maar vast verkocht aan de buurman. Dan is hij van het gezeur af en kan er ook later geen ruzie over ontstaan. Want hij vreest dat de drie elkaar na zijn overlij den in de haren vliegen over de inboedel. ,,Wat de een wil, wil de ander ook. En als het nou om waardevolle spullen ging. Maar zoveel stelt het allemaal niet voor.'' Hij vreest dat de drie elkaar na zijn dood in de haren vliegen En er zit hem nog iets dwars. Na de crematie van zijn vrouw heeft hij de urn met haar as in de tuin begraven, haar geliefde domein, omdat hij haar dicht bij zich wilde houden. Een van de dochters vindt dat maar niks. Zij heeft al aangekondigd dat ze na zijn overlij den de urn zal opgraven en naar het graf van haar familie in Limburg zal overbrengen. Volgens haar was dat moeders diepste wens. ,,Maar mijn vrouw zou dat helemaal niet gewild hebben! Die had niets met haar fami lie.'' Daarom heeft hij op een avond, samen met de buurman, de urn opgegraven en de as in de tuin verstrooid. Daar zullen zijn doch ters niet blij mee zijn, realiseert hij zich. Daarom krijgen ze het pas te horen na zijn dood, heeft hij in zijn testament vastgelegd. Hij gunt hen hun erfdeel echt wel. Maar op zijn voorwaarden. Na zijn overlijden mag er niets 'zomaar' uit het huis verdwijnen. Ik heb samen met hem een boedelbeschrijving gemaakt. In een codicil heeft hij opgeschre ven welke dochter welk schilderijtje, tafeltje, kastje, stoeltje of ander voorwerp krijgt. Daar zullen ze nog wel even op moeten wachten, gniffelt hij. ,,Ik ben nog lang niet van plan om dood te gaan.'' Toch weet ik: ooit komt dat telefoontje. GO WOENSDAG 2 JUNI 2021 .IMKlOkll 114 H n.s Voorvallen uit de notarispraktijk, opge tekend door journalist Johan Nebbeling. 2021. Op deze actie zijn actievoorwaarden van toepassing die je terugvindt op libelle.nl/zes. c Vanwege beroepsgeheim zijn geen namen vermeld. Reageren? akte@dpgmedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 21