Ook Zeeman duikt in tweedehands kleding Na de consument is nu de industrie aan het hamsteren ECONOMIE 19 Door baby- kinder- en dameskle ding een tweede leven te geven, wil de winkelketen zich inzetten voor het hergebruik. Klanten krijgen ook de mogelijkheid om hun gebruikte kloffie in te leveren. Volgens top man Erik-Jan Mares van het textiel bedrijf moet de kleding voor het einde van het jaar in vijftig winkels in de schappen liggen. Inleveren moet dan bij alle win kels kunnen. De zes filialen die sinds gisteren gebruikte kleding verkopen, zijn te vinden in Nieu- wegein, Amsterdam, Alphen, Den Haag, Nijmegen en Maastricht. Zeeman werkt hiervoor samen met Het Goed, een sociale onder neming met 28 kringloopwaren huizen en vijf textielsorteercentra. Mares: ,,We doen het lokaal; in de winkels wordt ingezameld, wij do neren de ingezamelde kleding aan Het Goed en na het sorteren kopen we de door die organisatie ge maakte selectie in.'' Hij denkt dat vooral jongeren geïnteresseerd zullen zijn in de tweedehandskleding. Zeeman pro beerde het plan uit in het filiaal in Osdorp en daar hadden jongeren interesse in gebruikte kleding. Populair De verkoop van tweedehandstex- tiel is sterk in opkomst en beperkt zich niet langer tot populaire plat forms als Vinted. Vorig jaar sep tember lanceerde webshop Za- lando een uitgebreide lijn en vorige week maakte Hema bekend dat klanten in 24 warenhuizen hun oude kleding en overige textiel zo als handdoeken en gordijnen bij speciale inleverpunten kunnen af geven. Hema werkt samen met Wolkat, een Tilburgs familiebedrijf in tex- tielrecycling. De ambitie is om uit eindelijk met het ingeleverde tex- tiel nieuwe producten te maken. Volgens retail- en marketingexpert Kitty Koelemeijer kleeft er niet langer een stoffig imago aan twee dehands. ,,Aanbieders hebben het ook niet over tweedehands, maar over pre-owned of vintage. Noem het zo en het verkoopt. Vintage klinkt ook een stuk minder goed koop.'' Volgens haar is de markt nog niet verzadigd. ,,Vooral de millennials en j ongere generaties zijn kritischer op wat ze kopen. Schade voor het milieu is een issue. Hierdoor groeit de populariteit van duurzame mode, kleding die lang meegaat en die je niet na tien keer wassen kan weggooien.'' Zeeman zet zich al langer in voor maatschappelijk verantwoord on dernemen. Zo is het aandeel duur zaam katoen afgelopen jaar bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar hiervoor. Ook heeft Zeeman een deel van de toeleveranciers van de fabrieken waar de keten mee werkt, in kaart gebracht en open baar gemaakt, zo staat in het nieuwe jaarverslag. Over de fabrieken waar kledingke- tens hun kleding laten maken, is al langer veel te doen. Onlangs ver scheen een kritisch rapport van on derzoeksorganisaties Somo en Arisa, waarin een link werd gelegd met gedwongen arbeid in Indiase spinnerijen. Zeeman bevestigde dat er in zo'n spinnerij vorig jaar door een tus senpersoon katoen is ingekocht voor een van de Indiase leveran ciers die voor Zeeman produceert. De keten zegt de dialoog te zijn aangegaan met het bedrijf in kwes tie. Omdat de spinnerij niet bereid was om te praten,' heeft Zeeman de samenwerking stopgezet. vraagt, tenzij u een hogere prijs be taalt'', aldus Swart. Zoals consumenten massaal pasta en wc-papier insloegen tijdens de eerste lockdown zijn het nu de be drijven die grondstoffen hamste ren. Voor een bedrijf is dat vaak wel slim. Als de productie stilvalt van wege gebrek aan grondstoffen of onderdelen, kost dat een bedrijf handenvol geld. En nee moeten zeggen tegen een klant gaat ook te gen de natuur van de ondernemer in. Gisteren publiceerde de Neder landse Vereniging voor Inkoopma nagement (Nevi) zijn maandelijkse index, de graadmeter om de huidige en toekomstige activiteit van de in dustrie te voorspellen. Deze in- koopmanagersindex stond met 69,4 op een absoluut record. Een stand boven de 50 duidt namelijk op groei, een stand onder de 50 op krimp. In de eurozone is Nederland eveneens een koploper, daar stond de index op 63,1. ,,De motor van de industrie is roodgloeiend'', zegt Albert Jan Swart, sectorbankier industrie bij ABN Amro. Hij wijst op de benut ting van de productiecapaciteit. ,,Die ligt alweer op 84 procent.'' Dat betekent in de praktijk dat bedrij ven hun volledige capaciteit benut ten, want een deel ligt normaliter altijd stil vanwege onderhoud of re paraties. Tegelijkertijd neemt het aantal nieuwe orders nog steeds toe. Nu de economie steeds verder open gaat, bestellen bedrijven weer en geeft de consument z'n geld uit. Dat zorgt voor extra drukte. De toenemende vraag maakt het voor bedrijven steeds moeilijker om aan alle orders te voldoen. De machines draaien al op topcapaci teit. Knelpunten ,,Door de lage rente is het nu ook veel goedkoper om voorraad te financieren", zegt Swart. Alhoewel dat voordeel weer teniet wordt ge daan door de hogere prijzen. De snelle groei zorgt voor tal van knel punten. Prijzen lopen op, want fa brikanten rekenen de hogere in koopprijzen door waar ze kunnen. En de levertijden worden langer. Een snelle oplossing is niet in zicht. Extra productiecapaciteit is niet snel te realiseren. ,,De machi nebouwers draaien ook alweer op volle toeren'', geeft Swart aan. ,,Een bedrijf als ASML kan eenvoudigweg niet meer chipmachines leveren.'' De sectorbankier verwacht wel dat de situatie in de loop van het jaar zal normaliseren. Nu stijgt de vraag snel, maar dat zal in de loop van het jaar minder worden. Boven dien gaan meer landen open en dat betekent extra productiecapaciteit. Dat is ook goed nieuws voor de consument. Als de situatie norma liseert, zullen ook de prijsstijgingen minder worden. ,,We verwachten daarom geen langdurig hoge infla tie'', aldus Swart. Daarnaast wordt het voor steeds meer bedrijven een hele toer om aan grondstoffen en onderdelen te komen. Verschillende autofabri kanten hebben bijvoorbeeld de pro ductie al tijdelijk stil moeten leggen vanwege een tekort aan chips. Het gevolg is dat bedrijven onder delen en grondstoffen ruim inslaan. ,,Dat leidt weer tot extra schaarste en oplopende prijzen.'' Zo zijn me talen als koper en ijzererts verdub beld in prijs. Of het nu olie, plastics of rubber is, de vraag is enorm. ,,We zien dat leveranciers al zeggen: we kunnen niet alles leveren wat u woensdag 2 juni 2021 'Resale', verkoop van tweedehands, is sterk in opkomst. foto anp Zeeman begint met de verkoop van tweedehandskleding. Onder de noemer 'resale' verkoopt en verzamelt de textielsuper vanaf vandaag in zes winkels eerder gedragen kleding. Sanne Schelfaut Alphen aan den Rijn Nu de economie na een jaar van lockdowns van het slot gaat, draait de industrie weer op volle toeren. Gevolg is dat bedrijven massaal grondstoffen en materi alen hamsteren. De enorme vraag leidt tot tekorten en oplo pende prijzen. Peet Vogels Amsterdam De vraag naar grondstof voor plastics is enorm. foto getty images

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19