K 10 NIEUWS Onderzoek Ook snorfietsers ontkomen vanaf juli 2022 niet langer aan het dragen van een helm. Medici die te maken krijgen met zwaar hersenletsel na ongevallen met snorscooters, pleiten al jaren voor een helmplicht. ,,De snorfiets is feitelijk een brommer.'' tweakers Lang niet iedereen is op de hoogte van het kabinetsbesluit om vanaf juli 2022 helmplicht in te voeren voor snorfietsers, blijkt afgelopen weekend bij Naaldwijk Scooters. De scooterwinkel krijgt klanten over de vloer bij wie de vertwijfe ling toeslaat als ze horen dat ze over ruim een jaar een helm moe ten dragen. ,,We leggen duidelijk uit wat de voor- en nadelen zijn van een snorfiets", vertelt Jeffrey van Maurik van het Naaldwijkse bedrijf. ,,Je kunt goed merken dat die helm bij veel mensen wel een dingetje is. Ze vinden dat ze daar mee hun gevoel van vrijheid kwijt zijn. En ja, het kapsel speelt ook een rol. Sommigen zijn bang dat hun haar niet meer goed zit en besluiten daarom geen snorscoo- ter meer te kopen. Ook zijn er klanten die juist overstappen op een bromscooter, dus met een geel kenteken. Ze moeten straks toch aan de helm en dan gaan ze liever wat harder.'' Zelf is Van Maurik niet verbaasd dat het kabinet het besluit heeft genomen. ,,Sterker, ik vond het al lang duren. Het zal zeker in het begin effect hebben op de verkoop van scooters met een blauw kente ken. Toch denk ik niet dat de markt zal instorten. Zeker niet als je een lichte helm mag dragen in plaats van een zwaardere brom merhelm." Daar doet TNO nog nader onderzoek naar. Joukje van der Naalt was drie jaar geleden een van de medici die een brandbrief naar de Tweede Kamer stuurden met het dringende ver zoek de helmplicht in te voeren. Neuroloog Van der Naalt werkt in het UMCG in Groningen en ziet regelmatig wat de gevolgen zijn van ongevallen met snorscooters. ,,De snorfiets is feitelijk een brom mer. De voertuigen zijn in de loop der jaren een stuk zwaarder en breder geworden. Alleen de wet veranderde niet mee. Ik zie veel mensen met hersenletsel na een scooterongeval. Als ze een helm op hadden gehad, zou dit een hoop schelen. De helft rijdt ook harder dan 25 kilometer per uur, dan is het effect nog dramatischer als je op de grond valt.'' Valpartijen De neuroloog verwacht dat de dis cussie over het dragen van een helm niet stopt bij de snorscoo- ters. ,,Nu alle e-bikes nog. Dat wordt de volgende groep. Want ook deze tweewielers gaan hard, vaak harder dan 25 kilometer per uur. De gevolgen van valpartijen met deze e-bikes zien wij in het ziekenhuis. Vooral ouderen die minder balans hebben en kwets baarder zijn, lopen grote kans op langdurig hersenletsel.'' Ook bij scooterwinkel Scooter spot in Amsterdam vinden ze dat de politiek meer aandacht mag hebben voor de e-bikes. ,,Wij den ken dat de helmplicht voor snor- scooters gaat zorgen voor een ver- VEILIG schuiving naar met name de elek trische fietsen. Die kunnen - en dan heb ik het niet over speedpe- delecs - met wat aanpassingen 50 kilometer per uur halen, voor sommigen ook niet bepaald vei lig'', vindt Pascal Kruijsman van Scooterspot. In de hoofdstad is twee jaar geleden als eerste plaats in Nederland al een helmplicht voor snorscooters ingevoerd (bin nen de ring van de A10). Volgens Kruijsman werd het verbod met name het eerste jaar behoorlijk nageleefd, maar zetten de meeste Amsterdammers nu geen helm meer op. ,,Het verbod wordt niet gehandhaafd. Politie en boa's hebben door corona wat anders aan hun hoofd, het heeft totaal geen prioriteit.'' Hij verwacht dat een landelijk verbod zal zorgen voor meer hel men in het straatbeeld. ,,Uiteinde- lijk zul je wel moeten. In het begin verwacht ik een verkoopdip. Voor onze handel niet best, want van de voertuigen die we verkopen, be staat 70 procent uit snorscooter- tjes.'' Slecht nieuws En toch weet ook deze scooterhan delaar dat een helmplicht uitein delijk veiliger is. ,,Velen zullen balen, het is heerlijk om zonder helm door de stad te rijden. Het zorgt er ook voor dat grote steden bereikbaar blijven. Ik vrees name lijk dat een deel de scooter inruilt voor een auto en dat is voor steden slecht nieuws.'' Hij draagt nog een alternatief aan. ,,We kunnen een voorbeeld nemen aan Frankrijk en Spanje. Daar mag je met een autorijbewijs een brommer met een vermogen van 125 cc besturen. Zouden ze hier ook moeten invoeren. Met helmplicht, uiteraard.'' CHECKTWEAKERS.NET/SPORTZOMER VOOR EEN ONAFHANKELIJK OVERZICHT VAN TV'S. maandag 31 mei 2021 Helmplicht voor de snorfiets: 'Nu alle e-bikes ook nog' Sanne Schelfaut Naaldwijk/Amsterdam Uit onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onder zoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat helmplicht voor snor fietsers en hun passagiers de kans op hoofd- en hersenletsel met ruim 60 procent verkleint. Of snorfietsers en scooteraars een bromfietshelm moeten dra gen, wordt nog onderzocht. Mogelijk is een snelfietshelm voldoende. Het kabinet ver wacht dat de helft van de snor fietsers nu overstapt naar de elektrische fiets. Dat kan per jaar tien doden en 1100 gewon den schelen. Begin 2020 waren er volgens het CBS in Neder land 765.000 snorfietsen. WE WETEN NIKS VAN 4-3-3, MAAR WEL ALLES VAN 4K-RES0LUTIE. Medici waar schuwden al langer voor het rijden op een snorfiets zonder helm. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 10