K
10 NIEUWS
Onderzoek
Ook snorfietsers ontkomen vanaf juli
2022 niet langer aan het dragen van
een helm. Medici die te maken krijgen
met zwaar hersenletsel na ongevallen met
snorscooters, pleiten al jaren voor een
helmplicht. ,,De snorfiets is feitelijk een
brommer.''
tweakers
Lang niet iedereen is op de hoogte
van het kabinetsbesluit om vanaf
juli 2022 helmplicht in te voeren
voor snorfietsers, blijkt afgelopen
weekend bij Naaldwijk Scooters.
De scooterwinkel krijgt klanten
over de vloer bij wie de vertwijfe
ling toeslaat als ze horen dat ze
over ruim een jaar een helm moe
ten dragen. ,,We leggen duidelijk
uit wat de voor- en nadelen zijn
van een snorfiets", vertelt Jeffrey
van Maurik van het Naaldwijkse
bedrijf. ,,Je kunt goed merken dat
die helm bij veel mensen wel een
dingetje is. Ze vinden dat ze daar
mee hun gevoel van vrijheid kwijt
zijn. En ja, het kapsel speelt ook
een rol. Sommigen zijn bang dat
hun haar niet meer goed zit en
besluiten daarom geen snorscoo-
ter meer te kopen. Ook zijn er
klanten die juist overstappen op
een bromscooter, dus met een geel
kenteken. Ze moeten straks toch
aan de helm en dan gaan ze liever
wat harder.''
Zelf is Van Maurik niet verbaasd
dat het kabinet het besluit heeft
genomen. ,,Sterker, ik vond het al
lang duren. Het zal zeker in het
begin effect hebben op de verkoop
van scooters met een blauw kente
ken. Toch denk ik niet dat de
markt zal instorten. Zeker niet als
je een lichte helm mag dragen in
plaats van een zwaardere brom
merhelm." Daar doet TNO nog
nader onderzoek naar.
Joukje van der Naalt was drie jaar
geleden een van de medici die een
brandbrief naar de Tweede Kamer
stuurden met het dringende ver
zoek de helmplicht in te voeren.
Neuroloog Van der Naalt werkt in
het UMCG in Groningen en ziet
regelmatig wat de gevolgen zijn
van ongevallen met snorscooters.
,,De snorfiets is feitelijk een brom
mer. De voertuigen zijn in de loop
der jaren een stuk zwaarder en
breder geworden. Alleen de wet
veranderde niet mee. Ik zie veel
mensen met hersenletsel na een
scooterongeval. Als ze een helm op
hadden gehad, zou dit een hoop
schelen. De helft rijdt ook harder
dan 25 kilometer per uur, dan is
het effect nog dramatischer als je
op de grond valt.''
Valpartijen
De neuroloog verwacht dat de dis
cussie over het dragen van een
helm niet stopt bij de snorscoo-
ters. ,,Nu alle e-bikes nog. Dat
wordt de volgende groep. Want
ook deze tweewielers gaan hard,
vaak harder dan 25 kilometer per
uur. De gevolgen van valpartijen
met deze e-bikes zien wij in het
ziekenhuis. Vooral ouderen die
minder balans hebben en kwets
baarder zijn, lopen grote kans op
langdurig hersenletsel.''
Ook bij scooterwinkel Scooter
spot in Amsterdam vinden ze dat
de politiek meer aandacht mag
hebben voor de e-bikes. ,,Wij den
ken dat de helmplicht voor snor-
scooters gaat zorgen voor een ver-
VEILIG
schuiving naar met name de elek
trische fietsen. Die kunnen - en
dan heb ik het niet over speedpe-
delecs - met wat aanpassingen
50 kilometer per uur halen, voor
sommigen ook niet bepaald vei
lig'', vindt Pascal Kruijsman van
Scooterspot. In de hoofdstad is
twee jaar geleden als eerste plaats
in Nederland al een helmplicht
voor snorscooters ingevoerd (bin
nen de ring van de A10).
Volgens Kruijsman werd het
verbod met name het eerste jaar
behoorlijk nageleefd, maar zetten
de meeste Amsterdammers nu
geen helm meer op. ,,Het verbod
wordt niet gehandhaafd. Politie en
boa's hebben door corona wat
anders aan hun hoofd, het heeft
totaal geen prioriteit.''
Hij verwacht dat een landelijk
verbod zal zorgen voor meer hel
men in het straatbeeld. ,,Uiteinde-
lijk zul je wel moeten. In het begin
verwacht ik een verkoopdip. Voor
onze handel niet best, want van de
voertuigen die we verkopen, be
staat 70 procent uit snorscooter-
tjes.''
Slecht nieuws
En toch weet ook deze scooterhan
delaar dat een helmplicht uitein
delijk veiliger is. ,,Velen zullen
balen, het is heerlijk om zonder
helm door de stad te rijden. Het
zorgt er ook voor dat grote steden
bereikbaar blijven. Ik vrees name
lijk dat een deel de scooter inruilt
voor een auto en dat is voor steden
slecht nieuws.''
Hij draagt nog een alternatief
aan. ,,We kunnen een voorbeeld
nemen aan Frankrijk en Spanje.
Daar mag je met een autorijbewijs
een brommer met een vermogen
van 125 cc besturen. Zouden ze
hier ook moeten invoeren. Met
helmplicht, uiteraard.''
CHECKTWEAKERS.NET/SPORTZOMER VOOR EEN ONAFHANKELIJK OVERZICHT VAN TV'S.
maandag 31 mei 2021
Helmplicht voor de snorfiets:
'Nu alle e-bikes ook nog'
Sanne Schelfaut
Naaldwijk/Amsterdam
Uit onderzoek van het Instituut
voor Wetenschappelijk Onder
zoek Verkeersveiligheid (SWOV)
blijkt dat helmplicht voor snor
fietsers en hun passagiers de
kans op hoofd- en hersenletsel
met ruim 60 procent verkleint.
Of snorfietsers en scooteraars
een bromfietshelm moeten dra
gen, wordt nog onderzocht.
Mogelijk is een snelfietshelm
voldoende. Het kabinet ver
wacht dat de helft van de snor
fietsers nu overstapt naar de
elektrische fiets. Dat kan per
jaar tien doden en 1100 gewon
den schelen. Begin 2020 waren
er volgens het CBS in Neder
land 765.000 snorfietsen.
WE WETEN NIKS VAN
4-3-3, MAAR WEL ALLES
VAN 4K-RES0LUTIE.
Medici waar
schuwden al langer
voor het rijden op
een snorfiets zonder
helm. foto anp