Chinakenner Sterckx pleit voor meer kennis over opkomende 16 China? Is dat niet dat land van Huawei, corona, van Mao Zedong? De Vlaamse hoogleraar Roel Sterckx vindt dat we onze kennis over de wereldmacht hoognodig moeten bijspijkeren. ,,China raakt ons aan op allerlei manieren.'' 'Het Westen heeft er soms moeite mee dat China grote sprongen kan maken' BOB VAN HUËT hina, China, China. Er gaat bijna geen dag voorbij of het gaat erover. Waarom eigen lijk? Is het om dat we oprecht willen weten hoe een vijfde van de wereldbevolking aankijkt tegen de grote vraagstuk ken van dit moment? Niet echt. China krijgt vooral aandacht om een andere reden, vermoedt Roel Sterckx, hoogleraar Chinese geschiedenis, wetenschap en beschaving aan de universiteit van Cambridge in Engeland. China werkt een beetje op onze zenuwen. Dat is niet nieuw. Hon derd jaar geleden waarschuwden westerse politici ook al voor het 'gele gevaar' - ook toen was men bezorgd om de teloorgang van de eigen, dominante, positie. Het hernieuwde 'ontwaken' van een supermacht vol zelfvertrou wen maakt ons onzeker. Als we zien dat onze treinen, onze kern centrales en onze mobiele tele foons steeds vaker uit China ko men, voelt dat vreemd. En het gaat hard. Vroeger zat er een 'belchi- nees' op de tribune bij ADO, in middels is de hele club opgekocht, door Chinezen - die er trouwens ook weer vanaf willen. Hoezeer moeten we oppassen dat ze hier niet de hele boel overnemen? Als je op deze manier, zeg maar als verongelijkte westerling aan kijkt tegen de fenomenale op komst van China wordt het niks, waarschuwt Sterckx alvast. Twee jaar geleden publiceerde de Vlaming Ways of Hea ven, een geprezen stan daardwerk over hoe Chinezen denken en doen, en vooral waarom ze doen zoals ze doen. De Nederlandse vertaling van dat boek is net uit, onder de titel Chinees denken. Over geschiede nisfilosofie en samenleving. Weinig mensen zullen opgewon den raken van de schoolse titel van Sterckx' boek, maar die dekt wel een fascinerende lading. Laten we het niet te ingewikkeld maken, leert Sterckx. Chinese filosofie is geen hoogdravend gezever over de zin van het bestaan of over de vraag of er leven is na de dood. Daar hebben we genoeg westerse filosofen voor. Nee, Chinese filo sofie is bovenal praktisch ingesto ken met tal van bruikbare handva ten voor sociale en politieke vraag stukken, zegt de hoogleraar in een zoomverbinding met Cambridge, waar hij al twintig jaar woont met zijn gezin. Dat het allemaal zo onbekend is, werkt onbegrip in de hand. We hebben te weinig mogelijkheden om in aanraking te komen met kennis over China die niet te maken heeft met het Op de middelbare school is er nau welijks aandacht voor de Chinese manier van denken en dat is meer dan jammer, luidt de klacht van Sterckx. ,,Het is alsof wij onze kin deren de geschiedenis van Europa zouden aanleren en dat we dan als beginpunt de nazi's en Tweede Wereldoorlog nemen. De jonge ren van nu zullen China moeten leren begrijpen, of ze dat nou leuk vinden of niet, want China raakt ons aan op allerlei manieren.'' ,,Confucius is de belangrijkste his torische denker voor heel Oost- Azië, niet alleen voor China. Zijn filosofie is 500 voor Christus ont staan in een fase waarin verschil lende Chinese heersers elkaar be vochten. Ze rekruteerden denkers aan hun hof om adviezen te te krijgen over hoe je de maatschap pij het best kon organiseren. Om sterker te worden dan hun rivalen. Confucius was een van die intel lectuelen die van hof naar hof reis den en die een visie gaf op de maatschappij.'' „Confucius respecteert dat we allemaal anders zijn, maar hij benadrukt ook de samenhang en het sociale gedrag van men sen. Wat een maatschappij func tioneel maakt, is dat we ons alle maal bewust zijn van onze rol. We hebben allemaal verschillende rol len, taken en verplichtingen, zegt hij. We zijn bijvoorbeeld allemaal zonen of dochters, sommigen zijn vader of moeder. Sommigen zijn leraar, anderen student. Ministers en onderdanen. Voor ons sociale leven moeten we navigeren in die verschillende rollen. Zo werkt een harmonische samenleving.'' ,,Hij geloofde dat je voor een goed functionerende samenleving een verlichte elite moest hebben. Dat je de beste mensen opleidt die het land efficiënt kunnen besturen. Dat denken is in China vertaald in het staatsexamen. Dat begon 2000 jaar geleden en bestond tot in de 20ste eeuw. Iedereen die een func tie ambieerde in de bureaucratie, moest door een strikt examensys teem. Natuurlijk was er corruptie en werden mensen uit de juiste fa milies soms bevoordeeld. Maar het staatsexamen was gebaseerd op het principe dat we de beste amb tenaren willen.'' politici die toevallig populair zijn. ,,Het nut van een technocratische elite is een basisgedachte voor alle Oost-Aziatische maatschappijen. Tot op de dag van vandaag vind je het denken van Confucius terug in zaken als respect voor autoriteiten, voor ouderen, het belang van fa miliaire verplichtingen. Dat zit in het dna van alle Chinese gemeen schappen.'' ,,Alle Chinese filosofen zijn het eens over één ding: een maat schappij wordt het best geleid met één competente figuur. En als die figuur faalt, moet je ervoor zorgen dat de instituties aan de top over leven. Daarvan kun je denken wat je wilt, maar het heeft geleid tot bepaalde efficiënties waar wij het in het Westen soms moeilijk mee hebben. Dat men in China binnen twintig jaar sprongen kan maken in armoedebestrijding, in techno logische ontwikkeling, in oplei ding van de bevolking, in infra structuur, heeft daar alles mee te maken. Dat zijn zaken waarover wij hier soms jaren discussiëren. Wij hebben natuurlijkerwijze geen sympathie voor autoritaire regimes, maar als het verlicht is kan dat soms wel helpen.'' ,,Als ik zie hoe er in Groot-Brittan- nië, waar ik woon, is geklungeld en hoe er vaak in paniek is gehan deld, moet je zeggen dat de Chine zen beter voorbereid waren. Dat ZATERDAG 29 MEI 2021 GO 'Jongere moet China leren begrijpen' u jjgrv, f Hoogleraar Chinese geschiede nis Roel Sterckx. foto vajda Wie Chinese filosofie zegt, zegt Confucius. U stelt dat zijn den ken actueler is dan ooit terwijl de meesten van ons maar heel weinig over hem weten. Twee van die heel oude ideeën staan nog steeds centraal in het Chinese denken. 1. een maat schappij wordt het best geleid door een goed opgeleide elite, en 2. het belang van het collec tief is groter dan dat van het in dividu. In dat Chinese rollenspel ligt de nadruk veel meer dan bij ons op verplichtingen van burgers en verwachtingen van leiders. Ter zaken kundige technocraten werden gezien als de beste be stuurders, schrijft u. Dus niet De term 'elite' is in Nederland bijna een vies woord geworden. Zit de geest van Confucius ook in de aanpak van de corona?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 64