ingegrepen, was Als het kabinet in september hard had het 'Wij hadden onze teststructuur april vorig jaar klaar. Iedereen kan sindsdien getest' 14 door zes kunnen delen als we er heel september in geslaagd waren het reproductiegetal op 1 te hou den. ,,Dat is de paradox van virus bestrijding: je moet eigenlijk in grijpen als het aantal besmettin gen laag ligt en er nog niet zoveel aan de hand lijkt. Maar dat is aan de buitenwereld moeilijk te verko pen. Ik weet nog dat ik in die tijd ook geopperd heb een avondklok in te voeren. Daar wilden mensen absoluut niet aan.'' Uit de OMT-stukken blijkt dat de adviseurs van het kabinet hal verwege de maand aan de bel trok ken. Een citaat: ,,Omdat het aantal gevallen naar verwachting verder zal toenemen, adviseert het OMT op korte termijn maatregelen om de toename te keren. Elke vertra ging maakt het probleem groter.'' De reactie van het kabinet is - zo geven de bewindslieden later zelf ook toe - halfbakken. Buiten een heel lichte aanpassing van de ho- recatijden in zes probleemregio's, worden geen grote stappen gezet. Een gemiste kans, blijkt achteraf. w Niet genoeg tests, geen goed zicht op het virus Toch proef je, als je de stukken uit die periode terugleest, ook dat de beleidsmakers geen perfect zicht hebben op het virus en op de ef fectiviteit van het beleid. Het OMT constateert ruim een half jaar na de intrede van het coronavirus dat er nog steeds 'een dringend tekort' is aan testcapaciteit. ,,Een actief test- en traceerbeleid is een essen tieel hulpmiddel om zicht te hou den op de circulatie van het virus en gericht in te perken.'' Ook ervaren de adviseurs pro blemen bij het monitoren van het gedrag van de bevolking. ,,Het OMT betreurt dat zij van indirecte, afgeleide en weinig exacte para meters (zoals Apple en Google mobility trends) gebruik moet maken om tussendoor de reactie op maatregelen in te schatten.'' De gevolgen van het gebrek aan testcapaciteit zijn groot. Begin oktober zit gemiddeld bijna 90 uur tussen het moment dat mensen een afspraak kunnen maken voor een coronatest en een uitslag. Dat leidt ertoe dat mensen bij klachten vier dagen binnen moeten blijven, ook als ze niet besmet blijken. Dat helpt het draagvlak voor het beleid en de maatregelen bepaald niet. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat grofweg de helft van de Neder landers zich bij klachten niet laat testen, een vergelijkbaar aantal respecteert de quarantaine niet. Hoe het ondertussen in Denemar ken gaat? ,,Wij hadden onze test structuur in april vorig jaar op po ten'', zegt Koch. „Iedereen met klachten kan sindsdien naar de teststraat. Ons beleid - laat je tes ten bij klachten - ging hand in hand met de mogelijkheid om dat te doen. Wel of niet in quarantaine gaan is eigenlijk nooit echt een is sue geweest.'' De Denen, zegt de epidemio loog, zijn sinds het voorjaar con stant in staat geweest om het virus op de huid te zitten. Alleen in de cember liep het aantal infecties even scherp op. ,,Het lukte ons doorgaans goed om besmettingen vroeg op te sporen. Onze zieken huizen hebben nooit erg onder druk gestaan. En we hebben ook nooit echt een zware lockdown gehad, zoals in Frankrijk.'' Daarna: geen helder doel Wat ook hielp: in Denemarken was de grens waarop ingegrepen werd duidelijk. ,,Wanneer we op weekbasis boven de 300 gevallen per 100.000 Denen komen, gaan we in lockdown'', zegt Koch. ,,We accepteren het niet als het niet meer onder controle is.'' Zo'n harde grens ontbrak in Nederland eigenlijk altijd. Op de persconferenties van Rutte en De Jonge werden escalatieladders, ge reedschapskisten, versoepelplan- nen en stippen aan de horizon gepresenteerd. Het bleken alle maal luchtballonnetjes die even snel leegliepen als dat ze waren opgeblazen. De waan van de dag won het telkens weer van structu reel en voorspelbaar beleid. ,,Het doel van het beleid was nooit duidelijk voor de burger, maar ook niet voor professionals'', zegt veldepidemioloog Amrish Baidjoe, lid van het Redteam dat het overheidsbeleid enige tijd van kritisch commentaar voorzag. ,,Hoeveel ziekenhuisopnamen vinden we acceptabel? Hoeveel be smettingen? Waar werken we pre cies naartoe?'' Officieel is het doel van het Nederlandse coronabeleid een 'acceptabele' belasting van de zorg. Het was een keuze voor de mid denweg, zegt Kluytmans, die dat niet per se slecht te verdedigen vindt. ,,Als je in onzekerheid zit, kun je de afweging maken om er gens in het midden te gaan zitten. De kans dat je het dan helemaal verkeerd doet, is klein. Door een midden te kiezen tussen het virus helemaal de kop indrukken en het rond laten gaan, beperk je moge lijk ook de economische en sociale schade enigszins. Die schade over zien we nog lang niet helemaal. Het kan best wel groter zijn dan de directe schade door het virus.'' In Zweden, stelt hij, lieten ze de teugels wat te veel vieren. ,,Daar zijn ze van teruggekomen. Maar als je kijkt naar de landen die een hele strenge lockdown hadden, Australië of China bijvoorbeeld, met zero tolerance, dan ga je naar een politiestaat-achtige situatie. ZATERDAG 29 MEI 2021 GO jjstrêMS 1 corönapas VERVOLG VAN PAGINA 13 120.000 In september ver zesvoudigde het aan tal besmettingen van 20.000 naar 120.000. 46.000 46.000 mensen be landden dit najaar op verpleegafdeling van ziekenhuis. 300 Als er in een week tijd 300 Denen op 100.000 inwoners besmet raken, gaat het land in lockdown. Op veel plekken is in Denemarken een snelle test mogelijk. Wie een terrasje wil pikken en niet is ge vaccineerd, kan er een laten uitvoeren. FOTO'S REUTERS 25% Slechts een kwart van de Nederanders gaat in quarantaine na een reis in het bui tenland. Tussen de 60.000 tot 75.000 mensen lopen bij de fysio therapeut vanwege long covid-klachten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 62