'Covid heeft zaken voor ons op scherp gezet'
10 ZEELAND
EXPOSITIES KUNSTUITLEEN DE BEVELANDEN EN GALERIE VAN DEN BERGE
Monnikenwerk
meest uitbundige van het trio dat
in Galerie van den Berge expo
seert. Ook hij hanteert in zijn
schilderijen een geometrische
beeldtaal, maar werkt met grote
kleurcontrasten. Een deel van zijn
werk is opgebouwd uit stukken
uitgesneden doek van eerdere, af
gekeurde, schilderijen.
In zijn composities speelt de
spanning tussen het platte vlak en
de ruimtelijke illusie een grote rol.
De verf is strak opgebracht en
dienstbaar aan de kleur en de
vorm waarbinnen die is geplaatst.
De grafische kwaliteit van zijn
composities staat buiten kijf, maar
waar het werk van Van den Bos en
Regenboog een onontkoombare
innerlijke noodzaak uitstraalt, is
dat van Markusse vooral het speels
verkennen van mogelijkheden.
Dat geldt ook voor zijn Stacked
Paintings waarin hij restanten van
eerder gemaakte schilderijen op
vouwt.
In Kunstuitleen de Bevelanden
exposeert Leen van Duivendijk
(1954) zijn Waterwerken. Al jaren is
het spiegelende oppervlak van
nauwelijks bewegend water zijn
belangrijkste onderwerp. Hij
neemt het als uitgangspunt voor
composities die uit lagen zijn op
gebouwd en weet de vloeiende
vormen, met rake kwaststreken op
te roepen. De laatste tijd schildert
hij ook andere wateroppervlakken.
Helaas lost de voorstelling dan
nogal eens op in de schriftuur,
zonder dat die schriftuur zelf een
meerwaarde biedt. In zijn meest
recente werk zoekt van Duiven-
dijk een nieuwe balans met het ijs-
oppervlak als startpunt. Dat biedt
mogelijkheden.
Beeldende kunst
heeft een eigen taal.
Die kan gebruikt
worden om iets te
vertellen wat buiten de
kunst ligt. Maar ook het
werken met de taal op
zich kan waardevolle
resultaten opleveren.
De schilderijen van
René van den Bos
(1959) zijn daarvan
een goed voorbeeld.
Met dunne acrylverf
schildert hij brede stroken die be
ginnen aan de rand van het schil
derij en eindigen aan de andere
rand. In het afgebeelde werk zijn
dat er drie: twee horizontale en
een verticale. Van den Bos plakt
voor het schilderen de stroken af.
Door de dunne verf ontstaan na
het weghalen van het afplakband
onregelmatigheden: subtiele con
trasten ten opzichte van de strakke
vlakken die zij begrenzen. Door
het over elkaar heen schilderen
van twee stroken verschijnen
toon- en kleurverschillen.
Van den Bos schildert op katoen
waardoor het verfoppervlak iets
onstoffelijks krijgt. Zijn werk
paart overzichtelijkheid aan ver
rassing en roept verstilde schoon
heid op.
Staaldraad
Anne Rose Regenboog (1958) pre
senteert kubussen van dun staal
draad. Ze hebben een vaste maat:
20 x 20 x 20 centimeter. Daarbin
nen maakt zij met hetzelfde mate
riaal ruimtelijke tekeningen, be
staande uit geometrische vormen.
In al hun eenvoud zijn ze buiten
gewoon boeiend. Door het samen-
spel van de kubus met de vormen
en lijnen ontstaan ruimtelijke
constellaties, die soms ook tweedi
mensionaal lijken. Zware scha
duwlijnen ontbreken zodat ook
haar objecten iets immaterieels
krijgen. De maat van de staaldraad
draagt daaraan bij. Mede door hun
perfecte uitvoering raken haar ob
jecten aan het sublieme. Daar
naast zijn ze de belichaming van
de ontelbare mogelijkheden die
met een paar eenvoudige elemen
ten kunnen worden gecreëerd.
Een verwijzing naar het wonder
baarlijke van de werkelijkheid.
Harry Markusse (1990) is de
waalfhonderdvijftig
mensen kunnen we niet
kwijt in ons kerkgebouw
aan de Oosterscheldestraat in Mid
delburg. Dat was aanleiding voor
het realiseren van een nieuwe
kerk." Aan het woord is Marco
Walhout voorzitter van de kerken
raad van wijkgemeente 'De Ont
moeting' in Middelburg. Ik zocht
contact omdat er een kink in de
kabel lijkt te zijn gekomen.
,,Op het terrein waar onze
nieuwe kerk zou komen, in Mid
delburg aan de Sandberglaan, ligt
het werk stil. De directe oorzaak is
dat de aanbesteding van de nieuw
bouw, in het vierde kwartaal van
2020, niet het gewenste resultaat
had. We hebben middelen voor de
nieuwbouw, maar ons budget
staat vast. We willen er niet meer
aan uitgeven, want dat zou wel
eens ten koste kunnen gaan van
ons werk in de wereld. Het geld
daarvoor, de diaconale middelen,
is nu eenmaal niet voor onszelf be
doeld. Dat is principieel, een ander
mag niet lijden onder onze plan
nen voor het bouwen van een
nieuwe kerk. Covid heeft zaken
voor ons nog verder op scherp ge
zet en aanleiding gegeven tot her
bezinning."
,,Als we niet onder één dak kun
nen samenkomen, zijn we dan
nog steeds betekenisvol? We heb
ben in anderhalf jaar geleerd kerk
te zijn via YouTube, met hybride
kerkdiensten waarbij weinig men
sen in het kerkgebouw zijn en ve
len thuis. We hebben ervaren dat
kleinschaligheid ook voor onze ge
meente van waarde kan zijn. Kerk-
zijn krijgt vorm in kleine kring
thuis in de huiskamer, bij ont
moetingen op het strand, of tij
dens wandelingen. Het lijkt een
utopie dat iedereen weer naar de
kerk terugkeert. Nu we na de eer
ste verruiming van de corona
maatregelen tien procent van de
stoelen ter beschikking stellen, he-
ten we twee keer per zondag ze
ventig mensen welkom.''
Selectiever
,,Nu verlangen mensen enorm
naar de ontmoeting, het samen
bidden en zingen. Maar we ver
wachten dat mensen in de praktijk
selectiever worden in hun kerk
gang. Slimmer omgaan met erva
ringen die we hebben opgedaan
tijdens de coronatijd zal gevolgen
hebben voor wat we aan ruimte
nodig hebben, maar ook voor hoe
we die willen inrichten. Misschien
is een kerkzaal voor twaalfhon
derdvijftig mensen niet nodig, als
we juist meer diversiteit willen
aanbrengen in ons aanbod. Wat als
we aparte activiteiten organiseren
voor jongeren, jonge gezinnen, ou
deren en nieuwe manieren voor
een gezamenlijke ontmoeting
handhaven? Wat is met de inzich
ten van nu optimaal? Als theaters
en bioscopen zich herbezinnen op
hun opzet en inrichting na de co
ronacrisis, waarom zouden wij dat
niet doen? Juist door het niet goed
lopen van de aanbesteding krijgen
we daar nu de tijd voor."
,,Een beproeving kan het goede
boven brengen. Primair blijft dat
we als kerkelijke gemeente extern
gericht willen zijn. Het besef is
versterkt dat na het 'amen' in de
kerk onze dienst aan de wereld be
gint. Het vraagt tijd om onze ker
kelijke gemeente te horen over
deze oriëntatie en herbezinning
op de bouwplannen. Voor de zo
mer hopen we de herbezinning af
te ronden met een alternatief dat
wél binnen ons budget past."
zaterdag 29 mei 2021
Taal van de kunst staat centraal
T/m 5/6. Leen van Duivendijk.
Kunstuitleen de Bevelanden,
Westwal 45, Goes. Wo. t/m vr.
13.00-17.00 uur; za. 12.00-16.00
uur.
T/m 5/6. René van den Bos,
Anne Rose Regenboog, Harry
Markusse. Galerie van den
Berge, Albert Joachimikade 5,
Goes. Vr. en za. 13.00-17.00 uur.
Nico Out
Recensie
Op de grote foto Cube ob
jectsvan Anne Rose Regen
boog.
Inside Outside van René van
den Bos
►Rechts Waterwerk van Leen
Duivendijk. foto's nico out
José Baars
José Baars schrijft
wekelijks over
religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor haar blog
op pzc.nl/monnikenwerk