'Covid heeft zaken voor ons op scherp gezet' 10 ZEELAND EXPOSITIES KUNSTUITLEEN DE BEVELANDEN EN GALERIE VAN DEN BERGE Monnikenwerk meest uitbundige van het trio dat in Galerie van den Berge expo seert. Ook hij hanteert in zijn schilderijen een geometrische beeldtaal, maar werkt met grote kleurcontrasten. Een deel van zijn werk is opgebouwd uit stukken uitgesneden doek van eerdere, af gekeurde, schilderijen. In zijn composities speelt de spanning tussen het platte vlak en de ruimtelijke illusie een grote rol. De verf is strak opgebracht en dienstbaar aan de kleur en de vorm waarbinnen die is geplaatst. De grafische kwaliteit van zijn composities staat buiten kijf, maar waar het werk van Van den Bos en Regenboog een onontkoombare innerlijke noodzaak uitstraalt, is dat van Markusse vooral het speels verkennen van mogelijkheden. Dat geldt ook voor zijn Stacked Paintings waarin hij restanten van eerder gemaakte schilderijen op vouwt. In Kunstuitleen de Bevelanden exposeert Leen van Duivendijk (1954) zijn Waterwerken. Al jaren is het spiegelende oppervlak van nauwelijks bewegend water zijn belangrijkste onderwerp. Hij neemt het als uitgangspunt voor composities die uit lagen zijn op gebouwd en weet de vloeiende vormen, met rake kwaststreken op te roepen. De laatste tijd schildert hij ook andere wateroppervlakken. Helaas lost de voorstelling dan nogal eens op in de schriftuur, zonder dat die schriftuur zelf een meerwaarde biedt. In zijn meest recente werk zoekt van Duiven- dijk een nieuwe balans met het ijs- oppervlak als startpunt. Dat biedt mogelijkheden. Beeldende kunst heeft een eigen taal. Die kan gebruikt worden om iets te vertellen wat buiten de kunst ligt. Maar ook het werken met de taal op zich kan waardevolle resultaten opleveren. De schilderijen van René van den Bos (1959) zijn daarvan een goed voorbeeld. Met dunne acrylverf schildert hij brede stroken die be ginnen aan de rand van het schil derij en eindigen aan de andere rand. In het afgebeelde werk zijn dat er drie: twee horizontale en een verticale. Van den Bos plakt voor het schilderen de stroken af. Door de dunne verf ontstaan na het weghalen van het afplakband onregelmatigheden: subtiele con trasten ten opzichte van de strakke vlakken die zij begrenzen. Door het over elkaar heen schilderen van twee stroken verschijnen toon- en kleurverschillen. Van den Bos schildert op katoen waardoor het verfoppervlak iets onstoffelijks krijgt. Zijn werk paart overzichtelijkheid aan ver rassing en roept verstilde schoon heid op. Staaldraad Anne Rose Regenboog (1958) pre senteert kubussen van dun staal draad. Ze hebben een vaste maat: 20 x 20 x 20 centimeter. Daarbin nen maakt zij met hetzelfde mate riaal ruimtelijke tekeningen, be staande uit geometrische vormen. In al hun eenvoud zijn ze buiten gewoon boeiend. Door het samen- spel van de kubus met de vormen en lijnen ontstaan ruimtelijke constellaties, die soms ook tweedi mensionaal lijken. Zware scha duwlijnen ontbreken zodat ook haar objecten iets immaterieels krijgen. De maat van de staaldraad draagt daaraan bij. Mede door hun perfecte uitvoering raken haar ob jecten aan het sublieme. Daar naast zijn ze de belichaming van de ontelbare mogelijkheden die met een paar eenvoudige elemen ten kunnen worden gecreëerd. Een verwijzing naar het wonder baarlijke van de werkelijkheid. Harry Markusse (1990) is de waalfhonderdvijftig mensen kunnen we niet kwijt in ons kerkgebouw aan de Oosterscheldestraat in Mid delburg. Dat was aanleiding voor het realiseren van een nieuwe kerk." Aan het woord is Marco Walhout voorzitter van de kerken raad van wijkgemeente 'De Ont moeting' in Middelburg. Ik zocht contact omdat er een kink in de kabel lijkt te zijn gekomen. ,,Op het terrein waar onze nieuwe kerk zou komen, in Mid delburg aan de Sandberglaan, ligt het werk stil. De directe oorzaak is dat de aanbesteding van de nieuw bouw, in het vierde kwartaal van 2020, niet het gewenste resultaat had. We hebben middelen voor de nieuwbouw, maar ons budget staat vast. We willen er niet meer aan uitgeven, want dat zou wel eens ten koste kunnen gaan van ons werk in de wereld. Het geld daarvoor, de diaconale middelen, is nu eenmaal niet voor onszelf be doeld. Dat is principieel, een ander mag niet lijden onder onze plan nen voor het bouwen van een nieuwe kerk. Covid heeft zaken voor ons nog verder op scherp ge zet en aanleiding gegeven tot her bezinning." ,,Als we niet onder één dak kun nen samenkomen, zijn we dan nog steeds betekenisvol? We heb ben in anderhalf jaar geleerd kerk te zijn via YouTube, met hybride kerkdiensten waarbij weinig men sen in het kerkgebouw zijn en ve len thuis. We hebben ervaren dat kleinschaligheid ook voor onze ge meente van waarde kan zijn. Kerk- zijn krijgt vorm in kleine kring thuis in de huiskamer, bij ont moetingen op het strand, of tij dens wandelingen. Het lijkt een utopie dat iedereen weer naar de kerk terugkeert. Nu we na de eer ste verruiming van de corona maatregelen tien procent van de stoelen ter beschikking stellen, he- ten we twee keer per zondag ze ventig mensen welkom.'' Selectiever ,,Nu verlangen mensen enorm naar de ontmoeting, het samen bidden en zingen. Maar we ver wachten dat mensen in de praktijk selectiever worden in hun kerk gang. Slimmer omgaan met erva ringen die we hebben opgedaan tijdens de coronatijd zal gevolgen hebben voor wat we aan ruimte nodig hebben, maar ook voor hoe we die willen inrichten. Misschien is een kerkzaal voor twaalfhon derdvijftig mensen niet nodig, als we juist meer diversiteit willen aanbrengen in ons aanbod. Wat als we aparte activiteiten organiseren voor jongeren, jonge gezinnen, ou deren en nieuwe manieren voor een gezamenlijke ontmoeting handhaven? Wat is met de inzich ten van nu optimaal? Als theaters en bioscopen zich herbezinnen op hun opzet en inrichting na de co ronacrisis, waarom zouden wij dat niet doen? Juist door het niet goed lopen van de aanbesteding krijgen we daar nu de tijd voor." ,,Een beproeving kan het goede boven brengen. Primair blijft dat we als kerkelijke gemeente extern gericht willen zijn. Het besef is versterkt dat na het 'amen' in de kerk onze dienst aan de wereld be gint. Het vraagt tijd om onze ker kelijke gemeente te horen over deze oriëntatie en herbezinning op de bouwplannen. Voor de zo mer hopen we de herbezinning af te ronden met een alternatief dat wél binnen ons budget past." zaterdag 29 mei 2021 Taal van de kunst staat centraal T/m 5/6. Leen van Duivendijk. Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Wo. t/m vr. 13.00-17.00 uur; za. 12.00-16.00 uur. T/m 5/6. René van den Bos, Anne Rose Regenboog, Harry Markusse. Galerie van den Berge, Albert Joachimikade 5, Goes. Vr. en za. 13.00-17.00 uur. Nico Out Recensie Op de grote foto Cube ob jectsvan Anne Rose Regen boog. Inside Outside van René van den Bos ►Rechts Waterwerk van Leen Duivendijk. foto's nico out José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38