+2,1%
O
\^m
IRENE VAN DEN BERG
14
NETWERK AFSLUITING
Belbedrijven
stoppen met 2G en
3G, de allereerste
mobiele netwerken.
Lastig voor oude
mobieltjes, maar
alarmerend voor
bedrijven die ze nog
gebruiken voor
communicatie met
allerlei apparaten.
^0 @ivandenberg
Wie zich zorgen maakt over
de negatieve rente op zijn
spaargeld, moet even naar
Vliegtickets.nl surfen. Daar kun je
met je negatieve rendement vlieg
tickets kopen. Een enkeltje Milaan
kostte - op woensdagmorgen - min
1 euro en voor een vliegreis naar
Dublin betaalde je min 3 euro. Dat
vliegen extreem goedkoop is gewor
den, is een understatement. Lucht
vaartmaatschappijen geven zelfs
geld toe om klanten te trekken.
Tuurlijk, ik heb de kleine lettertjes
ook gelezen. Het zijn vanaf-prijzen,
exclusief 29,90 euro boekingskos
ten. Toch is adverteren met nega
tieve prijzen een nieuw dieptepunt.
In onze consumptiemaatschappij
blijkt het altijd nog goedkoper te
kunnen. Meestal omdat iemand an
ders daar de prijs voor betaalt. Om
de prijs te drukken, laten veel pro
ducenten hun spullen maken in
lagelonenlanden. De werknemers
verdienen soms niet meer dan een
paar euro per dag, onder slechte
arbeidsomstandigheden. Kinder
arbeid is niet uitgesloten. Boven
dien is er in die landen vaak nauwe
lijks milieuwetgeving, waardoor de
productie veel vervuilender is. En
dan moeten de spullen ook nog
eens naar de andere kant van de
wereld worden vervoerd.
Bij goedkope vliegtickets zijn
natuur en klimaat vooral de dupe.
Vliegtuigen stoten veel ultrafijnstof
en broeikasgassen uit. Een retourtje
Milaan voor twee personen veroor
zaakt zo'n 650 kilo CO2-uitstoot,
blijkt uit cijfers van voorlichtingsbu
reau Milieu Centraal. Ter vergelij
king: een jaar lang dagelijks douchen
levert 500 kilo CO2-uitstoot op.
Als je samen met de trein gaat, is
dat 130 kilo CO2, vijf keer zo weinig.
Maar dan word je als wereldverbe
teraar wel behoorlijk op de proef
gesteld. Het goedkoopste trein-
ticket dat ik voor vandaag kon vin
den, kost 115,06 euro voor een en
kele reis. Je doet er dan 15 uur en 46
minuten over en moet 7 keer over
stappen. Nog zin?
Vliegen is zo goedkoop dat het
groenere vervoermiddelen kapot
concurreert. Met hulp van de over
heid: er zit geen accijns op kerosine
en ook geen btw op vliegtickets. En
niet te vergeten de miljardensteun
van Den Haag aan KLM vanwege de
coronacrisis. Door al deze financi
ële steuntjes in de rug kan de vlieg-
branche nu zelfs met negatieve
prijzen adverteren. Gratis blijkt
niet de bodem. De vliegbranche
toont nog dieper te kunnen zinken.
Mijn vrees is dat dit navolging
krijgt. Dat deze advertenties onze
geesten rijp maken voor een sys
teem van hyperconsumentisme
waarin zelfs negatieve prijzen nor
maal zijn. Goedkope kledingketens
bieden T-shirtjes van min 2 euro
Vliegen is zo
goedkoop dat het
groener vervoer
kapot concurreert
aan - op op uiteraard. Ze pakken
hun winst wel op spijkerbroeken
en jurkjes. Supermarkten lokken
klanten met vlees waar je geld op
toe krijgt, en verhogen hun prijzen
op andere producten. Of ze knijpen
de leveranciers nog wat verder af.
Want waarom zou je netjes omgaan
met de producenten van dingen die
nog minder dan waardeloos zijn?
U mag vinden dat ik doordraaf. Er
zullen best mensen zijn die na het
lezen van deze column gewoon lek
ker naar Vliegtickets.nl surfen om
daar hun zomervakantie te boeken.
Maar ik zie niets positiefs in nega
tieve vliegticketprijzen.
Air France-
KLM
Basic Fit
Aegon
De verzekeraar
steeg na op
dracht van de
Bank of England
voor renteverho
ging in het VK.
Ahold
Delhaize
Het is nu toch echt
tijd om afscheid te
nemen van de oer-
iPhone 2G. Of zo'n
Nokia 6310i met
drukknopjes. Vanaf
1 juni werken ze niet
meer bij T-Mobile, dat dan zijn dertig
jaar oude 2G-netwerk uitschakelt.
2G-bellers zouden nog kunnen
overstappen naar KPN of Vodafone,
die dat netwerk nog tot 2025 in de
lucht houden. Daar ligt juist de
opvolger, 3G, op de snijtafel. KPN
stopt daar eind dit jaar mee, bij Voda-
fone is het netwern al uit de lucht.
Het is hoe dan ook gedaan met de
netwerken die volstrekt zijn achter
haald door de nieuwste generaties
mobiele telefonie. ,,Om die oude
netwerken in de lucht te houden, heb
je veel frequenties nodig, veel appa
ratuur en veel energie'', zegt Richard
Marijs, bij T-Mobile verantwoorde
lijk voor de netwerkstrategie. ,,Met
2G en 3G kun je met weinig mensen
tegelijk bellen en weinig data verstu
ren. Tegenwoordig gaat dat veel effi
ciënter. Als we alleen al het frequen
tiespectrum van 2G inzetten voor de
nieuwste mobiele netwerken, 4G en
5G, kunnen we heel Nederland laten
bellen.''
Cruciale rol
Dat duizenden Nederlanders daar
door de komende tijd een nieuwe
telefoon moeten aanschaffen, valt te
overzien. Maar onzichtbaar en onge
merkt spelen mobiele netwerken een
cruciale rol in ons dagelijks leven.
Eind vorig jaar communiceerden vol
gens de toezichthouder, de Autoriteit
Consument Markt, 7,9 miljoen
apparaten in Nederland via mobiele
netwerken van telecomproviders
met elkaar, een aantal dat jaarlijks
met miljoenen groeit.
Het gaat om apparaten die ervoor
zorgen dat bruggen open- en dicht
gaan. Die sluizen en gemalen in de
gaten houden, zodat er geen over
stroming komt. Die treinen en bus
sen volgen, zodat chauffeurs en
machinisten op tijd kunnen rijden en
wij - via informatieborden die mo
biel van gegevens worden voorzien -
weten wanneer de bus komt. Maar
ook zorgen ze ervoor dat onze auto's
automatisch aan de garage doorgeven
of er een defect is, bij ongelukken au
tomatisch de locatie melden of alarm
slaan bij diefstal.
Een aanzienlijk deel van die com
municatie gaat nog via achterhaalde
2G en 3G-netwerken, omdat de bijbe
horende apparatuur spotgoedkoop is.
,,Het lijkt financieel vaak heel aantrek
kelijk om nog een 2G-modem in een
apparaat te zetten'', zegt Marijs. ,,Maar
het is niet toekomstvast.'' Immers: nu
de ether steeds drukker wordt, moe
ten die bedrijven fors investeren om te
voorkomen dat hun cruciale appara
tuur alsnog onbruikbaar wordt.
Zo maken Waternet en waterschap
Amstel, Gooi en Vecht nog altijd
gebruik van 3G om met gemalen te
communiceren. ,,We weten dat KPN
het 3G-netwerk binnenkort uitscha
kelt'', zegt een woordvoerder.
,,Daarom loopt op dit moment een
project om de 3G-modems te vervan
gen door 4G. We verwachten daar
eind dit jaar mee rond te zijn.''
Niet iedereen ziet die noodzaak. Bij
Liander, beheerder van het stroom
en gasnet in grote delen van Neder
land, maken nog altijd een miljoen
slimme meters gebruik van GPRS, de
datakant van 2G. De afgelopen zeven
jaar zijn die meters massaal in meter
kasten geplaatst. Ze zorgen er niet
alleen voor dat we nooit meer de
meterstand hoeven door te geven, ze
stellen ons ook in staat jaarlijks te
veranderen van energieleverancier,
zonder dat er telkens een monteur
moet langskomen.
,,KPN handhaaft GPRS in elk geval
tot april 2025'', aldus een zegsman.
,,We zijn met hen in gesprek om dat
signaal langer in de lucht te houden.
rr
geld toe bij
een
cke
Irene van den Berg is journalist
en columnist, gespecialiseerd
in financiële psychologie.
Zij probeert ons economische
gedrag te verklaren.
O
zaterdag 29 mei 2021
GO
De luchtvaart
maatschappij
steeg door de
hoop op meer
vliegbewegingen.
De uitbater van
sportscholen
profiteert van het
optimisme over
meer coronaver
soepelingen.
De supermarkt
keten was de
grootste daler in
de AEX.
o
Herman Stil
Amsterdam
Eind vorig jaar communiceerden in
Nederland 7,9 miljoen apparaten via
mobiele netwerken.