+2,1% O \^m IRENE VAN DEN BERG 14 NETWERK AFSLUITING Belbedrijven stoppen met 2G en 3G, de allereerste mobiele netwerken. Lastig voor oude mobieltjes, maar alarmerend voor bedrijven die ze nog gebruiken voor communicatie met allerlei apparaten. ^0 @ivandenberg Wie zich zorgen maakt over de negatieve rente op zijn spaargeld, moet even naar Vliegtickets.nl surfen. Daar kun je met je negatieve rendement vlieg tickets kopen. Een enkeltje Milaan kostte - op woensdagmorgen - min 1 euro en voor een vliegreis naar Dublin betaalde je min 3 euro. Dat vliegen extreem goedkoop is gewor den, is een understatement. Lucht vaartmaatschappijen geven zelfs geld toe om klanten te trekken. Tuurlijk, ik heb de kleine lettertjes ook gelezen. Het zijn vanaf-prijzen, exclusief 29,90 euro boekingskos ten. Toch is adverteren met nega tieve prijzen een nieuw dieptepunt. In onze consumptiemaatschappij blijkt het altijd nog goedkoper te kunnen. Meestal omdat iemand an ders daar de prijs voor betaalt. Om de prijs te drukken, laten veel pro ducenten hun spullen maken in lagelonenlanden. De werknemers verdienen soms niet meer dan een paar euro per dag, onder slechte arbeidsomstandigheden. Kinder arbeid is niet uitgesloten. Boven dien is er in die landen vaak nauwe lijks milieuwetgeving, waardoor de productie veel vervuilender is. En dan moeten de spullen ook nog eens naar de andere kant van de wereld worden vervoerd. Bij goedkope vliegtickets zijn natuur en klimaat vooral de dupe. Vliegtuigen stoten veel ultrafijnstof en broeikasgassen uit. Een retourtje Milaan voor twee personen veroor zaakt zo'n 650 kilo CO2-uitstoot, blijkt uit cijfers van voorlichtingsbu reau Milieu Centraal. Ter vergelij king: een jaar lang dagelijks douchen levert 500 kilo CO2-uitstoot op. Als je samen met de trein gaat, is dat 130 kilo CO2, vijf keer zo weinig. Maar dan word je als wereldverbe teraar wel behoorlijk op de proef gesteld. Het goedkoopste trein- ticket dat ik voor vandaag kon vin den, kost 115,06 euro voor een en kele reis. Je doet er dan 15 uur en 46 minuten over en moet 7 keer over stappen. Nog zin? Vliegen is zo goedkoop dat het groenere vervoermiddelen kapot concurreert. Met hulp van de over heid: er zit geen accijns op kerosine en ook geen btw op vliegtickets. En niet te vergeten de miljardensteun van Den Haag aan KLM vanwege de coronacrisis. Door al deze financi ële steuntjes in de rug kan de vlieg- branche nu zelfs met negatieve prijzen adverteren. Gratis blijkt niet de bodem. De vliegbranche toont nog dieper te kunnen zinken. Mijn vrees is dat dit navolging krijgt. Dat deze advertenties onze geesten rijp maken voor een sys teem van hyperconsumentisme waarin zelfs negatieve prijzen nor maal zijn. Goedkope kledingketens bieden T-shirtjes van min 2 euro Vliegen is zo goedkoop dat het groener vervoer kapot concurreert aan - op op uiteraard. Ze pakken hun winst wel op spijkerbroeken en jurkjes. Supermarkten lokken klanten met vlees waar je geld op toe krijgt, en verhogen hun prijzen op andere producten. Of ze knijpen de leveranciers nog wat verder af. Want waarom zou je netjes omgaan met de producenten van dingen die nog minder dan waardeloos zijn? U mag vinden dat ik doordraaf. Er zullen best mensen zijn die na het lezen van deze column gewoon lek ker naar Vliegtickets.nl surfen om daar hun zomervakantie te boeken. Maar ik zie niets positiefs in nega tieve vliegticketprijzen. Air France- KLM Basic Fit Aegon De verzekeraar steeg na op dracht van de Bank of England voor renteverho ging in het VK. Ahold Delhaize Het is nu toch echt tijd om afscheid te nemen van de oer- iPhone 2G. Of zo'n Nokia 6310i met drukknopjes. Vanaf 1 juni werken ze niet meer bij T-Mobile, dat dan zijn dertig jaar oude 2G-netwerk uitschakelt. 2G-bellers zouden nog kunnen overstappen naar KPN of Vodafone, die dat netwerk nog tot 2025 in de lucht houden. Daar ligt juist de opvolger, 3G, op de snijtafel. KPN stopt daar eind dit jaar mee, bij Voda- fone is het netwern al uit de lucht. Het is hoe dan ook gedaan met de netwerken die volstrekt zijn achter haald door de nieuwste generaties mobiele telefonie. ,,Om die oude netwerken in de lucht te houden, heb je veel frequenties nodig, veel appa ratuur en veel energie'', zegt Richard Marijs, bij T-Mobile verantwoorde lijk voor de netwerkstrategie. ,,Met 2G en 3G kun je met weinig mensen tegelijk bellen en weinig data verstu ren. Tegenwoordig gaat dat veel effi ciënter. Als we alleen al het frequen tiespectrum van 2G inzetten voor de nieuwste mobiele netwerken, 4G en 5G, kunnen we heel Nederland laten bellen.'' Cruciale rol Dat duizenden Nederlanders daar door de komende tijd een nieuwe telefoon moeten aanschaffen, valt te overzien. Maar onzichtbaar en onge merkt spelen mobiele netwerken een cruciale rol in ons dagelijks leven. Eind vorig jaar communiceerden vol gens de toezichthouder, de Autoriteit Consument Markt, 7,9 miljoen apparaten in Nederland via mobiele netwerken van telecomproviders met elkaar, een aantal dat jaarlijks met miljoenen groeit. Het gaat om apparaten die ervoor zorgen dat bruggen open- en dicht gaan. Die sluizen en gemalen in de gaten houden, zodat er geen over stroming komt. Die treinen en bus sen volgen, zodat chauffeurs en machinisten op tijd kunnen rijden en wij - via informatieborden die mo biel van gegevens worden voorzien - weten wanneer de bus komt. Maar ook zorgen ze ervoor dat onze auto's automatisch aan de garage doorgeven of er een defect is, bij ongelukken au tomatisch de locatie melden of alarm slaan bij diefstal. Een aanzienlijk deel van die com municatie gaat nog via achterhaalde 2G en 3G-netwerken, omdat de bijbe horende apparatuur spotgoedkoop is. ,,Het lijkt financieel vaak heel aantrek kelijk om nog een 2G-modem in een apparaat te zetten'', zegt Marijs. ,,Maar het is niet toekomstvast.'' Immers: nu de ether steeds drukker wordt, moe ten die bedrijven fors investeren om te voorkomen dat hun cruciale appara tuur alsnog onbruikbaar wordt. Zo maken Waternet en waterschap Amstel, Gooi en Vecht nog altijd gebruik van 3G om met gemalen te communiceren. ,,We weten dat KPN het 3G-netwerk binnenkort uitscha kelt'', zegt een woordvoerder. ,,Daarom loopt op dit moment een project om de 3G-modems te vervan gen door 4G. We verwachten daar eind dit jaar mee rond te zijn.'' Niet iedereen ziet die noodzaak. Bij Liander, beheerder van het stroom en gasnet in grote delen van Neder land, maken nog altijd een miljoen slimme meters gebruik van GPRS, de datakant van 2G. De afgelopen zeven jaar zijn die meters massaal in meter kasten geplaatst. Ze zorgen er niet alleen voor dat we nooit meer de meterstand hoeven door te geven, ze stellen ons ook in staat jaarlijks te veranderen van energieleverancier, zonder dat er telkens een monteur moet langskomen. ,,KPN handhaaft GPRS in elk geval tot april 2025'', aldus een zegsman. ,,We zijn met hen in gesprek om dat signaal langer in de lucht te houden. rr geld toe bij een cke Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O zaterdag 29 mei 2021 GO De luchtvaart maatschappij steeg door de hoop op meer vliegbewegingen. De uitbater van sportscholen profiteert van het optimisme over meer coronaver soepelingen. De supermarkt keten was de grootste daler in de AEX. o Herman Stil Amsterdam Eind vorig jaar communiceerden in Nederland 7,9 miljoen apparaten via mobiele netwerken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14