SUSAN SMIT schreef een historische roman gebaseerd op feiten over het leven van Entgen Luijten, de laatste vrouw die in Nederland als heks werd berecht. et raakt je op een diep niveau. De oneer- I lijkheid ook.' Susan Smit (47) wordt wéér boos als ze over haar nieuwe boek praat. I Aan haar grote keukentafel vertelt de I schrijfster hoe ze op de officiële docu menten stuitte van het allerlaatste heksenproces in wat nu Nederland is. 'En dan hebben we het over 1674, hè. Iedereen denkt: heksenvervolging, duistere middel eeuwen. Maar de grote heksenjacht vond plaats tussen 1450 en 1650. Dat is allang de Verlichting.' Tussen 50.00 en 100.000 mensen zijn indertijd terecht gesteld, 85 procent was vrouw, vertelt Susan Smit. 'En daar zitten de vrouwen die al bezweken onder de mar telingen niet eens bij. Elk burgerrecht ging overboord zodra iemand werd beschuldigd van maleficia, toverij, en de Inquisitie erbij werd gehaald. Terwijl in de gewone rechtspraak martelen al was afgeschaft.' De heks van Limbricht is het geromantiseerde levens verhaal van Entgen Luijten, een bejaarde weduwe die altijd haar eigen gang is gegaan. In de liefde, in zaken, in familiekwesties. 'Dat zijn de vrouwen die werden aan gewezen. Te zelfstandig. En dat maakt heksen eigenlijk de eerste feministen.' Entgen heeft veel kennis van de natuur en plukt daar letterlijk de vruchten van. Vaak komen dorpelingen om raad of genezing. Na een paar ongelukkige voorvallen wordt ze beschuldigd van hekserij en in een kerker gegooid, waar ze onder vreselijke omstandigheden haar proces moet afwachten. 'Maar het is geen heel zwart boek, hoor, met 250 loodzware pagina's over haar lijden. Het gaat ook over hoe ze in de liefde stond, en over haar moederschap.' Entgen leefde in een roerige politieke tijd, waarin diverse partijen streden om wat nu de provincie Limburg is. Er werden vuile spelletjes gespeeld. 'Daardoor is het ook een soort thriller. De mensen waren volledig onderworpen aan adel en kerk. Ze was in zekere zin een politiek slachtoffer: ze maakte het die Heren van Limbricht lastig door niet te bekennen, ook niet onder marteling. En zonder bekentenis was veroordeling onmogelijk. Entgen móet hebben gewe ten van het Roermondse massaheksen proces in die tijd - 63 op de stapel, twee per dag. Ik denk dat ze echt moet hebben gedacht: het eindigt bij mij. Dit móet stoppen. Het verbaast me dat ze niet allang een nationale heldin is. Maar zelfs de plaatselijke historici zeiden: we weten niet precies hoe het is geëindigd.' 'Nou, ik wel,' zegt Susan Smit. 'Ik vond informatie die door de schepenbank is genegeerd. Het proces is anders de geschiedenis ingegaan dan het heeft plaatsgevonden. Dus ik kon ook haar naam zuiveren.' Daarbij heeft nazaat Peter Luijten genea logisch onderzoek gedaan naar zijn fami lie. Zo achterhaalde Susan Smit op haar beurt wat Entgens vader deed, waar haar oma woonde, hoe haar moeder heette, et cetera. Informatie over het dorp, de kasteelheren: alles heeft Smit onderzocht. 'Natuurlijk heb ik het geromantiseerd. Ik wéét niet hoe haar karakter was, daar is geen archief van. Maar je kunt veel afleiden uit de keuzes die iemand maakt.' Smit heeft veertien boeken op haar naam staan. 'Dit is mijn zesde roman, maar het voelt als iets dat groter is dan mezelf.' Haar personages - 'altijd eigen wijze, lastige vrouwen, dat vind ik de leukste types' - 'Een vrouw met macht is verdacht' 32

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 112