Een incontinente hond. Vurige uitbarstingen. En afscheidspijn. We hebben een sprankelend gesprek met E.L. JAMES. Door haar Vijftig tinten-reeks pakte zij de wereld in met zweepjes en bondage. Vrouwen zeggen me: 'Jij hebt mijn huwelijk gered' maar ook: 'Door jou heb ik mijn man verlaten ijna iedere schrijver is tot op het bot beledigd als journalisten zijn of haar boek niet voorafgaand aan het interview van a tot z hebben gelezen. Maar in het universum van de Britse bestseller auteur E.L. James (58), ook wel bekend als Erika Leonard, gelden andere regels. Hoewel al lang en breed bekend is dat ook het nieuwe boek Vrij, net als de vijf voorgangers, weer draait om de heftige seksuele escapades van miljardair Christian Grey en de onderdanige studente Anastasia, wordt de precieze inhoud door de uitgever beschouwd als topgeheim. Er is slechts een voorproeve van vijftien pagina's - van de 800 - beschikbaar en daarin is meteen sprake van een seksu ele strafoeurt, pulserende ledematen en een orgasme als een vulkaanuitbarsting. Waarom die geheimzinnigheid? Om een megahype die enigszins tot bedaren is gekomen wellicht weer iets op te poken? E.L. James moet lachen. Iets wat ze vaak en luid ruchtig doet. En ze is eerlijk: 'Nee joh, er is helemaal geen diepere strategie. Recensenten kraken mijn boeken vaak op voorhand af. Dus waarom moeite doen om iedereen van een exemplaar te voorzien?' Vanwege de pandemie geeft ze haar interviews via Zoom vanuit haar huis in Ealing, West-Londen. Daar woont ze in een statig jarendertigpand dat ze volgens de tabloids in 2012 voor vier miljoen euro kocht van de opbrengst van Vijftig tinten grijs, haar eerste bestseller. Ze deelt de stadsvilla met schrijver en echtgenoot Niall Leonard - de strengste criticus van haar seksscènes - met wie ze 34 jaar getrouwd is, en met haar oudste zoon (26). 'Hij voelde zich door corona zo eenzaam dat we hem gevraagd hebben weer bij ons te komen. De jongste van 24 kan er beter tegen.' Net als haar zoon moest zij zichzelf de afgelopen periode opnieuw uitvinden, vertelt ze. 'De laatste tien jaar zat ik letterlijk elke twee weken in het vliegtuig op weg naar weer een ander hotel. Interviews, promotie, feestjes, gesprekken met zakenpartners, bezoeken aan filmsets. Fijn om daar een tijd verplicht afstand van te doen. Maar omdat ik geen hobby's heb, op een gegeven moment ook saai als de hel. Ik heb een beetje verstand gekregen van tuinieren. Sterker: ik heb nog nooit zo lang naar gras en bloemen gekeken. Lovely. En ik heb ongelooflijk veel tv- series gebinged. The Originals over vampieren, Stranger Things, Game of Thrones en Homeland. Bij seizoen vier kwam ik er halverwege pas achter dat ik het allemaal al eerder had gezien. Erg. Nou ja, ik ben toch maar blijven kijken.' Naast zoon en man heeft ze nog een huisgenoot. Ze wijst naar de witte West Highland White Terrier die achter haar bureaustoel door het beeld scharrelt, op zoek naar zijn mand. 'Hij is 15,5 jaar. En hij is een beetje doof, blind en helaas ook incontinent. Daarom stinkt het soms in mijn werkkamer.' In die ruimte schreef ze Vijftig tinten donkerder (2012), Vijftig tinten vrij (2012) en de opvolgers Grijs (2015), Don kerder (2017) en Vrij, verteld vanuit het perspectief van Christian (2021). Door deze exercitie transformeerde de schrijfster van hobbykrabbelaar die voorzichtig online wat zweterige fantasieën postte in een schrijvende multi miljonair die gespecialiseerd is in kinky reeksen met eigen films en een lijn seksspeeltjes. Met haar veelbespro ken Vijftig tinten-afranselpartijen in 'de Rode Kamer van Pijn' introduceerde ze de term mummy porn, zette ze sm op de kaart en vijzelde ze de omzet van seksshops op. De bijbehorende statistieken zijn even opwindend: 150 mil joen verkochte boeken, vertalingen in vijftig landen en een miljard dollar aan opbrengst bij de bioscoopkassa's voor de drie films met Dakota Johnson en Jamie Dornan. Maar ze oogstte ook forse kritiek. Hordes recensenten, onder wie Salman Rushdie, bestempelden haar stijl en taalgebruik als zwaar onder de maat en putten zich uit in superlatieven hoe ultiem slecht ze E.L. James' werk inhoudelijk vonden. En ze kreeg ervan langs omdat ze vrouwen vooral als onderdanige wezens portretteerde, waardoor ze de klok decennia zou terugdraaien. Hoe kijkt ze naar dat commentaar, ook in het licht van MeToo dat de laatste jaren zo'n impact had? E.L. James, die tot dan toe relaxed praat, schiet plotseling MEZZA 21 B

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 101