Delta-klant boos: 'Er is zo vaak een storing' ZEELAND 3 REKENT OP EEN MOOIE ZOMER VOL VERTIER A Maar aan ons zal het niet liggen." De meeste organisatoren van kermissen geven aan dat ze hun evenement wel willen laten door gaan als het enigszins kan. Zoals in Heinkenszand, waar het volledige feestweekend met onder meer een grote braderie en een solexrace in middels verzet is naar medio au gustus, maar organisator Jonker Blokker hoopt toch dat de kermis begin juli wel gewoon kan door gaan. ,,Het gaat er maar om dat de landelijke overheid weer toestem ming geeft om kermissen te hou den. De exploitanten staan klaar hoor: die pakken hun spullen en reizen af. Ze staan te popelen", zegt Karin Blokker. Ook zij is te spreken over de houding van de gemeenten Borsele en Reimers- waal, waar haar bedrijf kermissen organiseert. ,,Ze denken mee en zijn flexibel. We hebben er dus wel vertrouwen in dat we daar snel terechtkunnen." Dagje uit Kermiskenner Jan-Niek van Hese (foto inzet), initiatiefnemer van de Facebookpagina Zeeuwse Kermis sen, herkent het positieve beeld over Zeeland. „Er wordt hier duidelijk gedacht in moge lijkheden." Hij wijst op de werkgroepen die vanuit de kermisbranche zijn opge richt, en die elk met een vaste gemeente communi ceren. „Dat werkt heel goed. Daardoor is alles klaar om met een uit de startblokken te schieten als de kans zich aandient." Ook de Axelaar zelf kan niet wachten om weer naar kermissen te gaan. Ze zijn allemaal leuk, maar er sprin gen er voor hem wel een paar uit. ,,In normale omstandigheden zijn dat Breskens en Goes. In Breskens is de combinatie met de drukke Visserijfeesten geweldig. En Goes, die kermis in de binnenstad, de terrasjes eromheenprachtig. Dat geeft je echt het gevoel van een dagje uit." Dat haal je er niet uit met een handjevol kermissen. Daar moet je gewoon een vol seizoen voor draaien." Voor opnieuw een sei zoen vol blanco dagen halen exploi tanten hun spullen de loods niet meer uit, vreest Blokker. ,,De ker missen die wel doorgaan, staan dan maar halfvol. Dat is natuurlijk voor niemand goed." En uiteraard hebben de exploi tanten ook gewoon hun inkomsten nodig, benadrukt Van Huet. Zijn oliebollenkraam kon hij afgelopen maanden hier en daar nog wel kwijt. Maar dat is niet genoeg voor een volledig inkomen. ,,Gelukkig kon ik terecht bij een hovenier", vertelt hij. ,,En ik heb ook de af spraak kunnen maken dat ik hier weer weg kan als de kermissen weer gaan draaien. Zo'n flexibele werkgever, daar heb ik veel geluk mee gehad." Dat kermissen straks weer mo gen, wil niet zeggen dat ze er met een weer zijn. Zo moet je een mee werkende gemeente treffen. Hoe die er mee omgaan, verschilt sterk. Branche-organisatie Bovak en De Nederlandse Kermisbond trokken deze week aan de bel omdat een aantal Brabantse gemeenten nu al een streep zette door mogelijke ker missen in juli. Andere gemeenten nemen vergunningaanvragen pas in behandeling als kermissen weer zijn toegestaan, maar dan gaan er soms nog weken overheen. In Zeeland gaat het een stuk be ter, laten exploitanten en organisa toren weten. Ze zijn te spreken over de flexibiliteit van Zeeuwse ge meenten. Neem nou Hulst, waar in de zomer de meeste kermissen van de provincie op het programma staan. Zowat elk dorp heeft er daar wel één. Al leen al in juli staan onder meer Abs- dale, Kloosterzande, Paal, Vogel waarde, Clinge en Terhole op de rol. En die dorpen hoeven nog hele maal niet te wanhopen, zegt Mica- ëla Boone, woordvoerster van de gemeente Hulst. ,,Als er groen licht komt en kermissen weer toege staan zijn, kan het wat ons betreft heel snel geregeld worden. Natuur lijk moeten organisatoren het ook zien zitten en er klaar voor zijn. ,,De televisie is een superpro bleem", zegt Brusselaars. ,,Woens- dagavond zat het halve eiland zon der televisie. Dan kun je wel zeg gen: pak lekker een boek, maar ver geet niet dat er veel mensen zijn die ziek zijn of geen tijd of energie heb ben om een boek te lezen. Voor die mensen is televisie hun enige vorm van ontspanning." Delta liet gisteren weten dat de uitval van interactieve televisie Woensdagavond zat het halve eiland zonder televisie ontstaan was door een storing in een belangrijk technisch televisie onderdeel. Daardoor moesten dui zenden klanten opnieuw inloggen of bleef het beeld stilstaan. Delta meldt dat dit rond 19.15 uur begon en tegen 21.00 uur opgelost leek. De problemen duurden uiteindelijk nog tot 23.30 uur. Toen had 'het overgrote deel van de klanten' geen problemen meer, zegt Delta. Duizenden meldingen Volgens de website storingen.nl ging het in 88 procent van de geval len om televisiestoringen, 11 pro cent had problemen met het inter net. Op storingen.nl werden ook gisteren nog meldingen gedaan. Op het hoogtepunt van de ellende steeg het aantal ruim boven de 4000. Hoe het precies zit, wordt nog onderzocht. Gisteren waren tech nici nog bezig met het stabiel ma ken van het systeem. Delta zegt er alles aan te doen om herhaling te voorkomen. Monique Brusselaars is niet on der de indruk. ,,Ze kunnen zich nu wel achter deze grote storing ver schuilen, maar er is zo vaak een sto ring." Brusselaars neemt kabeltv, internet, telefoon en stroom af van Delta. ,,De internetverbinding is al jaren een probleem en ook moet ik vaak opnieuw inloggen bij de tele visie. Ik heb al heel vaak met de klantenservice gebeld. Drie maan den geleden hebben ze me maar een nieuwe router gegeven. Dat hielp anderhalve week, toen begon de ellende weer van voren af aan. Ik kan er echt heel boos om worden. Je krijgt je geld niet terug en volgende maand gaat de prijs weer omhoog!" Delta laat weten zich ervan be wust te zijn dat de klantenservice onbereikbaar was door de vele bel lers. De website werd massaal be zocht door klanten die probeerden Delta meldt dat de storing rond 19.15 uur begon. De problemen duurden tot23.30 uur te achterhalen wat er aan de hand was. Delta verwijst voor financiële compensatie bij netwerkstoringen die langer duren dan 12 uur naar delta.nl/compensatie en consuwijzer.nl. vrijdag 28 mei 2021 is klaar voor de kermis Jan van Huet uit Sas van Gent exploiteert verschillende attracties. Hij werkt nu tijdelijk als hovenier maar zodra de ver soepelingen het toelaten wil hij gelijk weer gaan draaien op de kermis. foto camile schelstraete Na anderhalf uur wachten op de klantenservice van Delta gaf Monique Brusselaars uit Sirjans- land het op. „Vanmorgen kreeg ik een bericht van Delta: hoe ik de klantenservice vond. Nou, ik heb ze niet eens aan de telefoon gekregen!" Ze was niet de enige die woensdag probeerde con tact te krijgen met Delta, dat kampte met een grote storing. Ondine van der Vleuten Sirjansland - Monique Brusselaars, klant van Delta

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 31