K Comfortabel en boordevol emotie 8,7 19 Test RZICHT VAN TV'S. w- Zagreb, werken de 850 werknemers van Rimac aan elektrische sportwa gens, accusystemen en aandrijflijnen. In maart breidde sportwagenfabri kant Porsche zijn aandeel in het Kroatische bedrijf uit van 15,5 pro cent naar 24 procent en in mei 2019 kwamen de Koreaanse fabrikant Hy undai en zusterbedrijf Kia overeen om gezamenlijk 80 miljoen euro te investeren. Ook kleinere beleggers willen graag een stukje Rimac, want alle beleggers zijn op zoek naar een tweede Tesla om op mee te liften. Porsche is vooral geïnteresseerd in Rimac als toeleverancier. Begin 2018 nam de Duitse sportwagenfabrikant een belang van 10 procent, dat het later verhoogde tot 15,5 procent. Dat gebeurde op een moment dat het moederbedrijf van Porsche, de Volks wagen Groep, al was begonnen met het investeren van tientallen miljar den euro's in zijn eigen elektrische autotechnologie. Maar Porsche, dat zijn eigen elektrische sportwagen 'Bij de universiteit werd ik nog net niet uitgelachen omdat ik een autowilde bouwen' aan het ontwikkelen was, wilde ge bruikmaken van de specifieke exper tise van Rimac vanwege de krachtige accu- en aandrijfsystemen van het bedrijf. Hypercars Daar kun je Porsche geen ongelijk in geven, want Rimac Automobili is vooral bekend geworden door het bouwen van elektrische hypercars. De Concept One, die werd onthuld in 2011, had een topsnelheid van 354 km/u. Er zijn er maar acht gemaakt en één ervan werd beroemd - en ver nietigd - toen TopGear-presentator Richard Hammond er tijdens een wedstrijd in Zwitserland mee van de weg schoot. Zijn opvolger, de 2 mil joen euro kostende C_Two, is zelfs nog extremer met een topsnelheid van 415 km/h en een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan twee seconden. Gouden formule De elektrische auto's zijn hyper- exclusief en sneller dan alle auto's met verbrandingsmotor. Maar ze vor men slechts één aspect van het ver- dienmodel van Rimac. Het bedrijf vestigt zich steeds meer als technolo gieleverancier voor andere fabrikan ten om hen te helpen bij het bouwen van hun eigen elektrische auto's. ,,Een gouden formule'', zei auto analist Matthias Schmidt laatst te genover de BBC. ,,Door alle nieuwe regelgeving worden autofabrikanten gedwongen om elektrische auto's te ontwikkelen. Geen probleem voor de echt grote bedrijven, maar de klei nere autofabrikanten missen de fi nanciële slagkracht om het zelf te doen en moeten de technologie dus elders inkopen.'' Maar wat Porsche dan met Rimac moet? Het sportwagenmerk heeft immers al een goede elektrische auto met de Taycan. Het antwoord is dat er nog veel meer elektrische model len moeten volgen. Zo zou de opvol ger van de 718 Boxster en Spyder elektrisch moeten worden, net zoals de opvolger van de Macan volgend jaar. En in 2025 wil het merk naar ver luidt weer een elektrische sportwa gen op de markt brengen van het kaliber 918 Spyder. Het Britse autoblad Car voorspelt een nog grotere toekomst voor Rimac. Dat speculeerde afgelopen najaar dat Porsche uiteindelijk 49 procent van de aandelen in handen krijgt en Rimac in ruil daarvoor Bugatti overneemt. Toegegeven: de geruchten dat VW van Bugatti af wil, doen al enige tijd de ronde. Het Itali aanse topmerk moet ook over op elektrische aandrijving en niemand zou deze kanonnen beter kunnen elektrificeren dan Matte Rimac uit de Balkan. Geen slechte reputatie voor iemand die ooit zijn oude BMW voorzag van een elektromotor. De nieuwe C4 is een concurrent van de VW Golf, Opel Astra en Peugeot 308, maar ver toont trekjes van een MPV, SUV en coupé. De coupé-achtige dak lijn leidt er gelukkig niet toe dat je op de achterbank te weinig hoofdruimte hebt. En zijn MPV-trekjes ma ken hem ruimer dan de populaire hatch backs in deze klasse. Ook typisch MPV zijn de handige oplossin gen voor extra ge bruiksgemak, zoals veel bergvakken, een skiluik of een bijzon dere tablet-houder voor de bijrijder. Je zit comfortabel in de C4, ook achterin. De zittingen zijn extra breed en voorzien van speciaal schuim dat meer comfort biedt. Wel zouden ze de bo venbenen wat meer moeten ondersteunen. De bestuurder wordt gehinderd bij zijn zicht naar achteren, onder meer door de achter spoiler midden op de achterruit. Zodra daar vuil, dauw of regenwa ter op staat, wordt het zicht helemaal belab berd en een ruitenwis ser ontbreekt. Het infotainment met breed aanraak- scherm is te koppelen aan Android Auto of Apple Carplay, ziet er mooi uit en werkt snel en logisch. Gelukkig zijn er ook nog gewone knoppen voor de kli maatregeling. De baga geruimte is met 380 li ter inhoud ruim ge noeg en handig ge vormd. De zuinige 1,2-liter driecilinder benzine motor (testverbruik 1 op 16,9) is gretig en maakt de C4 lekker snel. Wel dringt het motorgeluid soms te veel het interieur bin nen. Het veercomfort is dik in orde. De ve ring bevat zelfs extra 'kussentjes' om harde klappen beter op te vangen. De auto stuurt prettig licht en direct en ligt behoorlijk sta biel op de weg. Hij no digt uit voor lange va- kantieritten, zodra het weer kan. - Niek Schenk GO VRIJDAG 28 MEI 2021 1 - MATTE RIMAC G De C_Two is het nieuwste paradepaardje van Rimac. Deze elektrische hypercar heeft een top van 415 km per uur. FOTO'S RIMAC Citroën C4 1.2 PureTech (114 pk/155 kW), vanaf €33.740 De C4 ziet er goed uit en rijdt prettig. Ook achterin is voldoende ruimte. fotos bart hoogveld De emotie viert hoog tij in de nieuwe C4, die alleen al met zijn design in het oog springt. Deze Citroën zit boordevol karak ter en comfort. Origineel design. Comfortabel. Ruim. Handigheidjes. Gretige motor. Zicht door achter ruit. Motorgeluid. Zitting voorstoelen kan beter. De C4 doet alles om op te vallen en dat is verstandig in de over volle Golf-klasse. Deze Citroën onder scheidt zich met ruimte, slimme oplos singen, comfort en ei genzinnig design. De motor presteert prima, maar het zicht door de achterruit is niet best. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19