K
Comfortabel en
boordevol emotie
8,7
19
Test
RZICHT VAN TV'S.
w-
Zagreb, werken de 850 werknemers
van Rimac aan elektrische sportwa
gens, accusystemen en aandrijflijnen.
In maart breidde sportwagenfabri
kant Porsche zijn aandeel in het
Kroatische bedrijf uit van 15,5 pro
cent naar 24 procent en in mei 2019
kwamen de Koreaanse fabrikant Hy
undai en zusterbedrijf Kia overeen
om gezamenlijk 80 miljoen euro te
investeren. Ook kleinere beleggers
willen graag een stukje Rimac, want
alle beleggers zijn op zoek naar een
tweede Tesla om op mee te liften.
Porsche is vooral geïnteresseerd in
Rimac als toeleverancier. Begin 2018
nam de Duitse sportwagenfabrikant
een belang van 10 procent, dat het
later verhoogde tot 15,5 procent. Dat
gebeurde op een moment dat het
moederbedrijf van Porsche, de Volks
wagen Groep, al was begonnen met
het investeren van tientallen miljar
den euro's in zijn eigen elektrische
autotechnologie. Maar Porsche, dat
zijn eigen elektrische sportwagen
'Bij de universiteit
werd ik nog net niet
uitgelachen omdat ik
een autowilde bouwen'
aan het ontwikkelen was, wilde ge
bruikmaken van de specifieke exper
tise van Rimac vanwege de krachtige
accu- en aandrijfsystemen van het
bedrijf.
Hypercars
Daar kun je Porsche geen ongelijk in
geven, want Rimac Automobili is
vooral bekend geworden door het
bouwen van elektrische hypercars.
De Concept One, die werd onthuld
in 2011, had een topsnelheid van 354
km/u. Er zijn er maar acht gemaakt
en één ervan werd beroemd - en ver
nietigd - toen TopGear-presentator
Richard Hammond er tijdens een
wedstrijd in Zwitserland mee van de
weg schoot. Zijn opvolger, de 2 mil
joen euro kostende C_Two, is zelfs
nog extremer met een topsnelheid
van 415 km/h en een acceleratie van
0-100 km/u in minder dan twee
seconden.
Gouden formule
De elektrische auto's zijn hyper-
exclusief en sneller dan alle auto's
met verbrandingsmotor. Maar ze vor
men slechts één aspect van het ver-
dienmodel van Rimac. Het bedrijf
vestigt zich steeds meer als technolo
gieleverancier voor andere fabrikan
ten om hen te helpen bij het bouwen
van hun eigen elektrische auto's.
,,Een gouden formule'', zei auto
analist Matthias Schmidt laatst te
genover de BBC. ,,Door alle nieuwe
regelgeving worden autofabrikanten
gedwongen om elektrische auto's te
ontwikkelen. Geen probleem voor de
echt grote bedrijven, maar de klei
nere autofabrikanten missen de fi
nanciële slagkracht om het zelf te
doen en moeten de technologie dus
elders inkopen.''
Maar wat Porsche dan met Rimac
moet? Het sportwagenmerk heeft
immers al een goede elektrische auto
met de Taycan. Het antwoord is dat
er nog veel meer elektrische model
len moeten volgen. Zo zou de opvol
ger van de 718 Boxster en Spyder
elektrisch moeten worden, net zoals
de opvolger van de Macan volgend
jaar. En in 2025 wil het merk naar ver
luidt weer een elektrische sportwa
gen op de markt brengen van het
kaliber 918 Spyder.
Het Britse autoblad Car voorspelt
een nog grotere toekomst voor
Rimac. Dat speculeerde afgelopen
najaar dat Porsche uiteindelijk 49
procent van de aandelen in handen
krijgt en Rimac in ruil daarvoor
Bugatti overneemt. Toegegeven: de
geruchten dat VW van Bugatti af wil,
doen al enige tijd de ronde. Het Itali
aanse topmerk moet ook over op
elektrische aandrijving en niemand
zou deze kanonnen beter kunnen
elektrificeren dan Matte Rimac uit de
Balkan. Geen slechte reputatie voor
iemand die ooit zijn oude BMW
voorzag van een elektromotor.
De nieuwe C4 is een
concurrent van de VW
Golf, Opel Astra en
Peugeot 308, maar ver
toont trekjes van een
MPV, SUV en coupé.
De coupé-achtige dak
lijn leidt er gelukkig
niet toe dat je op de
achterbank te weinig
hoofdruimte hebt. En
zijn MPV-trekjes ma
ken hem ruimer dan
de populaire hatch
backs in deze klasse.
Ook typisch MPV zijn
de handige oplossin
gen voor extra ge
bruiksgemak, zoals
veel bergvakken, een
skiluik of een bijzon
dere tablet-houder
voor de bijrijder.
Je zit comfortabel in
de C4, ook achterin. De
zittingen zijn extra
breed en voorzien van
speciaal schuim dat
meer comfort biedt.
Wel zouden ze de bo
venbenen wat meer
moeten ondersteunen.
De bestuurder wordt
gehinderd bij zijn zicht
naar achteren, onder
meer door de achter
spoiler midden op de
achterruit. Zodra daar
vuil, dauw of regenwa
ter op staat, wordt het
zicht helemaal belab
berd en een ruitenwis
ser ontbreekt.
Het infotainment
met breed aanraak-
scherm is te koppelen
aan Android Auto of
Apple Carplay, ziet er
mooi uit en werkt snel
en logisch. Gelukkig
zijn er ook nog gewone
knoppen voor de kli
maatregeling. De baga
geruimte is met 380 li
ter inhoud ruim ge
noeg en handig ge
vormd.
De zuinige 1,2-liter
driecilinder benzine
motor (testverbruik 1
op 16,9) is gretig en
maakt de C4 lekker
snel. Wel dringt het
motorgeluid soms te
veel het interieur bin
nen. Het veercomfort
is dik in orde. De ve
ring bevat zelfs extra
'kussentjes' om harde
klappen beter op te
vangen. De auto stuurt
prettig licht en direct
en ligt behoorlijk sta
biel op de weg. Hij no
digt uit voor lange va-
kantieritten, zodra het
weer kan. - Niek Schenk
GO VRIJDAG 28 MEI 2021
1
- MATTE RIMAC
G De C_Two is het nieuwste
paradepaardje van Rimac. Deze
elektrische hypercar heeft een
top van 415 km per uur.
FOTO'S RIMAC
Citroën C4 1.2 PureTech (114 pk/155 kW),
vanaf €33.740
De C4 ziet er goed uit en rijdt prettig. Ook
achterin is voldoende ruimte. fotos bart hoogveld
De emotie viert hoog
tij in de nieuwe C4,
die alleen al met zijn
design in het oog
springt. Deze Citroën
zit boordevol karak
ter en comfort.
Origineel design.
Comfortabel.
Ruim. Handigheidjes.
Gretige motor.
Zicht door achter
ruit. Motorgeluid.
Zitting voorstoelen kan
beter.
De C4 doet alles om
op te vallen en dat is
verstandig in de over
volle Golf-klasse.
Deze Citroën onder
scheidt zich met
ruimte, slimme oplos
singen, comfort en ei
genzinnig design. De
motor presteert prima,
maar het zicht door de
achterruit is niet best.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities