Hamer zoekt partijen die in duurzaamheid geloven EUWS 11 BEMIDDELING WACHTLIJST Hamer ontving gisterochtend de leiders van Forum voor Democra tie, JA21, de SGP, BoerBurgerBewe ging (BBB) en de fractie-Den Haan. Zij kwamen deze week als tweede cluster langs. Binnen vertelde Ha mer de partijleiders dat ze zoekt naar een coalitie die het acute steun- en herstelbeleid verder kan vormgeven. In het latere regeerakkoord moe ten dan nog thema's worden opge nomen als 'duurzame economie met versterking van het verdien- vermogen', een 'inclusieve samen leving' en 'digitalisering en inter nationalisering'. Dat staat te lezen in een schema dat alle fractievoor zitters hebben meegekregen, onder het kopje 'Transitiebeleid (onder deel) Regeerakkoord'. JA2i-leider Joost Eerdmans sprak van een 'linkse agenda', BBB-aan- voerder Caroline van der Plas is het e Conservatieve partijen noemen de besproken thema's een 'linkse agenda' daarmee eens: ,,Het is allemaal wel een beetje van het wensdenken. Zo van: we willen een mooie wereld, met natuur en zo. Maar je moet ook realistisch zijn.'' Eerdmans dacht vooraf dat hij 'een afhechtgesprek' zou meema ken waarna de (kleine) conserva tieve partijen de deur zou worden gewezen met de boodschap: u bent niet meer nodig. Eerdmans: ,,Maar de groep van gisteren was niet per se de kopgroep, zei Hamer.'' Forum-leider Thierry Baudet herhaalde dat de informateur zich niet moet blindstaren op 'de linkse coalitie' (van VVD, D66, CDA, PvdA en GroenLinks): ,,Ik heb weer gezegd dat deze formatie geen gelo pen race is. Het hoeft niet over links. Als je de rechtse partijen bij elkaar neemt, kunnen we uitste kend tot concrete plannen komen, dan zit je zo aan 76, 77 zetels." Maar diverse partijen sluiten samenwer king met de PVV en Forum uit, waardoor zo'n coalitie niet levens vatbaar is. Eergisteren schoven VVD, D66, CDA, PvdA, SP, GroenLinks en ChristenUnie aan bij Hamer. Na af loop serveerden de partijleiders cli- ché-formatiekreten als 'de sfeer was goed' en 'we gaan niet te veel zeg gen'. Verder ontvangt Hamer nog ver tegenwoordigers van natuur- en milieu-organisaties en ouderen bonden. Vandaag is het de beurt aan de PvdD, Volt, Groep-Van Haga, Denk en Bijl. Patiënten die in coronatijd op de wachtlijst staan voor een knie-, heup- of staaroperatie kunnen weken tot zelfs maanden eerder terecht als ze naar hun zorgverzekeraar stappen. Het lukt goed via bemiddeling mensen sneller geholpen te krijgen. Uit een rondgang langs de vier groot ste verzekeraars blijkt dat wachtlijst bemiddeling bij Zilveren Kruis tot nu toe in 2021 een gemiddelde besparing oplevert van 49 dagen. Als de bemid deling succesvol is, lukt het via Men- zis zelfs om gemiddeld 78 dagen eer der aan de beurt te zijn. VGZ heeft geen exact getal paraat, maar herkent zich in een tijdswinst van gemiddeld 'meerdere weken', afhankelijk van het soort operatie. Alleen CZ registreert het bespaarde aantal dagen vooralsnog niet. ,,Wij focussen ons erop wat voor de klant belangrijk is. Sommige klanten kie zen er bijvoorbeeld voor om wat lan ger te wachten, omdat ze dan naar een zorgaanbieder kunnen die dich terbij is of betere kwaliteit levert. Daarbij gaat het dus om tevreden heid van de klant en niet om de snel heid van de te leveren zorg en de cij fers die daarbij horen'', aldus een zegsvrouw. Verzekerden kunnen telefonisch of digitaal wachtlijstbemiddeling aan vragen bij hun verzekeraar. Een zorg- adviseur zal dan tijdens een gesprek vragen naar de huidige wachttijd en hoe ver iemand bereid is te reizen voor een operatie. De verzekeraar gaat vervolgens de wachttijden voor de benodigde zorg in verschillende ziekenhuizen na. Mensen beslissen nog steeds zelf of ze van het advies gebruik maken. ,,We hebben de indruk dat veel verzekerden nog niet weten dat ze naar hun verzekeraar toe kunnen gaan voor wachtlijstbemiddeling, terwijl dat toch al jaren kan'', zegt voorzitter Dirk Jan van den Berg van Zorgverzekeraars Nederland. ,,Voor en tijdens de crisis is ook gebleken dat dit systeem uitstekend werkt.'' Specialistische zorg De zorgverzekeraars nemen jaarlijks 40.000 tot 45.000 bemiddelingen voor hun rekening. Het grootste deel gaat over medisch specialistische zorg, ongeveer een kwart hiervan is bestemd voor geestelijke gezond heidszorg. Het slagingspercentage ligt, afhankelijk van de verzekeraar, rond de 80 procent. Volgens de koepel van zorgverze keraars heeft minister Tamara van Ark van Medische Zorg en Sport een duidelijke ambitie neergelegd door te stellen dat minder acute en planbare zorg, zoals knie-, heup- of staarope raties, zo veel mogelijk dit jaar moet worden ingehaald. Volgens de bewindsvrouw moet de wachtende patiënt straks echt op tijd weten waar hij of zij aan toe is. ,,Wanneer volgt de behandeling bij de eigen arts, en als dat te lang duurt: kan de ingreep sneller in een zieken huis of privékliniek elders'', aldus Van Ark. ,,Het is belangrijk dat we de coro- nazorg goed blijven spreiden, ook om de zorgverleners en -instellingen een hersteltermijn te gunnen'', reageert Van den Berg van Zorgverzekeraars Nederland. ,,Om vervolgens voortva rend met de inhaalzorg aan de slag te gaan, waarbij wachtlijstbemiddeling belangrijk is. Iedereen ziet hoe groot het probleem van uitgestelde zorg is, maar de ambitie is ook helder.'' Volgens Van den Berg is het mo menteel nog wel moeilijk om exact de omvang van de inhaalzorg te zien. ,,Als je dat goed in beeld hebt, dan pas kun je ook taxeren hoe goed het gaat lukken om achterstanden snel weg te werken.'' Daar komt nog eens bij dat veel mensen er nu wellicht erger aan toe zijn dan wanneer ze eerder zou den zijn geholpen. En dus een extra of complexere ingreep nodig hebben. De zorgverzekeraars zelf moedi gen, ook in coronatijd, hun verzeker den juist aan om aan te kloppen voor wachtlijstbemiddeling, zodat ze sneller geholpen kunnen worden. ,,Het gebeurt nog veel dat mensen ons niet weten te vinden'', consta teert Menzis. ,,Wij willen zeggen: denk aan ons. We hebben een goed overzicht van de wachtlijsten." Die in coronatijd langer zijn dan gebrui kelijk, benadrukt deze verzekeraar, waardoor mensen veel meer dagen te winnen hebben bij bemiddeling dan normaal. Inzage VGZ stelt wel dat zorgverzekeraars goede inzage moeten hebben in de beschikbare capaciteit en wachttij den om snel en goed te kunnen be middelen. De verzekeraar (ook Men- zis en ONVZ trouwens) maakt ge bruik van ZorgDomein: een onaf hankelijk, digitaal platform dat door nagenoeg alle huisartsen wordt ge bruikt. Zorginstellingen moeten voor inzage toestemming geven. In middels heeft ongeveer de helft van de ziekenhuizen dit gedaan. ,,We ho pen dat meer ziekenhuizen én zorg verzekeraars aanhaken, zodat we ook in de te verwachten inhaalzorg snel ler voor onze leden kunnen bemid delen.'' Overigens kan wachtlijstbe middeling volgens de Consumenten bond ook nadelen hebben. ,,Bedenk dat een behandeling in een ander zie kenhuis vaak gepaard gaat met een langere reistijd én extra reiskosten'', aldus de Consumentenbond, ,,en houd er rekening mee dat je zelf ver antwoordelijk bent voor de over dracht van je medische gegevens. Be kijk ook goed of wachtlijstbemidde ling genoeg voordeel oplevert. Het kan voorkomen dat je voor een ope ratie in een ander ziekenhuis be paalde onderzoeken opnieuw moet ondergaan.'' vrijdag 28 mei 2021 GO Informateur Mariëtte Hamer wil in het regeerakkoord plannen opnemen voor een 'duurzame economie', een 'inclusieve sa menleving' en 'digitalisering en internationalisering'. Dat staat in een stuk dat alle fractievoorzit ters van Hamer hebben gekre gen. Conservatieve oppositie partijen spreken over een 'linkse agenda'. Peter Winterman Den Haag Informateur Mariëtte Hamer ontvangt Kamerleden en vertegen woordigers van groepen uit de samenleving. foto anp Aankloppen bij zorgverzekeraar verkort wachttijd voor operatie Edwin van der Aa Ellen van Gaalen Rotterdam Van de tienduizen den patiënten die aankloppen voor bemiddeling, lukt het de verzekeraars rond de 80 procent eerder onder het mes te krijgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 11