©NDERNEMER Video Kleine retailer ontdekt data 'Via ons bereiken bakkers jonge tweeverdieners' van de week John Martens helpt lokale bakkerijen om nieuwe generatie tweeverdieners te bereiken Bedrijven die kleine ondernemers een platform aanbieden voor online verkoop, leveren een grote bijdrage aan het herstel van het mkb in deze tijd. Doorb is zo'n platform, speciaal voor bakkers. Deze startup bezorgt kakelvers brood 's morgens aan huis. Thuisbezorging heeft door corona een enorme boost gekregen, weet John Martens als mede-eigenaar van Doorb. „Vooral grote supermarkten profiteren daar volop van en dat is geen positieve ontwikkeling voor bakkers. Zij hebben duidelijk moeite met het aantrekken van de nieuwe generatie tweeverdieners met kinderen. Daar willen we bakkers bij helpen door deze doelgroep een online bestelmogelijkheid te bieden en het brood 's ochtends vroeg te bezorgen." Groeikapitaal Gezien de cijfers die het na iets langer dan een jaar al kan overleggen, mag Doorb worden beschouwd als groeibriljant. Het klantenbestand ging van honderd naar zestienhonderd klanten. De omzet steeg in een jaar tijd van 5.000 euro per maand naar 96.000 euro (Doorb werkt op abonnementsbasis en dus zijn dit terugkerende inkomsten) en inmiddels rijden er tachtig bezorgers rond voor achtentwintig aangesloten bakkers in 32 plaatsen rondom het Gooi. Het netwerk groeit wekelijks en de bedoeling is dat Doorb binnen drie jaar 15.000 klanten bedient. Om dat te bereiken, is groei- kapitaal nodig. Geld dat via een crowd- fundingsactie binnen moet komen en vooral bedoeld is voor marketing en promotie, verdere ontwikkeling van het platform en uitbreiding van het team achter de startup. Vakmensen Over de groei van Doorb in het algemeen maakt Martens zich geen zorgen. „Lokale bakkers brengen elkaar op de hoogte van onze dienst. Dit uit noodzaak, want ze verliezen 30 tot 40 procent van de omzet wanneer horeca, kantines en kinderdag verblijven gesloten zijn. We hebben het hier over echte vakmensen die keihard werken, maar doorgaans niet zo thuis zijn in online business. Er is echter wel degelijk het besef dat ze deze slag moe ten maken en wij bieden de uitkomst. Met Doorb staat hun assortiment bin nen een paar handelingen online. Con sumenten loggen in op onze site, doen een postcodecheck en zien direct of Doorb in hun regio bezorgt. Is dat het geval, dan betalen ze 2,50 euro per week aan bezorgkosten om het brood tot wel zes keer langs te laten brengen." Lokale influencers Hoewel het aantal nieuwe klanten van Doorb al een mooie vlucht neemt, is er op het gebied van consumentenwerving nog genoeg werk te verzetten. ,,Offline zijn we erg actief in de woonwijken, met flyers en promotietasjes. Online zetten we in op een vorm van influencing. Niet met BN'ers, maar gewone gezinnen uit de buurt die actief zijn op Instagram. Deze aanpak zorgt voor de mond-tot- mondreclame waar we op uit zijn." deondernemer.nl Big Improvement Day: optimisme als brandstof voor BV Nederland Innovatieve ideeën Bijna iedere retailer heeft inmiddels wel een webshop. Hierdoor is het persoonlijk contact met klanten veran derd. Maar het gaat verder. Kleine ondernemers hebben de kracht van data ontdekt. Nog niet eens zo lang geleden dachten kleine ondernemers dat Big Data was voorbehouden aan Big Companies. De overtuiging was dat het erg kostbaar was en alleen profijtelijk voor grote be drijven. Kleine ondernemingen spraken zo veel met hun klanten en waren zo betrokken bij hun bedrijf, dat ze toch wel wisten wat er speelde. Door corona zijn veel kleine bedrijven meer gebruik gaan maken van online. En een beetje webshop geeft volop in- zicht in wat er in die webshop ge beurt. Je kunt heel gemakkelijk zien wie je beste klanten zijn en welk product het best verkoopt. De hoeveelheid informatie die je in het rapportagesysteem van een goede webshop kunt vinden is nagenoeg eindeloos. Verrassende inzichten Opeens ontdekken ondernemers dat ze ook echt iets kunnen met die data en dat is geweldig om te zien gebeuren. Ze ontdekken dat je van Big Data, wat niet meer is dan een enorme bak gegevens, ook bright data kunt maken, door slimme selecties te maken. Door cijfers te combineren, ontstaat informatie die vaak verrassende inzichten geeft. En op basis van die inzichten maken ondernemers plannen en gaan ze nieuwe dingen uitproberen in hun marketing en bedrijfsvoering. Wat vertelt de kassa? Als die ondernemers eenmaal merken dat het ook voor hen werkt, worden ze enthousiast. Opeens zijn ze nieuwsgierig naar welke informatie hun kassa hen kan bieden. De meeste retailers draaien braaf rapportages uit op hun kassa, nieten die bij elkaar en bergen ze keurig op in een ordner en zetten die in de kast. Eén keer per jaren brengen ze die hele boel naar de accountant met de mededeling: „Hopelijk heb jij hier iets aan." Sinds corona hoor ik steeds meer retailers vertellen dat ze toch eens vaker naar die rapporten kijken en daar toch wel nuttige informatie uit weten te halen. Nu weet ik best dat de ge middelde ondernemer toch al keihard moet werken, en dat je na een dag ploeteren in je bedrijf niet altijd zin hebt om eens lekker in de cijferbende te duiken. Dat je een boekhouding moet voeren is toch al erg genoeg? Ik vrees dat als het op orde houden van je cijfers niet verplicht werd door de fiscus, veel ondernemers er met de pet naar zouden gooien. Mijn mantra is: die boekhouding voer je niet voor de belastingdienst, maar voor jezelf! Die cijfers leiden tot meer resultaat, meer stabiliteit en uiteindelijk ook tot meer plezier in je werk. Groeibriljant Doorb biedt bezorgdienst aan bakkers volg ons op Big Improvement Day EINDELIJK WEER EEN CONGRES! BID 2021: bekijk hier het complete videoverslag Scan de QR-code om de visie te horen van bekende sprekers als Arko van Brakel en Prins Constantijn. Of ga naar deondernemer.nl/bid-2021 Topmensen uit bedrijfsleven, wetenschap en overheid kwamen op 19 mei samen tijdens Big Improvement Day om hun visie te geven op de status van de BV Nederland. Ondanks corona was de teneur enorm optimistisch. De Ondernemer was erbij en sprak met de belangrijkste aanwezigen. 'BID' is inmiddels echt een begrip. Volgens de organisatie de meest positieve dag van het jaar. Vanwege Covid-19 dit jaar als online event, maar alle sprekers kwamen wel degelijk bijeen, in het imposante congrestheater van AFAS Software. Namens De Ondernemer sprak redacteur Jeroen Mirck in Leusden met de belangrijkste gasten en juryleden. Resul taat: een videoverslag van een kwartier. BID is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een platform voor innovatieve ideeën, grensover schrijdende ontmoetingen en vernieuwende samenwerking. Sprekers waren dit jaar onder meer Prins Constantijn (Techleap.nl), Kees Kruythoff (oud-directeur van Unilever die nu de wereld verovert met Livekindly), Arko van Brakel (Cleantech Regio), Maxime Verhagen (Bouwend Nederland), Ali B., reisondernemer Elske Doets en staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Al deze kopstukken stonden voor de camera van De Ondernemer, om te praten over innovatie, educatie, duur zaamheid en ondernemerschap. Fred Rutgers is groeicoach en retailtrendwatcher. NOT [JMSTTCI, Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19