7 SONGFESTIVAL WEERKLAN K Het eerste Eurovisie Songfestival sinds corona bracht Europa naast vermaak ook hoop. De shows in een met toeschouwers gevuld Ahoy boden een vrolijke blik op een nabije toekomst met perspectief. Wat maakte het festival tot een succes? En wat ging er minder goed? CORONA een constant hoog niveau van de Songfestivalliedjes. Er is de omroep veel aan gelegen om niet terug te ke ren naar de duistere jaren waarin acts als Sieneke en Joan Franka ons land zonder enig perspectief vertegen woordigden. Inmiddels haalt de Ne derlandse muziektop niet langer de neus op voor het songfestival. Eén te genvaller zal dat opgebouwde krediet niet meteen tenietdoen, maar de druk voor 2022 staat er nu al op. DUNCAN LAURENCE De coronaprotocollen van het song festival werkten. Het virus werd bui ten Ahoy gehouden (voor zover dat nu na te gaan is), maar positieve ge vallen waren niet uit te sluiten. Het songfestival was met nadruk geen bubbel; medewerkers, journalisten en delegatieleden mengden zich na een dag in Ahoy weer in hun eigen omgeving. Terugkerende coronatests waarborgden dat zij het virus daarna niet mee naar binnen konden ne men. Zo werd ook Duncan Laurence in de slotweek geweerd nadat hij een dag eerder nog in Ahoy was geweest. Het was de grootste tegenvaller voor de organisatie: de ambassadeur van het festival, de man die ervoor zorgde dat het festijn naar Nederland kwam, was er in de finale slechts bij vanaf een tape. Ook de IJslandse deelne mers werden getroffen door corona en deden daardoor zowel in de halve finale als in de finale alleen mee met een opgenomen repetitievideo. Ze werden er nog vierde mee. Positieve tests in de teststraat naast Ahoy waren er nauwelijks, minder dan 1 procent had een positieve uit slag. Er werd gewerkt met een blaas- test, die a la minute de uitslag geeft. Dat ging niet altijd goed, op sommige momenten liet het blaassysteem het afweten en was alsnog een neustest vereist. liedje te verbasteren tot In de Mane skin. Eigenlijk zonde dat dat moment de televisie niet haalde. DE LIEDJES Voordat zaterdag de finale losbarstte was het de grote vraag: gaat Europa voor het verstilde chanson van Frankrijk, of voor het gewapend be ton van Italië? Het laatste dus, de stemmen van de kijkers gaven duide lijk de doorslag. Zij gingen dus het liefst uit hun dak op het keiharde Zitti e Buoni van Maneskin. Barbara Pravi moest het met Voila doen met plek twee. De Zwitser Gjon's Tears, derde, was de favoriet van de vakjury maar zijn gemankeerde act kwam onvoldoende over bij het publiek. Cornald Maas: ,,Vier van de vijf bovenste liedjes, ook Oekraïne als vijfde, waren gezongen in de eigen taal. Authenticiteit werd beloond. Bij Birth of a new age is die authenti citeit blijkbaar niet herkend. Mis schien is dat lied te uitgesproken ge weest. Jeangu kreeg lof in de New York Times, die het verbond aan Black Lives Matter. Dat het in Europa niet overkwam, lag niet aan zijn overtui gingskracht en vocalen, die waren dik in orde.'' Toch is dit een gevoelige tik voor Nederland en in het bijzonder voor AvroTros, dat sinds de deelname van Anouk (2013) doelgericht werkt aan Achteraf lijkt het makkelijk, maar hoe sterk is de Nederlandse organisa tie omgegaan met de coronapande- mie? Eind vorig jaar kondigde uitvoe rend producent Sietse Bakker al aan dat het festival sowieso zou doorgaan in mei. In de rug gesteund door de overkoepelende EBU ontvouwde Bakker vier scenario's die voor elke denkbare coronasituatie te gebruiken waren. Vanaf dat moment straalde de or ganisatie rust uit en werd oneindig vaak dezelfde boodschap gecommu niceerd: het gaat door, we weten al leen nog niet hoe. Een boodschap die duidelijk was voor deelnemers, om roepen, media en medewerkers. Ie dereen wist waar hij aan toe was. BACK-UPTAPES Ze waren de geruststellende garantie op een festival dat onder alle omstan digheden zou kunnen worden ge houden: de backup-tapes. Al in maart moest elke deelnemer zijn of haar lied in eigen land opnemen, onder strikte voorwaarden en onder toe zicht (op afstand) van EBU en orga nisatie. Mocht er in mei door de coro nasituatie van dat moment geen ar tiest naar Ahoy kunnen komen, dan kon er toch een wedstrijd plaatsvin den. Het was wekenlang veel werk voor het team van 'wedstrijdleider' Twan van de Nieuwenhuijzen, dat ook tot zijn opluchting vrijwel volle dig tevergeefs bleek. Alleen Australië moest gebruikmaken van deze nood oplossing toen duidelijk werd dat een retourtje Rotterdam vanuit Down Under een brug te ver was. DE SHOW Toen het eenmaal zover was en de coronacijfers het toelieten, mochten er per show 3500 toeschouwers Ahoy in. Die dynamiek van een livepu- bliek, zorgvuldig getest en gebonden aan de spelregels van Fieldlab, tilde de toch al sprankelende shows naar een hoger niveau. De drie uitzendingen van het songfestival waren als balsem voor de gekwetste ziel van Europa, vond ook commentator Cornald Maas. ,,Dat was het mooiste van deze editie: dit is om met Jeangu Macrooy te spreken het begin van een nieuwe tijd. Dat zoiets weer mogelijk is met publiek biedt een perspectief van een ontluikende wereld, waarin we straks weer allemaal naar concerten en voorstellingen kunnen.'' Het podium met al zijn video schermen, lampen en andere tech niek was in één woord adembene mend. Er waren verbluffende effec ten, maar ook met kleine, intieme filmpjes (Edsilia Rombley in de auto, de Eurovisiontutorials van Nikkie de Jager) veroverde Nederland vele Eu ropese harten. De technische mal heur die er was, beperkte zich tot de repetities die niet op tv kwamen. Camera's die sneuvelden noopten de presentatoren tot improviseren. Toen de latere winnaar Maneskin in de eerste juryshow van de week moest optreden en moest wachten vanwege technische tegenslag, doodde Chan- tal Janzen de tijd door met het pu bliek in Ahoy een bekend kinder- dinsdag 25 mei 2021 Alexander van Eenennaam Vrolijkheid bij de fans, heerlijke sfeer in Ahoy, spanning bij de presentatoren en ontlading bij winnaar Maneskin. fotos anp ^JEWGU

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 7