r Nieuwe generatie pik het niet langer O II ECONOMIE 15 Boodschappen zijn in het algemeen duurder 1^ AAN HET WERK Thijs Launspach Wij willen geen 9-tot-5-mentaliteit, zo staat in menig functieomschrijving. De boodschap is duidelijk: wil je deze baan hebben, dan zul je dus flexibel moe ten zijn en regelmatig in moeten leveren op je privé. Verlangt de baan van je dat je overwerkt, 's avonds langer blijft of in het weekend nog een paar taakjes uitvoert, dan heb je dat maar te slikken. Je wil hier toch werken? Ik heb al thans nog nooit iemand horen zeggen: ,,Ik heb geen 9-tot-5-mentaliteit, ik begin vandaag lekker om half 12!'' Toch is het voor de jongere generaties niet langer meer vanzelfsprekend dat voor het werk alles opzij moet. De zogenoemde millen nials en Generatie Z geven steeds vaker aan dat werk en privé 'in balans' moeten zijn. Werk moet te combineren zijn met het sociale leven, hobby's, sport, zelfontwikkeling, eventuele (mantel)zorg en allerlei nevenprojecten. Zelfs in de advocatuur - toch een sector waar overwerken nog regelmatig stoer wordt gevonden - zie je die verandering, zo blijkt uit een onderzoek van het Financieele Dagblad. Het hele weekend werken, nooit iets kunnen afspreken door de week, je vrienden niet kun nen zien en werkweken maken van 80 uur, de jongste generatie vertikt het steeds vaker. Een groot deel van hen over weegt zelfs te stoppen vanwege de idioot hoge werkdruk. Het komt vaak op onbegrip te staan van de traditionelere werkge vers. Zo hoorde ik laatst een bevriende manager afgeven op de 'ver wende' jongste genera tie: ,,Die maffe millenni- als weigeren gewoon om meer dan 40 uur te werken! Wat is er mis met ze? In onze tijd was dat wel anders!'' Stel je voor, werknemers die zich brutaalweg aan hun werkuren houden. De nieuwe lichting werkenden wil wel suc cesvol zijn, maar niet als dat betekent dat ze net zulke workaholics moeten worden als hun voorgangers. Ze eisen ruimte voor privé, een 'leuke' werksfeer en genoeg mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Werk gaat om meer dan geld verdienen en de carrièreladder beklimmen, vinden zij, je baan moet ook bij dragen aan je werkgeluk. Een onorthodoxe, maar toch niet al te gekke instelling. De jongere generaties zijn bezig de werkcultuur opnieuw vorm te geven en te onderzoeken wat de plek is van werk in hun leven. Overwerken en inboeten op vrije tijd zijn niet meer vanzelfspre kend, en werk staat niet al tijd meer op één. Of dat goed nieuws is, hangt natuurlijk af van waar je staat. Een groot deel van hen overweegt te stoppen vanwege de idioot hoge werkdruk Problemen bij Delhaize Estafette staking in de metaal De huismerkproducten van Lidl zijn nog altijd het goedkoopst, blijkt uit een nieuwe peiling van de Consumentenbond. Maar het vroegere prijsverschil tussen de budgetmerken van de diverse supermarkten neemt af: Dirk en Vomar hebben Aldi al ingehaald. Het loont om in de supermarkt 'door de knieën te gaan' en de huismerkva riant te kiezen die in de regel onderop het schap staan. Wie flessen frisdrank, pakken meel, suiker en thee van het huismerk koopt, is bijna de helft (45 procent) goedkoper uit dan wie A- merken in zijn winkelwagentje zet. Vijf jaar eerder was het verschil tussen huis- en A-merken nog 24 procent. Wie aast op een nóg lager bedrag op de kassabon, is spekkoper bij Lidl. De van oorsprong Duitse supermarkt heeft de goedkoopste huismerkpro ducten blijkt uit de nieuwste prijspei- ling van de Consumentenbond. Het scheelt 10 procent met de gemiddelde prijzen voor huismerken. Waar consumenten hun huismer ken kopen, maakt steeds minder uit: het prijsverschil tussen huismerken van 'discount' en 'gewone' supermark ten neemt af. Twee jaar geleden was Lidl nog 15 procent goedkoper dan Al bert Heijn en Jumbo, in 2016 zelfs 21 procent. Strijd Van de 'gewone' supermarkten zijn met name Dirk en Vomar de strijd aan gegaan met Lidl en Aldi. Met succes, want Aldi is door hen ingehaald. De prijs van huismerken van Dirk en Vo- mar zijn 9 procent lager dan gemid deld, die van Aldi 8 procent. Aldi is met zijn huismerken inmid dels gekelderd naar de nummer vier op de lij st van voordeligste supermarkten. Het Duitse supermarktconcern vocht in het verleden met Lidl om de titel 'de goedkoopste super' van Nederland. De in april gehouden peiling van de Consumentenbond is altijd een ge heime missie: het moment van het onderzoek wordt nooit aangekondigd. Zo wordt voorkomen dat supermark ten eventueel kunnen gaan stunten vanwege de peiling. Dat maakt het on derzoek zo eerlijk mogelijk, luidt de gedachte. Melk Bij de peiling bekeek de Consumen tenbond 145 producten zoals cola, kof fie, melk, rijst en pasta. Sommige su permarkten hebben naast het huis merk ook nog budgetvarianten, maar die zijn niet in de peiling meegeno men, omdat ze niet het eerste alterna tief voor A-merken vormen. Waar huismerken voordeliger wor den, geldt dat niet voor boodschappen in het algemeen: marktonderzoeker GfK meldde zaterdag dat levensmid delen het afgelopen jaar duurder zijn geworden. We betalen gemiddeld zo'n 3 tot 4 procent meer aan de kassa dan een jaar geleden. Voor veel verkochte producten als vlees en vleeswaren, sa lades en brood zijn er zelfs uitschieters van 9 procent. Ook alcohol, diervoe ding en snijbloemen stegen in prijs. Wat het onderzoek van de Consu mentenbond betreft is één nuance ring op zijn plaats: er zijn wel lokale verschillen als het gaat om Jumbo, Hoogvliet en Picnic. Die drie super marktketens passen hun prijzen aan op de concurrentie. Simpel gezegd: is een Jumbo vlakbij een Dirk gevestigd, dan zijn de prijzen lager. Is een ander Jumbo-filiaal dichtbij een Spar, dan zijn de prijzen hoger. dinsdag 25 mei 2021 GO Als psycholoog verwondert Thijs Launspach zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: millennials en werkdruk. Thijs Launspach is stressexpert. Hij schreef hierover onder meer het boek: Werk kan ook uit (2020). BRUSSEL Door problemen met de bevoor rading kampen supermarkten van het Belgi sche Delhaize met lege schap pen. Vooral franchisene mers zijn niet te spreken over de gang van zaken, omdat het de omzetten van winkels raakt. In een aantal win kels is er een tekort aan koek jes, ontbijtgra nen, chips en koffie. UTRECHT Vakbonden FNV en CNV roepen werknemers in de Friese me taalsector op om vandaag het werk neer te leggen. De stakingen zijn onderdeel van landelijke esta fettestakingen die in januari begonnen. Zo willen de bon den de druk op voeren op werk- geversorganisa tie FME voor een betere cao. a> E o o Huismerken, zoals de koffiemelk van AH, leveren vaak een aardige besparing op. foto anp xtra Huismerken worden steeds goedkoper Ellen den Hollander Den Haag Bij Lidl krijgt de klant de meeste waar voor zijn geld. foto anp De Consumenten bond bekeek 145 pro ducten zoals cola, kof fie, melk en pasta.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15