Reis door het universum van het 18 De mensheid zonder muziek is ondenkbaar. Zij is een van zijn belangrijkste wapenfeiten. Musicoloog Michael Spitzer maakt in De muzikale mens een swingende reis door de lange geschiedenis van de muziek. Van de allereerste toon tot een computersymfonie 'Muziek is onlosmakelijk verbonden met ons ontstaan als soort' HANS VAN ZON De eerste noot op aarde? Een E (mi). Zij werd voortgebracht door een sabelsprinkhaan, zo'n 165 miljoen jaar geleden. Een fossiel van zo'n in sect, gevonden in Mongolië, bracht Chinese wetenschappers op het idee hoe de sabelsprink haan dat deed. Hij wreef met een zaagrand van de ene vleugel tegen een plectrum op de andere. En wat te denken van het liefdesleven van een mug. Als hij op zoek is naar een maatje produceert hij met zijn vleugels een geluid met een fre quentie van 600 Hertz, het equi valent van een D. ,,Alles wat wij zingen is daar slechts een voetnoot bij'', zegt Michael Spitzer, auteur van De muzikale mens. Zijn muziek mag dan wel die van dieren over stijgen, ook zonder de mens blijft de aarde een muzikale planeet. Walvismuziek De Britse hoogleraar, verbonden aan de universiteit van Liverpool, schetst een lange tijdbalk voor muziek. Die begint met trilling. Dankzij vibratie kunnen bijvoor beeld sprinkhanen, walvissen en mensen horen, onder wie dove musici als de Schotse percussio- niste 'Dame' Evelyn Glennie. Met de sabelsprinkhaan uit de Jura- tijd, 165 miljoen jaar geleden, komt de trilling erbij, een fundamentele vaardigheid voor het maken van muziek. Honderd miljoen jaar la ter volgt de melodie. Het oudste fossiel van een syrinx (het stemor gaan van vogels) is van een eend achtige vogel, gevonden in Antarc tica. Daaruit kan worden afgeleid dat de vogel niet alleen een inge wikkeld lied kon zingen maar ook beschikte over muzikale vermo gens om het lied te begeleiden. Het vierde belangrijke moment kondigt zich aan 50 miljoen jaar geleden, voordat Homo sapiens zich meldt. Er ontstaat een muzi kale cultuur, liederen kunnen ver anderen. Er wordt een 'traditie' opgebouwd. Een voorbeeld is de walvismuziek. Hun liederen zijn langer, rijker en 'meer liedachtig' dan die van vogels, aldus Michael Spitzer. Hun liederen worden ge bruikt voor een soort culturele uitwisseling. Bultruggen geven met geluid aan waar ze vandaan komen. Onderweg veranderen hun liederen doordat ze nieuwe melodieën oppikken van andere soortgenoten. Maar de mens zingt het hoogste lied. Dat is te danken aan de ontwikkeling van het men selijk lichaam. Een spraakkanaal en het vermogen permanent op twee benen te lopen onderscheidt de mens van de primaten. Dat geeft hem het unieke vermogen om ritme te begrijpen en na te bootsen. Vanaf zijn eerste kieke boe en de eerste liedjes op de schoot van zijn ouders. Muziek speelt een belangrijke rol in het opgroeien van de mens. Boven dien leert hij zichzelf om gereed schappen te maken. Daarmee kun nen instrumenten worden ge maakt. Volgens Spitzer is het vroegst bekende muziekinstrument zo'n 40.000 jaar oud. Het is gevonden in Geissenklösterle, in Zuidoost- Duitsland. Het gaat om een fluit, gemaakt van bot van een gier. De vijf gaten vormen een toonladder, ver voor de ontwikkeling van de eerste 'officiële' toonladder, die van de Italiaanse monnik Guido d'Arezzo in de 11de eeuw. Volgens Michael Spitzer is de Soemerische prinses en hoge priester Enheduanna (2285-2250 voor Christus) de oudste compo nist in de wereldgeschiedenis. Zij stichtte met lied en gedicht de Ba bylonische godsdienstige muziek traditie die een inspiratiebron werd voor joodse psalmen, de hymnen van Homerus en ja, ook voor Johann Sebastian Bach. In zijn cantate 'Wachet auf doet hij een beroep op het gedachtegoed van Enheduanna, aldus de Britse musicoloog. Doedelzak Net als Ludwig van Beethoven aan het einde van zijn Zesde Symfonie teruggrijpt naar Afrikaanse mu ziek- en dansinvloeden waarmee Europa in de 15de eeuw kennis maakte. Het zijn twee van de vele intrigerende passages die Spitzer opstapelt in De muzikale mens. Hij schetst dat de doedelzak oorspron kelijk een instrument uit het Mid den-Oosten is, springt even vlug van Whitney Houston naar Ri chard Wagner als van muziek van de Azteken naar K-pop. Dat de mens door de eeuwen heen anders omgaat met muziek, legt ook de crisis rond Covid-19 weer bloot. Aanvankelijk is mu- ziek een vast onderdeel van ons dagelijks leven, 'een weergave van de harmonie in een samenleving', aldus de musicoloog. Muziek en dans verbinden mensen, zijn een groepsbeleving, sociale smeerolie. Maar die actieve deelname is ver anderd in een passieve consump tie. Vooral in het Westen. We leu nen op Spotify, op afspeellijsten met livemuziek als extra compo nent. Maar als die livemuziek op droogt door lockdowns en andere maatregelen dan blijkt hoe het muziekleven van de mens is ver schraald. Om te genieten van mu ziek is hij afhankelijk geworden van een kleine groep die muziek maakt. Eerst werd muziek oraal doorgegeven van generatie op ge neratie. Een traditie die een mu ziekcultuur overigens kwetsbaar maakte. Zo weten we niets meer van de muziekcultuur van de Maya's en de Azteken omdat de Spaanse ver overaars die overlevering letterlijk een kopje kleiner maakte. De om slag kwam toen de musicus werd gecreëerd, er een speciale groep kwam die muziek kon maken. Bo vendien kwam er muziek op pa pier die speciale training be hoefde. De geschiedenis van mu ziek zat niet langer m de mens, maar is te zien op muziekpapier. ZATERDAG 22 MEI 2021 GO WETENSCHA Hoe muziek bij de mens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 70