Zo gezien Al veel te druk op wegen rond Veerse Meer r i 'Er zit een uitleg bij zoals je die bij meubels van Ikea krijgt' Wegbeheerders krijgen nu één kans om oude fouten te herstellen 9 Nieuw vakantiepark of niet, het is nu al veel te druk op de wegen ten zuiden van het Veerse Meer. Wegbeheerders krijgen één kans om fouten te herstellen én in te spelen op de toekomst. Dan helpt het niet om van de oplossing een nieuw probleem te maken. -Cj y partner geweest in het geheel. Stu denten van Scalda hebben inbreng ge had bij het ontwerp. Zij hebben de oplossing voor de bodem aangedra gen: tussen de stenen ligt een mengsel van zand en schelpen dat water door laat en begroeiing tegengaat. Het logo van e-mobility komt uit hun koker en ze hebben de muur meteen achter het park van een groen-blauwe 'energie schildering' voorzien. Het zijn uitein delijk ook Scalda-studenten die de balkenconstructie hebben gebouwd. Het mobiliteitspark is duurzaam en circulair. Het geheel is neergezet voor een periode van tien jaar. Alle materi alen - balken, betonblokken, zonne panelen - zijn geleased. Als de termijn niet wordt verlengd, worden alle ma terialen na tien jaar aan de eigenaren geretourneerd en kunnen ze opnieuw worden gebruikt. Vlissingen heeft de primeur van de geleasede overkapping. Bruut, ideolo gisch en duurzaam, dat zijn wat Alwin Reedijk betreft de kernwoorden. En wie gecharmeerd is van het project, kan zo over de bouwtekeningen be schikken. Alwin: ,,Er zit een uitleg bij zoals je die bij meubels van Ikea krijgt. Het is ook de bedoeling dat de bouw van de over kapping wordt vrij gegeven. Wie wil kan er voor een overzichtelijk be drag eentje neer zetten." Het wordt te druk. Nee, het ^s al te druk. Sterker nog: het is al veel te lang veel te druk op de wegen naar het Veerse Meer. Als de geplande aanleg van Waterpark Veerse Meer iets duidelijk maakt, is het wel dat de verkeersproblemen niet ont staan door het nieuwe vakantie park. Ze bestaan al jaren en schreeuwen al net zo lang om een oplossing. Eendrachtige aanpak door alle wegbeheerders van het hele gebied kan niet meer wach ten. De focus op Waterpark Veerse Meer - vlak bij Arnemuiden, aan het water - is begrijpelijk. Het wordt groot, neemt veel ruimte in beslag en trekt veel verkeer aan. En dus groeit de weerstand. Toch is het onjuist om het vergrootglas voor de verkeersproblemen alleen op dat park te leggen. Immers, op diezelfde plek lag tientallen jaren een grote camping die ook veel autoverkeer aantrok. Ter vervanging van de verouderde camping mocht er een nieuw park komen, dat vanzelfsprekend ook veel verkeer zou veroorzaken. Door een faillissement viel dat plan stil. Dat het jarenlang rustiger is geweest dan het was - en dan het weer zal worden - heeft het beeld van de al bestaande drukte vertekend. Voor de aanleg van het vakantie park zijn onderzoeken gedaan naar het verkeer ten zuiden van het Veerse Meer. Die laten zien dat er, zeker op wisseldagen in het hoog seizoen, duizenden auto's meer gaan rijden dan nu. Maar dat is voor een groot deel een herstel van wat er was. Klip en klaar Veel belangrijker is een andere conclusie: '...dat er ook los van de ontwikkeling van Waterpark Veerse Meer al zodanige verkeers knelpunten in het gebied bestaan, dat ingrijpen hoog nodig is', staat klip en klaar in de deze week ver schenen Gebiedsontsluitingsvisie Veerse Meer zuid. Nieuw is dat niet. Al langer is bekend dat door Arnemuiden twee keer zoveel auto's (6500 per etmaal) rijden als de Nieuwlands- eweg aan kan. En tachtig procent komt uit het dorp zelf of moet daar zijn. In Wolphaartsdijk kunnen de Lepelstraat en de Kwistenburg de drukte ook al niet meer aan. Nog zónder de recreatieplannen die daar op tafel liggen en ook zorgen voor meer verkeer in het gebied. Lewedorp kan de drukte nog wel aan, maar de Nieuwe Kraaijertse- dijk richting het Veerse Meer is te smal voor de caravans die elkaar daar moeten passeren. Nogmaals, problemen zijn er al. Die zullen groeien en elkaar ver- sterken doordat sowieso het aantal auto's toeneemt, toeristen of niet. Autonome groei heet dat: meer mensen hebben een auto en die wordt ook vaker gebruikt. En ja, daar komen straks extra toeristen bij. Naar Waterpark Veerse Meer en de andere hotspots langs het Veerse Meer, tot en met Wol- phaartsdijk. Maar een andere con clusie uit diezelfde Gebiedsont- sluitingsvisie luidt: 'Voor Arne- muiden, Lewedorp en Wol- phaartsdijk zijn de verschillen ver keerskundig te verwaarlozen.' Op één uitzondering na: de Nieuwe Kraaijertsedijk ten noorden van Lewedorp. Hoewel Waterpark Veerse Meer niet de enige veroorzaker is van verkeersproblemen, dringt dank zij dat plan wel het besef door dat er nu al te grote knelpunten zijn en er dus ook nu al een duurzame oplossing nodig is. Die lijkt gevon den in een nieuwe afslag vanaf de A58, nieuwe wegen richting dor pen en Veerse Meer en aanpak van bestaande routes. Die oplossing kost miljoenen en kan er alleen komen als wegbeheerders zich so lidair verklaren. Samen werken en samen betalen. Het is pijnlijk om te constateren dat op verschillende plekken eer der ingegrepen had moeten wor den maar dat dat niet is gebeurd. De wegbeheerders krijgen nu één kans om oude fouten te herstellen én rekening te houden met de toe komst. Dat is keihard nodig, zelfs zonder Waterpark Veerse Meer. GO ZATERDAG 22 MEI 2021 1 1 P i§t Ik* °*VV' NL V In totaal 82 balken van verschillend formaat zijn in de overkapping verwerkt. Tussen de balken door zijn de zonnepanelen zichtbaar. Zogenaamde knelverbindingen houden het geheel bij elkaar. Alwin Reedijk, architect Alle materialen zijn geleased, na tien jaar gaan ze terug naar de eigenaar. 4* I. Architect Alwin Reedijk: ,,Wie wil kan voor een over zichtelijk bedrag zelf zo'n constructie neerzetten." MAURITS SEP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 61