Zo gezien
Al veel te druk
op wegen rond
Veerse Meer
r
i
'Er zit een
uitleg bij
zoals je die
bij meubels
van Ikea
krijgt'
Wegbeheerders
krijgen nu één
kans om oude
fouten te
herstellen
9
Nieuw vakantiepark of niet, het is nu al veel
te druk op de wegen ten zuiden van het
Veerse Meer. Wegbeheerders krijgen één
kans om fouten te herstellen én in te spelen
op de toekomst. Dan helpt het niet om van
de oplossing een nieuw probleem te maken.
-Cj y
partner geweest in het geheel. Stu
denten van Scalda hebben inbreng ge
had bij het ontwerp. Zij hebben de
oplossing voor de bodem aangedra
gen: tussen de stenen ligt een mengsel
van zand en schelpen dat water door
laat en begroeiing tegengaat. Het logo
van e-mobility komt uit hun koker en
ze hebben de muur meteen achter het
park van een groen-blauwe 'energie
schildering' voorzien. Het zijn uitein
delijk ook Scalda-studenten die de
balkenconstructie hebben gebouwd.
Het mobiliteitspark is duurzaam en
circulair. Het geheel is neergezet voor
een periode van tien jaar. Alle materi
alen - balken, betonblokken, zonne
panelen - zijn geleased. Als de termijn
niet wordt verlengd, worden alle ma
terialen na tien jaar aan de eigenaren
geretourneerd en kunnen ze opnieuw
worden gebruikt.
Vlissingen heeft de primeur van de
geleasede overkapping. Bruut, ideolo
gisch en duurzaam, dat zijn wat Alwin
Reedijk betreft de kernwoorden. En
wie gecharmeerd is van het project,
kan zo over de bouwtekeningen be
schikken. Alwin: ,,Er zit een uitleg bij
zoals je die bij meubels van Ikea krijgt.
Het is ook de bedoeling dat
de bouw van de over
kapping wordt vrij
gegeven. Wie wil
kan er voor een
overzichtelijk be
drag eentje neer
zetten."
Het wordt te druk. Nee, het ^s al te
druk. Sterker nog: het is al veel te
lang veel te druk op de wegen naar
het Veerse Meer. Als de geplande
aanleg van Waterpark Veerse Meer
iets duidelijk maakt, is het wel dat
de verkeersproblemen niet ont
staan door het nieuwe vakantie
park. Ze bestaan al jaren en
schreeuwen al net zo lang om een
oplossing. Eendrachtige aanpak
door alle wegbeheerders van het
hele gebied kan niet meer wach
ten.
De focus op Waterpark Veerse
Meer - vlak bij Arnemuiden, aan
het water - is begrijpelijk. Het
wordt groot, neemt veel ruimte in
beslag en trekt veel verkeer aan. En
dus groeit de weerstand. Toch is
het onjuist om het vergrootglas
voor de verkeersproblemen alleen
op dat park te leggen.
Immers, op diezelfde plek lag
tientallen jaren een grote camping
die ook veel autoverkeer aantrok.
Ter vervanging van de verouderde
camping mocht er een nieuw park
komen, dat vanzelfsprekend ook
veel verkeer zou veroorzaken.
Door een faillissement viel dat
plan stil. Dat het jarenlang rustiger
is geweest dan het was - en dan
het weer zal worden - heeft het
beeld van de al bestaande drukte
vertekend.
Voor de aanleg van het vakantie
park zijn onderzoeken gedaan naar
het verkeer ten zuiden van het
Veerse Meer. Die laten zien dat er,
zeker op wisseldagen in het hoog
seizoen, duizenden auto's meer
gaan rijden dan nu. Maar dat is
voor een groot deel een herstel van
wat er was.
Klip en klaar
Veel belangrijker is een andere
conclusie: '...dat er ook los van de
ontwikkeling van Waterpark
Veerse Meer al zodanige verkeers
knelpunten in het gebied bestaan,
dat ingrijpen hoog nodig is', staat
klip en klaar in de deze week ver
schenen Gebiedsontsluitingsvisie
Veerse Meer zuid.
Nieuw is dat niet. Al langer is
bekend dat door Arnemuiden
twee keer zoveel auto's (6500 per
etmaal) rijden als de Nieuwlands-
eweg aan kan. En tachtig procent
komt uit het dorp zelf of moet daar
zijn. In Wolphaartsdijk kunnen de
Lepelstraat en de Kwistenburg de
drukte ook al niet meer aan. Nog
zónder de recreatieplannen die
daar op tafel liggen en ook zorgen
voor meer verkeer in het gebied.
Lewedorp kan de drukte nog wel
aan, maar de Nieuwe Kraaijertse-
dijk richting het Veerse Meer is te
smal voor de caravans die elkaar
daar moeten passeren.
Nogmaals, problemen zijn er al.
Die zullen groeien en elkaar ver-
sterken doordat sowieso het aantal
auto's toeneemt, toeristen of niet.
Autonome groei heet dat: meer
mensen hebben een auto en die
wordt ook vaker gebruikt. En ja,
daar komen straks extra toeristen
bij. Naar Waterpark Veerse Meer
en de andere hotspots langs het
Veerse Meer, tot en met Wol-
phaartsdijk. Maar een andere con
clusie uit diezelfde Gebiedsont-
sluitingsvisie luidt: 'Voor Arne-
muiden, Lewedorp en Wol-
phaartsdijk zijn de verschillen ver
keerskundig te verwaarlozen.' Op
één uitzondering na: de Nieuwe
Kraaijertsedijk ten noorden van
Lewedorp.
Hoewel Waterpark Veerse Meer
niet de enige veroorzaker is van
verkeersproblemen, dringt dank
zij dat plan wel het besef door dat
er nu al te grote knelpunten zijn
en er dus ook nu al een duurzame
oplossing nodig is. Die lijkt gevon
den in een nieuwe afslag vanaf de
A58, nieuwe wegen richting dor
pen en Veerse Meer en aanpak van
bestaande routes. Die oplossing
kost miljoenen en kan er alleen
komen als wegbeheerders zich so
lidair verklaren. Samen werken en
samen betalen.
Het is pijnlijk om te constateren
dat op verschillende plekken eer
der ingegrepen had moeten wor
den maar dat dat niet is gebeurd.
De wegbeheerders krijgen nu één
kans om oude fouten te herstellen
én rekening te houden met de toe
komst. Dat is keihard nodig, zelfs
zonder Waterpark Veerse Meer.
GO ZATERDAG 22 MEI 2021
1 1
P
i§t
Ik*
°*VV'
NL V
In totaal 82 balken van verschillend formaat
zijn in de overkapping verwerkt. Tussen de
balken door zijn de zonnepanelen zichtbaar.
Zogenaamde knelverbindingen houden het
geheel bij elkaar.
Alwin Reedijk,
architect
Alle materialen zijn geleased, na tien jaar
gaan ze terug naar de eigenaar.
4*
I.
Architect Alwin
Reedijk: ,,Wie wil
kan voor een over
zichtelijk bedrag
zelf zo'n constructie
neerzetten."
MAURITS SEP