Schaatser Kai Verbij vertelt over racisme tegenover Aziaten, waar hij op jonge 26 Nu de aandacht voor racisme bij Aziaten toeneemt, spreekt Kai Verbij (26), wereldkampioen schaatsen, zich uit. 'Ik denk dat mensen zich er niet bewust van zijn wat het met iemand kan doen'. Heerenveen ,,Het is heel grappig", zegt Kai Verbij voordat hij terugkrabbelt in zijn ver telling. Want eigenlijk is het hele maal niet grappig. Hij is succesvol schaatser, meervoudig wereldkampi oen en hij zegt zittend in zijn appar tement in Heerenveen, terwijl hij zijn handen richting zijn middel be weegt: ,,Ik ben 26 jaar oud, maar tel kens als ik langs een plek in Hoog- made rij, krijg ik een naar gevoel in mijn buik." Hij doet zijn verhaal niet om zielig te zijn, benadrukt hij meermaals tij dens het gesprek. Zoals hij ook ervoor deed en erna zal doen. Verbij wil geen 'zeikerd' zijn. Bij hem 'viel het nog wel mee', het racisme. Maar toch. Het was er, het is er. Met de jaren groeit het besef bij de zoon van een Nederlandse vader en Japanse moe der: er is een soort blinde vlek als het aankomt op racisme bij Aziaten in Nederland. Er missen boegbeelden in dit land. Het aantal mensen met een platform dat zich daarop kan uitspreken is klein. Nooit was Verbij iemand die zijn meningen de wereld in schreeuwde. Geen topsporter po chend bovenop de apenrots. Maar hij, kind uit twee culturen en uitkomend voor Nederland, heeft bekendheid door het schaatsen. Onlangs won hij zijn vijfde wereldtitel. „Daarom doe ik mijn verhaal, deels uit eigen erva ring, omdat ik me er de laatste jaren meer bewust van ben. Het is belang rijk dat het bespreekbaar wordt. Nu ik ouder ben en meer nadenk over het verleden, zie ik dat ik vroeger een soort rolmodel heb gemist." Hij groeide op in Hoogmade, een Zuid-Hollands dorp bij Leiden. Daar komt zijn vader vandaan en woont zijn moeder. Zijn -inmiddels ge scheiden- ouders leerden elkaar ken nen in Japan, tijdens een werkop dracht van zijn vader die molenbou wer is. Met regelmaat gaat Verbij van uit Heerenveen terug naar Hoog- made. Dan passeert hij een hangplek vlakbij de basisschool, pal aan rivier De Does die door het dorp slingert. Altijd herinnert het hem aan een pe riode vanaf zijn zesde, aan de oudere kinderen die daar waren voor of na school. Om te zwemmen, om het wa ter in te springen, en om te roepen naar een kind dat afweek van hun standaard. ,,Ik werd altijd Koi genoemd. Waarom precies, ik weet het niet, maar ik denk om de koi karper, de nationale vis van Japan. Dan zagen ze me en was het: 'Hé, Koi, Koi, Koi, Koi.' Er zat altijd een toon achter die heel naar was. Heel pesterig. Of ze maakten andere grapjes. Spleetogen trekken, dat soort dingen. Nu denk ik: ik had er gewoon naartoe moeten gaan, dan kon ik misschien een beetje voor mezelf opkomen. Maar dat deed ik nooit, ik vluchtte altijd. Ik fietste er zo snel mogelijk langs, ging snel naar school." Discriminatie Sinds de coronacrisis nam het aantal racistische incidenten wereldwijd toe. Onlangs was er twee keer in korte tijd een betoging op het Am sterdamse Museumplein tegen anti- Aziatische haat, tegen discriminatie en geweld. ,,Veel mensen denken dat racisme er niet is bij Aziaten. Zij zien niet dat er toch echt een andere be handeling is. Dat er uitsluiting is. Het is heel lastig voor mensen zonder al lochtone ouders om dat te beseffen; zij zijn nooit écht anders behandeld." Wijsheid komt met de jaren, zegt Verbij nu. Hij merkte het zelf bij de zwarte pietendiscussie. ,,Als klein kind vierde ik Sinterklaas en stond ik er nooit bij stil dat het kwetsend kon zijn. In eerste instantie denk je als het in opspraak komt: wat doen ze moei lijk, zeg. Totdat je er dieper over na denkt en ziet hoeveel mensen het raakt, waar hun pijn vandaan komt. Dan denk je: dat kan écht niet. Nu weet ik dat als iemand zegt: 'wat doen ze moeilijk, zeg', dat dat een te kortkoming is. Je kunt je niet inbeel den hoe het voor een ander is." Hoe vaak hij wel niet hoorde dat hij hond of kat eet? Niet te tellen. Of hij wordt Chinees genoemd, terwijl er geen druppeltje Chinees bloed door zijn aderen stroomt. Korea, Japan, China; één pot nat, wordt met regel maat gedacht. Loopt er een Aziaat door de winkelstraat, hoort hij: 'Hé Kai, je broer.' Het verwisselen van de r voor een l in een zin om een accent te bespotten is ook zo'n voorbeeld, of het 'sambal bai'. ,,Dat zijn grapjes, zeggen ze dan. Maar na duizend keer is het wel genoeg. Het is niet origi neel meer. Ik denk dat veel mensen zich er niet van bewust zijn wat het met iemand kan doen." ,,Bij grapjes over je afkomst voel je je altijd ergens buitengesloten. Dat is wat het doet." Begrijp hem goed: de grappen hoort hij niet dagelijks. Toch voelde hij zich een buitenbeentje. ,,Kijk, ik ben een halfje, niet volbloed Aziatisch en daar door heb ik het racisme of de discrimi natie zeker niet zo gevoeld als som mige anderen. Maar ook mij gebeurt het. En als ik hoor dat er meer dan één miljoen Aziaten in Nederland zijn, denk ik: ik zie ze bijna nergens, hoe komt dat? Het is 2021, de wereld is te genwoordig zo gemixt." Daar pleit hij ook voor: waarom worden er niet meer mensen met een Aziatische achtergrond gecast voor Nederlandse film en televisierollen? Ik heb zoveel kritiek gehoord in mijn leven, het doet me nu minder. Ik denk eerder: dan denken ze maar zo, boeie Doorbreek de stereotypes. ,,Ooit een Westerse film of serie gezien waarin een Aziatische man iets krijgt met een wit persoon? Ik zag het alleen in Wal king Dead. Vaker is het andersom. Als ik Aziatische acteurs in een film zag, gingen ze meestal als eerste dood. Mannen krijgen altijd bepaalde rollen: de iele computernerds, of gekke, su perrijke miljonairs. ,,Dat zijn vooroordelen waar wij vervolgens weer tegenop moeten boksen. Er wordt een beeld van ons gecreëerd dat wij niet masculine, niet mannelijk zijn. Terwijl, er zijn hart stikke mannelijke Aziaten. Aziati sche vrouwen worden ondertussen gefetisjeerd, zij worden neergezet en gezien als stil, volgzaam en onderda nig." Anderzijds houdt de Aziatische cultuur zoals Verbij deze kent het gat tussen beide culturen groter. Hij leerde: je toont je zwakte niet. On dergaan, weglopen, erboven staan. ,,Dat wordt gerespecteerd. Het wordt niet aangeleerd om een grote bek te rug te geven, er is een mentaliteit van: bewijs maar dat je beter bent met acties zoals goede resultaten op school of in sport. ,,Daardoor worden grapjes die ei genlijk helemaal niet kunnen nog steeds als grapjes gezien. Omdat wij er nooit iets van zeiden. We lachten maar mee, denkend: dan kappen ze wel. Maar dat gebeurde niet. Als we er dan wel een keer wat van zeiden, werden we niet serieus genomen." Daar bij die hangplek in Hoogmade veranderde het rond Verbij's negende, zo'n drie jaar nadat het pesten begon. zaterdag 22 mei 2021 GO 'Grapje? Na duizend keer is Lisette van der Geest Wat doet het? - Kai Verbij (26)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 26