De Drenten zijn
trots, eindelijk
22
FORMULE 1 GP VAN MONACO
De meest exclusieve Grand Prix van
het jaar, die van Monaco, wordt deze
keer ingetogen gevierd. In de haven
heerst atypische stilte, de horeca klaagt
over te strenge corona-regels en er
mogen maar 7500 toeschouwers bij de
race zijn. „Normaal schraapt de
bezemwagen hier het bier van het asfalt."
Bekvechten
over vleugels
COLUMN SJOERD MOSSOU
De klok tikte gestaag door bij Emmen -
NAC, in Drenthe en in Breda lag inmiddels
iedereen aan de hartbewaking, toen de re
gisseur van ESPN steeds opnieuw Ronald Lubbers
in beeld bracht. Dat was een goede keuze: FC Em-
men-voorzitter Ronald Lubbers is in Drenthe een
absolute beroemdheid, maar daarbuiten nog rela
tief onbekend. De ene keer zag je Lubbers een
zaam op een stoel zitten peinzen, daarna hield hij
zich wanhopig vast aan een trapleuning. In de
slotfase: de ene sigaret na de andere, duizend do
den stervend op een betonnen trappetje. ,,Ze de
den bij ESPN net alsof het Silvio Berlusconi was",
zei een voetbalvriend de volgende dag.
Dat bedoel ik dus: Ronald Lubbers ^s Silvio Ber
lusconi, maar dan in een Drentse variant. In rela
tieve zin pompt hij net zo driftig geld in FC
Emmen als Silvio ooit bij AC Milan deed. Ook
Lubbers is flamboyant, maar dan in een onder
koelde, nogal droge vorm. En ook Lubbers voelt
een onbegrensde drang om zijn club tot iets groots
en meeslepends te maken.
FC Emmen groeide de laat
ste jaren uit tot een ambiti
euze knuffelclub met een
excentriek randje. Briljant
bedacht: in de regio met
het minst geile imago van
Nederland wordt de plaat
selijke voetbalclub gespon
sord door een fabrikant in
seksspeeltjes.
Emmen had niet alleen
een paar dikke voetballers
de laatste jaren, maar ook
een stel dikbetaalde Zuid-
Amerikaanse internationals. Qua spelersbudget
was de club niets minder dan een stevige midden
moter in de eredivisie, maar het imago bleef er één
van een schattige underdog. Een club waar het
eeuwig ruikt naar bruine bonen met appeltjes.
Vorige week zat ik in De Koel naast de radiover
slaggevers van RTV Drenthe. Wat die middag wel
helder werd: FC Emmen heeft Drenthe definitief
verlost van een minderwaardigheidscomplex. Het
zelfvertrouwen vloog je om de oren. De beroemde,
hyperchauvinistische geestdrift van RTV Rijn
mond was er niks bij.
In dat opzicht kun je zeggen dat de missie van
Lubbers al glorieus is geslaagd. Sinds ik het boek
Vertrouwd voordelig las, over de jeugd van schrijver
Peter Middendorp in Emmen, is er blijkbaar veel
veranderd. Op droogkomische toon beschrijft
Middendorp zijn oude streekgenoten in het boek
als totaal ambitieloos, oersaai, a-modieus en 'over
matig bescheiden'. ,,Niet voor niets is Drenthe het
enige stukje aarde waar nooit om is gevochten",
zei de auteur daarover, wat een prachtige observa
tie is, maar voor een Drent misschien niet leuk om
te horen.
Dankzij FC Emmen is dat sentiment de laatste
jaren definitief omgebogen. Donderdagavond
werd de 'Slag om Emmen' alsnog uitgevochten,
eindelijk, in een wedstrijd om nooit meer te verge
ten. Dat Emmen verloor, is heus niet het einde van
de wereld. Over degradatie wordt vaak gedaan
alsof het iets totaal rampzaligs is, maar dat is onzin
natuurlijk. FC Emmen komt straks vanzelf weer
terug, al is het maar omdat deze voetbalclub iets
revolutionairs teweegbracht in zijn eigen regio, op
een manier zoals je het zelden ziet.
FC Emmen en Lubbers maakten de Drenten
trots op zichzelf - en dat werd verdorie tijd ook.
Men doet
vaak alsof
degradatie
iets totaal
rampzaligs is.
Dat is onzin
natuurlijk
Memphis
vertrekt
bij Lyon
Halep
ontbreekt
in Parijs
Monaco
Geroutineerd werpt Robin Blee-
kemolen (11) het touw van de
kleine 'Half Moon' om het anker
van de grote 'Half Moon'. Ze is met
haar zus en opa Michael met het
kleine bootje meegevaren om de
verslaggever op te pikken aan de
andere kant van de haven van Mo
naco. ,,Normaal zouden we hier nu
niet kunnen varen", legt kapitein
Bleekemolen onderweg uit. ,,Dan
krioelt het van de boten. Maar kijk:
allemaal lege plekken."
Even later vertelt hij op het dek
van zijn boot trots over de eerste
kartavonturen van zijn kleindoch
ter ('Ik vind het spannend, maar ze
gaat hard en wil hier over tien jaar
ook racen'), zijn dertig races in Mo
naco ('Het is al-tijd rijden met het
mes tussen de tanden') en zijn nog
immer voortdurende carrière ('Ei
genlijk moet ik ophouden met die
onzin, maar het is mijn leven').
Een meter of zes verderop scheu
ren de Formule 2-wagens voorbij.
Met een verrekijker houdt Bleek-
emolen, 71 jaar, het grote scherm
een eind verderop in de gaten.
,,Welk nummer heeft Richard Ver
schoor", vraagt hij. ,,We hebben dit
jaar geen programmaboekje ge
had."
Dat is nog maar het kleinste voor
beeld van een sober raceweekeinde.
Sober voor Monaco-begrippen dan.
Door alle restricties is de 'Grand
Prix van de glamour' eigenlijk al
leen maar nog exclusiever gewor
den. ,,Ik hoorde dat je voor een
kaartje op die grote boot verderop
55 duizend euro moest neerleggen."
Even later: „Eigenlijk is het hier na
tuurlijk een decadente zooi."
Bleekemolen meert hier sinds
1985 elk jaar aan. Normaal ontvangt
FLEXI-WINGS
hij wel vijftig gasten per dag. Rela
ties, vrienden, mensen die een
kaart bij hem kopen. Nu mogen er
maar twaalf mensen aan boord en
is het vooral een familieweekend.
Zoon Sebastiaan vertelt dat ze heb
ben overwogen een keertje over te
slaan. Maar het is, ook na al die ja
ren, zo'n unieke sportervaring dat
ze toch weer een plek huurden.
,,Ook om de mensen hier een beetje
te steunen. En het went nooit om
- v •••- -
-
hier te komen en dit uitzicht te
hebben. Voor een keer vind ik het
wel lekker, deze rust. Normaal is
het hier vanaf het einde van de
middag één grote disco. Dan komt
de bezemwagen om half vijf 's och
tends het bier van het asfalt schra
pen."
Nu heerst er vanaf 22.00 uur, als
de avondklok ingaat, een atypische
rust in de haven. Alleen twee boten
verderop klonk gisteravond laat
muziek. De vlaggen van Max Ver
stappen en de provincie Noord
Brabant verraden de afkomst van
de bemanning.
Merchandising
Verder is het vooral erg rustig in de
stad, vergeleken met 'normaal'. In
de stoptrein vanuit Frankrijk is
volop plek en als bij de halte Mo
naco Monte-Carlo iedereen uit
stapt, is er maar één racefan te iden
tificeren aan zijn Mercedes-polo.
De rest van de mensen komt hier
werken. In de straten klagen ho-
reca-ondernemers, winkeliers en
verkopers van merchandising steen
en been. Er wordt deze vrijdag wel
iswaar niet gereden door de For
mule 1-coureurs, maar bij de kra
men staat werkelijk niemand.
GP van Monaco
Circuit van Monaco
zaterdag 22 mei 2021
$0 @sjoerdmossou
GO
Dat is best aardig gelukt.
VOETBAL
Memphis
Depay (27,
foto) vertrekt
na dit seizoen
bij Olympique
Lyon. Depay,
die transfer
vrij is, weet
nog niet uit
waar zijn toe
komst ligt.
,,Het klopt dat
Barcelona in
teresse heeft,
maar er zijn
ook andere
clubs in de
race. Ik wil
me eerst con
centreren op
het EK'', aldus
de aanvaller
van Oranje.
TENNIS
Simona Halep
(29, foto)
heeft zich
met een kuit
blessure af
gemeld voor
Roland Gar
ros, dat over
negen dagen
van start
gaat. De Roe
meense, de
nummer 3
van de we
reld, won het
toernooi in
Parijs in 2018.
,,Met pijn in
mijn hart trek
ik me terug.''
Halep won in
2019 Wimble
don.
o
a
0)
'Glamour-GP' nu
Rik Spekenbrink
MONACO In de paddock in
Monaco gaat het deze dagen
vooral over reglementen,
dreigende protesten en ge
kissebis tussen de twee top-
teams.
Mercedes dreigt rond de GP
van Azerbeidzjan over twee
weken met een officieel pro
test te komen tegen de zoge
noemde 'flexi wings' waar
onder andere Red Bull Racing
mee rijdt. Deze achtervleugel
kan tijdens het rijden wat
doorbuigen, waardoor de
luchtweerstand vermindert.
Nu de FIA heeft aangekon
digd dat een verbod op deze
vleugels pas van kracht wordt
over vier weken bij de Grand
Prix in Frankrijk, is met name
Mercedes boos.
Teambaas Toto Wolff noemt
de FIA-oplossing halfbakken.
,,Dit rechtsvacuüm zet de deur
open voor een gang naar het
internationaal tuchtorgaan"
aldus Wolff.
.y-
Met de flats en bergen van
zijn woonplaats als decor werkt
'import-Monegask' Max Ver
stappen op donderdag een trai
ningsronde af.
FOTO REUTERS
Morgen,
Ziggo Sport
13.45 u
Circuit
3
DRS-inhaalzone
DRS-detectiepunt
Rondes Afstand
3,337 km r 260,286 km
Winnaar 2019
Lewis Hamilton, Mercedes
BRON: FIA
Snelheid
(1,™ h A