Huawei stopt levering
5G-kernapparatuur
IRENE VAN DEN BERG
18
Producent bekende merken
1^
C|THOfeK
Stellantis, moederbedrijf van bekende
automerken als Peugeot, Citroën, Fiat, Opel,
Jeep en Chrysler, gaat zijn Nederlandse
dealernetwerk reorganiseren en zegt alle
contracten op. De verwachting is dat meer
bedrijven volgen: 'Het wordt een bloedbad.'
De actie van Girosss om
arme landen te helpen in
hun strijd tegen corona, le
vert teleurstellend weinig op. De
opbrengst van de inzamelingsactie
was in de eerste week slechts
1 miljoen euro, de afgelopen vijf
jaar was geen enkele andere actie
zo impopulair. Zo gaven we meer
aan slachtoffers van de aardbeving
in Sulawesi en de hongersnood in
2017 in delen van Afrika. Opval
lend, want de meesten van ons
weten helemaal niet hoe het is om
gebukt te gaan onder extreme
honger en aardbevingen. Je zou
verwachten dat de gemiddelde
Nederlander meer compassie
heeft met slachtoffers van een
pandemie.
Onze zuinigheid is deels ingege
ven door coronamoeheid. We zit
ten zelf nog midden in de ellende
van overvolle ziekenhuizen en een
sociaal en economisch verwoes
tende lockdown. Tuurlijk, er gloort
hoop aan de horizon, maar dat be
tekent niet dat we dan meteen zin
hebben ons te verplaatsen in de el
lende aan de andere kant van de
wereld. Dat is misschien niet zo'n
fraaie opstelling, maar wel een
heel menselijke.
Het vervelende is: hun probleem
is ook ons probleem. Zodra de
pandemie in de rest van de wereld
doorwoekert, zijn wij er ook niet
vanaf. We kunnen te maken krij
gen met nieuwe mutaties en mo
gen niet vrij over de wereld reizen.
Eigen sores eerst, is dus niet zo'n
slim uitgangspunt als je met een
pandemie dealt. Anders gezegd,
zelfs de grootste egoïst heeft nu
een goede reden om geld over te
maken naar Giro555.
Maar de weerstand komt niet al
leen door onze eigen problemen.
'Mensen zeggen dat we het geld
maar moeten halen bij Pfizer,
want de verkoop van de vaccina
ties levert dat bedrijf heel veel
winst op', vertelt een woordvoer
der van Girosss over het gebrek
aan animo om te doneren. En ik
snap dat gevoel wel. Het is best
vreemd dat Mien en Kees uit Ap-
pingedam worden gevraagd mee
te betalen aan Afrikaanse vaccins,
terwijl de overheid en het bedrijfs
leven op hun centen blijven zitten.
Unicef riep rijke landen deze
week op om veel meer coronavac-
cins te doneren aan arme landen,
nu India ernstig beperkt wordt in
zijn productie. De rijkste landen ter
wereld kunnen het zich volgens
Unicef veroorloven meer dan 150
miljoen vaccins te schenken zonder
hun eigen vaccinatieprogramma's
te belemmeren. Dat zet zeker meer
zoden aan de dijk dan de donaties
via Girosss. De realiteit is echter dat
de meeste westerse landen op dit
moment drukker zijn met het vac
cineren van de eigen bevolking dan
met zich te bekommeren om de rest
van de wereld.
En natuurlijk zou het de grote
medicijnfabrikanten van de coro-
Kans groter dat de
winst van Pfizer naar
de Kaaimaneilanden
gaat dan naar Congo
navaccins sieren als ze hun giganti
sche winsten inzetten om het arme
deel van de wereld in te enten. Pfi
zer rekent dit jaar op 21,6 miljard
euro uit vaccinverkoop. De kans
lijkt echter groter dat dat geld rich
ting de Kaaimaneilanden verdwijnt
dan naar gratis vaccins voor Congo
en Burundi.
En dus ziet er niets anders op dat
Mien en Kees hun portemonnee
trekken. Het lijkt mij een mooi idee
dat iedereen direct na zijn vaccina
tie een bedrag overmaakt op
Girosss. Want als je zelf blij bent
met de bescherming van het vaccin,
dan gun je dat toch ook aan iemand
anders.
Adyen
KPN
Prosus
ASR
Nederland
Deze week viel een brief op de mat
bij alle autodealers die auto's verko
pen van Stellantis, waarin staat dat
hun verkoop- en distributiecon
tracten per 1 juni 2023 worden be
ëindigd. Het geldt voor alle merken
die het bedrijf in ons land verkoopt:
Peugeot, Citroën, Opel, DS Auto
mobiles, Fiat, Alfa Romeo, Jeep,
Abarth en Fiat Professional. In to
taal gaat het om 71 dealercontract
partners, laat het bedrijf weten.
Deze dealers hebben circa vierhon
derd vestigingen in ons land. Ook
in andere Europese landen zijn alle
dealercontracten beëindigd, zoals
in België.
Aanleiding voor de aanstaande
sanering is de overgang naar elek
trische auto's en de steeds strengere
milieueisen, stelt Stellantis. Het
conglomeraat ontstond begin dit
jaar als gevolg van een fusie tussen
Groupe PSA (onder andere Peu
geot, Citroën, Opel) en FCA Auto
mobiles (Fiat, Chrysler). 'De veran
deringen op het gebied van milieu
en regelgeving zijn van invloed op
het distributiemodel van de auto
industrie, waarbij de modellen van
de merken richting elektrificatie
worden geleid', wordt gemeld van
uit het Nederlandse hoofdkantoor
weten. Meer concreet moet 98 pro
cent van de Stellantis-modellen in
202s elektrisch aangedreven zijn.
Vijfjaar later moet dat voor alle mo
dellen gelden.
Een andere reden is dat ook
auto's steeds vaker online worden
gekocht, aldus Stellantis. Een stra
tegie waarmee Tesla al langer
scoort. Deze onlineverkooptrajec-
ten 'hebben de aankoop- en con
sumptiepatronen van klanten ver-
bevestigt een woordvoerder van
Huawei Nederland na berichtge
ving in Het Financieele Dagblad. Het
bedrijf levert nog wel antennes
voor netwerken in Nederland, maar
over wat het bedrijf precies nog
doet, geeft het geen details.
Huawei is in binnen- en buiten
land al langer in opspraak vanwege
vermeende spionage bij bedrijven
waar het apparatuur aan levert. In
de Verenigde Staten heeft de tele
com- en mediawaakhond FCC
Huawei en een aantal andere Chi-
nese bedrijven bestempeld als een
bedreiging voor de nationale veilig
heid.
Huawei heeft de aantijgingen van
de Amerikanen altijd ontkend.
Maar in april meldde de Volkskrant
na onderzoek dat Huawei eerder
vrije toegang had tot het mobiele
netwerk van KPN. De telecompro-
vider ontkent dat. Het Agentschap
Telecom begon evenwel een onder
zoek naar de veiligheidsmaatrege
len die KPN genomen heeft.
KPN had overigens al eerder be
kendgemaakt de Huawei-kernap-
paratuur te vervangen door spullen
van de Zweedse concurrent
Ericsson.
^0 @ivandenberg
Na elke prik
een donatie
Irene van den Berg is journalist
en columnist, gespecialiseerd
in financiële psychologie.
Zij probeert ons economische
gedrag te verklaren.
O
+24%
Een analisten
rapport van JP
Morgan is posi
tief over de be
taaldienstver
werker.
zaterdag 22 mei 2021
KPN werkt wei
nig met Huawei,
dat uit de kern
van het 5G-net-
werk wordt ge
weerd.
De techinves-
teerder daalde
na koersverlies
bij het Chinese
Tencent waar het
belang in heeft.
Het aandeel
geeft geen recht
meer op dividend
over de vooraf
gaande periode.
a>
E
o
GO
David Bremmer
Amsterdam
RIJSWIJK Het Chinese telecom-
bedrijf Huawei levert geen kern-
apparatuur voor 5G meer aan Ne
derlandse telecombedrijven. Dat
+TO