Huawei stopt levering 5G-kernapparatuur IRENE VAN DEN BERG 18 Producent bekende merken 1^ C|THOfeK Stellantis, moederbedrijf van bekende automerken als Peugeot, Citroën, Fiat, Opel, Jeep en Chrysler, gaat zijn Nederlandse dealernetwerk reorganiseren en zegt alle contracten op. De verwachting is dat meer bedrijven volgen: 'Het wordt een bloedbad.' De actie van Girosss om arme landen te helpen in hun strijd tegen corona, le vert teleurstellend weinig op. De opbrengst van de inzamelingsactie was in de eerste week slechts 1 miljoen euro, de afgelopen vijf jaar was geen enkele andere actie zo impopulair. Zo gaven we meer aan slachtoffers van de aardbeving in Sulawesi en de hongersnood in 2017 in delen van Afrika. Opval lend, want de meesten van ons weten helemaal niet hoe het is om gebukt te gaan onder extreme honger en aardbevingen. Je zou verwachten dat de gemiddelde Nederlander meer compassie heeft met slachtoffers van een pandemie. Onze zuinigheid is deels ingege ven door coronamoeheid. We zit ten zelf nog midden in de ellende van overvolle ziekenhuizen en een sociaal en economisch verwoes tende lockdown. Tuurlijk, er gloort hoop aan de horizon, maar dat be tekent niet dat we dan meteen zin hebben ons te verplaatsen in de el lende aan de andere kant van de wereld. Dat is misschien niet zo'n fraaie opstelling, maar wel een heel menselijke. Het vervelende is: hun probleem is ook ons probleem. Zodra de pandemie in de rest van de wereld doorwoekert, zijn wij er ook niet vanaf. We kunnen te maken krij gen met nieuwe mutaties en mo gen niet vrij over de wereld reizen. Eigen sores eerst, is dus niet zo'n slim uitgangspunt als je met een pandemie dealt. Anders gezegd, zelfs de grootste egoïst heeft nu een goede reden om geld over te maken naar Giro555. Maar de weerstand komt niet al leen door onze eigen problemen. 'Mensen zeggen dat we het geld maar moeten halen bij Pfizer, want de verkoop van de vaccina ties levert dat bedrijf heel veel winst op', vertelt een woordvoer der van Girosss over het gebrek aan animo om te doneren. En ik snap dat gevoel wel. Het is best vreemd dat Mien en Kees uit Ap- pingedam worden gevraagd mee te betalen aan Afrikaanse vaccins, terwijl de overheid en het bedrijfs leven op hun centen blijven zitten. Unicef riep rijke landen deze week op om veel meer coronavac- cins te doneren aan arme landen, nu India ernstig beperkt wordt in zijn productie. De rijkste landen ter wereld kunnen het zich volgens Unicef veroorloven meer dan 150 miljoen vaccins te schenken zonder hun eigen vaccinatieprogramma's te belemmeren. Dat zet zeker meer zoden aan de dijk dan de donaties via Girosss. De realiteit is echter dat de meeste westerse landen op dit moment drukker zijn met het vac cineren van de eigen bevolking dan met zich te bekommeren om de rest van de wereld. En natuurlijk zou het de grote medicijnfabrikanten van de coro- Kans groter dat de winst van Pfizer naar de Kaaimaneilanden gaat dan naar Congo navaccins sieren als ze hun giganti sche winsten inzetten om het arme deel van de wereld in te enten. Pfi zer rekent dit jaar op 21,6 miljard euro uit vaccinverkoop. De kans lijkt echter groter dat dat geld rich ting de Kaaimaneilanden verdwijnt dan naar gratis vaccins voor Congo en Burundi. En dus ziet er niets anders op dat Mien en Kees hun portemonnee trekken. Het lijkt mij een mooi idee dat iedereen direct na zijn vaccina tie een bedrag overmaakt op Girosss. Want als je zelf blij bent met de bescherming van het vaccin, dan gun je dat toch ook aan iemand anders. Adyen KPN Prosus ASR Nederland Deze week viel een brief op de mat bij alle autodealers die auto's verko pen van Stellantis, waarin staat dat hun verkoop- en distributiecon tracten per 1 juni 2023 worden be ëindigd. Het geldt voor alle merken die het bedrijf in ons land verkoopt: Peugeot, Citroën, Opel, DS Auto mobiles, Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Abarth en Fiat Professional. In to taal gaat het om 71 dealercontract partners, laat het bedrijf weten. Deze dealers hebben circa vierhon derd vestigingen in ons land. Ook in andere Europese landen zijn alle dealercontracten beëindigd, zoals in België. Aanleiding voor de aanstaande sanering is de overgang naar elek trische auto's en de steeds strengere milieueisen, stelt Stellantis. Het conglomeraat ontstond begin dit jaar als gevolg van een fusie tussen Groupe PSA (onder andere Peu geot, Citroën, Opel) en FCA Auto mobiles (Fiat, Chrysler). 'De veran deringen op het gebied van milieu en regelgeving zijn van invloed op het distributiemodel van de auto industrie, waarbij de modellen van de merken richting elektrificatie worden geleid', wordt gemeld van uit het Nederlandse hoofdkantoor weten. Meer concreet moet 98 pro cent van de Stellantis-modellen in 202s elektrisch aangedreven zijn. Vijfjaar later moet dat voor alle mo dellen gelden. Een andere reden is dat ook auto's steeds vaker online worden gekocht, aldus Stellantis. Een stra tegie waarmee Tesla al langer scoort. Deze onlineverkooptrajec- ten 'hebben de aankoop- en con sumptiepatronen van klanten ver- bevestigt een woordvoerder van Huawei Nederland na berichtge ving in Het Financieele Dagblad. Het bedrijf levert nog wel antennes voor netwerken in Nederland, maar over wat het bedrijf precies nog doet, geeft het geen details. Huawei is in binnen- en buiten land al langer in opspraak vanwege vermeende spionage bij bedrijven waar het apparatuur aan levert. In de Verenigde Staten heeft de tele com- en mediawaakhond FCC Huawei en een aantal andere Chi- nese bedrijven bestempeld als een bedreiging voor de nationale veilig heid. Huawei heeft de aantijgingen van de Amerikanen altijd ontkend. Maar in april meldde de Volkskrant na onderzoek dat Huawei eerder vrije toegang had tot het mobiele netwerk van KPN. De telecompro- vider ontkent dat. Het Agentschap Telecom begon evenwel een onder zoek naar de veiligheidsmaatrege len die KPN genomen heeft. KPN had overigens al eerder be kendgemaakt de Huawei-kernap- paratuur te vervangen door spullen van de Zweedse concurrent Ericsson. ^0 @ivandenberg Na elke prik een donatie Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren. O +24% Een analisten rapport van JP Morgan is posi tief over de be taaldienstver werker. zaterdag 22 mei 2021 KPN werkt wei nig met Huawei, dat uit de kern van het 5G-net- werk wordt ge weerd. De techinves- teerder daalde na koersverlies bij het Chinese Tencent waar het belang in heeft. Het aandeel geeft geen recht meer op dividend over de vooraf gaande periode. a> E o GO David Bremmer Amsterdam RIJSWIJK Het Chinese telecom- bedrijf Huawei levert geen kern- apparatuur voor 5G meer aan Ne derlandse telecombedrijven. Dat +TO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 18